Permalänk
Medlem

Hjälp med överklockning av i5 2500k!

Hej!
Har nyss införskaffat en ny dator med en i5 2500k processor tillsammans med en big shuriken kylare. Har aldrig överklockat förut och vill nu prova på det, men behöver hjälp, eftersom det, som sagt, är första gången. Hur ska jag gå till väga? Vilka program ska jag använda? Mitt moderkort är ett ASRock Z68 Pro3-M. Tack på förhand!

Permalänk
Antielefant

Gå in i UEFI (F1 eller Del vid boot), leta reda på processorinställningarna, höj multipliern till typ 42, spara och stäng. Grattis, din CPU snurrar nu 27% snabbare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Gå in i UEFI (F1 eller Del vid boot), leta reda på processorinställningarna, höj multipliern till typ 42, spara och stäng. Grattis, din CPU snurrar nu 27% snabbare.

Har inte heller vågat mig på/orkat överklocka men måste man inte höja spänningen? Köra stressprogram osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Gå in i UEFI (F1 eller Del vid boot), leta reda på processorinställningarna, höj multipliern till typ 42, spara och stäng. Grattis, din CPU snurrar nu 27% snabbare.

Undrar samma sak som zebra3, kommer det funka stabilt?

Permalänk
Medlem

Ändrade multipliern till 40 nu startar inte datorn, bluescreen vid boot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Höj Vcore ett snäpp och sen provar du igen tills du kommer in i windows, sen kör du Prime95 och kollar om det är stabilt och håller koll på tempen.

Eftersom alla processorer är unika så man vet ju inte om det kommer funka utan man får testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrr:

Höj Vcore ett snäpp och sen provar du igen tills du kommer in i windows, sen kör du Prime95 och kollar om det är stabilt och håller koll på tempen.

Eftersom alla processorer är unika så man vet ju inte om det kommer funka utan man får testa.

Datorn funkar inte om jag sätter på default heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då har du väl lyckas pilla på något mer då Provat reset'a CMOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrr:

Då har du väl lyckas pilla på något mer då Provat reset'a CMOS?

Hur gör man det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte96:

Hur gör man det?

Skickades från m.sweclockers.com

Knapp på baksidan av chassit vid moderkortsplåten. Går också att göra i Bios tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Knapp på baksidan av chassit vid moderkortsplåten. Går också att göra i Bios tror jag.

Kan inte hitta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte96:

Kan inte hitta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Då finns den antagligen inte, knappen heter CMOS för mig. Kolla efter Reset i Bios eller liknande. Och hoppas på mer svar i denna tråden.

Permalänk
Skrivet av jonte96:

Kan inte hitta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju alltid öppna upp burken och plocka ur batteriet som sitter på moderkortet, för att sedan stoppa tillbaka det någon minut senare, och starta upp datorn igen.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte96:

Kan inte hitta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du ska läsa den här tråden en gång eller två -> http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Då finns den antagligen inte, knappen heter CMOS för mig. Kolla efter Reset i Bios eller liknande. Och hoppas på mer svar i denna tråden.

Lyckades resetta cmos, hjälpte inte. Fel på hårdvara? Även om det är mycket långsökt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Gå in i UEFI (F1 eller Del vid boot), leta reda på processorinställningarna, höj multipliern till typ 42, spara och stäng. Grattis, din CPU snurrar nu 27% snabbare.

Jag gjorde så, men till 40 och det funkar fint, cpun ligger på absolut max 50 grader med min h80, så ska man köra något stresstest och se om det blir stabilt då och öka Vcore med typ 0,05V steg för steg tills det blir stabilt? En till fråga bara; gäller detta på samma sätt när man klockar grafikkort i typ msi afterburner? Vet inte riktigt hur man ska göra med minnesfrekvens isf. tack på förhand!

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguzz:

Jag gjorde så, men till 40 och det funkar fint, cpun ligger på absolut max 50 grader med min h80, så ska man köra något stresstest och se om det blir stabilt då och öka Vcore med typ 0,05V steg för steg tills det blir stabilt? En till fråga bara; gäller detta på samma sätt när man klockar grafikkort i typ msi afterburner? Vet inte riktigt hur man ska göra med minnesfrekvens isf. tack på förhand!

Kör IntelBurnTest. Går det inte över 70 grader och är stabilt så är det frid och fröjd.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

det enda jag gjorde med min I5 var att höja till x45. Systemet går stabilt och maxtemp på 60 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Kör IntelBurnTest. Går det inte över 70 grader och är stabilt så är det frid och fröjd.

Ok vad gött! är det gratisprogram eller? Men man höjer bara Vcore med typ 0,05v per gång och kollar tempen tills det blir stabilt eller? Med vad är det som gäller för grafikkort och minnesklock osv?

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk

Gick cpun sönder? :D:D:D:D:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadeInChina:

Gick cpun sönder? :D:D:D:D:D

Vad menar du? Syftar du på min eller?

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Skrivet av kaptejn:

det enda jag gjorde med min I5 var att höja till x45. Systemet går stabilt och maxtemp på 60 grader

Samma här ändrade multipliern till x45 resten står på auto, har som max 50c vid full load och ~1.33v håller sig under 30c vid idle

Visa signatur

Chassi: CoolerMaster HAF 922 CPU: i5 2500k@4.5GHz CPU kylning: Corsair Hydro H100
Moderkort: ASUS P8P67 Pro RAM: Corsair Vengeance Blue 1600MHz 16GB Grafikkort: ASUS Geforce GTX 960 DCII | MSI Geforce GTX 960
Nätaggregat: Corsair HX650W SSD: Samsung 850 EVO 250GB HDD: Western Digital Green 1.5+2TB
Mus: Logitech G400 Tangentbord: Microsoft SideWinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguzz:

Ok vad gött! är det gratisprogram eller? Men man höjer bara Vcore med typ 0,05v per gång och kollar tempen tills det blir stabilt eller? Med vad är det som gäller för grafikkort och minnesklock osv?

Det är gratis, bara googla IntelBurnTest.

I stort sett, ja

Angående grafikkortet, ta en sak i taget, höj volten en bit, höj gpun lite, kör typ furmark 30 min, höj gpu lite, furmark 30, höj gpu and so on, tills du antingen måste höja volten, eller tills du är nöjd med din gpuklock. Sedan upprepar du detta med minne etc.
Detta är bara lite av en TL;DR sammanfattning, men ta en titt på den här videon:

http://www.youtube.com/user/NCIXcom#p/search/4/gA_l5-HDel4

Edit: Hmm, antingen är det bara jag eller så funkar inte videon. I alla fall, här är länken:
http://www.youtube.com/user/NCIXcom#p/search/4/gA_l5-HDel4

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Det är gratis, bara googla IntelBurnTest.

I stort sett, ja

Angående grafikkortet, ta en sak i taget, höj volten en bit, höj gpun lite, kör typ furmark 30 min, höj gpu lite, furmark 30, höj gpu and so on, tills du antingen måste höja volten, eller tills du är nöjd med din gpuklock. Sedan upprepar du detta med minne etc.
Detta är bara lite av en TL;DR sammanfattning, men ta en titt på den här videon:

http://www.youtube.com/user/NCIXcom#p/search/4/gA_l5-HDel4

Edit: Hmm, antingen är det bara jag eller så funkar inte videon. I alla fall, här är länken:
http://www.youtube.com/user/NCIXcom#p/search/4/gA_l5-HDel4

Ok, tackar för det höjde mitt kort till 880Mhz på gpu'n direkt och även min i5 2500k till 4.2Ghz, fungerar bra, men när jag kört BF3 eller Metro 2033 i lite mer än en timme så stängs spelet ned. Jag har stängt av upnp i routern så jag antar att det kan vara för hög klock på antingen processorn eller grafikkortet eller?

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Afaik så skulle det väl ge dig en hard reboot och inte bara stänga ner en applikation?

Permalänk

Hejsan, jag har också haft funderingar på att överklocka min i5 2500k

Jag har bara några frågor angående om kylningen i min dator är okej för det (Jag är rätt okunning)

Jag har ett NZXT Phantom Röd med 6/7 fläktar:
1x 200mm Topp - utblås
1x 140mm Bak - utblås
2x 120mm Sida - inblås
1x 200mm Sida - inblås
1x 140mm fram - inblås

(Det är NZXT-fläktar, om det hjälper något)

Jag använder Noctua NH-C12P SE14 som processorkylare (länk här --> http://www.inet.se/artikel/5321510/noctua-nh-c12p-se14)

CoreTemp bild tagen för några minuter sedan - har på firefox, vlc så det räknas som idle temperaturer antar jag ^^

Det står "Frequency: 3591Mhz" på bilden, vet inte riktigt varför. Det står 3.300 i frequency i UEFI.

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb