Permalänk
Konsolgrävare

ESD matta och armband frågor

Hej
jag ska köpa detta paket från Kjell & Company http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx... och undrar vad det bästa sättet att sätta ESD mattans och ESD armbandens jordningskablar?

Är det bästa sättet att sätta båda klämmorna på chassit och låta chassit och alla komponenten ligga på mattan hela tiden? alltså att både mattan och armbandet är kopplat till chassit som sitter på mattan. och då är också frågan om HAF X chassit har något ställe som inte är målat som man kan koppla klämman på.

Jag vill inte höra att ESD matta och armand är overkill när man bygger datorer. datorn jag har köpt(sign) har jag jobbat som fan för att ha rådd med så vill vara jävligt försiktig så den inte går sönder när jag bygger den plus så är det mitt första bygge (sorry för språket )

om ni undrar varför jag frågade om HAF X hade några ''nakna'' platser som jag kan sätta din klämman på är det för jag har inte fått datorn i sign ännu, har beställt den och den kommer när inet har fått in HAF X.

TACK /tyvar1

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Någon som vet?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

När du öppnar "dörren" på chassit brukar det finnas omålade metall kanter lite här och var, men vet inte exakt hur det ser ut i ett HAF X chassi.

Visa signatur

|CM Haf 922|GTX 560 ti oc|G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming|Intel Core 2500k 3,3ghz|FSP Aurum 700W|P8P67 PRO REV B3|CM Hyper 212 plus|Hörlurar: AKG K 480 NC|

Permalänk
Medlem

Du är på rätt spår.

Om det inte finns rena metallytor, kan du skruva in några skruvar att fästa klämmorna i.
Vet inte hur det exakt ser ut på ditt chassi, men lämpliga platser kan vara:
Skruvhål för chassisidor, 5.25" bays, PCI-kortplatser etc,

Fo3

Edit om skruvarna sitter avigt till, kan du göra en ögla på en järntråd och skruva fast den,
och sedan fästa klämmorna i järntråden.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Du behöver inte något sådant armband, helt onödigt om du nu inte gnuggat huvudet mot en ballong en timme innan du börjar montera grejerna.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Använd det om man inte jobbar i ESD-kontrollerad miljö. Fäst matta och armband i chassiet - vill du så jordar du även hela härligheten, men det är i strikt mening inte nödvändigt.

Permalänk
Konsolgrävare

Ok, då jag gör som jag skrev och får leta efter omålat ställe.

Skrivet av WillyWonka:

När du öppnar "dörren" på chassit brukar det finnas omålade metall kanter lite här och var, men vet inte exakt hur det ser ut i ett HAF X chassi.

ok tack!

Skrivet av FatherOfThree:

Du är på rätt spår.

Om det inte finns rena metallytor, kan du skruva in några skruvar att fästa klämmorna i.
Vet inte hur det exakt ser ut på ditt chassi, men lämpliga platser kan vara:
Skruvhål för chassisidor, 5.25" bays, PCI-kortplatser etc,

Fo3

Edit om skruvarna sitter avigt till, kan du göra en ögla på en järntråd och skruva fast den,
och sedan fästa klämmorna i järntråden.

ok, smart ide!

Skrivet av Bad Habit:

Du behöver inte något sådant armband, helt onödigt om du nu inte gnuggat huvudet mot en ballong en timme innan du börjar montera grejerna.

skrev ju att jag inte vill höra sådant vill vara 12938% säker på att inget går sönder

Skrivet av bengt-re:

Använd det om man inte jobbar i ESD-kontrollerad miljö. Fäst matta och armband i chassiet - vill du så jordar du även hela härligheten, men det är i strikt mening inte nödvändigt.

ok tack!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |