Nytt serverbygge WHS 2011

Permalänk
Medlem

Nytt serverbygge WHS 2011

Hej!

Efter att ha kört med en QNAP TS-209 Pro i fyra år tänkte jag uppgradera min server hemma. Jag funderar på att gå över till Windows Home Server 2011. Efter att ha tittat runt en del så siktar jag nog på att bygga ihop en egen rigg. Den ska vara stabil och hyffsat kraftfull samt tillåta utbyggnad med fler HDDs i framtiden. Förutom filserver kommer jag köra bl.a. Squeezebox Server, MyMovies Server, BitTorrent-klient. Windows-plattformen lockar eftersom jag är en riktig nolla vad gäller Linux.

Chassi: Lian Li PC-Q08B
Moderkort: Asus E35M1-I Deluxe
Expansionskort: Asus U3S6 USB 3.0 SATA PCI-E
PSU: Seasonic X-400FL 400W
Minne: Minne: Kingston ValueRAM DDR3 PC10600/1333MHz 4GB
Optisk enhet: Samsung SH-B123L
OS: WHS 2011 Sweden OEM
Systemdisk: Corsair Nova Series 2 V60 60GB
Datadisk: Western Digital Caviar Green WD30EZRX 64MB 3TB (5400 rpm)

Frågor jag har:
1. Vad tror ni om ovanstående set-up?
2. Går det att installera WHS2011 på en 60GB-disk (SSD)?
3. Är det någon som kan bekräfta att Squeezebox Server (för Windows) går att köra på WHS2011.
4. Hur mycket minne behövs? Räcker 4GB?
5. Vad ger bäst prestanda 2x2GB eller 1x4GB på Asus E35M1-I Deluxe-modertkortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

ta bort ssdn, du behöver inte det för en server. det är bara onödigt, det kanske ger snabbare boot-up men inte mer än det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

ta bort ssdn, du behöver inte det för en server. det är bara onödigt, det kanske ger snabbare boot-up men inte mer än det

Har du testat att sätta en SSD på SQL-server och fortfarande med gott samvete kan påstå att det är onödigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Har du testat att sätta en SSD på SQL-server och fortfarande med gott samvete kan påstå att det är onödigt?

Men han ska ju inte köra SQL?

OnT: Tycker du ska köra Win 2k8 R2 Server istället. Den är riktigt bra.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag Squeezebox server är uppbyggt runt SQL - dock ej helt säker. Oavsett så ser jag en poäng i att ha OS på en SSD, generellt sett så görs ju inte spin-down på OS-disken. Jag vill ha ett så strömsnålt och, framför allt, tyst system som möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Du behöver en 160GB disk som minimum för WHS 2011. Alltså 160 lediga GB -> en 160GB HDD funkar inte.

En så långsam CPU kommer inte fungera bra med Remote Accessen via webb-interfacet för streaming av videos etc, då servern avkodar allt mha CPUn. Men ska du inte använda detta så är det ju lugnt. 4GB RAM är helt ok.

WHS 2011 har ingen s.k Drive Extender, vill du använda en sån funktion är det 3e-parts programvara som ex Drive Bender som gäller. Annars RAID. Såvida du inte har några problem med en massa olika disk-enheter när du lägger till fler diskar.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Tänk på att mobot är mini-itx och du har använt enda expansionsplatsen till ett USB3-kort. Du kan alltså inte sätta i ett extra nätverkskort eller sata-kontroller kort ifall du skulle behöva sånt.

Två lan-portar är nice att ha om du inte har en router redan. Ditt chassi kanske inte klarar fler diskar än mobot har sataplatser ändå, men min erfarenhet av hemmaservrar och diskplatser är att de i längden inte räcker till

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för era svar och er input. Jag uppskattar verkligen er support. Några motfrågor…

Citat:

Du behöver en 160GB disk som minimum för WHS 2011. Alltså 160 lediga GB -> en 160GB HDD funkar inte.

Jag har också läst om minimikraven om 160GB. Jag har också läst en artikel om hur man skulle kunna kringgå detta. När hela OSet är installerat så tar det långt mindre än 160GB. Det hela handlar om att använda sig av en "moddad" answer file. Kan detta verkligen fungera?

http://social.microsoft.com/Forums/en-US/whsvailbeta/thread/b...
http://onlinehelp.microsoft.com/windowshomeserver2011/answer-...

Citat:

En så långsam CPU kommer inte fungera bra med Remote Accessen via webb-interfacet för streaming av videos etc, då servern avkodar allt mha CPUn. Men ska du inte använda detta så är det ju lugnt.

Enligt tester jag läst så borde moderkortet/CPU/GPU tillsammans kunna hantera 1080p playback utan större problem. Blir belastningen högre vid streaming och avkodning? Eller tänker jag fel här?

http://www.sweclockers.com/recension/13423-amd-fusion-asus-e3...

Citat:

WHS 2011 har ingen s.k Drive Extender, vill du använda en sån funktion är det 3e-parts programvara som ex Drive Bender som gäller. Annars RAID. Såvida du inte har några problem med en massa olika disk-enheter när du lägger till fler diskar.

Jag har läst om denna add-in. Jag ska läsa på lite mer om Drive Bender och StableBit Drive Pool. Båda dessa verkar vara under kontinuerlig vidareutveckling. Kan man installera en sådan tredjepartsmjukvara, börja fylla hårddiskarna och sedan uppgradera tredjepartsmjukvaran då nya versioner släpps, eller måste man räkna med att blåsa hårddiskarna i samband med uppgraderingarna?

Citat:

Tänk på att mobot är mini-itx och du har använt enda expansionsplatsen till ett USB3-kort. Du kan alltså inte sätta i ett extra nätverkskort eller sata-kontroller kort ifall du skulle behöva sånt.

PCI-kortet jag hade tänkt mig har två USB3.0 externt samt två SATA internt. Eventuellt blir det ändå en intern SATA för lite. Finns det något prisvärt PCI-kort med fler än två interna SATA-portar som rekommenderas? USB 3.0 finns redan på moderkortet så detta är inte så viktigt på PCI-kortet.

Citat:

Ditt chassi kanske inte klarar fler diskar än mobot har sataplatser ändå, men min erfarenhet av hemmaservrar och diskplatser är att de i längden inte räcker till.

Moderkortet har 5 interna SATA och PCI-kortet har 2 interna. Totalt rymmer chassit 6 st 3.5”, 1 st 2,5” samt en optisk extern 5.25” (blir en optisk enhet, med SATA). En kortplats för lite med andra ord.

Tacksam för en fortsatt dialog runt dessa frågor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Tack för era svar och er input. Jag uppskattar verkligen er support. Några motfrågor…

Jag har också läst om minimikraven om 160GB. Jag har också läst en artikel om hur man skulle kunna kringgå detta. När hela OSet är installerat så tar det långt mindre än 160GB. Det hela handlar om att använda sig av en "moddad" answer file. Kan detta verkligen fungera?

http://social.microsoft.com/Forums/en-US/whsvailbeta/thread/b...
http://onlinehelp.microsoft.com/windowshomeserver2011/answer-...

Mkt möjligt att det funkar, jag har 320GB diskar i RAID1 som systemdiskar så jag behövde inte bry mig om det. Mhm, C:\ partitionen blir på typ 60GB om jag inte minns fel, så lite konstigt att dom har en 160GB limit.

Citat:

Enligt tester jag läst så borde moderkortet/CPU/GPU tillsammans kunna hantera 1080p playback utan större problem. Blir belastningen högre vid streaming och avkodning? Eller tänker jag fel här?

http://www.sweclockers.com/recension/13423-amd-fusion-asus-e3...

Hade du spelat upp filmen lokalt på servern skulle den klara 1080p, ja. Men nu transkodar den filer och visar mha Silverlight via web-accessen och då är det enbart CPU-kraft som gäller. Visar jag 1080p MKVs (endast ett fåtal funkar dock) över webben i bästa kvalite blir det en hel del jobb för min Q9550.

Citat:

Jag har läst om denna add-in. Jag ska läsa på lite mer om Drive Bender och StableBit Drive Pool. Båda dessa verkar vara under kontinuerlig vidareutveckling. Kan man installera en sådan tredjepartsmjukvara, börja fylla hårddiskarna och sedan uppgradera tredjepartsmjukvaran då nya versioner släpps, eller måste man räkna med att blåsa hårddiskarna i samband med uppgraderingarna?

Har endast kört med Drive Bender, och där kan du uppgradera mjukvaran allteftersom, datat förblir intakt på diskarna. JAG upplevde dock en del problem under betan (framförallt prestanda), så jag sket faktiskt i det och köpte ett RAID-kort och kör nu 6*2TB i RAID5.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Hade du spelat upp filmen lokalt på servern skulle den klara 1080p, ja. Men nu transkodar den filer och visar mha Silverlight via web-accessen och då är det enbart CPU-kraft som gäller. Visar jag 1080p MKVs (endast ett fåtal funkar dock) över webben i bästa kvalite blir det en hel del jobb för min Q9550.

Jag läst på lite mer om detta nu och självfallet har du helt rätt. Enligt denna (smått ålderdomliga) artikel så måste man nog kliva upp ganska rejält i CPU för att kunna transkoda videos - på bekostnad av elförbrukning och värmeutveckling. Jag tror att jag skippar detta med transkoding...

http://www.wegotserved.com/2010/07/27/selecting-processor-win...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

En annan fråga som jag kom att tänka på? Vilka drivrutiner (för t.ex. moderkortet Asus E35M1-I Deluxe) ska jag använda mig av för Windows Home Server 2011? Då jag tittar på Asus webb så hittar jag inget för detta OS...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

En annan fråga som jag kom att tänka på? Vilka drivrutiner (för t.ex. moderkortet Asus E35M1-I Deluxe) ska jag använda mig av för Windows Home Server 2011? Då jag tittar på Asus webb så hittar jag inget för detta OS...

Du kan köra med win7 64 bitars drivar.

Permalänk

Hej!

Jag har precis fått hem grejer till min egen server och tänkte kolla lite hur det gick för dig. Jag har likadant moderkort som du har, Asus E35M1-I Deluxe Fusion, och tänkte också köra WHS 2011. Jag har följande frågor som du gärna får svara på om du har lust:

  1. Du hade inga problem med drivrutiner etc?

  2. Vilken hårddisk valde du som systemdisk?

  3. Hur blev din "RAID"-konfiguration? Jag kommer inte ha något kontrollerkort så tänkte om du valde någon mjukvarulösning som du är nöjd/missnöjd med?

  4. Jag kommer också använda hårddiskar med SATA 6.0 Gbit/s så hur upplever du läs/skriv-prestandan i din server?

  5. Om du har testat detta, hur snabbt går det att föra över en stor film från en dator på samma Gbit-nätverk till servern? Är lite nyfiken..

Tack skall du ha och hoppas att du är nöjd med ditt bygge!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk

Lite fler frågor fastän tråden är gammal.

Skrivet av bran:

Hade du spelat upp filmen lokalt på servern skulle den klara 1080p, ja. Men nu transkodar den filer och visar mha Silverlight via web-accessen och då är det enbart CPU-kraft som gäller. Visar jag 1080p MKVs (endast ett fåtal funkar dock) över webben i bästa kvalite blir det en hel del jobb för min Q9550.

Är transcoding något man kan vilja använda?

Skrivet av bran:

Har endast kört med Drive Bender, och där kan du uppgradera mjukvaran allteftersom, datat förblir intakt på diskarna. JAG upplevde dock en del problem under betan (framförallt prestanda), så jag sket faktiskt i det och köpte ett RAID-kort och kör nu 6*2TB i RAID5.

När man kör Raid5 så är samtliga filer duplicerade, inte sant? Finns det någon möjlighet att genom RAID duplicera utvalda mappar endast?