Få processorn att jobba 100 procent hela tiden.

Permalänk

Få processorn att jobba 100 procent hela tiden.

Hej,hittade en sida där man kunde få processorn att jobba 100% hela tiden om man gick in i ett program på datorn.Men hittar inte sidan igen någon som vet vilket program det är?Tror an skulle hitta det via Kör.

Permalänk
Medlem

Varför vill du få processorn att jobba 100% hela tiden?

Permalänk

Av ren nyfikenhet, varför vill du belasta den 100% hela tiden?.

Som svar på din fråga, så är det bara köra igång något stresstest, typ Prime95, Intel burn test etc.

Permalänk

Jag har hört att den ska bli lite snabbare att få upp program etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av zilleosse:

Jag har hört att den ska bli lite snabbare att få upp program etc

haha xD va? Tror du att processorn startar program snabbare om du kör 100% load? Vart hörde du detta

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av zilleosse:

Jag har hört att den ska bli lite snabbare att få upp program etc

snarare motsatsen

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

haha xD va? Tror du att processorn startar program snabbare om du kör 100% load? Vart hörde du detta

Aftonbladet/Expressen? De skriver ju på löpsedlar alltför ofta att folk skall 'snabba upp sin dator' genom att installera femtioelva 'gratisprogram'.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Vilken myt haha.

Det är som att du ska springa allt va du kan och skriva ett brev samtidigt.

Du kan ju liksom inte göra något som anstränger dig till 100% samtidigt som du gör andra krävande saker.

Permalänk
Avstängd

Han syftar ju antagligen på att cpun ska gå på maxclock hela tiden.
Sandy ex är ju nedklockad i idle läge.

Borde vara logiskt annars finns det inget hopp

Permalänk
Medlem

hoppas du har en jävligt bra kylare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zilleosse:

Hej,hittade en sida där man kunde få processorn att jobba 100% hela tiden om man gick in i ett program på datorn.Men hittar inte sidan igen någon som vet vilket program det är?Tror an skulle hitta det via Kör.

Du bör nog skilja mellan belastning och hastighet.

100% belastning:
Ända syftet med att göra så, är att mäta max temperatur. Det görs med tex. Intel burn test och ett övervakningsprogam som coretemp eller hwmonitor. Det finns ingen anledning att vilja ha CPU:n på 100% då datorn kommer bli grymt trög, den har ju inget mer att ge när du vill surfa/spela eller whatever.

100% hastighet:
Det enda jag kan tänka mig är att man vill stänga av nerklockningsfunktionen, men igen rätt meningslöst. Det går att ändra i bios. Resultatet blir att CPU:n alltid kör i stock klock, dvs den går inte ner i viloläge. Ex: Har du en 2.9ghz cpu kommer den alltid gå i 2.9ghz istället för att klocka ner sig i tex. 800mhz. Syftet med denna nerklockning är mindre värme och energiförbrukning, och om man inte håller på med överklockning finns det ingen anledning att stänga av denna funktionen. (funktionen kan i vissa fall göra en överklockning ostabil)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du kan ju sätta på "Hög prestanda" i energialternativ om du har windows.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av zilleosse:

Hej,hittade en sida där man kunde få processorn att jobba 100% hela tiden om man gick in i ett program på datorn.Men hittar inte sidan igen någon som vet vilket program det är?Tror an skulle hitta det via Kör.

Tror det är detta du menar!? (Förutsatt att du kör Windows 7)

Start -> Kontrollpanelen -> System och säkerhet -> Energialternativ -> Klicka på "Ändra schemainställningar" för det schema du vill använda -> Klicka på "Ändra avancerade schemainställningar" -> Scrolla ner till "Energisparfunktioner för processorn" -> Klicka upp "Minsta processortillstånd" och "Högsta processortillstånd", och sätt dem till 100%. -> OK -> Spara ändringar -> Klart!

Det gav i alla fall min netbook en boost

Visa signatur

| Cooler Master CM 690 II Advanced | Corsair HX 750 W | ASUS Sabertooth P67 | Intel Core i7-2600K | Corsair H100 | Corsair Force Series GT 120 GB × 2 | 16 GB Corsair Vengeance DDR3 | Sapphire Radeon HD 7970 | DELL U2412M Ultrasharp | Logitech G502, G510s & G35 | Creative Gigaworks T40 Series II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storfiskaren:

Tror det är detta du menar!? (Förutsatt att du kör Windows 7)

Start -> Kontrollpanelen -> System och säkerhet -> Energialternativ -> Klicka på "Ändra schemainställningar" för det schema du vill använda -> Klicka på "Ändra avancerade schemainställningar" -> Scrolla ner till "Energisparfunktioner för processorn" -> Klicka upp "Minsta processortillstånd" och "Högsta processortillstånd", och sätt dem till 100%. -> OK -> Spara ändringar -> Klart!

Det gav i alla fall min netbook en boost

Har länge sökt efter något sånt där, hittade för några dagar sedan.
Galen boost på min i5 2500k, 4x FPS i Lineage2 (Av någon orsak klarar inte spelet att dra ut CPUn från idle, så den tuffar på i 1.6GHz istället för 4.5)
Med det där går den till 4.5GHz dirr och jag har grym fps.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Har länge sökt efter något sånt där, hittade för några dagar sedan.
Galen boost på min i5 2500k, 4x FPS i Lineage2 (Av någon orsak klarar inte spelet att dra ut CPUn från idle, så den tuffar på i 1.6GHz istället för 4.5)
Med det där går den till 4.5GHz dirr och jag har grym fps.

Det var ju lite konstigt, gäller det bara det spelet? Men bra att det funkade för dig!

Visa signatur

| Cooler Master CM 690 II Advanced | Corsair HX 750 W | ASUS Sabertooth P67 | Intel Core i7-2600K | Corsair H100 | Corsair Force Series GT 120 GB × 2 | 16 GB Corsair Vengeance DDR3 | Sapphire Radeon HD 7970 | DELL U2412M Ultrasharp | Logitech G502, G510s & G35 | Creative Gigaworks T40 Series II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storfiskaren:

Det var ju lite konstigt, gäller det bara det spelet? Men bra att det funkade för dig!

Jo, i alla andra program/spel fungerade CPUn som den skulle. Lineage2 är bara så jävla dåligt kodat att det inte är sant.

Iaf fint att gå från 20-30 fps till stadiga 80+ (400+ på några ställen)

Att cpun ligger på 60-70C får man tåla för lite fps

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

när cpun jobbar 100% göår den upp i värme och blir söligare