Permalänk

Överklocka eller inte? i5 2500k

Hej!

Jag undrar om det kommer gå bra att överklocka min i5 2500k till 4.5Ghz med dessa sakerna:

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3
Kylare: Cooler Master 212 Plus
Interminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Fläktar: 3-4 st Revoltec 120mm Blå Transparent med Blå LED
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB

Vet inte riktigt hur mycket värmen kommer öka. När jag kör stresstest nu så kommer processorn faktsikt upp i 3700 mhz på CPU-Z,
även om jag inte klockat själv. Vet inte om inet gjort något eller om det är någon slags turbo.

Just nu ligger väll datorn på 30-35C idle

Är denna guiden bra? http://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40

MVH Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Vet inte riktigt hur mycket värmen kommer öka. När jag kör stresstest nu så kommer processorn faktsikt upp i 3700 mhz på CPU-Z,
även om jag inte klockat själv. Vet inte om inet gjort något eller om det är någon slags turbo.

Det är turbon och det är den man brukar klocka när man klockar upp Sandy Bridge system
Att du ska klocka processorn det tycker jag, tycker dock att 4,5 är lite ambitiöst med den kylare du har, men 4,1-4,2 är inga problem

Guiden du länkat säger ungefär samma sak som alla andra så den kan du följa, satsa på så låg Vcore som din processor klarar på den klocken du väljer och stress testa burken hela tiden för att se att den blir stabil, när du hittat en clock/Vcore du är nöjd med är det bara att köra på de.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Idle är orelevant, vad är din load temp i dagsläget?

Permalänk
Skrivet av Zelloxy:

Idle är orelevant, vad är din load temp i dagsläget?

Kommer inte ihåg riktigt, ska kolla när jag kommer hem, men det är väll ungefär 60-65C i load skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Har du redan nu 60-65 i load ska du va försiktig med att klocka. Se till att ta det i väldigt små etapper i så fall eftersom du redan ligger ganska högt i temperatur. Personligen hade jag aldrig velat ha en load temperatur över ~70 grader.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Det är turbon och det är den man brukar klocka när man klockar upp Sandy Bridge system
Att du ska klocka processorn det tycker jag, tycker dock att 4,5 är lite ambitiöst med den kylare du har, men 4,1-4,2 är inga problem

Guiden du länkat säger ungefär samma sak som alla andra så den kan du följa, satsa på så låg Vcore som din processor klarar på den klocken du väljer och stress testa burken hela tiden för att se att den blir stabil, när du hittat en clock/Vcore du är nöjd med är det bara att köra på de.

Om jag klockar till 4.2Ghz istället då, vad i den videon ska jag ändra, mer än clock och vcore? Och hur mycket Vcore är troligtvis lagom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Om jag klockar till 4.2Ghz istället då, vad i den videon ska jag ändra, mer än clock och vcore? Och hur mycket Vcore är troligtvis lagom?

Det är bara de 2 du behöver ändra, vad du behöver för Vcore är svårt att säga eftersom det är olika från chip till chip, men skulle gissa nånstans runt 1.2-1.25 men kan vara lägre och det kan vara högre.

Dock håller jag med Zelloxy att om du ligger 60-65 i vanlig load idag (dvs spel osv) så tycker jag du ska va försiktig med att klocka, ligger du däremot på 60-65 i t.ex Intel Burn Test så är det inga problem att gå upp lite till, ligger själv strax under 80 i diverse stresstest men aldrig över 60 när det kommer till normal användning.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Det är bara de 2 du behöver ändra, vad du behöver för Vcore är svårt att säga eftersom det är olika från chip till chip, men skulle gissa nånstans runt 1.2-1.25 men kan vara lägre och det kan vara högre.

Dock håller jag med Zelloxy att om du ligger 60-65 i vanlig load idag (dvs spel osv) så tycker jag du ska va försiktig med att klocka, ligger du däremot på 60-65 i t.ex Intel Burn Test så är det inga problem att gå upp lite till, ligger själv strax under 80 i diverse stresstest men aldrig över 60 när det kommer till normal användning.

Jag menade 60-65 i intel burn test. Sedan undrar jag: jag har ju en Cooler Master 212 Plus, och på den är det ju bara en fläkt på ena sidan, skulle det hjälpa om man köper typ en noctua 120 mm fläkt och har på andra sidan också? Är det de som är push and pull?

Permalänk
Medlem

Visst blir det lite bättre med push&pull konfiguration men inte mycket, jag själv kör endast push då jag inte märker stor skillnad samt vill få ner ljudnivån och mer öppen yta i chassit så att säga.

Permalänk
Skrivet av Zelloxy:

Visst blir det lite bättre med push&pull konfiguration men inte mycket, jag själv kör endast push då jag inte märker stor skillnad samt vill få ner ljudnivån och mer öppen yta i chassit så att säga.

Btw, jag menade 60-65 i intel burn test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Jag menade 60-65 i intel burn test. Sedan undrar jag: jag har ju en Cooler Master 212 Plus, och på den är det ju bara en fläkt på ena sidan, skulle det hjälpa om man köper typ en noctua 120 mm fläkt och har på andra sidan också? Är det de som är push and pull?

Då är det bara att klocka, så läge du håller du inom rimliga temperaturer när det kommer till vardagligt bruk och inte för högt i IBT så är det bara att köra på.
Hur mycket PnP hjälper på en 212+ vet jag inte eftersom jag inte har någon sån själv men du kan ju alltid prova att temporärt sätta dit en av chassifläktar om du har några, och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Måste man ha 1600-minnen eller fungerar det med 1333?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Då är det bara att klocka, så läge du håller du inom rimliga temperaturer när det kommer till vardagligt bruk och inte för högt i IBT så är det bara att köra på.
Hur mycket PnP hjälper på en 212+ vet jag inte eftersom jag inte har någon sån själv men du kan ju alltid prova att temporärt sätta dit en av chassifläktar om du har några, och se om det gör någon skillnad.

Så jag kan klocka till 4.5ghz tro?

Har 4 chassifläktar, fast vet inte om dom är så bra, det är sånna Revoltec 120mm Blå Transparent med Blå LED. Ska jag prova att sätta dit en sån för PnP då? Den ska vara riktat så den drar ur luft eller? Riktad åt samma håll som den som sitter på 212an redan fast på andra sidan? Undra om jag måste plocka ut allting för att göra detta. Har inget esd band hemma heller. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Så jag kan klocka till 4.5ghz tro?

Har 4 chassifläktar, fast vet inte om dom är så bra, det är sånna Revoltec 120mm Blå Transparent med Blå LED. Ska jag prova att sätta dit en sån för PnP då? Den ska vara riktat så den drar ur luft eller? Riktad åt samma håll som den som sitter på 212an redan fast på andra sidan? Undra om jag måste plocka ut allting för att göra detta. Har inget esd band hemma heller. :/

Du får prova dig fram, börja lägre och se vad du landar på för temperaturer.
Kan du gå till 4.5GHz utan att få för höga temperaturer med en 212+ så har du fått ett bra chip.
Har du otur klarar ditt chip inte 4.5GHz oavsett kylning, har du 2 till synes identiska CPUer kan den ena gå till 5GHz utan att svettas medan den andra inte kommer över 4.3GHz

Låt det hellre vara isf och testa klocka och se vad du får för temps med bara 1 fläkt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Du får prova dig fram, börja lägre och se vad du landar på för temperaturer.
Kan du gå till 4.5GHz utan att få för höga temperaturer med en 212+ så har du fått ett bra chip.
Har du otur klarar ditt chip inte 4.5GHz oavsett kylning, har du 2 till synes identiska CPUer kan den ena gå till 5GHz utan att svettas medan den andra inte kommer över 4.3GHz

Låt det hellre vara isf och testa klocka och se vad du får för temps med bara 1 fläkt.

Vissa har ju fått upp sina i5or riktigt högt långt över 5ghz, men dom har ju bra kylning också. Dom måste ha ett riktigt bra chip då antar jag.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Du får prova dig fram, börja lägre och se vad du landar på för temperaturer.
Kan du gå till 4.5GHz utan att få för höga temperaturer med en 212+ så har du fått ett bra chip.
Har du otur klarar ditt chip inte 4.5GHz oavsett kylning, har du 2 till synes identiska CPUer kan den ena gå till 5GHz utan att svettas medan den andra inte kommer över 4.3GHz

Låt det hellre vara isf och testa klocka och se vad du får för temps med bara 1 fläkt.

Just det ja, ska jag prova med lägre klockning först då? Eller kan man prova att dra upp den på 4.5 direkt?

Permalänk
Medlem

Ta det stegvis, rekommenderas starkt! Alltså, gå till kanske 3,6GHz och öka sedan med ~200 MHz åt gången.

Permalänk
Skrivet av Zelloxy:

Ta det stegvis, rekommenderas starkt! Alltså, gå till kanske 3,6GHz och öka sedan med ~200 MHz åt gången.

När jag gör intel burntest nu så går den till 3700 mhz i CPU-Z.
Så vad ska jag börja på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Vissa har ju fått upp sina i5or riktigt högt långt över 5ghz, men dom har ju bra kylning också. Dom måste ha ett riktigt bra chip då antar jag.

Skrivet av Grundis10:

Just det ja, ska jag prova med lägre klockning först då? Eller kan man prova att dra upp den på 4.5 direkt?

Börja lägre, det är ändå en budgetkylare du sitter på.

Och enligt tester från Asus så ser det ut ungefär så här för 2500k
1. Approximately 50% of CPUs can go up to 4.4~4.5 GHz
2. Approximately 40% of CPUs can go up to 4.6~4.7 GHz
3. Approximately 10% of CPUs can go up to 4.8~5 GHz (50+ multipliers are about 2% of this group)

Skrivet av Grundis10:

När jag gör intel burntest nu så går den till 3700 mhz i CPU-Z.
Så vad ska jag börja på då?

Sätt multipliern på 39 då, dvs 3900 MHz

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har Asus P8P67 PRO REV B3 så borde du väl kunna trycka i 'Performance' i UEFI?

Permalänk
Medlem

Min går fint på 4.5GHz. Du som har ett P8P67, i BIOS finns en Auto Tuning-funktion som klockar din CPU till en stabil nivå. Fick 32% ökning med den funktionen och klockade manuellt upp till 4.5GHz sen. Lycka till!

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | i5 2500K @ 4.5GHz | Gigabyte GTX 460 1GB OC 850/1700/1900 | Corsair Vengeance XMS3 2x4GB 1600MHz | CM Hyper 212+ | Fractal Design Tesla 650W | Fractal Design Define R3 | BenQ G2420HDBL 24" LED |
INET - Fri frakt över 500kr
CDON+Sweclockers

Permalänk
Medlem

Hallå där, sitter på ungefär samma komponenter som du har. Kör min 2500k i 4,5ghz med en CM Hyper 212+ kylare i PnP med 2 st Scythe GT 1850rpm fläktar. Under ett intel burn test eller Prime 95 så ligger mina temps runt 63-67c på de olika kärnorna nu sommartid. Har ett 650D som inte har världens bästa luftflöde. sen 2st Gigabyte Gtx 560ti (som jag såg att du oxå hade) som sprutar ut varmluft runt omkring sig. så en PnP config är att rekommendera faktiskt

Edit: Kör med auto volt på cpu'n och 1600mhz på mina vengeance minnen i en xmp profil

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk

Tack så mycket för alla svar!

Permalänk
Skrivet av kangaz:

Hallå där, sitter på ungefär samma komponenter som du har. Kör min 2500k i 4,5ghz med en CM Hyper 212+ kylare i PnP med 2 st Scythe GT 1850rpm fläktar. Under ett intel burn test eller Prime 95 så ligger mina temps runt 63-67c på de olika kärnorna nu sommartid. Har ett 650D som inte har världens bästa luftflöde. sen 2st Gigabyte Gtx 560ti (som jag såg att du oxå hade) som sprutar ut varmluft runt omkring sig. så en PnP config är att rekommendera faktiskt

Edit: Kör med auto volt på cpu'n och 1600mhz på mina vengeance minnen i en xmp profil

Bytte du ut orginal fläkten på din CM hyper 212+ och köpte 2 Scythe GT? Kan jag lika gärna behålla orginal fläkten och bara köpa en till fläkt som jag sätter som "pull"? Kan man sätta en sån här: http://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo... på andra sidan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fazzel:

Eftersom du har Asus P8P67 PRO REV B3 så borde du väl kunna trycka i 'Performance' i UEFI?

Vad blir skillnaden egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vad blir skillnaden egentligen?

Då klockas hårdvaran till det mest optimala ASUS har tydligen gjort tester med hundratals Sandy-bridge-processorer för att göra det så felsäkert som möjligt.

Jag kan återkomma med hur mycket min 2500k hoppar upp...

EDIT: Min kom upp i 4,3GHz när jag satte den på Performance

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fazzel:

Då klockas hårdvaran till det mest optimala ASUS har tydligen gjort tester med hundratals Sandy-bridge-processorer för att göra det så felsäkert som möjligt.

Jag kan återkomma med hur mycket min 2500k hoppar upp...

Utan att hålla på i advanced menar du? Har bara fixat turbon där.
Hade den på performance, ändrade dock tillbaka, så kolla du

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Utan att hålla på i advanced menar du? Har bara fixat turbon där.
Hade den på performance, ändrade dock tillbaka, så kolla du

Yes jag tryckte bara i performance (kan heta något annat) till höger direkt när man kommer in på UEFI (EZ-mode).

Permalänk
Skrivet av fazzel:

Eftersom du har Asus P8P67 PRO REV B3 så borde du väl kunna trycka i 'Performance' i UEFI?

Då får jag nog inte den till 4.5Ghz, när man clockar manuellt trycker man ju bort och ändrar på massa inställningar.
Gör verkligen "Performance" allt det där åt en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Då får jag nog inte den till 4.5Ghz, när man clockar manuellt trycker man ju bort och ändrar på massa inställningar.
Gör verkligen "Performance" allt det där åt en?

Vill du få den till 4,5GHz får du nog klocka själv! Sjävla idén med att ställa den på performance är ju att det ska funka för alla och att det inte ska finnas någon risk för att något ska gå sönder. Antar att 4,3GHz är det högsta man kan få denna vägen.