Intel släpper fler "uppgraderingsbara" processorer

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Vattendroppe:

Det handlar om att ta ut vad marknaden är beredd att ge, ingenting annat.

Nej, det handlar om Monopol (Duopol).

Vem har sagt att marknaden behöver så många olika processormodeller?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ixos:

Hade knappast varit ekonomisk idioti. Någon som vet varför Henry Ford lyckades då men Ford knappast idag? Du kunde få Forden i vilken färg du vill sålänge den är svart.

Simpel produktion, inga val, enkel utveckling, en produkt som tilltalade 90% av köparna.

Men Intel tillverkar redan idag bara två produkter om vi tittar på desktop:
1. quad-core Sandy Bridge som sedan säljs som Core i5 2300 till Core i7 2600. De tillverkas i samma lina och blir modifierade efter tillverkning till att vara <2600 efter vad marknaden efterfrågar just nu.
2. dual-core Sandy Bridge, kan inte modellerna här

Så de kör redan med samma modell som Henry Ford. Om du gräver fram en artikel om hur mycket det kostar att bygga en fabrik för att tillverkar en modern CPU så inser då att ALLA i denna branch kör med denna modell.

Skrivet av Ixos:

Säg att 2600 hade kostat mitt emellan 2500 och 2600 istället pga prissänkning och 2500 utgår helt.

I princip alla som köper 2500 idag hade köpt 2600 istället med så lite extra kostnad, och tittar vi lite grovt på forumet och i speldatorer kanske du har 25% 2600 och 75% 2500 processorer = fet vinst för Intel. Hade Intel velat gå +-0 hade de fått lägga priset strax över 2500 istället.

Tar vi exakt dina siffror och dagens priser på 2600 (2490SEK) och 2500 (1790SEK) (priser från Webhallen) så hade Intel varit tvungen att sätta priset till .25*2490 + .75*1790 = 1965SEK för att göra samma vinst. Många AMD-anhängare här brukar ju ofta hävda att AMD är mycket billigare och att t.ex. Llano är ett vettig produkt på desktop trots att motsvarande Intel CPU + diskret GPU (som presterar minst lika bara som Llano) kostar 200-400 SEK mer. Varför skulle då 100% av de som idag köper Core i5 2500 helt plötsligt vara beredd att betala 175 SEK mer för en uppgradering som prestandamässigt är betydligt betydligt mycket mindre (framförallt om man främst spelar) än den som Llano -> Core i3 + diskret GPU ger?

Personligen begriper jag inte hur någon kan köpa en CPU sämre än Core i5 2500 då de billigaste Core i3orna ligger på runt 1000 SEK och 800 SEK på en hel dator är försumbart i det långa loppet. Men det visar bara att jag inte är representativ för den stora massan, har själv 3 laptops (Linux/OSX/Win7) och en desktop (Linux), alla med "high-end" CPU:er. Desktop-datorn har naturligtvis en Core i7 2600, som jag har för mig att jag betalade 3000 SEK för (köptes direkt då problemet SNB-chipset var utagerade).

Skrivet av Ixos:

Men vad händer då? Jo alla som köper 2100, 2300, 2400 i hela den "vanliga" marknaden som är ytterligare 4gånger så stor börjar så smått kika på 2600 istället... över 2ggr prestanda (och ännu mer flertrådat i framtiden) för rejält mindre än 2ggr pris låter som en lika finfin deal för dem som för oss. Och $$$ för Intel.

Vilket var min poäng ovan. Att den här marknaden överhuvudtaget finns visar att väldigt många köper den billigare produkten, om den så bara är 100 SEK billigare. Så de skulle aldrig kika på en snabbare CPU. Faktum är att en förkrossande majoritet köper den CPU som datortillverkaren valt och datortillverkarna kommer definitivt inte stoppa in en CPU som kostar 100 SEK mer då det direkt ger effekt på deras "bottom line" (säljer man 1000-tals datorer så är DEFINITIVT en ökad kostnad på 100 SEK relevant)

Edit: slog mig precis att OEMer är nog de som hoppar av glädje av denna typ av uppgradering. Nu kan de välja ännu billigare CPUer till sina maskiner och med gott (nåja...) samvete säga til kunden att de enkelt kan få bättre prestanda genom att betala för en CPU-uppgradering

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Nej, det handlar om Monopol (Duopol).

Vem har sagt att marknaden behöver så många olika processormodeller?

Vänta nu, på vilket sätt motsäger mitt påstående att det skulle handla om ett duopol? Och vad har mängden processormodeller med något att göra över huvud taget?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Vattendroppe:

Vänta nu, på vilket sätt motsäger mitt påstående att det skulle handla om ett duopol? Och vad har mängden processormodeller med något att göra över huvud taget?

Ingen motsägelse men du påstår att det citat; "det handlar om att ta ut vad marknaden är beredd at ge".

Jag säger då att nej det är inte alls det de handlar om, det handlar om att det är monopol på den här marknaden så att Intel kan kräma ut precis exakt minsta lilla krona ur marknaden. Marknaden är generellt beredd att ge mer än vad den nödvändigtsvis är i behov av eller vad som är hållbart i längden.

Processormodellerna är bara en ren fakta och bekräftelse på hur en monopolställning generellt påverkar en marknad.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Ingen motsägelse men du påstår att det citat; "det handlar om att ta ut vad marknaden är beredd at ge".

Jag säger då att nej det är inte alls det de handlar om, det handlar om att det är monopol på den här marknaden så att Intel kan kräma ut precis exakt minsta lilla krona ur marknaden. Marknaden är generellt beredd att ge mer än vad den nödvändigtsvis är i behov av eller vad som är hållbart i längden.

Processormodellerna är bara en ren fakta och bekräftelse på hur en monopolställning generellt påverkar en marknad.

Fast, det du beskriver är ju precis vad det innebär att ta ut vad marknaden är beredd att ge...