Fredagspanelen 15: AMD Llano, Sandforce-problem och Fractal Design Core 3000

Permalänk

Nånting om Core 1000. Tycker det chassit verkar intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

EA troligen och inte DICE., man får exklusiva vapen och perks om man förbeställde limited edition från vissa butiker. Hotades med bojkott så dom gick ut med att alla skulle få tillgång till perksen senare iår.

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att de ändrade sig, grymt dumt med ett koncept där den som betalar mer får fördelar. Slutar bara med att de andra spelarna blir ursinniga och får sina kamrater att bojkotta spelet i slutändan.

Tycker samma sak om DLCs som kräver betalning. Istället för att släppa alla kartorna i början håller de på några som de sedan vill sälja för en slant.

Att överhuvudtaget behöva betala extra efter att ha köpt ett spel faller mig illa i smaken. I min meningen så ska man ha tillgång till hela spelet när man har köpt det (exklusivs riktiga expansions). Detta är anledningen till att jag aldrig har köpt ett MMO med månadsavgift eller liknande. (Guild wars 2 påväg )

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Det är något med dem där två som alltid får mig på gott humör. Tack för en bra Fredagspanel!

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Vilken dag det har varit, fyllt år ätit tårta fått presenter och sett " Super 8 " och nu när man kom hem Fredagspanel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Det var Steam som tog bort Crysis, Dragon Age, Mass Effect mm går att ta koden från Steam direkt till Origin.

Skickades från m.sweclockers.com

Blev extremt nyfiken, varför tog dom bort spelen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Blev extremt nyfiken, varför tog dom bort spelen?

Var något nytt avtal Valve satte igång, Crytek bröt mot någon regel där om nerladdningstjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra fredagspanel som vanligt!

Garvade rätt gött vid "aj aj aj!!"

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Film är inspelad i 24fps, inte något annat (i 99,9% av fallen iaf). De filmer som är i 23,976 (egentligen 24000/1001) är nedsaktade för att passa med det amerikanska TV-systemet. På samma sätt snabbar man upp filmer till 25fps för release i sverige och överiga PAL-länder.

Det "rätta" sättet att se film är alltså att reversera processen och spela upp filmen i 24fps, som är originalfarten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Film är inspelad i 24fps, inte något annat (i 99,9% av fallen iaf). De filmer som är i 23,976 (egentligen 24000/1001) är nedsaktade för att passa med det amerikanska TV-systemet. På samma sätt snabbar man upp filmer till 25fps för release i sverige och överiga PAL-länder.

Det "rätta" sättet att se film är alltså att reversera processen och spela upp filmen i 24fps, som är originalfarten.

Problemet du får är att om du "speedar up" filmen till 24p exakt så stämmer inte ljudspåren längre & då måste även dessa speedas upp, vilket du kan fetglömma om du vill köra ut bitsreamat ljud (om du inte tycker att mer & mer felsynkat ljud är ok). De flesta mediaspelare klarar 23.976 exakt, likaså bluray spelare såklart men när det kommer till htpc så är det inte längre lika roligt, det är detta som är grundproblemet. Att filmen är inspelad i exakt 24p från början är en smula ovidkommande då den är lagrad som 23.976 på mediat & kan då inte din uppspelare visa exakt 23.976 så blir det problem...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Även om jag inte ens har en smartphone är jag glad över att se att ni inte släpper en app utan går cross-plattform istället, bra utveckling!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fascinerande hur bakåtsträvande mycket av filmindustrin är.
Att hålla fast vid gamla aviga filmstandarder känns så konstigt i den här digitala tidsåldern.

Permalänk
Medlem

nu ska vi vara väldigt klara på en sak här... Corona är inte ett gott öl

det är lättsamt och svalkar behagligt i värme eller tillsammans med lite kryddigare mat. men smakmässigt att dricka det bara rakt av är inte gott i sin rätta bemärkelse

Permalänk
Medlem

Varför ska man vänta på Llano till en HTPC? Jag tycker att Zacate är optimal till HTPC. Små kort, strömsnål, billig och tillräckligt kraftfull.
Llano är overkill.

Jag har själv en E350 som HTPC och det funkar utmärkt.

Om man ska bygga en maskin med fler syften än HTPC och därför behöver mer prestanda så kan det vara en idé att vänta på Llano.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Varför ska man vänta på Llano till en HTPC? Jag tycker att Zacate är optimal till HTPC. Små kort, strömsnål, billig och tillräckligt kraftfull.
Llano är overkill.

Jag har själv en E350 som HTPC och det funkar utmärkt.

Om man ska bygga en maskin med fler syften än HTPC och därför behöver mer prestanda så kan det vara en idé att vänta på Llano.

Zacate klarar i princip allt utom post-processing eller avkodning på cpun. Så vill man ha optimal bild och klara precis alla format så behöver man Llano, eller SNB med diskret grafikkort osv. För svag grafik kommer inte heller klara H.264 1080p60 eller ens vanlig H.264 1080p med post-processing. AVCHD med hög framerate blir också ett gissel på något som Zacate. Kodning av video är något fler och fler gör på HTPC. Eller TV-kort/inspelning osv. Det är inte heller alltid hw-acceleration fungerar på filerna, så nog finns det folk som fortfarande är intresserad av mjukvaruavkodning. Vad Emils anledning till att han tycker så är får dock stå för honom. Vill man ha allt håller jag med honom att det är SNB + HD6570 som gäller och där är Z68 Mini-ITX-kort väldigt intressant, för dom som vill ha allt. Vill man ha en HEPC som gör allt inklusive spel så kommer du få köra ordentliga grejer och stora grafikkort.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av nilsrock:

Varför ska man vänta på Llano till en HTPC? Jag tycker att Zacate är optimal till HTPC. Små kort, strömsnål, billig och tillräckligt kraftfull.
Llano är overkill.

Jag har själv en E350 som HTPC och det funkar utmärkt.

Om man ska bygga en maskin med fler syften än HTPC och därför behöver mer prestanda så kan det vara en idé att vänta på Llano.

Skrivet av Petterk:

Zacate klarar i princip allt utom post-processing eller avkodning på cpun. Så vill man ha optimal bild och klara precis alla format så behöver man Llano, eller SNB med diskret grafikkort osv. För svag grafik kommer inte heller klara H.264 1080p60 eller ens vanlig H.264 1080p med post-processing. AVCHD med hög framerate blir också ett gissel på något som Zacate. Kodning av video är något fler och fler gör på HTPC. Eller TV-kort/inspelning osv. Det är inte heller alltid hw-acceleration fungerar på filerna, så nog finns det folk som fortfarande är intresserad av mjukvaruavkodning. Vad Emils anledning till att han tycker så är får dock stå för honom. Vill man ha allt håller jag med honom att det är SNB + HD6570 som gäller och där är Z68 Mini-ITX-kort väldigt intressant, för dom som vill ha allt. Vill man ha en HEPC som gör allt inklusive spel så kommer du få köra ordentliga grejer och stora grafikkort.

Åt det hållet jag resonerar också, även om det i mitt fall handlar mest om att göra andra saker i bakgrunden. Jag kör till exempel en Plex-server för att underhålla hushållets mobila enheter, och den kräver mer CPU-kraft än Zacate klarar av. Att, som Petterk säger, ha fallback när hw-acc inte fungerar är också skönt, något som inträffar då och då.

Blir Llano för desktop allt AMD och andra hoppas på betyder det gott om GPU-kraft, bra powergating samt skalbar x86-prestanda. Det innebär att man kan bygga system som i snitt drar endast ett fåtal watt mer än motsvarande Zacate, och samtidigt har betydligt större muskler att ta till om behovet uppkommer. "Vanlig" hårdvara börjar bli såpass energisnål med de senaste generationerna i 32 nm att system som Zacate och Nvidia Ion i nuvarande tappning i viss mån spelar ut sin roll, speciellt på den stationära fronten. En förbrukning 25 W eller 35 W kvittar för de flesta, och gör inte märkbar förändring på elräkningen.

Det är givetvis min personliga åsikt, och den får ni ta som ni önskar. Jag skulle inte bygga en renodlad, AMD-baserad, HTPC innan Llano lanseras för desktop, för i bästa fall kan man både få kakan (energisnålt) och äta den (hyfsad x86-prestanda). Blir det inte så kan man helt enkelt shoppa Zacate då, det vinnande koncpetet är att hålla i hatten några veckor.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Tycker att båda herrarna skulle behöva raka sig

Varför? Skägg är ju det manligaste som finns. Fråga Sean Connery och Bruce Willis.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Åt det hållet jag resonerar också, även om det i mitt fall handlar mest om att göra andra saker i bakgrunden. Jag kör till exempel en Plex-server för att underhålla hushållets mobila enheter, och den kräver mer CPU-kraft än Zacate klarar av. Att, som Petterk säger, ha fallback när hw-acc inte fungerar är också skönt, något som inträffar då och då.

Blir Llano för desktop allt AMD och andra hoppas på betyder det gott om GPU-kraft, bra powergating samt skalbar x86-prestanda. Det innebär att man kan bygga system som i snitt drar endast ett fåtal watt mer än motsvarande Zacate, och samtidigt har betydligt större muskler att ta till om behovet uppkommer. "Vanlig" hårdvara börjar bli såpass energisnål med de senaste generationerna i 32 nm att system som Zacate och Nvidia Ion i nuvarande tappning i viss mån spelar ut sin roll, speciellt på den stationära fronten. En förbrukning 25 W eller 35 W kvittar för de flesta, och gör inte märkbar förändring på elräkningen.

Det är givetvis min personliga åsikt, och den får ni ta som ni önskar. Jag skulle inte bygga en renodlad, AMD-baserad, HTPC innan Llano lanseras för desktop, för i bästa fall kan man både få kakan (energisnålt) och äta den (hyfsad x86-prestanda). Blir det inte så kan man helt enkelt shoppa Zacate då, det vinnande koncpetet är att hålla i hatten några veckor.

Jag tänker precis sådär också.
Med en Llano har man kraft över till att göra något annat om man skulle vilja.
Med en Zacate/Atom så är man väldigt begränsad.

Om det så bara gäller att surfa på sin HTPC så är Zacate lite för klen för att ge en lika behaglig upplevelse som Llano.

Men det beror ju på, för många räcker Zacate, men jag vill ha mer resurser tillgängligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Åt det hållet jag resonerar också, även om det i mitt fall handlar mest om att göra andra saker i bakgrunden. Jag kör till exempel en Plex-server för att underhålla hushållets mobila enheter, och den kräver mer CPU-kraft än Zacate klarar av. Att, som Petterk säger, ha fallback när hw-acc inte fungerar är också skönt, något som inträffar då och då.

Blir Llano för desktop allt AMD och andra hoppas på betyder det gott om GPU-kraft, bra powergating samt skalbar x86-prestanda. Det innebär att man kan bygga system som i snitt drar endast ett fåtal watt mer än motsvarande Zacate, och samtidigt har betydligt större muskler att ta till om behovet uppkommer. "Vanlig" hårdvara börjar bli såpass energisnål med de senaste generationerna i 32 nm att system som Zacate och Nvidia Ion i nuvarande tappning i viss mån spelar ut sin roll, speciellt på den stationära fronten. En förbrukning 25 W eller 35 W kvittar för de flesta, och gör inte märkbar förändring på elräkningen.

Det är givetvis min personliga åsikt, och den får ni ta som ni önskar. Jag skulle inte bygga en renodlad, AMD-baserad, HTPC innan Llano lanseras för desktop, för i bästa fall kan man både få kakan (energisnålt) och äta den (hyfsad x86-prestanda). Blir det inte så kan man helt enkelt shoppa Zacate då, det vinnande koncpetet är att hålla i hatten några veckor.

Ok, nu förstår jag motiven. Jag har själv ännu inte stött på Zacates tillkortakommanden. Jag använder den iofs nästan enbart som mediaspelare och lite surf. Hw-acc har funkat för allt hd-material som jag har spelat upp.

Om det handlar om några veckor skulle jag också lätt vänta på Llano om jag skulle köpa nu. Men kommer kort verkligen att finnas tillgängliga så snart?

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadRunner:

".... nästa plattform som heter Corona"

Jonas "Ett gott mexikanskt öl"

Så klockrent med tanke på youtube-klippet där han testar de inhemska ölerna i kroatien!

Ni förgyller ens fredag killar och detta tackar vi för!

Vart finns detta klipp att beskåda?

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=DkvQDRYATdc

Edit 2: http://www.youtube.com/user/aberdente#p/a/u/1/4jIDyvmcMeQ Vad söt du var förr, Jonas!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Tack för en bra fredagspanel, som vanligt!

Måste dock fråga varför det är ett sådant tjat om Obsidian 800D? Förstår inte hur det ALLTID kan ses som "chassi-idealet". Kanske är löjligt av mig att reagera på det, men det känns väldigt ogrundat att ofta, när ett chassi inte når toppbetyg, säga "Det är ju inget obsidian 800D precis".

Jag har verkligen inget favoritchassi och har inget ekonomiskt intresse i att klanka ner på Corsairs lådor, men jag kände att jag måste fråga då detta inte känns som första gången det omtalas.

Permalänk
Medlem

underbart!!!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Vilken är den nya mjukvaran som följer med? Funkar den på andra kort? Är riktigt trött på SmartDoctor..

EDIT:
Hittade det. Asus GPU Tweak

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Det är INTE ett gott öl dammit!
Det är vatten smaksatt genom 1 minuts doppande utav 50-öring i flaskan... >_<

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Avstängd

Har Emil tappat några kilo det senaste året?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk

Ungefärligt citat, något i stil med "Grafikkorten är tillräckligt starka för att driva runt de spel som finns idag" men jag har stött på flera spel som går otroligt segt efter ett tag, är det processorn som flaskar då? (SB 2500k med ett 6950) främst är det strategispel exempelvis Europa universalis 3, kommer inte ihåg vad alla heter men när man har spelat ett tag går det så segt att man tröttnar och startar om spelet. Finns många fler strategispel som helt enkelt går för långsamt för att det ska va kul och spela dom efter ett tag kommer bara inte på va dom heter, en del av dom har ett par år på nacken med = )

Bara att ta "save game" i EU3 kan ta upp till en minut för mig.... en minut för att spara!! Man får ju flashbacks och starka dejavu känslor från när kasetterna laddades på c64, det kunde ta evigheter det med.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Det låter som du har för lite minne och/eller slö hårddisk.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det låter som du har för lite minne och/eller slö hårddisk.

8GB / SSD!

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

8GB / SSD!

Åh herrejävlar!

Jag märker själv annars att Civ5 blir slött som fan i helvete late game.
Sitter på i7-860, 5850, 8GB ram och SSD...