Skyrim utvecklas för konsoler – portas till PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

För varje konsolgeneration som har kommit så har PCns mark minskat och det bara fortsätter på PCns bekostnad men jag kan ju inte direkt säga att jag lider eftersom jag aldrig någonsin spelar på PCn och har inte uppgraderat datorn på fem år nu och jag klarar mig fint fortfarande....

Jag vet inte hur många artiklar jag har läst om att konsolversionerna säljer överlägset.

Kan det vara för att det är ett mmo där en hundring per månad ungefär går rakt ner i Blizzards ficka... Vad jag vet så finns det inga tillkommande avgifter för konsol förutom Xbox live gold och PSN+ som på samma vis går ner i utvecklarnas ficka.

Buuhuuu

http://essentialtennis.com/problog/wp-content/uploads/2010/06...

Inse faktum. Världen kretsar inte kring era high end burkar.

Drömmer om ny hårdvara. Det var låga visioner det... Själv så lägger jag hellre pengarna på en utomlandsresa med några polare där man får ett minne för livet istället för att köpa en ny dator och sitta och uggla framför den.

Hej troll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Du har inget berättigande att uttala dig då om du bara kört på PC då du själv inte har någon längre erfarenhet av FPS på konsol. Själv så har jag lirat FPS på konsol sedan 2004, så i sju år har jag spelat FPS på konsol och jag har 100% kontroll i vart enda spel och känner mig inte begränsad alls i huvudtaget. Sedan om du inte håller med får det stå för dig men jag ändrar inte min ståndpunkt där en millimeter för jag vet av egen erfarenhet då jag har lirat på PC och konsol.

Dock så är den här diskussionen om kontroll vs keyb+tb i fps-spel bara löjlig.
Alla som är ens de minsta seriösa om fps vet att kontroller inte håller måttet.
Finns en anledning varför vi köper möss för nästan 1000kr, mattor för flera hundra etc.
Anledningen till varför vi inte tävlar i q3, cs osv med gamepads är inte för att vi är trångsynta.

Dina 7år av fps på konsoll skulle kännas skapligt bortkastade i rent tävlingssyfte om du ställdes mot nån med 7års erfarenhet av mus+keyb..

de finns inget mer att säga här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pobO:

Dock så är den här diskussionen om kontroll vs keyb+tb i fps-spel bara löjlig.
Alla som är ens de minsta seriösa om fps vet att kontroller inte håller måttet.
Finns en anledning varför vi köper möss för nästan 1000kr, mattor för flera hundra etc.
Anledningen till varför vi inte tävlar i q3, cs osv med gamepads är inte för att vi är trångsynta.

Dina 7år av fps på konsoll skulle kännas skapligt bortkastade i rent tävlingssyfte om du ställdes mot nån med 7års erfarenhet av mus+keyb..

de finns inget mer att säga här.

Skickades från m.sweclockers.com

Som vanligt: du kan ju inte dra alla över en kam...

och vadå "kontroll inte håller måttet"? om vi ställer en person med 7 års erfarenhet med mus/tangentbord mot en person med 7 års erfarenhet på kontroll så spelar det ingen roll eftersom det beror på vad du gillar att spela på... skulle inte förvåna mig att han med kontroll äger upp han med mus/tang eller tvärtom...
Annars är det en riktigt dålig jämförelse...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Som vanligt: du kan ju inte dra alla över en kam...

och vadå "kontroll inte håller måttet"? om vi ställer en person med 7 års erfarenhet med mus/tangentbord mot en person med 7 års erfarenhet på kontroll så spelar det ingen roll eftersom det beror på vad du gillar att spela på... skulle inte förvåna mig att han med kontroll äger upp han med mus/tang eller tvärtom...
Annars är det en riktigt dålig jämförelse...

Personen med 7 års erfarenhet av tgb + mus skulle totalt äga sönder den som spelat med kontroll i 7 år.

Men annars håller jag med, det är ingen begränsning att spela med gamepad eftersom det är ett så annorlunda sätt att styra. Att säga att man bara blir begränsad av kontroll är som att säga att "wow är ett spel som bara begränsar styrningen jämfört med cs", det är två helt olika spel som spelas på två helt olika sätt. Halo fungerar på ett lite annorlunda sätt än fps till pc då det är tänkt att halo ska spelas på gamepad. Skillcapen är inte nådd överhuvudtaget på halo-spelen, precis som skillcapen på cs inte heller är nådd.

Hoppas det jag skrev inte är flummigt, har sovit dåligt .(

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

skulle inte förvåna mig att han med kontroll äger upp han med mus/tang eller tvärtom...

Skulle däremot förvåna mig något enormt. FPS på konsoll är inget mindre än ett skämt. Det finns en anledning varför de flesta FPS på konsoll har auto aim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Som vanligt: du kan ju inte dra alla över en kam...

och vadå "kontroll inte håller måttet"? om vi ställer en person med 7 års erfarenhet med mus/tangentbord mot en person med 7 års erfarenhet på kontroll så spelar det ingen roll eftersom det beror på vad du gillar att spela på... skulle inte förvåna mig att han med kontroll äger upp han med mus/tang eller tvärtom...
Annars är det en riktigt dålig jämförelse...

Läs hela kommentaren o se att ja menar fps.

7års erfarenhet av att soela super mario eller? Vill ni ha en klapp på huvet? Duktig att ni kan pela med kontrollen? Ah ah jettedukti..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Personen med 7 års erfarenhet av tgb + mus skulle totalt äga sönder den som spelat med kontroll i 7 år.

Men annars håller jag med, det är ingen begränsning att spela med gamepad eftersom det är ett så annorlunda sätt att styra. Att säga att man bara blir begränsad av kontroll är som att säga att "wow är ett spel som bara begränsar styrningen jämfört med cs", det är två helt olika spel som spelas på två helt olika sätt. Halo fungerar på ett lite annorlunda sätt än fps till pc då det är tänkt att halo ska spelas på gamepad. Skillcapen är inte nådd överhuvudtaget på halo-spelen, precis som skillcapen på cs inte heller är nådd.

Hoppas det jag skrev inte är flummigt, har sovit dåligt .(

Keybindings är ett bra exempel på varför gamepad suger på typ alla spel som är mer invecklade än super mario.
Skulle vilja se nån prestera i cs eller wow för den delen med en gamepad.

När ja slutade spela wow så tror jag att ja hade mellan 20-30 bindings på min lock..
välja vapen i fps-spel.. lol

När ja menar prestera så menar inte ja hur duktig man tycker att man är.. man kanske tycker att man själv är jettedukti när man spelar halo o dödar alla på xbox live.
Dock jämfört med hur man hade presterat med mus+tb är som att jämföra herr o damfotbolls-vm.
Damerna är jetteduktiga, men jämfört med männen så är de som att ställa div5 mot planetens elit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pobO:

Keybindings är ett bra exempel på varför gamepad suger på typ alla spel som är mer invecklade än super mario.
Skulle vilja se nån prestera i cs eller wow för den delen med en gamepad.

När ja slutade spela wow så tror jag att ja hade mellan 20-30 bindings på min lock..
välja vapen i fps-spel.. lol

När ja menar prestera så menar inte ja hur duktig man tycker att man är.. man kanske tycker att man själv är jettedukti när man spelar halo o dödar alla på xbox live.
Dock jämfört med hur man hade presterat med mus+tb är som att jämföra herr o damfotbolls-vm.
Damerna är jetteduktiga, men jämfört med männen så är de som att ställa div5 mot planetens elit.

Hahahahaha bästa jag läst på länge Så jävla klockrent skrivet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pobO:

Keybindings är ett bra exempel på varför gamepad suger på typ alla spel som är mer invecklade än super mario.
Skulle vilja se nån prestera i cs eller wow för den delen med en gamepad.

När ja slutade spela wow så tror jag att ja hade mellan 20-30 bindings på min lock..
välja vapen i fps-spel.. lol

När ja menar prestera så menar inte ja hur duktig man tycker att man är.. man kanske tycker att man själv är jettedukti när man spelar halo o dödar alla på xbox live.
Dock jämfört med hur man hade presterat med mus+tb är som att jämföra herr o damfotbolls-vm.
Damerna är jetteduktiga, men jämfört med männen så är de som att ställa div5 mot planetens elit.

Skickades från m.sweclockers.com

Disskutera med PC fanboys = delta i special olympics, nuff said.
Bara så du vet får du utan problem ut 20 binds på en kontroll, troligen mer med rätt dosa, keep on dreaming fanboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Disskutera med PC fanboys = delta i special olympics, nuff said.
Bara så du vet får du utan problem ut 20 binds på en kontroll, troligen mer med rätt dosa, keep on dreaming fanboy

Det är ju du som är en Fanboy.

Visa signatur

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Som vanligt: du kan ju inte dra alla över en kam...

och vadå "kontroll inte håller måttet"? om vi ställer en person med 7 års erfarenhet med mus/tangentbord mot en person med 7 års erfarenhet på kontroll så spelar det ingen roll eftersom det beror på vad du gillar att spela på... skulle inte förvåna mig att han med kontroll äger upp han med mus/tang eller tvärtom...
Annars är det en riktigt dålig jämförelse...

Jag anser att du har fel, kontrollerna har betydelse och kontrollerna kan va en begränsning. Vet inte hur dagens gamepads ser ut men jag kan tänka mig att det är ungefär lika misserabelt att spela med gamepad som att spela med enbart tangentbord, möjligtvis ännu värre. Inte en chans att du får samma respons i en handkonroll som med en mus.. 7 års erfarenhet säger för övrigt inte direkt mycket, du ska bara veta hur många extremt dåliga spelare det finns som har spelat samma spel längre tid än så, samtidigt som vissa kan bli "hyfsat" bra efter bara ett år.

Vad man gillar att spela på har inget med saken att göra. Jag har kört med kontroller en gång i tiden jag med och jag gillade det då men när man väl bytte till PC tb/mus så tänker man aldrig gå tillbaka och det har inget med att gilla eller ogilla att göra utan det fungerar helt enkelt bättre. = )

Jag har förresten spelat mot en riktigt bra och seriös tangentbordsspelare! Han hade runt 300-500 APM konstant och gjorde små små rörelser hela tiden, han hade oväntat bra aim men i slutänden räckte det inte till. Kontroller/inställningar är väldigt viktigt ....

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Vad skönt, då kanske det går att spela på en dator som inte har den absolut senaste och fetaste hårdvaran också. Goda nyheter!

det betyder också att vi kommer få sjukt mycket mindre innehåll pga begränsningarna konsoler har, tillexempel hur mycket som ryms på en dvd7.

imo så har den nya generationens konsoler dödat gaming.
spelen är sämre nu än de var förra generationen, när dom utvecklades för PC.

sure, dom går att spela, fast inte fan går utvecklingen framåt, knappt på någon front x_x

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 1guy:

det betyder också att vi kommer få sjukt mycket mindre innehåll pga begränsningarna konsoler har, tillexempel hur mycket som ryms på en dvd7.

imo så har den nya generationens konsoler dödat gaming.
spelen är sämre nu än de var förra generationen, när dom utvecklades för PC.

sure, dom går att spela, fast inte fan går utvecklingen framåt, knappt på någon front x_x

Tycker det är lite tråkig inställning, finns mängder av bra spel som utvecklats för konsoller och sedan portats till PC denna generationen. Även mängder med bra spel som utvecklats för PC. Låt inte nostalgin stå ivägen för förnuftet.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom alla sidor så jag vet inte om någon sagt detta MEN!
många har pratat om modders och hur de ska fixa problemen med porten till pc istället för att Bethesda gör det. Då tycker jag att det är bättre att ge hälften av de pengarna man lägger på Skyrim till Bethesda och hälften till modders. För jag blir sur på dem om de nu gör en skit port till pc och sedan förväntar sig (kanske de inte gör, men vi säger det då det funnits på andra Elder scrolls) att modders gör resten för det i mina ögon är snylteri och får cred för nått man inte gjort själv!
Tack för mig:)

Permalänk
Medlem

tack men nej tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av samforshort:

Skulle däremot förvåna mig något enormt. FPS på konsoll är inget mindre än ett skämt. Det finns en anledning varför de flesta FPS på konsoll har auto aim.

Har aldrig spelat FPS på konsol. Låter fruktansvärt med autoaim. Om datorn spelar åt en. Hur kul kan det vara då?

Om tråden så lär det bara bli fler och fler konsolportar. Om det är en bra portning tycker jag det är helt okej. Det är spelet som avgör kvaliten. Inte om det är konsolport eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Tycker det är lite tråkig inställning, finns mängder av bra spel som utvecklats för konsoller och sedan portats till PC denna generationen. Även mängder med bra spel som utvecklats för PC. Låt inte nostalgin stå ivägen för förnuftet.

Känns som gamla dåliga konsolportar gjort att namnet fått så dålig klang att många inte ens testar dessa spel längre.

Permalänk
Skrivet av kol:

Känns som gamla dåliga konsolportar gjort att namnet fått så dålig klang att många inte ens testar dessa spel längre.

Fast om man har testat portningen av Saints Row 2 så är konsonportning något man undviker, som döden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolparts:

Fast om man har testat portningen av Saints Row 2 så är konsonportning något man undviker, som döden.

Jag det kommer se ut som skit (eller det tycker jag redan att det gör) och så komme det krävas 2 gtx 580 och en överklockad i5 för att har en vettig fps. saints row 2 lagade på min dator innan patcherna började komma.

Permalänk

Wow säger jag bara. Gaaaaaaalet vad folk whinar (och då har jag inte ens läst igenom allt)!
Känner jag Bethesda rätt så tror jag dom lagt ner lite mer tid på portningen än vad, säg, random licensspelföretag lägger ner på sina spel i huvud taget.
Och att folk säger att spelet ser ut som skit? WHAT IN THE BIRDS!? Det är ju hur rackarns snyggt som helst. Yikes, lägg ner whinet bara å köp detta underbara spel när det kommer.

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk

Tror ni det kommer gå att spela i 1080p med max setings på en Core I7 2,8Ghz, 5970 2GB och 6GB ram ?
Eller ska man satsa på konsol versionen ?
Köper dom flesta spelen på 360 i vanliga, men just Skyrim känns ändå som ett PC spel.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Tror ni det kommer gå att spela i 1080p med max setings på en Core I7 2,8Ghz, 5970 2GB och 6GB ram ?
Eller ska man satsa på konsol versionen ?
Köper dom flesta spelen på 360 i vanliga, men just Skyrim känns ändå som ett PC spel.

Eller så kör du din PC på 720P med low settings och fixar någon patch som kompenserar den otroliga prestandan du har över och gör att det hackar lite ibland så blir det som att spela på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Jag anser att du har fel, kontrollerna har betydelse och kontrollerna kan va en begränsning. Vet inte hur dagens gamepads ser ut men jag kan tänka mig att det är ungefär lika misserabelt att spela med gamepad som att spela med enbart tangentbord, möjligtvis ännu värre. Inte en chans att du får samma respons i en handkonroll som med en mus.. 7 års erfarenhet säger för övrigt inte direkt mycket, du ska bara veta hur många extremt dåliga spelare det finns som har spelat samma spel längre tid än så, samtidigt som vissa kan bli "hyfsat" bra efter bara ett år.

Vad man gillar att spela på har inget med saken att göra. Jag har kört med kontroller en gång i tiden jag med och jag gillade det då men när man väl bytte till PC tb/mus så tänker man aldrig gå tillbaka och det har inget med att gilla eller ogilla att göra utan det fungerar helt enkelt bättre. = )

Jag har förresten spelat mot en riktigt bra och seriös tangentbordsspelare! Han hade runt 300-500 APM konstant och gjorde små små rörelser hela tiden, han hade oväntat bra aim men i slutänden räckte det inte till. Kontroller/inställningar är väldigt viktigt ....

Är detta en generell uppffattning gällande användandet utav kontroll/pc+tangentbord, eller konsoll/PC?
Skriver som jag gjorde i en annan tråd om det gäller det senare: och ett tips till er båda, har man tillgänglghet till båda, och spelet kan avnjutas i soffan (exempel på spel nedan) varför inte avgöra det utefter behov då!

Är det bara jag som reagerar på allt prat om att "sitta i soffan med kontroll" bara verkar fungera med just konsoll???
Jag spela(t)r de flesta "lugna" spel såsom witcher (1&2), dead space (1&2), New vegas, Deus ex (nya) med mina datorer, på tvn, i soffan med trådlös kontroll. de flesta spel har inbyggt stöd men annars som till exempelvis mass effect eller the witcher I använda sig utav mjukvaran "xpadder" + spelets kontrollmapping-profil? varför välja bort sin dator då? allt startar mycket fortare och har i överlag bättre grafik! Vad är folks problem! (rage:ar)

För dom som har problem med räckvidden HDMI: Köp en 15 meter kabel på claes&ohlsson, så kan du även ha datorn i ett annat rum vilket resulterar i att varken dator/konsollljud (om så finns och man kan störas på det)förekommer i själva spelrummet.

För dom som har problem med USB:
denna har jag och rekommenderas: https://www.inet.se/artikel/8300485/...-usb-portar-5m
men dock behöver jag den inte, då jag använder mig utav trådlös 360 kontroll till en trådlös mottagare med enorm räckvidd.

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U