Permalänk
Avstängd

349kr för 8gb ram? :O

Ram börjar ju bli skit billigt! 349kr för 8gb ram... http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=578918#reviews
16gb för 700kr Lägger en beställning dirr asså.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Sen beror det ju på vad för prestanda man vill ha på minnet med

Permalänk
Medlem

Inga heatsinks, 1333MHz, klart det är billigt :).

Permalänk
Avstängd

blir det ens nån skillnad med heatsinks vs utan? Jag menar minnena sprider inte mycket värme och borde därför inte bli överhettade.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Skrivet av LeetBoy27:

blir det äns nån skillnad med heatsinks vs utan? Jag menar minnena sprider inte mycket värme och borde därför inte bli överhettade.

Bra fråga.. Väntar spänt på svar jag me på what u just said..

Permalänk

Synd att det är på komplett.. man måste köpa så jävla mycket det ska vara värt pga frakten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeetBoy27:

blir det ens nån skillnad med heatsinks vs utan? Jag menar minnena sprider inte mycket värme och borde därför inte bli överhettade.

Det är väl mer för avskärmingens skull. Inte för att det behövs direkt i konsumentdatorer dock.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeetBoy27:

blir det ens nån skillnad med heatsinks vs utan? Jag menar minnena sprider inte mycket värme och borde därför inte bli överhettade.

Jag trodde RAM mycket väl spred gott om värme omkring sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

blir det ens nån skillnad med heatsinks vs utan? Jag menar minnena sprider inte mycket värme och borde därför inte bli överhettade.

Syftade snarare på att materialet till heatsinksen också kostar pengar :).

Permalänk
Medlem

Tror mest bara att heatsinks är till för att locka till idioter.
Där i bland mig >_> minnen är ju så tokfula annars.

Permalänk
Medlem

Här har du också 16gb https://www.inet.se/kundvagn/visa/737512/-. Mycket bättre minnen för ca 200kr mer iom Kompletts frakt.

Permalänk
Medlem

Mja det beror väl på hur varma minnena blir om man behöver det eller inte då

Sen så läggs väl heatsinks ofta till på "gamer-minnen" då tillverkaren antar att temperaturen inne i ditt chassi är ganska hög och på så vis slipper de få mer RMA på minnen.

På en annan punkt så sak du inte behöva ha mer än 1333Mhz minnen om du bara spelar spel, om du använder program som är beroende av snabbare minnen så är det ju en annan sak, men du ska kunna klara dig bra på 1333, är t.o.m så att 1600 minnen är ställda på 1333 i bios som standard i vanliga fall. (kan ha fel, inte helt säker, rättelse kan vara på sin plats?)

Vad ska du göra med 16GB minne förresten?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

4* http://www.inet.se/artikel/5304322/a-data-2gb-1x2048mb-cl8-13... 8gb cl8 minnen. med en snygg kylfläns för 400kr
billigare genom att komplett minnena kommer kosta ca 550-650kr ink frakt

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thorsama:

Vad ska du göra med 16GB minne förresten?

Inte en aning
Men det var ju så billigt

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeetBoy27:

Inte en aning
Men det var ju så billigt

Ladda två virtuella maskiner och jobba i tre OS simultant. Skämtar inte... Perfect! You need it! Get it now!

Permalänk
Medlem

Eller så lägger man till en hundralapp och får riktiga Corsair minnen i 1600MHz...

Permalänk
Medlem

Kukram is the shiieet! Haha

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Eller så lägger man till en hundralapp och får riktiga Corsair minnen i 1600MHz...

Eller.. så gör man inte det! Om man inte vet att man behöver minnen i högre klockfrekvenser/lägre latency så behöver man troligtvis inte det. Spara pengarna och lägg det på någonting som behövs för det man gör istället.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt billigt!
Sedan kan man hämta ut hos komplett för 29 kr.

Permalänk

Jag jagar minnen till tre datorer.

Står i valet för tre uppsättningar med kompletts minnen
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=578918#reviews
1047:- för 6x4 Gb (2x4 1333 MHz i varje dator)

Eller två uppsätningar av de här:
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:3482918
1326:- för 6x4 Gb (2x4 1600 MHz varje dator)

Permalänk
Medlem

Största nyttan med heatsinks är att de fungerar som petskydd och på så sätt skyddar minnena mot ESD.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Största nyttan med heatsinks är att de fungerar som petskydd och på så sätt skyddar minnena mot ESD.

Låter vettigt!

Permalänk
Medlem

Kört med mina kylflänslösa minnen i 3år nu, fungerar bra. De kräver ju lägre antal volt för varje generation så jag antar att kylning blir mer och mer onödigt också. Visst, en del högt presterande minnen som ska överklockas kräver ju sitt, men vem klockar minnen egentligen? Är väl bara om man har låst cpu antar jag och då är man förmodligen inte extremklockare ändå.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Jag har paketet i första inlägget, fast stickorna är i low profile (sjukt små!) (Kingston går ofta tyst över till LP med sina value-minnen utan att produktbilderna ändras).

Kör dom i 1600MHz utan nån extra spänning, dvs 1,5V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Mja det beror väl på hur varma minnena blir om man behöver det eller inte då

Sen så läggs väl heatsinks ofta till på "gamer-minnen" då tillverkaren antar att temperaturen inne i ditt chassi är ganska hög och på så vis slipper de få mer RMA på minnen.

Skall man då verkligen ha stora kylflänsar som tar upp värmen och sprider dom till minneskretsarna ? låter konstigt
Tror nog mer på att man slänger på lite billig aliminium och kallar det "gamingminnen" Gärna med en fet logga och ett häftigt namn

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

om man köper 2 pack av dessa 8gb minnen och väljer betalmetod visa eller mastercard och väljer fraktsätt brev så kostar frakten bara 39kr

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

4* http://www.inet.se/artikel/5304322/a-data-2gb-1x2048mb-cl8-13... 8gb cl8 minnen. med en snygg kylfläns för 400kr
billigare genom att komplett minnena kommer kosta ca 550-650kr ink frakt

Postpaket på komplett kostar 89kr
Totalt blir det 438kr med frakt på komplett.

Sen så tror jag inet fraktfritt över 500kr inte gäller under om jag har förstått rätt.
Lägg på en frakt på 59kr på detta och wips så blir det 459kr

Och sen tar det upp 4 platser med som dem flesta moderkort
för vanligt bruk har. Ingen möjlighet för uppgradering :/

Ville bara retas lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Här har du också 16gb https://www.inet.se/kundvagn/visa/737512/-. Mycket bättre minnen för ca 200kr mer iom Kompletts frakt.

Kingston gör bättre minnen än Corsair, inte valueram men andra modeller.

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 02dino:

Kingston gör bättre minnen än Corsair, inte valueram men andra modeller.

Och G.Skill gör bättre än alla andra enligt mig.

Men det beror helt på personliga referenser. Det skiljer ingen prestanda alls på lika-speccade minnen, bara garantin.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om de har så hög latency, sikta på <8 iaf.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.