Permalänk
Medlem

Allmänt om fläktar.

Okej, har lite frågor om fläktar.

1. Vilket håll ska de vara för in/utblås?

Klistermärke uppåt, blåser den in eller ut?

2. Är det någon speciell skruvmejsel/skruvteknik för dessa:

Eller är dom rent igenom värdelösa på ett Fractal R3? (Hade såna fruktansvärda problem med mina Scythe så det fick bli bultband)

Är antagligen väldigt efterbliven, men som ni ser så finns det inte ens några gängor i fläkten ovans hål.

Edit: Å, har förstås inget att göra med chassit kom jag på nu.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Sitter en liten pil på ena sidan på alla (iaf alla jag sett) fläktar som visar vilket håll den blåser åt.

Skruvarna är bara att dra in med valfri mejsel, kan ta emot lite då det som sagt inte finns några gängor i skruvhålen utan de skapas när du skruvar

Edit: dock har jag nog aldrig varit med om att fläktarna blåser åt något annat håll än åt det hållet som "spjället" sitter åt. så att döma av din bild så skulle den fläkten blåsa mot oss

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Som sagt, sitter en pil åt vilket håll den roterar och blåser.

Och jag tyckte också skruvarna va helt värdelösa till mina slip streams. Dom Eller så va de hålen, för ibland va det helt omöjligt att dra i skruvarna i hålen, även utanför mecket med chassi

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Om dun funderar lite logiskt på det så kan du alltid se vilket håll fläkten kommer blåsa. Fläktbladen är gjorda för att skopa luft. Vilket håll ser de ut att göra uppgiften bäst? ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om dun funderar lite logiskt på det så kan du alltid se vilket håll fläkten kommer blåsa. Fläktbladen är gjorda för att skopa luft. Vilket håll ser de ut att göra uppgiften bäst? ;).

Där klistermärket sitter?

Permalänk
Medlem

Btw. Söderbäck, du har ingen erfarenhet av skruvarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zebra3:

Där klistermärket sitter?

Den blåser ut på den sidan klistermärket sitter här, ja. Titta på konstruktionen så listar du säkert ut det ganska lätt oavsett om det är en chassifläkt, badrumsfläkt eller bordsfläkt. Alla fläktar har dock inte skopade blad och så blir det lite klurigare. Annars kan man ju känna vilket håll de blåser på. Väldigt lätt att lösa själv.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Skruvarna är si oh så med. Beror på chassi om man kan använda dem eller inte. Oftast är plåthålen i chassit för små.
Använder inte sådana skruvar då de oftast vrider ramen i fläkten när man skruvar fast dem, samt att de överför vibrationer.
Bättre att använda sådana där gummistroppar som noctuas fläktar har. Vetifan om de går köpa löst dock.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Skruvarna är si oh så med. Beror på chassi om man kan använda dem eller inte. Oftast är plåthålen i chassit för små.
Använder inte sådana skruvar då de oftast vrider ramen i fläkten när man skruvar fast dem, samt att de överför vibrationer.
Bättre att använda sådana där gummistroppar som noctuas fläktar har. Vetifan om de går köpa löst dock.

Kan detta vara det du menar? Kommer köpa såna till nästa bygge isf. http://www.inet.se/artikel/6308011/vibrationsdampare-flakt-4p...

Permalänk
Medlem

Philips #1 skruvmejsel till skruvarna..