Permalänk

Skillnad i att överklocka?

Hej.

Jag tänkte som sagt kanske ta och överklocka min AMD phenom x4 965, men undrar nu om det är värt det? Märker man skillnaden efteråt eller? Garantin försvinner väll inte?
Har sett att i sweclockers tester så ökar poängen med 3000 i futuremark, men är det märkbart i windows, spel och programhantering?

Tack för svar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Först och främst; skriv vad du har för saker. Kylare? Moderkort?
Om du bara sitter och surfar så skulle jag säga att du inte kommer märka om du kör på originalklock, eller överklockat. Det är när man gör lite tyngre grejer, oftast spelande, som man märker av det.
Men när man överklockar så ökar man även värmeutvecklingen, så om man inte har köpt en kraftigare kylare, så ska man helst inte överklocka långt. Visst kan man prova, men man brukar inte komma så långt.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Javisstjaa, det var någonting jag glömde
detta är min dator : http://www.inet.se/kundvagn/visa/411196/bestalld-kundvagn

Jag har ju orginalkylaren till 965:an, så jag antar att jag behöver köpa en ny om jag ska överklocka:)

Visa signatur