Bara en channel supported för DDR3 minne?

Permalänk
Medlem

Bara en channel supported för DDR3 minne?

Funderar på att köpa 6 eller 12 GB RAM till (för att köra VMs lite mer effektivt).
Det minne jag har nu 3x2GB Kingston HyperX DDR3 är godkänt för mitt moderkort men verkar vara på utgång.
Jag kan lägga till 6GB eller 12GB.

Men när jag tittar på Kingstons sida för mitt moderkort så står det nåt i specsen som jag inte förstår alls:

För Sabertooth x58:

  • Standard Memory: 0 MB (Removable)

  • Maximum Memory: 24 GB

  • Expansion: 6 Sockets (2 Banks of 3)

  • CPU & ChipSet: Intel Core i7, Intel X58; Intel Core i7 Extreme Edition, Intel X58

  • Bus Architecture: PCI; PCI Express; SSD - SATA 2.5-inch 9.5mm; USB

  • Mfgr's System P/N's: N/A

  • Comments
    MODULES MUST BE ORDERED AND INSTALLED IN GROUPS OF THREE for Triple Channel mode. Kingston offers "K3" Kit part numbers for Triple Channel mode.
    MODULES MUST BE ORDERED AND INSTALLED IN PAIRS for Dual Channel mode. Kingston offers "K2" Kit part numbers for Dual Channel mode.
    If 4GB is installed, the recognized memory may be reduced to 3.5GB or less (depending on system configuration and memory allocation). A 64-bit Operating System is required to utilize more than 4GB of memory.
    Per ASUS, Intel XMP and DDR3-1600 or higher speed is supported in one DIMM per channel only.

Vad innebär den sista punkten?

Permalänk
Medlem

Det innebär exakt vad det står Endast ett minne per kanal om du ska köra minnena i 1600 MHz eller mer.

Ditt MB klarar av att köra med upp till 3 kanaler , alltså max 3 moduler med minnen som körs i 1600 Mhz eller mer.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Vad är det för dj**la moderkort jag har köpt? Så jag måste sänka hastigheten på minnena till under 1600 MHz om jag kör vill använda mer än 3 minnesmoduler? Jag läste nåt om att LGA1366 har problem med >12GB minne, är det det här man åsyftar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guermantes:

Vad är det för dj**la moderkort jag har köpt? Så jag måste sänka hastigheten på minnena till under 1600 MHz om jag kör vill använda mer än 3 minnesmoduler? Jag läste nåt om att LGA1366 har problem med >12GB minne, är det det här man åsyftar?

Nej det är inte minnesmängden som är keff, utan antalet stickor på mobot. Men du kan ju trösta dig med att du inte förlorar något i reell hastighet även om du sänker till 1333MHz.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack båda två för svaren!
Ursäkta om jag är trögfattad...
1) Så om jag då sänker hastigheten till 1333 så kommer sex moduler att jobba med tre kanaler var simultant?
2) Nån som har info angående det jag hört of LGA1366 och problem med över 12GB RAM?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guermantes:

Tack båda två för svaren!
Ursäkta om jag är trögfattad...
1) Så om jag då sänker hastigheten till 1333 så kommer sex moduler att jobba med tre kanaler var simultant?
2) Nån som har info angående det jag hört of LGA1366 och problem med över 12GB RAM?

1. Mja inte tre kanaler var, utan tre på alla sex stickorna.
2. Ingen info där nej.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)