Acers första Ultrabook och Macbook Air-utmanare på bild

Permalänk
Medlem

Är ordentligt tveksam till Acer då min två förra laptopar som kom från dem hade otroliga mängder med problem... Väntar dock med omdöme tills vi faktiskt får se tester på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

.. 3st av samma serie med samma problem.

Där har vi ju det. När det kommer till de billigare datorerna eller de som man får mycket prestanda/krona för så upplever jag det som att de har satsat väldigt lite på kvalitén. Men samtidigt är många Acer-modeller de billigaste också. Så jag är verkligen inte förvånad om de är överrepresenterade i statistiken. Men samtidigt så tror jag verkligen inte att ALLA modeller lider av dålig kvalité. Så jag tycker det är dumt att döma ut precis allt Acer tillverkar. Alla märken har eller har haft många dåliga modeller ute på marknaden.
Nu gissar jag bara, men den där ultrabooken SER åtminstone lite mer gedigen ut än deras vanliga plast-rangel-laptops som de har så många utav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Jobbade hos en återförsäljare i ett par år och tro mig Acer var ganska duktigt överrepresenterade när det kom till kvalitetsproblem.

Förövrigt den enda tillverkaren där jag har sett laptops gå så varma att tangentbordet smällt.. no bullshit.. fick in 3st av samma serie med samma problem.

Och de har bara blivit tveksamt bättre på att designa kyllösningar efter det.

Skrivet av leafbranch:

Jag bara undrar hur du kommit fram till att alla Acer datorer är skit. Du kanske jobbar på en Acerfabrik och fick tag i detta ex? Vad vet jag, det är är ett forum och man får kritisera, fråga, undra, hålla med, osv. Att skriva att det är skit innan produkten har kommit ut är ju ..inte så vuxet.

Jag utgår ifrån min erfarenhet och jag vet att dra allt över en gräns är aldrig rätt. Och att spela överlägsen är ju också säkert jätte roligt för dig.

Ang produkten så är det aldrig något jag kommer få för mig att köpa, men säkert kul för andra som letar prisvärt kanske.

Skrivet av m0rk:

Är ordentligt tveksam till Acer då min två förra laptopar som kom från dem hade otroliga mängder med problem... Väntar dock med omdöme tills vi faktiskt får se tester på dem.

Jag är glad att se att det är fler som delar min åsikt gällande Acer. Som jag har skrivit tidigare är detta INTE en produkt jag ens överväger att köpa, det efter egna erfarenheter, ägande, problemlösande och annan skit..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Jag tycker den var snygg. Prisvärd vet jag inte, men det går åt rätt håll. Hoppas flera hakar på. Patentfrågan är svår, hur varierad kan man bli om man vill göra en slick ultraportabel i den storleken?
Känns inte som att Apple får ta patent på en fyrkant, för att förenkla det...

Sen kan jag hålla med om problemen med aluminium, snyggt på ovansidan, men man vill ju inte bränna sig på botten. Sonys variant i kolfiber verkar mycket mera genomtänkt, men till ett högre pris...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Jasså förstår inte? Testa resonemanget igen, men lägg till pengar och prestanda som variabler. De ingick nämligen inte i dina funderingar. Då klarnar det!

En mycket stor massa vet inte vad de vill ha och då går de ofta på pris mot prestanda, den sundaste av allla variabler. En ännu större massa tror sig veta vad de vill ha, men även där är ppp (pris på prestanda) avgörande. En väldigt liten del har intresset och pengarna att faktiskt jämföra mac och PC.

Denna är en utmanare till air... den kommer att ta marknad från mac till PC. Kunder ÄR priskänsliga.

Osså kommer pengarna igen... Jaa mac är dyrare, det finns snabbare PCs och visst är många kunder priskänsliga, det förändrar ändå inte faktum att inget förutom mac; är mac... Personer som räknar ppp svart på vitt köper inte mac, oavsett vilken modell eller segment det gäller.
Poängen är att Apple/Mac delvis är ett så starkt varumärke, vilket det faktum att allting måste döpas till *valfri apple produkt*-dödare visar rätt starkt.
Men främst är det ju en helt annan plattform, du kan jämföra prestanda, komponenter osv men helhetsupplevelsen kommer oftast ändå vara helt skilda pga av andra faktorer... Men som jag sa, för personer som bara är ute efter konceptet ultraportabel och inte främst en mac, jaa den kommer plocka andelar...

Permalänk

Är lite skraj för att de sparat in på det som alltid är en laptops svaghet: skärmen. Där har Apple faktiskt lyckats. Deras skärmar är riktigt granna, framförallt med helt ok betrakningsvinkel. Alla Acer jag provat har varit helt hopplösa på denna fronten. Hoppas jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Att touchpaden fungerar så bra på en macbook har väl att göra med OS X? Kör du windows på en mac ska den väl inte fungera lika bra har jag hört och läst?

Det är bara delvis sant. Den fungerar så gott som lika bra i Windows också och har ingenting med OSX att göra.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Det är spännande att se hur mycket utseendet på datorerna får avgöra. Jag tror att de är i majoritet som inte är så passionerade i sitt val huruvida det ska vara mac eller PC. Men de flesta vill ändå ha en snygg dator och även om de andra tillverkarna har kämpat länge för att komma ikapp Apple så har de inte samma djupgående designtänk. Design är snarare något man slängt som jästen efter degen. Ifall folk jämförde prestanta per krona så skulle vi inte ha ett Apple som gått om Microsoft i börsvärde. Tråkigt att det fortfarande handlar om att komma ikapp Apple, att det är så uppenbart att det är få egna tankar och mycket "hur ska vi göra en Air-dödare".

Men det ska bli intressant att se vad de andra tillverkarna gör med den här plattformen. Jag skulle inte köpa en dator från Acer, men ska bli spännande när Asus mfl kommer med sina versioner.

Permalänk
Medlem

Men man kan ju inte stämma någon för att dom gör en tunn dator i aluminium... Jag menar, hur många sätt kan man bygga en dator på? Stämmer olika pappersarktillverkare varandra för att dom tillverkar liknande papper?

Ser grymt intressant ut iaf! Skönt att se ett vettigt pris på grejorna. Sen kommer lite konkurrens bara sporra Apple att göra ännu bättre grejor.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Ganska uppenbart att de har försökt plagiera designen från Macbook Air. Sen om de har lyckats lika bra som Apple får vi väl se.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Bra att de kopierat tangentbordet iaf, MacBook har alltid haft de skönast tangenterna att skriva på..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Är det du som åker runt med en volvo 240 med ett fastklistrade ferrari märken?

Löjligt att vara så märkesfixerad .......

- Brukar aldrig lägga mig i löjliga inlägg men i ditt fall kan jag inte låta bli.

Ganska löjlig jämförelse. Att smeta på Ferrari-märken är ju allt annat än att vara märkesfixerad, fördärva en gammal Volvo på det sättet... Då kan man ju ställa frågan tillbaka, är det du som inte köper något annat än Acer, men inte tycker om dom, och sätter på annan valfri tillverkares dekaler?!

Nej ganska löjlig diskution med oerhört låg nivå från din sida. Lägg ner men konstiga påståenden och att vara otrevlig från första början.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Jaha, det är väl bara en tidsfråga innan Apple stämmer Acer. Känns som att det är Apple vs the World
Lär vara hett eftertraktat att jobba som jurist åt Apple så många aktiva case som de verkar ha just nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Samsung 9 series som funnits ute ett bra tag nu är ju mer intressant rent visuellt, men också dyrare.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Samsung 9 series som funnits ute ett bra tag nu är ju mer intressant rent visuellt, men också dyrare.

Sämre processor och skärmen är ingen hit heller enligt recensioner

Permalänk
Medlem

Att undersidan på en bärbar blir så varm när de valt att ha undersidan i alu, är för att vissa värmeutvecklande komponenter i datorn är termiskt kopplade till alu caset. De blir inte jätte heta (mer ibland mer än nog) och kräver därför inte mer effektiv kylning än caset kan erbjuda.
Det är en lösning på ett kylningsproblem som ger en enklare och mer kompakt design, man slipper leda ut värmen på annat håll (tex genom stora interna flänsar) och sparar på så vis in på utrymmet i datorn eftersom luftkanaler inte längre behövs till just de komponenterna. Fläkten behöver inte heller snurra lika ofta, och/eller lika snabbt. En mindre fläkt kan också användas, och man sparar in på ytterligare space.

Caset har inga kylflänsar i den bemärkelsen som en kylfläns allmänt brukar ha, men massan är betydligt större. Det tar således längre tid för komponenten att värma upp caset, så pass lång tid att caset hinner kylas av tillräkligt genom tex beröring och omringande luft.
Det är en smart lösning på utrymmesproblemen, men samtidigt inte så skönt att ha i knä´t alltid.

Det är en stor kompromiss för utvecklaren, och nog så svårt att lösa på ett win-win sätt.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Men man kan ju inte stämma någon för att dom gör en tunn dator i aluminium... Jag menar, hur många sätt kan man bygga en dator på? Stämmer olika pappersarktillverkare varandra för att dom tillverkar liknande papper?

Ser grymt intressant ut iaf! Skönt att se ett vettigt pris på grejorna. Sen kommer lite konkurrens bara sporra Apple att göra ännu bättre grejor.

http://www.geek.com/wp-content/uploads/2009/08/alienware_m17x...

http://1.bp.blogspot.com/-x5PHG4pIu6E/TdtiPdZWWsI/AAAAAAAACYM...

Nämen visst är det så att en laptop i mångt och mycket byggs enligt samma princip, du har ett skal, skärm, tangentbord och musplatta typ...
Men det finns ju tusen olika sätt att designa datorn, så om det är så att jag tittar på en datorn och tror att det t.ex är en Air, då är formdesignen rippad (för mig då)...

Permalänk
Medlem

Det är spännande hur folk verkligen avskyr apple, hur deras produkter är "värdelösa, överprissatta" och deras kunder är dumma. Trots detta säljer de mängder, kan det bero på att de hittat vad folk vill ha? När iPhone kom så revolutionerade den ju telefonbranchen, och alla börjar tillverka liknande telefoner som ska utmana iPhone, fler år efter den lanserades. Fler funktioner och kraftigare hårdvara verkar vara det tillverkare ALLTID sätter som något bättre. Nu försöker man utmana MacBook Air genom att år efter lanseringen tillverka, ja, en kopia? Apple verkar vara det enda företaget inom hela elektronikbranschen som kan det här med design och funktionalitet. Varför måste alla bärbara datorer ha blinkande dioder i olika färger, hörn/hål/rännor/räfflor överallt där smuts kan samlas, vara fullmatade med funktioner som är så dåligt genomförda att de blir mest en plåga att använda.

Jag förstår att Apple säljer som bara den. Deras produkter är enkla och rena i designen. De har färre funktioner, men de är enklare. Jag måste vara en av de få som inte tycker att fem års utbildning i systemvetenskap och förmågan att programmera funktioner i mina arbetsredskap i assembler gör mig "smartare" bara för att jag kan göra det. Jag tycker snarare det känns dummare. Som att uppfinna hjulet på nytt, göra det fyrkantigt, men kompensera med en starkare motor för att få det att gå runt.

Själv äger jag en enda Apple-produkt, det är min iPhone 4. När jag köpte den förvånades jag dels över hur mycket enklare designen var, men också hur jag lärde mig använda den utan instruktionsbok. Lånar jag flickvännens HTC förstår jag inte alls vad jag håller på med, där saknas det intuitiva.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackelind:

Det är spännande hur folk verkligen avskyr apple, hur deras produkter är "värdelösa, överprissatta" och deras kunder är dumma. Trots detta säljer de mängder, kan det bero på att de hittat vad folk vill ha? När iPhone kom så revolutionerade den ju telefonbranchen, och alla börjar tillverka liknande telefoner som ska utmana iPhone, fler år efter den lanserades. Fler funktioner och kraftigare hårdvara verkar vara det tillverkare ALLTID sätter som något bättre. Nu försöker man utmana MacBook Air genom att år efter lanseringen tillverka, ja, en kopia? Apple verkar vara det enda företaget inom hela elektronikbranschen som kan det här med design och funktionalitet. Varför måste alla bärbara datorer ha blinkande dioder i olika färger, hörn/hål/rännor/räfflor överallt där smuts kan samlas, vara fullmatade med funktioner som är så dåligt genomförda att de blir mest en plåga att använda.

Jag förstår att Apple säljer som bara den. Deras produkter är enkla och rena i designen. De har färre funktioner, men de är enklare. Jag måste vara en av de få som inte tycker att fem års utbildning i systemvetenskap och förmågan att programmera funktioner i mina arbetsredskap i assembler gör mig "smartare" bara för att jag kan göra det. Jag tycker snarare det känns dummare. Som att uppfinna hjulet på nytt, göra det fyrkantigt, men kompensera med en starkare motor för att få det att gå runt.

Själv äger jag en enda Apple-produkt, det är min iPhone 4. När jag köpte den förvånades jag dels över hur mycket enklare designen var, men också hur jag lärde mig använda den utan instruktionsbok. Lånar jag flickvännens HTC förstår jag inte alls vad jag håller på med, där saknas det intuitiva.

Håller med. Apple vet hur det ska funka. It just works! passar ju bra och då menar jag inte att apple produkter inte kan gå sönder, för det gör dom ungefär lika ofta som andra märken, kanske snäppet mindre, men ungefär lika. Men hur enkelt det är att använda deras produkter är ju en sak som de vinner på. Att sätta sig och arbeta vid en appledator utan att någonsin ha använt en är ju inga problem alls. Och som du sa, iphone, pissenkel att komma igång med jämfört med många andra märken. Det bara funkar liksom, inget krångel och miljarder inställningar innan man är igång.

Sen att de har sjukt bra kvalitet på sakerna gör ju inte saken sämre. Många klagar på att Apples produkter är så dyra, men det är därför de vill bara göra riktigt bra saker. Andra märken gör också riktigt bra saker, men de gör samtidigt budgetmodeller också som funkar skit. På grund av att Apple bara koncentrerar sig på att göra lite dyrare och bättre produkter så associerar man också Apple med kvalitet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackelind:
Skrivet av Bejje:

Håller helt med om det ni säger, bra skrivet! Men hur många håller egentligen med?

Tycker det är så roligt att folk JÄMNT och ständigt (ja t.o.m i den här "tråden")
ska påpeka att Mac har högt pris (prestanda/pris).
Men VARFÖR jämför man så? Jag tycker helt klart min iMac 27" va värd pengarna till 100%
och ändå har jag både PC och Mac. Att påpeka att man får mer komponenter för pengarna
om man köper en PC gentemot Mac är riktigt onödigt eftersom vi alla redan vet det sedan
länge sen. Men fortfarande tjatas det om samma saker. Patetiskt.

Undra varför olika företag tar efter apples designer hit och dit fram och tillbaka?
Jo, självklart för att det är bra lösningar och det är exakt vad folket gillar.
Sen att andra företag har från första början hittat på grunden till lösningen
är helt ointressant eftersom dom i princip är oanvändbara.
iPad, iPhone, iMac, MBA.. Ja alla fanns innan Apple gjorde sina modeller?
Men skillnaden är att Apple gör dom bättre än grundidén.

iMac (som jag har) är nog den bästa datorn jag haft.
Den tar inge plats, har hyffsat bra prestanda, stor och BRA skärm, lätt att rengöra, ser bra ut.
Det "lilla" krävs för att en riktigt teknikintresserad person som jag ska lockas av den.
Och kom inte och säg att jag bara är intresserad av Apple. Jag sitter
trots allt på SweClockers och skriver

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset - wow!

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk

Ser riktigt nice ut, inget överdrivet pris eller så. Får se när full spec kommer ut så kanske de kan bli ett köp runt jul, saknar att ha en laptop hemma!

Permalänk
Medlem

Tänk på att priset som anges är ett uppskattat pris - ett rykte helt enkelt. Samtidigt har det kommit rapporter om att tillverkare av ultraböcker kommer ha svårt att matcha Macbook Air i pris. I höst får vi veta säkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Sämre processor och skärmen är ingen hit heller enligt recensioner

Var har du läst att skärmen är dålig? Här står det precis tvärtom. http://www.notebookcheck.net/Review-Samsung-900X3A-Subnoteboo...

T o m att Samsung skärmen är en av de bättre TN skärmar det har sett på en laptop! "The 13.3 inch display is a highlight in the field of subnotebooks, as well as in the area of all notebook"

Visserligen är upplösningen inte i toppklass..

Permalänk
Skrivet av zillio:

Håller helt med om det ni säger, bra skrivet! Men hur många håller egentligen med?

Tycker det är så roligt att folk JÄMNT och ständigt (ja t.o.m i den här "tråden")
ska påpeka att Mac har högt pris (prestanda/pris).
Men VARFÖR jämför man så? Jag tycker helt klart min iMac 27" va värd pengarna till 100%
och ändå har jag både PC och Mac. Att påpeka att man får mer komponenter för pengarna
om man köper en PC gentemot Mac är riktigt onödigt eftersom vi alla redan vet det sedan
länge sen. Men fortfarande tjatas det om samma saker. Patetiskt.

Undra varför olika företag tar efter apples designer hit och dit fram och tillbaka?
Jo, självklart för att det är bra lösningar och det är exakt vad folket gillar.
Sen att andra företag har från första början hittat på grunden till lösningen
är helt ointressant eftersom dom i princip är oanvändbara.
iPad, iPhone, iMac, MBA.. Ja alla fanns innan Apple gjorde sina modeller?
Men skillnaden är att Apple gör dom bättre än grundidén.

iMac (som jag har) är nog den bästa datorn jag haft.
Den tar inge plats, har hyffsat bra prestanda, stor och BRA skärm, lätt att rengöra, ser bra ut.
Det "lilla" krävs för att en riktigt teknikintresserad person som jag ska lockas av den.
Och kom inte och säg att jag bara är intresserad av Apple. Jag sitter
trots allt på SweClockers och skriver

Problemet är att när folk försöker förbättra ytterligare blir de stämda av Apple eftersom de har något patent på rundade hörn osv.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Problemet är att när folk försöker förbättra ytterligare blir de stämda av Apple eftersom de har något patent på rundade hörn osv.

Förstår vad du menar.

Men sen så har ju faktiskt Apple lyckats med att ta fram nya grejer
och sätta patent utan nåt gnäll från andra företag.. kanske för att dom va "först" med sakerna,
dom jag nämnde ovanför. Hade inte du försökt stämma ett företag som har tagit din idé till 90%?

Om du inte hade det så betyder det att du inte bryr dig om du tjänar mindre pengar än innan.
För det är ungefär vad slutsatsen blir om man låter det pågå under en längre tid.

Och en annan sak som jag tycker är konstigt är att folk tar EFTER designen och inte sätter in sin
egen prägel på sakerna. Nu menar jag allting. Kolla på gamingtangentborden.. Alla ser likadana ut.
Känns som att 70% av företagen som gör saker är för inkompetenta för att skapa något EGET som inte liknar något
tidigare. T.ex som MBA eller deras MBP som är väldigt solida i designen.

Nu låter det som att jag är ett fan av Apple. Men nej så är det inte.
Jag tycker bara att det är dags för företagen att tänka på en första plats och inte på en andra plats.
T.ex. så hade jag LÄTT velat se ett grafikkort som såg ut som en MBP. Alltså skalet ska vara riktigt
solid designat t.ex Helt blank vitt med aluminium detaljer eller tvärtom.

Men vi får bara se space'ade grejer på marknaden som tyvärr inte passar in som inredning vilket jag tycker är tråkigt.
Här passar t.ex Gigabyte's nya MB's med ett magasin på.

Men det är ju alltid kul att dom försöker.. Men enligt mig på helt fel sätt =/

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

Lenovo

Skrivet av Essin:

Bra att de kopierat tangentbordet iaf, MacBook har alltid haft de skönast tangenterna att skriva på..

Jag har själv stått i timmar och pillat med Snow Leopard och funderat på att ta steget till mac just för att dom är dom enda som uppfyller mina hårdvaru-/storlekskrav för närvarande. Det jag vill ha är en laptop som är ~13", tunn, väger mindre än 1,4 kg, har minst 5-6 timmar batteritid (helst mer!), minst 1440x900 i upplösning, SSD-disk, i5 eller i7 processor, och ett tangentbord i klass med Lenovos thinkpadmodeller! Tyvärr kommer man nog att måsta kompromissa på någon punkt kanske.

Jag är dock fortfarande osäker på om jag skulle överleva i en macOSmiljö? Jag älskar verkligen spotlight och flytet som finns i gester och den stora trackpaden. Men en del småsaker som jag inte riktigt kommer överens med är det inte finns ett kortkommando för att öppna finder på samma sätt som win+E, det finns vissa kompabilitetsproblem mellan mac-office och äldre officeversioner till windows (2003 och bakåt) m.m m.m. Men jag ska inte säga att jag testat det så mycket att jag kan göra en kvalificerad jämförelse, jag är ju en windowsråtta i grunden.

Vänta eller våga köpa mac? Det viktigaste är det det inte blir komplicerat med kompabilitet mot universitetet eller jobbet, där körs ju windows. Men jag ska inte koppla upp mig mot någon exchageserver.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk

Jag glömde dock att skriva att jag tycker det är ok att priset går upp i 15k, hellre välgjort än budget.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Skrivet av zillio:

Förstår vad du menar.

Men sen så har ju faktiskt Apple lyckats med att ta fram nya grejer
och sätta patent utan nåt gnäll från andra företag.. kanske för att dom va "först" med sakerna,
dom jag nämnde ovanför. Hade inte du försökt stämma ett företag som har tagit din idé till 90%?

Om du inte hade det så betyder det att du inte bryr dig om du tjänar mindre pengar än innan.
För det är ungefär vad slutsatsen blir om man låter det pågå under en längre tid.

Och en annan sak som jag tycker är konstigt är att folk tar EFTER designen och inte sätter in sin
egen prägel på sakerna. Nu menar jag allting. Kolla på gamingtangentborden.. Alla ser likadana ut.
Känns som att 70% av företagen som gör saker är för inkompetenta för att skapa något EGET som inte liknar något
tidigare. T.ex som MBA eller deras MBP som är väldigt solida i designen.

Nu låter det som att jag är ett fan av Apple. Men nej så är det inte.
Jag tycker bara att det är dags för företagen att tänka på en första plats och inte på en andra plats.
T.ex. så hade jag LÄTT velat se ett grafikkort som såg ut som en MBP. Alltså skalet ska vara riktigt
solid designat t.ex Helt blank vitt med aluminium detaljer eller tvärtom.

Men vi får bara se space'ade grejer på marknaden som tyvärr inte passar in som inredning vilket jag tycker är tråkigt.
Här passar t.ex Gigabyte's nya MB's med ett magasin på.

Men det är ju alltid kul att dom försöker.. Men enligt mig på helt fel sätt =/

Fast oftast själ ju Apple också idéerna till stor del (Xerox någon?).

Såg en intervju för ett tag sedan med en representant från Toshiba, tror jag det var, som handlade om deras kommande tablets. När han fick frågan "Hur känns det att hela tiden behöva kopiera Apple?" Svarade han något i stil med "Toshiba har tillverkat tablets i 20 år, fast mest till företag eftersom privatpersoner inte har varit intresserade, så det är de som kopierar. Vi var inte först med tablets, men vi var långt före Apple." Gissa om reportern blev ställd!

Ibland känns det lite såhär såhär

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av Richard_J:

BiGmac pro:

Men om titan inte leder värme, är det väl inte ett så jättebra alternativ? Man vill ju att materialet ska leda värme för att bli av med den, där finns det bara tre metaller som är bättre, koppar silver & guld.

Jo det är ett jättebra alternativ, ett bra alternativ för de som dagsläget använder sig av kolfiber t e x lenovo. Där man lärt sig att få ut värmen ur datorn utan att "fuska" med skalet. Jag vet inte vad du prioriterar men jag prioriterat starkt att inte några av mina kroppsdelar värms upp när ja använder en laptop. Titan vore guld i en sådan applikation. Alu gör i princip tvärt emot, det blir varmt så fort man ser på det, det är fett fail hos mig kan jag säga. En dator ska vara kall, oavsett vad!

Personligen tycker jag en dator har acceptabel hållbarhet om du kan kasta den från 1m höjd utfälld på vilket hörn som helst, och den bara spinner vidare.
Allt annat än det är bara skit, men i vissa fall får man acceptera det "bästa", även när det inte når upp till kraven då. Det gör jag nu. Sen får acer säga vad dom vill, det är skit rakt i genom ändå. Bara kolla statistiken. Skulle aldrig köpa en acer.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.