Permalänk
Medlem

H70 -> H100. Några frågor.

Har funderat på att byta från H70 till H100 och har några frågor.

1. Är det ngn mening? Hur mycket kan man tänkas tjäna, tempmässigt?

2. Om jag byter, funkar det att bara plocka ur den gamla och montera den nya med befintlig backplate (hatar "bakplåt" ) och skruvar.
Har nu 2600K.

3. Följer det med skruvar så det räcker till att montera fyra fläktar? Om inte, kan jag använda de skruvar som följde med H70:an för att
montera de två extra?

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Kolla recension för svar ang. prestandan.

Sedan bör du rengöra cpun från den gamla kylpastan innan du lägger på H100 och dess kylpasta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kolla recension för svar ang. prestandan.

Sedan bör du rengöra cpun från den gamla kylpastan innan du lägger på H100 och dess kylpasta.

Tack för ditt svar.

Har kollat lite forum. Ofta sitter folk i sunny California, typ, och man får sällan deltatemps. Dessutom varierar det så enormt så
man kan tro att folk faktiskt ljuger. Nå'n hade 17 grader i idle på en kraftigt OC:ad 920 har jag för mig. Är mer intresserad av vad Svenne banan i Svedala
har för erfarenheter eftersom det betyder mer för mig såsom varande banan

Bytt pasta på H70:an har jag redan gjort eftersom jag var tvungen att skicka tillbaka min förra 2600K eftersom den inte kunde köra 64-bit. Go figure.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att 240rad e overkill för att endast kyla en cpu, hade du lagt till ett graffekort i loopen kunde det kanske varit värt de.
Men ur min personliga åsikt så tror jag inte man vinner så mycket med h100 för dom har redan fått ut så mycket dom kan ur sin pump lösning och de det enda du köper är en flopp med en stor radiator vilket inte gör någon skillnad alls förutom möjligen vid extremt extremt överklockning kan det visas i max temp men inte med många grader tror jag.
Smartare gå med ett ek h30 kit i annat fall och kyla lite annat med vattenkylning för en 240 radiator till endast kyla processor ja, jag har svårt o se att man vinner så himla mycket.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av novi:

Tack för ditt svar.

Har kollat lite forum. Ofta sitter folk i sunny California, typ, och man får sällan deltatemps. Dessutom varierar det så enormt så
man kan tro att folk faktiskt ljuger. Nå'n hade 17 grader i idle på en kraftigt OC:ad 920 har jag för mig. Är mer intresserad av vad Svenne banan i Svedala
har för erfarenheter eftersom det betyder mer för mig såsom varande banan

Bytt pasta på H70:an har jag redan gjort eftersom jag var tvungen att skicka tillbaka min förra 2600K eftersom den inte kunde köra 64-bit. Go figure.

Spelar tyvärr ingen roll om du redan bytt pasta. Pasta bör bytas när du tagit av din kylare då det blir luftbubblor vilket ger sämre kylning när du sedan sätter fast cpu kylaren igen.

Ang. temperatur och vad man läser så är det en av sakerna man måste lära sig när man har datorer som hobby. Det är mycket skitsnack på forum inte alltid nödvändigtvis med mening men det är mycket kids och mycket folk som helt enkelt inte är tillräckligt insatta innan de uttalar sig.

En av dom populäraste är väl temperaturen. Folk som idlar 20c på en sommardag etc.
Bästa är att gå efter swec recension när den kommer ut då man har liknande klimat åtminstone.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Spelar tyvärr ingen roll om du redan bytt pasta. Pasta bör bytas när du tagit av din kylare då det blir luftbubblor vilket ger sämre kylning när du sedan sätter fast cpu kylaren igen.

Ang. temperatur och vad man läser så är det en av sakerna man måste lära sig när man har datorer som hobby. Det är mycket skitsnack på forum inte alltid nödvändigtvis med mening men det är mycket kids och mycket folk som helt enkelt inte är tillräckligt insatta innan de uttalar sig.

En av dom populäraste är väl temperaturen. Folk som idlar 20c på en sommardag etc.
Bästa är att gå efter swec recension när den kommer ut då man har liknande klimat åtminstone.

Håller med till 100%.

När jag monterat min sextonde eller sjuttonde kylare bestämde jag mig för att aldrig mer använda Ramen-skiten med kyckligsmak igen. Gick helt sonika över till Arctic med silversmak. Har aldrig ångrat mig Ni andra som läser, använd ALDRIG disktrasa och YES, aceton/kemren bensin och tops briljerar i jämförelse. Btw, när ni lappar så ge fan i raspen. Quick? Ja, men fan så dirty.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |