Video: Skyrim på Quakecon 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Har det verkligen hänt så mycket sen 2006? Tycker det ser ut som Oblivion med lite mjukare animationer.

Oblivion 2006:
http://xbox360.ign.com/dor/objects/702493/the-elder-scrolls-i...
Du behöver antagligen färska upp minnet lite.

Skrivet av Ramblemoe:

Lol, ingen tesselering? Exakt vad förutom "förbättrade" animationer ska då få Skyrim att se bättre ut än Oblivion?
Som du kanske förstod efter mitt första inlägg så har jag inte direkt följt Skyrim sen de kom ut med att konsolerna stod i fokus.

Konsollerna stod i fokus redan med Oblivion, eller du kanske har glömt bort det? Oblivion var en något försenad 360-launch-titel, och Oblivion på 360 har dessutom sålt betydligt mer än PC-verisonen. Skyrim på PC kommer enligt Todd Howard att ha högre upplösta textures, möjlighet att skruva upp inställningarna mer och DX11-stöd (om än bara för renderpath och inga extra funktioner, men det ger i alla fall märkbart bättre prestanda än DX9).

Skrivet av Murloc:

Fattar inte varför alla är så negativa, måste vara för att hype:en har varit orimligt stor.

Om videon på högljudda texasbor som ropar om teabag kanske förstärker några fördomar om dem, så kanske denna nyhetstråd gör detsamma om gnälliga svenskar? Jag brukar i och för sig själv gnälla en del, så ta det för vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Synd då bara att PC spel-marknaden av de som faktiskt vet hur man bör räkna bedöms vara ungefär lika stor som (eller större än) alla konsoler tillsammans vilket gör att resten av din liknelse faller

Dock syns 90% av PC-Spel marknaden inte längre eftersom det är försäljning digitalt idag (Via Steam eller Online MMO subscribtions / Micro transactions).

Gamla ekonomer räknar fortfarande bara antal sålda skivor och där säljer konsoler självklart bäst då nästan alla av dem håller sig kvar vid 90-talets fysiska distribution i spelbutik.

Dessutom är marginalerna på digital försäljning oerhört mycket bättre. Varför kan du annars köpa en topp titel på steamrea för 200kr efter någon månad medan samma titel för konsol i butik fortfarande kostar dig 600kr??? Spelföretagen får alltså betydligt större del av kakan i PC-Spel försäljning som sker digitalt.

Bethesda själva har sagt att Morrowind/Oblivion sålde mångfalt bättre till konsol än till PC, och det inkluderar digital distribution som direct2drive. Att så många kan jobba på Skyrim är tack vare de stora intäkterna på konsolsidan.

Permalänk
Skrivet av Azoicer:

Tror fortfarande att det kommer bli ett FPS-crap som crapblivion.

Oblivion är ett sjukt bra spel. Tänk på att det är riktigt gammalt.

Visa signatur

- i3 540 @ 3Ghz, HD 5570 -
- Samsung Galaxy S II -

Permalänk

Trött på alla FPS-idioter som tycker att spelet kommer vara en oblivion-kopia. Grafiken är inte i närheten likadan, sluta säga saker när ni inte ens spelat spelet.

Dessutom handlar det inte om grafiken, utan själva känslan av spelet. Grafiken spelar en förhållandevis liten roll när det gäller vad spelet är, och vilken musik det innehåller. Se på Two Worlds II t.ex. sjuk grafik men ändå inte så populärt.

Skriver jag skit om battlefield 3 bara för jag är rpg-kille? Nej. Så gå någon annanstans, fortsätt springa runt och skjuta varandra online, eller vad ni nu brukar göra på dagarna.

Visa signatur

- i3 540 @ 3Ghz, HD 5570 -
- Samsung Galaxy S II -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonkiin:

Oblivion är ett sjukt bra spel. Tänk på att det är riktigt gammalt.

Riktigt gammalt? Lanserades 2006, det är bara 5 år sedan. Det var dessutom ett ytterst begränsat rollspel. Jag gillade det inte alls.

Skrivet av Dragonkiin:

Trött på alla FPS-idioter som tycker att spelet kommer vara en oblivion-kopia. Grafiken är inte i närheten likadan, sluta säga saker när ni inte ens spelat spelet.

Jag har spelat samtliga Elder Scrolls (stort fan fram till Oblivion) och jag säger att grafiken ser ut som Oblivions. Skillnaderna är små, men framförallt är den grafiska identiteten densamma, dvs, medeltida miljö utan förankring i all den Lore som skrivits kring Tamriel. Cyrodiil var vansinnigt tråkigt i jämförelse med variationen som fanns i Morrowind, Skyrim verkar vara uppbyggt på samma sätt; olika variationer på skog och berg.

Skrivet av Dragonkiin:

Dessutom handlar det inte om grafiken, utan själva känslan av spelet. Grafiken spelar en förhållandevis liten roll när det gäller vad spelet är, och vilken musik det innehåller. Se på Two Worlds II t.ex. sjuk grafik men ändå inte så populärt.

Grafik innefattar mer än bara tekniken med vilken artisternas visioner målas upp. Stilen är viktigare och där verkar Skryim vara samma trista, vardagliga fantasy som Oblivion.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonkiin:

Oblivion är ett sjukt bra spel. Tänk på att det är riktigt gammalt.

Det var inte sjukt bra om man är insatt i spelens historia. Det var extremt dåligt. Inget rätt lore-wise någonstans, ens karaktärs skills var inte viktiga det enda som var viktigt var att DU som spelade spelet visste när du skulle blocka och attackera med mera. Samt att det inte är sjukt gammalt.

Skrivet av Valiumballong:

Jag har spelat samtliga Elder Scrolls (stort fan fram till Oblivion) och jag säger att grafiken ser ut som Oblivions. Skillnaderna är små, men framförallt är den grafiska identiteten densamma, dvs, medeltida miljö utan förankring i all den Lore som skrivits kring Tamriel. Cyrodiil var vansinnigt tråkigt i jämförelse med variationen som fanns i Morrowind, Skyrim verkar vara uppbyggt på samma sätt; olika variationer på skog och berg.

Cyrodiil var tråkigt pga. att det inte var lore korrekt någonstans. Skyrim dock ska se ut ungefär så som de har gjort vad jag kan se än så länge. Typisk nordisk kultur och natur.
Cyrodiil skulle varit en varierad gigantisk djungel, med intressanta monster, inte björnar och annat junk.

Vvardenfell inom Morrowind provinsen var sjukt bra som du säger pga. att det har en liknande natur så som de gjorde i spelet, det var ny skapande och intressant. + att det ska se så ut enligt loren.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Ok, läs detta om du är en av de bittra i det här forumet som vägrar spela ett spel om det inte har designats och utvecklats enkom för PC, har ca 187 olika skills, är i princip omöjligt att klara om du inte är riktigt jävla hardcore och spelar ca 5 timmar om dagen i en månad, inte har en enda "how to" eller annat inlärningsmoment eller ett inventory-system som inte tar gram i bemerkelse:

Låt oss säga att du startar ett företag som tillverkar bollar. Din absoluta favoritfärg är blå, så du börjar tillverka endast blå bollar. Åren går och du säljer ganska bra med bollar, och ditt företag blir uppskattat och respekterat av många bollälskare runt om i världen för dess vackra blå bollar.
Ännu fler år passerar, och du märker hur marknaden för bollar växer och växer. Alla vill ha bollar! Dock börjar du få in mail och förfrågningar om gröna bollar, istället för blå. Du tvekar (du gillar ju faktiskt bara blå bollar), men börjar tillslut sälja gröna bollar också. De gröna bollarna blir tio gånger mer populära än dina blå bollar, alla tycker om gröna bollar, till skillnad från den lilla skara som bara gillar blå bollar.
Du säljer mer och mer gröna bollar, men försäljningen av de mindre populära, men ursprungliga, blå bollarna minskar. Du börjar tillverka mindre kvantitéer av de blå bollarna, då du knappt tjänar något på dem längre (det tar emot i hjärtat, du älskar verkligen blå, men de ger dig inga pengar). Du får hatmail och besvikna brev från dina ursprungliga kunder; VARFÖR HAR DU SLUTAT MED DE BLÅ BOLLARNA?! VI ÄR DINA ÄKTA KUNDER, VI VILL HA BLÅTT!
Problemet är nu bara att de blå bollarna helt slutat ge vinst, bara dina allra äldsta och trognaste kunder köper dem, alla andra vill ha gröna. Det hela slutar i att du slutar tillverka de blå bollarna, och går över helt till gröna som den stora massan vill ha, annars går ditt företag inte med vinst och du går i konkurs!

För allmänheten: boll=spel.

Ok, lång förklaring, men det är så här det fungerar. Bethesta är ett vinstdrivande företag, precis som Ica Maxi, Elgiganten eller Kungsängen. Ingen av dessa tre företag tillverkar/säljer produkter som nästan ingen köper, utan de riktar in sig på de stora massorna. Vad vill de flesta ha?

Visst, jag tror både Bethesta och många andra av oss core-fans skulle bli jätteglada om Bethesta kunde utvecklat Skyrim ändast för PC som en slaggs mycket trovärdig daggerfall-uppföljare, men de kan de inte. Bara ett fåtal skulle köpa det, den stora massan skulle ignorera det för att det är för hardcore. Precis som Ica inte kan sälja en sorts pasta som inte säljer, kan Bethesta inte göra ett spel som inte säljer. Föstår ni?

Precis som er är jag självklart besviken över att spelen blir dummare och dummare, men precis som ni hörde på den glada publiken i trailern är det vad folk vill ha, alltså säljer Bethesta det till dem.

Vad står det att de sålt mindre än innan? snarare tvärtom om du bara hade googlat lite. oblivion sålde ännu bättre på pc än föregångaren morrowind. oblivion har även rankats som bästa säljande pc spel när det släpptes. Så nej din beskrivning är felaktig på 1 punkt, de säljer inte mindre utan vill bara tjäna ännu mer än vad de gjort innan. IGN hade en väldigt bra artikel om just hur oblivion sålt. Resten håller jag helt med om när det gäller att de "fördummar" spelen till folk som egentligen hade nöjt sig med mortal combat eller liknande spel där man slipper använda sin tankeförmåga ;P

Sedan sålde det visserligen bra även på konsol så de lär ju hålla sig till den plattformen också. Dock så får de ju skylla sig själva om spelet inte säljer lika bra på pc då konsolportningar suger och jag är inte det minsta villig att betala 1 kr för sådan skit.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Jag. Och med tanke på hur spel som Witcher2, Mass Effect, Bioshock osv säljer, är jag i gott sällskap.

Antog alltid att det var föräldrar, äldre och okunniga som köpte singelspel.

Självklart antog jag att det fanns en viss enstaka procent som faktiskt köpte spelet utav fanboyism, men på det stora hela så känns det som att spel inte är värt prislappen om det är singelspel.. tar oss vadå, 1-2 dagar att spela ut witcher2? Till samma pris som du kan köpa typ starcraft 2 och ha kul i liksom.. ja.. månader/år.

Jag spelar fortfarande singelplayer spel, men med tanke på den ytterst begränsade spelupplevelsen om man mäter i antal timmar, och lägger in det faktum att du kan få alla singelspel gratis.. så är det ytterst svårt att motivera ett köp.. känner inte heller till någon i min närhet som resonerar annorlunda..

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Antog alltid att det var föräldrar, äldre och okunniga som köpte singelspel.

Självklart antog jag att det fanns en viss enstaka procent som faktiskt köpte spelet utav fanboyism, men på det stora hela så känns det som att spel inte är värt prislappen om det är singelspel.. tar oss vadå, 1-2 dagar att spela ut witcher2? Till samma pris som du kan köpa typ starcraft 2 och ha kul i liksom.. ja.. månader/år.

Jag spelar fortfarande singelplayer spel, men med tanke på den ytterst begränsade spelupplevelsen om man mäter i antal timmar, och lägger in det faktum att du kan få alla singelspel gratis.. så är det ytterst svårt att motivera ett köp.. känner inte heller till någon i min närhet som resonerar annorlunda..

Det som är bra med Morrowind till exempel är att det är extremt svårt att klara ut allt det underbara som finns att hitta och göra i spelet utan att det tar en sjukt lång tid.
Tror det tog mig tre år innan jag var säker på att jag hade hittat alla uniques samt klarat alla quests.
Det är så många detaljer i det spelet som man kan missa om man inte läser vad som står, och om man inte utforskar ruiner med mera så missar man oftast riktigt awesome stuff.

Dock är inte Oblivion sådant.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Otrevligt inlägg samt svar på detta raderat. En användare har fått lite tid på sig att tänka igenom sitt uppförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Antog alltid att det var föräldrar, äldre och okunniga som köpte singelspel.

Självklart antog jag att det fanns en viss enstaka procent som faktiskt köpte spelet utav fanboyism, men på det stora hela så känns det som att spel inte är värt prislappen om det är singelspel.. tar oss vadå, 1-2 dagar att spela ut witcher2? Till samma pris som du kan köpa typ starcraft 2 och ha kul i liksom.. ja.. månader/år.

Jag spelar fortfarande singelplayer spel, men med tanke på den ytterst begränsade spelupplevelsen om man mäter i antal timmar, och lägger in det faktum att du kan få alla singelspel gratis.. så är det ytterst svårt att motivera ett köp.. känner inte heller till någon i min närhet som resonerar annorlunda..

Jag har garanterat över 2000 timmar i Morrowind, då inte inräknat all tid som spenderats i Construction Set. Spelat igenom spelet så många gånger att jag förmodligen kan varenda quest i huvudet, vilket tyvärr gör omspelningar nuförtiden rätt tråkiga. Brukar ta mig upp till nivå 70-80 varje gång, vilket tar mig totalt runt 100 timmar. Morrowind har funnits installerat på mina datorer sen det släpptes.

Oblivion har jag max 200h i, vilket är två st genomspelningar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag har garanterat över 2000 timmar i Morrowind, då inte inräknat all tid som spenderats i Construction Set. Spelat igenom spelet så många gånger att jag förmodligen kan varenda quest i huvudet, vilket tyvärr gör omspelningar nuförtiden rätt tråkiga. Brukar ta mig upp till nivå 70-80 varje gång, vilket tar mig totalt runt 100 timmar. Morrowind har funnits installerat på mina datorer sen det släpptes.

Oblivion har jag max 200h i, vilket är två st genomspelningar.

Det är därför man använder GCD, MCA, LGNPC med mera.
GCD är en av de absolut bästa mods någonsin. Gör varje karaktär verkligt unik, genom att totalt ändra om leveling systemet till inget powerleveling för att uppnå full effekt, beroende på vad du använder för skills så ändras din karaktärs förmågor.
Min magiker karaktär som jag spelat med sedan 2007 har nästan 7000 magicka men bara ca. 90 hp. Sjukt kul och svårt.

MCA = Morrowind Comes Alive, många nya NPCs med mera.
LGNPC = mer lore, mer quests, mer npcs, allt väldigt passande till Morrowind.

Sen Tamriel Rebuilt till Morrowind är ett måste också så klart.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Ok, läs detta om du är en av de bittra i det här forumet som vägrar spela ett spel om det inte har designats och utvecklats enkom för PC, har ca 187 olika skills, är i princip omöjligt att klara om du inte är riktigt jävla hardcore och spelar ca 5 timmar om dagen i en månad, inte har en enda "how to" eller annat inlärningsmoment eller ett inventory-system som inte tar gram i bemerkelse:

Låt oss säga att du startar ett företag som tillverkar bollar. Din absoluta favoritfärg är blå, så du börjar tillverka endast blå bollar. Åren går och du säljer ganska bra med bollar, och ditt företag blir uppskattat och respekterat av många bollälskare runt om i världen för dess vackra blå bollar.
Ännu fler år passerar, och du märker hur marknaden för bollar växer och växer. Alla vill ha bollar! Dock börjar du få in mail och förfrågningar om gröna bollar, istället för blå. Du tvekar (du gillar ju faktiskt bara blå bollar), men börjar tillslut sälja gröna bollar också. De gröna bollarna blir tio gånger mer populära än dina blå bollar, alla tycker om gröna bollar, till skillnad från den lilla skara som bara gillar blå bollar.
Du säljer mer och mer gröna bollar, men försäljningen av de mindre populära, men ursprungliga, blå bollarna minskar. Du börjar tillverka mindre kvantitéer av de blå bollarna, då du knappt tjänar något på dem längre (det tar emot i hjärtat, du älskar verkligen blå, men de ger dig inga pengar). Du får hatmail och besvikna brev från dina ursprungliga kunder; VARFÖR HAR DU SLUTAT MED DE BLÅ BOLLARNA?! VI ÄR DINA ÄKTA KUNDER, VI VILL HA BLÅTT!
Problemet är nu bara att de blå bollarna helt slutat ge vinst, bara dina allra äldsta och trognaste kunder köper dem, alla andra vill ha gröna. Det hela slutar i att du slutar tillverka de blå bollarna, och går över helt till gröna som den stora massan vill ha, annars går ditt företag inte med vinst och du går i konkurs!

För allmänheten: boll=spel.

Ok, lång förklaring, men det är så här det fungerar. Bethesta är ett vinstdrivande företag, precis som Ica Maxi, Elgiganten eller Kungsängen. Ingen av dessa tre företag tillverkar/säljer produkter som nästan ingen köper, utan de riktar in sig på de stora massorna. Vad vill de flesta ha?

Visst, jag tror både Bethesta och många andra av oss core-fans skulle bli jätteglada om Bethesta kunde utvecklat Skyrim ändast för PC som en slaggs mycket trovärdig daggerfall-uppföljare, men de kan de inte. Bara ett fåtal skulle köpa det, den stora massan skulle ignorera det för att det är för hardcore. Precis som Ica inte kan sälja en sorts pasta som inte säljer, kan Bethesta inte göra ett spel som inte säljer. Föstår ni?

Precis som er är jag självklart besviken över att spelen blir dummare och dummare, men precis som ni hörde på den glada publiken i trailern är det vad folk vill ha, alltså säljer Bethesta det till dem.

Liknelsen hade stämt om det inte vore för det faktum att orsaken till att Bethesda började göra gröna bollar var att de själva gillade gröna bollar, och att blå bollar krävde mer av dem som spelföretag.

Nu får vi gröna bollar med lite blått stänk på i ett försök att locka de som gillade blå bollar.

Men i grund och botten går det inte att göra jämförelsen. The Witcher 2 säger jag bara.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Grafik innefattar mer än bara tekniken med vilken artisternas visioner målas upp. Stilen är viktigare och där verkar Skryim vara samma trista, vardagliga fantasy som Oblivion.

Själv tycker jag det ser bra ut att det är ganska återhållsam stil, snarare än "ösa på med allt coolt" som främst riktar sig till tonåringar. Tyvärr håller det väl bara en viss bit med tanke på att spelet går ut på att klubba drakar osv men det är iaf något. Jag ser mycket hellre spel i stil med Game of Thrones än Legend of the Seeker, för att dra en parallell till tv-serier. Dock är väl The Witcher 2 mer i den linjen med sin, vad jag utgår från att den har, djupare handling och karaktärer.

Sedan drabbas jag ju inte av huruvida Skyrim bryter mot något i tidigare serier då jag aldrig testade dem mer än en liten stund, bl a då jag tycker förstapersonsvy beskriver närstrid dåligt. Det återstår som sagt att se om detta faller mig i smaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Seriöst?

Skrivet av Dimman:

...två saker .. den första (saken). Behöver jag förklara tydligare?

Skrivet av DeathPony:

Den första oändligheten, givetvis.

Jaha, totalt missförstånd tydligen.
Begriper fullt ut att det är universum som han är osäker på gällande oändligheten. Det jag sa var att det i mitt tycke låter skumt på svenska med ”inte säker på den första”. När det på exempelvis engelska blir ”not sure about the former”. Men det är säkert korrekt översatt, bara att det känns lite konstigt (enligt mig). Nåja, inte meningen att göra en sån affär av det och inte heller meningen att ni skulle tro min dumhet är oändlig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

vafasen? var kan man se videon??

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jaha, totalt missförstånd tydligen.
Begriper fullt ut att det är universum som han är osäker på gällande oändligheten. Det jag sa var att det i mitt tycke låter skumt på svenska med ”inte säker på den första”. När det på exempelvis engelska blir ”not sure about the former”. Men det är säkert korrekt översatt, bara att det känns lite konstigt (enligt mig). Nåja, inte meningen att göra en sån affär av det och inte heller meningen att ni skulle tro min dumhet är oändlig.

Den förra och den senare
är iofs "mer korrekt" svenska än
Den första (och den andra?/sista?)
så du har ju något slags poäng. Det åtminstone jag finner märkligt är att det var just den du hängde upp dig på. Du har s.a.s. identifierat ett "språkfel" men misslyckats med precisionen.

Jag tycker f.ö. att "språkfelet" ifråga kan kategoriseras som kontamination; en sammanblandning av uttryck.)

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Elder Scrolls is nothing but some Old Pergament.

Fast man kan ju undra vad dom tänkte?
QuakeCon , RPG , Xbox ????

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Den förra och den senare
är iofs "mer korrekt" svenska än
Den första (och den andra?/sista?)
så du har ju något slags poäng. Det åtminstone jag finner märkligt är att det var just den du hängde upp dig på. Du har s.a.s. identifierat ett "språkfel" men misslyckats med precisionen.

Jag tycker f.ö. att "språkfelet" ifråga kan kategoriseras som kontamination; en sammanblandning av uttryck.)

Precisionen gick enbart på känsla så jag är inte förvånad att den missade.
Låter som du har helt rätt i din analys.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Största problemet med den här serien är att spelen är för enkla. Det borde finnas en svårighetsgrad som är helt galet svår, nästan ouppnåelig även för inbitna spelare. Orkade aldrig spela klart Oblivion, det blev liksom aldrig svårare utan bara enklare och enklare.

Att ändra svårighetsgraden så att man behöver slå 800 gånger för att döda en råtta är inte svårt, det är bara uttröttande och då har man misslyckats. Ungefär som när Sid Meier löser problemet med svårighetsgrader i Civilization genom att låta datorn fuska snarare än att göra en bättre AI som fattar bättre beslut så får dom börja med mer resurser och kan bygga/forska fram saker på halva den normala tiden.

Hoppas Skyrim blir en utmaning, men eftersom det är gjort för konsol i första hand så *host* är det väl ingen idé att vänta sig en utmaning.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Skyrim är den andliga uppföljaren till Oblivion

Andlig uppföljare? Nog är det väl mer än en andlig uppföljare, dvs en riktig uppföljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Innan jag sett videon tyckte jag du verkade vara rätt töntig och pretentiös, sen kollade jag 10 sekunder av klippet och förstod genast vad du menade.
Den där publiken uppfyller ju de flesta fördomar man har om hjärndöda amerikanare.

Gällande spelet så kan jag inte påstå att jag ser fram emot det nämnvärt. Jag gillade verkligen oblivion och på sin tid hade det spelet grym grafik som verkligen bidrog till stämningen och känslan. Samma stämning och känsla som förstördes av det faktum att de hade typ 3 voice actors för alla npcs.
Nu så var det här ju konsolversionen av Skyrim men jag tvivlar starkt på att de lyckas göra en portning till PC som jag skulle bli nöjd med.
Kommer väl se ut som Oblivion med tesselering kan jag tänka mig.

Skyrim har 70 röstskådespelare, varav 14 olika redan i första byn. Relax, jag tror att t.o.m. de mest fientliga till detta spel kommer att finna ngt kul i det. Bara tre månader kvar nu!

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Skrivet av TMO KOTOR:

Har det verkligen hänt så mycket sen 2006? Tycker det ser ut som Oblivion med lite mjukare animationer.

Det har vi konsolerna att tacka för...