Permalänk
Medlem

Hur viktigt är moderkortet?

Har suttit och kikat runt ett tag nu på delar för om ett par månader tänkte jag att det var dags för nytt. Jag förstår ju att vissa moderkort stöder sli/crossfire men om vi antar att man inte är intresserad utav detta och att överklocka inte finns i tankarna, så vad är skillnaden mellan ett moderkort under tusenlappen och ett över? Låt oss säga 7-800 och ett för 1300 tex. Kommer det flaskhalsa och i så fall hur mycket?
Delarna blir för runt 7k.

Ha det

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Testpilot

Vad jag sett i tester påverkar moderkortet prestandan ytterst lite, det du får med ett dyrare moderkort utöver det du nämner är oftast fler portar av olika slag så som USB3, SATA och Firewire. Dyrare Moderkort kan ha lyxigare komponenter och tjockare kretskort för bättre värmeavledning men det tror jag nog du klarar dig utan om du inte ska överklocka.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Du får gärna länka vilka moderkort du har fundert på så kan jag titta lite närmare. Men i regel så är svaret nej det blir ingen flask hals men det beror på vad du vill ha för komponeneter. I vissa fal kan ett lite dyrare moderkort ha lite bättre komponeneter som gör att det håller längre.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vad jag sett i tester påverkar moderkortet prestandan ytterst lite, det du får med ett dyrare moderkort utöver det du nämner är oftast fler portar av olika slag så som USB3, SATA och Firewire. Dyrare Moderkort kan ha lyxigare komponenter och tjockare kretskort för bättre värmeavledning men det tror jag nog du klarar dig utan om du inte ska överklocka.

Jag bryr mig inte direkt om USB3 och sånt.. tror jag? Det enda jag kräver är att jag ska kunna koppla in mus, tangentbord, någon spelkontroll och extern hårddisk, gör ingenting om det blir någon USB port över men inget jag bryr mig om. Då kan jag alltså lika gärna ställa in mig på ett kort under tusenlappen?

Skrivet av Sifear:

Du får gärna länka vilka moderkort du har fundert på så kan jag titta lite närmare. Men i regel så är svaret nej det blir ingen flask hals men det beror på vad du vill ha för komponeneter. I vissa fal kan ett lite dyrare moderkort ha lite bättre komponeneter som gör att det håller längre.

Jag har ingenting jag direkt kollat in mig på eftersom jag inte kan någonting om det. Det har mest blivit lite slösurf på Inet och här på Sweclockers så man kanske har liiiiiite koll när det är dags. Hade tänkt starta upp en tråd här om ett par månader med köpråd men har blivit rätt nyfiken vad man betalar de extra hundralapparna för. Såg nu att du skrev att hållbarheten blir sämre. Jag är en sån person som gärna behåller datorn ett par år.. Nu blev det ju genast jobbigare

Ändrade lite...

En ändring till...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BYATCH:

Jag har ingenting jag direkt kollat in mig på eftersom jag inte kan någonting om det. Det har mest blivit lite slösurf på Inet och här på Sweclockers så man kanske har liiiiiite koll när det är dags. Hade tänkt starta upp en tråd här om ett par månader med köpråd men har blivit rätt nyfiken vad man betalar de extra hundralapparna för. Såg nu att du skrev att hållbarheten blir sämre. Jag är en sån person som gärna behåller datorn ett par år.. Nu blev det ju genast jobbigare

Ändrade lite...

En ändring till...

I teorin ja så bör det hålla bättre. De billigare korten har helt klart blivit bättre så jag tror inte du behöver oroa dig. Det är ingen garanti att de dyrare korten håller bättre. Kan väll summera det så här.

Bättre kylning = lägre värme = mindre slitage = längre hållbarhet

Behövs det? Antagligen inte men "better safe, then sorry"

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av BYATCH:

Har suttit och kikat runt ett tag nu på delar för om ett par månader tänkte jag att det var dags för nytt. Jag förstår ju att vissa moderkort stöder sli/crossfire men om vi antar att man inte är intresserad utav detta och att överklocka inte finns i tankarna, så vad är skillnaden mellan ett moderkort under tusenlappen och ett över? Låt oss säga 7-800 och ett för 1300 tex. Kommer det flaskhalsa och i så fall hur mycket?

Det du betalar extra för är oftast SLI/CF, extra PCI/USB/Ljud portar och stabilitet / överdimensionerade komponenter som står pall för överklockning. Så nej jag tror inte skillnaden blir så stor.

Permalänk

Det man får med lite dyrare moderkort är förutom extra portar och slots även bättre strömförsörjning av CPU (fler faser). Detta är främst för överklockarna iom att moderkortet då kan ge stabilare spänningsmatning till CPU:n vilken då blir lättare att överklocka.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

dyrare kort brukar även ha bättre nätverkskort och ljudkort:)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Grymt med alla svar, tack!
Lite jämförelser här.. för er som kan kanske detta är helt efterblivna jämförelser men det bjuder jag på!
http://www.inet.se/artikel/1902017/asrock-h67m-ge-rev-b3 841:-
http://www.inet.se/artikel/1901983/asus-p8p67-b3 1190:-
http://www.inet.se/artikel/1901962/msi-p67a-gd65-rev-b3 1410:-

Det sista stödjer crossfire/sli men är det egentligen enda skillnaden? Är det samma kvalité på dom billiga men att märken skiljer sig och kanske någon mer port? Ser att vissa är formfaktor ATX, mATX och mini-ITX. Antar att de sista moderkorten är för rätt små lådor men resten? Moderkorten heter ju lite olika också, P67, Z68 osv.. skillnad?

Får nog ställa mig i hörnet och skämmas efter detta inlägget men...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Värt att nämnas kan vara att absoluta budgetkort ofta har äldre chipset (inte stöd för nyare standarder) och klen strömförsörjning (svårt att överklocka och stöder inte alla CPU:er). I segmentet över dem, så är skillnaden mest att de korten har färre kontakter (eller saknar) för USB, Firewire etc. och att de inte stöder CF/SLI. Visst har även de sämre strömförsörjning, men för det mesta spelar de inte någon roll, eftersom det inte går att köra SLI/CF och de inte skall användas för hårdklockning.

När det gäller de tre specifika moderkorten ovan, så är det första ett kort med H67-chipset, som inte stöder överklockning av K-processorer, men väl stöder användning av processorernas inbyggda grafikkrets. Kortet är ett mATX-kort och är alltså fysiskt mindre än de två andra ATX-korten och därmed får man plats med färre USB-portar, PCI-portar osv. Nummer två är ett kort med P67-chipset, som stöder överklockning av K-processorer, men inte stöder användning av den integrerade grafikkretsen. Det sista kortet har även det P67-chipset och stöder högre hastighet för CF/SLI (vilket är den största skillnaden jämfört med kort 2).

Skall du inte överklocka utan bara köra original, så är det inte några större stabilitets eller livslängdsskillnader mellan korten, utan det är utrustningsnivå (och överklockningsmöjligheter) som skiljer.

Edit: Z68 stöder både överklockning av K-processorer och att CPU'ns integrerade grafikkrets används (om man har behov av det) + lite andra features.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Du har inte fått ett konkret svar än ser jag

Här har du:
Ska du köpa en dator och inte alls tänkt att överklocka något så köper du första bästa på inet
som passar för dig (tillräckligt med usb-portar, SLI/CF.. u get it).
Så NEJ du behöver inte bry dig om vad du väljer (iaf inte på inet.se)

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?