Permalänk
Medlem

hjälp med tempen!

Hej alla!

Mina cores ungefär på 50grader när jag idlar och och runt 75-78grader när den kör på load enligt prime95.
Jag har en i7 2600k som är clockad till 4ghz, är ingen van datorbyggare/clockare så utförlig beskrivning skulle hjälpas!
Har läst att andra har fått bra temp med zalman fläkten jag använder men jag får inte ner tempen lika lågt som dem.
Har jag missat någon inställning kanske? Ända som jag har ställt in just nu är i bioset target tempen ska vara på 40grader.

Chassi: NZXT H2
Moderkort: MSI P67A-GD65 REV B3
CPU kylare: Zalman CNPS-9900NT
Proccessor: I7 2600k

Tack för all hjälp!

Permalänk
Inaktiv

Vad brukar andra ha för temp?
Har du bra luftflöde i chassit?
Har du använt kylpastan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vad brukar andra ha för temp?
Har du bra luftflöde i chassit?
Har du använt kylpastan?

Andra brukar ha runt 30grader på idle och runt 40-50 på load.
Borde ha okej luftflöde.. fast jag har inte monterat något fläkt på toppen eller på botten av chassiet.
Jag använde kylpastan som jag fick med när jag köpte fläkten, Zalmans kylpasta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nadesico:

Hej alla!

Mina cores ungefär på 50grader när jag idlar och och runt 75-78grader när den kör på load enligt prime95.
Jag har en i7 2600k som är clockad till 4ghz, är ingen van datorbyggare/clockare så utförlig beskrivning skulle hjälpas!
Har läst att andra har fått bra temp med zalman fläkten jag använder men jag får inte ner tempen lika lågt som dem.
Har jag missat någon inställning kanske? Ända som jag har ställt in just nu är i bioset target tempen ska vara på 40grader.

Chassi: NZXT H2
Moderkort: MSI P67A-GD65 REV B3
CPU kylare: Zalman CNPS-9900NT
Proccessor: I7 2600k

Tack för all hjälp!

Hur mycket kylpasta har du och sitter kylaren korrekt?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Hur mycket kylpasta har du och sitter kylaren korrekt?

Försökte smekta på en jämn yta.. har nog inte så tjockt. fast kanske är lite tjockare än vad idealet är.
Har läst och sett på youtube att man ska ha så tunt som möjligt. iaf med artic silver och jag använde zalmans så...
Tror att den sitter korrekt.. den sitter ju fast och blåser åt rätt håll.
Ser man om den sitter korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadesico:

Försökte smekta på en jämn yta..

Då har du nog alldeles för mycket och kylaren får inte bra kontakt med CPUn.
Du ska bara trycka ut ungefär ett riskorn med kylpasta och låta kylaren sprida ut det jämnt över processorn.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nadesico:

Försökte smekta på en jämn yta.. har nog inte så tjockt. fast kanske är lite tjockare än vad idealet är.
Har läst och sett på youtube att man ska ha så tunt som möjligt. iaf med artic silver och jag använde zalmans så...
Tror att den sitter korrekt.. den sitter ju fast och blåser åt rätt håll.
Ser man om den sitter korrekt?

Skrivet av TiasE:

Då har du nog alldeles för mycket och kylaren får inte bra kontakt med CPUn.
Du ska bara trycka ut ungefär ett riskorn med kylpasta och låta kylaren sprida ut det jämnt över processorn.

Som TiasE skrev har du nog för mycket kylapasta. Om jag minns rätt är Zalman:s kylpasta ganska lätt att jobba med så riskornsprincipen är nog att föredra. Hur hög är din vcore? Det kan du se i tex. hwmonitor. Du får belasta datorn samtidigt som hwmonitor är igång, annars blir det idle vcore som är lägre.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Då har du nog alldeles för mycket och kylaren får inte bra kontakt med CPUn.
Du ska bara trycka ut ungefär ett riskorn med kylpasta och låta kylaren sprida ut det jämnt över processorn.

hm, kanske är därför då.. Men om man trycker ut riskorn kylpasta. Ska det då räcker över hela processorn direkt när man försöker sprida det.
eller gör det inget om det är blanka ytor kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Som TiasE skrev har du nog för mycket kylapasta. Om jag minns rätt är Zalman:s kylpasta ganska lätt att jobba med så riskornsprincipen är nog att föredra. Hur hög är din vcore? Det kan du se i tex. hwmonitor. Du får belasta datorn samtidigt som hwmonitor är igång, annars blir det idle vcore som är lägre.

Jag tyckte att det var ganska svårt.. För att den kändes tjock och hm "torr". När jag ville smeta ut pastan så rullade pastan bara upp sig.
Som jag frågade TiasE. Ska riskornprincipen räcka över hela processorn? Tänkte om det skulle vara några blanka fläckar kvar på processorn.
Gör det något?
Ska man då klämma ut lite extra pasta för att täcka över dem ytorna som är kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadesico:

hm, kanske är därför då.. Men om man trycker ut riskorn kylpasta. Ska det då räcker över hela processorn direkt när man försöker sprida det.
eller gör det inget om det är blanka ytor kvar?

Det kommer täcka allt som behöver täckas, och du ska inte sprida ut det, du sätter dit kylaren när "riskornet" ligger på processorn (lyft inte upp kylaren för att kolla om det spridits ordentligt för då får du göra rent och göra om hela proceduren eftersom du fått in luft i pastan) och sen är det bra så.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nadesico:

hm, kanske är därför då.. Men om man trycker ut riskorn kylpasta. Ska det då räcker över hela processorn direkt när man försöker sprida det.
eller gör det inget om det är blanka ytor kvar?

Det behöver inte täcka över hela cpu:n, det kommer dock att sprida sig väldigt bra när kylaren sitter som den ska.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Påminn mig, vad heter det som man rensar kylpastan med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Påminn mig, vad heter det som man rensar kylpastan med?

Du kan använda t.ex
Kemiskt ren aceton
Kemiskt ren bensin
T-sprit
Röd etanol (T-röd, funkar utmärkt med 99% avfettande kemikalier)
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)
Isopropanolakohol
Förgasarevätska (K-sprit, består av isopropanol & etanol)
OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Själv använder jag Kemiskt ren bensin.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kör du auto på Vcore? I så fall kommer moderkortet förmodligen lägga rätt mycket för hög spänning.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Som TiasE skrev har du nog för mycket kylapasta. Om jag minns rätt är Zalman:s kylpasta ganska lätt att jobba med så riskornsprincipen är nog att föredra. Hur hög är din vcore? Det kan du se i tex. hwmonitor. Du får belasta datorn samtidigt som hwmonitor är igång, annars blir det idle vcore som är lägre.

Skrivet av Kent:

Det behöver inte täcka över hela cpu:n, det kommer dock att sprida sig väldigt bra när kylaren sitter som den ska.

jaha! Jag trodde att man ska smeta ut pastan själv? Det är hur folk gör på youtube :S
Så det är bara lägga ut en liten klick pasta typ en riskorn. Sen är det bara och lägga på kylaren så är det klart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Kör du auto på Vcore? I så fall kommer moderkortet förmodligen lägga rätt mycket för hög spänning.

1.33v enligt speedfan. nog standard..har inte rört den och vet inte ens vad det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadesico:

1.33v enligt speedfan. nog standard..har inte rört den och vet inte ens vad det är

Därav dina höga temperaturer. Tycker du ska ställa tillbaka din klock och läsa på innan du går in och fifflar med det Den volten känns alldeles för hög för klocken.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadesico:

jaha! Jag trodde att man ska smeta ut pastan själv? Det är hur folk gör på youtube :S
Så det är bara lägga ut en liten klick pasta typ en riskorn. Sen är det bara och lägga på kylaren så är det klart?

http://www.youtube.com/watch?v=yt4iaWBHW6I

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Därav dina höga temperaturer. Tycker du ska ställa tillbaka din klock och läsa på innan du går in och fifflar med det Den volten känns alldeles för hög för klocken.

Hm, jag földe bara min kompis instruktioner och han sa att jag skulle sätta mina minnen på 1600mhz och sätta klocken på 40. så skull det klockas till 4ghz.
Får ställa tillbaka då ;/
Eller skulle du kunna hjälpa mig?
Enda jag vill egentligen är så att jag kan köra mina minnen på 1600mhz utan och klocka ner.
Så det är inte så att jag måste ha 4ghz + som alla andra har

Permalänk
Medlem

tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du kan använda t.ex
Kemiskt ren aceton
Kemiskt ren bensin
T-sprit
Röd etanol (T-röd, funkar utmärkt med 99% avfettande kemikalier)
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)
Isopropanolakohol
Förgasarevätska (K-sprit, består av isopropanol & etanol)
OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Själv använder jag Kemiskt ren bensin.

hm, då antar jag att alsolsprit inte duger
Ända jag har hemma just nu.. får gå ut och köpa mig t-röd ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadesico:

hm, då antar jag att alsolsprit inte duger
Ända jag har hemma just nu.. får gå ut och köpa mig t-röd ^^

Alsolsprit ska funka fint det med, så länge det inte är olja i och det är det så vitt jag vet inte i det.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadesico:

Hm, jag földe bara min kompis instruktioner och han sa att jag skulle sätta mina minnen på 1600mhz och sätta klocken på 40. så skull det klockas till 4ghz.
Får ställa tillbaka då ;/
Eller skulle du kunna hjälpa mig?
Enda jag vill egentligen är så att jag kan köra mina minnen på 1600mhz utan och klocka ner.
Så det är inte så att jag måste ha 4ghz + som alla andra har

Du behöver inte klocka processorn för att sätta minnena i 4GHz Det finns ett antal guider på internet, så det är bara att läsa igenom dom sen kolla dig runt lite inne i UEFI. Har du sen frågor så får du gärna lägga PM så ska jag försöka hjälpa dig så gott det går

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TiasE:

Alsolsprit ska funka fint det med, så länge det inte är olja i och det är det så vitt jag vet inte i det.

Låt Asolsprit vara ifred. Det är ingen ren sprit och alkoholprocenten är väldig låg, typ 10%. Finns aluminiumsalt och annat skit i den. Fördelen med tex. isopropylalkohol är att den avdunster väldigt snabbt och inte lämnar kvar nåt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nadesico:

Hm, jag földe bara min kompis instruktioner och han sa att jag skulle sätta mina minnen på 1600mhz och sätta klocken på 40. så skull det klockas till 4ghz.
Får ställa tillbaka då ;/
Eller skulle du kunna hjälpa mig?
Enda jag vill egentligen är så att jag kan köra mina minnen på 1600mhz utan och klocka ner.
Så det är inte så att jag måste ha 4ghz + som alla andra har

Glöm allt om överklockning tills du har fått reda på temperaturproblemet. När du har fått en fin och jämn temperatur kan du börja klocka lite i taget.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Låt Asolsprit vara ifred. Det är ingen ren sprit och alkoholprocenten är väldig låg, typ 10%. Finns aluminiumsalt och annat skit i den. Fördelen med tex. isopropylalkohol är att den avdunster väldigt snabbt och inte lämnar kvar nåt.

ok tack! får springa förbi claesolsson och köpa. jag antar att man kan hitta där ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadesico:

ok tack! får springa förbi claesolsson och köpa. jag antar att man kan hitta där ^^

Gör du säkert, de flesta kemen hittar du annars på närmsta ica eller liknande.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nadesico:

ok tack! får springa förbi claesolsson och köpa. jag antar att man kan hitta där ^^

Nja, om du vill ha isopropyl ska du nog satsa på apoteket istället. Annars finns T-röd hos typ Maxi, Citygross, Statoil och massor andra ställen. Inte helt säker på att classe har det.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nja, om du vill ha isopropyl ska du nog satsa på apoteket istället. Annars finns T-röd hos typ Maxi, Citygross, Statoil och massor andra ställen. Inte helt säker på att classe har det.

Nu har jag gjort rent min cpu och lagt om kylpastan osv. Gått ner några grader men i load så är den fortfarnade för varm.
mina cores ligger drygt på 58-60grader när den är på load enligt coretemp och runt 45grader på idle.
Min cpu är just nu oclockad. Kan det vara nå bios inställning som inte vrider upp hastigheten på min cpu kylare?
Med min kylare fick jag med en sladd som skulle göra cpu fläkten tystare och den kanske sparar ner på strömmen men borde väl ändå automatsiskt gå snabbare i rpm när den blir varm?
Hoppas det inte blev för rörigt!

edit: jag testade nu ta bort den där extra sladden till cpu fläkten. Nu snurrar den som fan och låter massor.
Men tempen verka ligga på ungefär samma.
Märker nu att tempen ligger mellan 55-60grader nu på load. hoppar lite upp och ner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nadesico:

Nu har jag gjort rent min cpu och lagt om kylpastan osv. Gått ner några grader men i load så är den fortfarnade för varm.
mina cores ligger drygt på 58-60grader när den är på load enligt coretemp och runt 45grader på idle.
Min cpu är just nu oclockad. Kan det vara nå bios inställning som inte vrider upp hastigheten på min cpu kylare?
Med min kylare fick jag med en sladd som skulle göra cpu fläkten tystare och den kanske sparar ner på strömmen men borde väl ändå automatsiskt gå snabbare i rpm när den blir varm?
Hoppas det inte blev för rörigt!

edit: jag testade nu ta bort den där extra sladden till cpu fläkten. Nu snurrar den som fan och låter massor.
Men tempen verka ligga på ungefär samma.
Märker nu att tempen ligger mellan 55-60grader nu på load. hoppar lite upp och ner.

En sänkning på 18c är inte illa!
Hur varmt har du hemma? Din idle verkar fortfarande lite hög men det spelar i princip inte så stor roll. Har du aktiverat nån fläktstyrning i Bios? Det ger ju högre idle temperaturer.
Den lilla sladden du fick med begränsar vartalet på släkten. Istället för tex. att kunna varva mellan 1000-2200rpm blir det kanske 500-1100 istället. Den kommer då aldrig över 1100rpm oavsett hur varm CPU:n blir.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...