Hur ni tar reda på max clock på SB utan större skada

Permalänk
Medlem

Hur ni tar reda på max clock på SB utan större skada

För alla er som undrar hur högt ni kan komma, gör såhär.
In i UEFI och släng igång PLL Overvoltage. Ja funktionen skall vara på.
Sedan sätter ni en fixed vcore på 1.5.
Stäng av alla kärnor förutom 1. Ni kan också stänga av HT.
Sedan stänger ni av c1,eist,c3,c6.
Sätt nu multipliern på t.ex 54.

Inställningarna kommer först börja gälla när windows skall laddas, dvs efter UEFI/BIOS splash screenen har försvunnint.
Om ni ser windows ladda och sedan att animationen fryser sig så har ni just träffat en möjlig clock.
Skulle ni mot all förmodan bara få en svart skärm och någon blinkande krumilur så vet ni att ni får backa lite på multipliern.
En jävligt simpel regel dock. Ändra INTE bclk, låt den köra på multix100.00(BCLK).

Så sätt igång nu gott folk, ta reda på eran max clock och posta resultaten här!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Ska testas när jag fått ny kylare, vågar inte testa på stock

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Ska testas när jag fått ny kylare, vågar inte testa på stock

Prylen är den att detta går bra med stock kylare. Datorn ska ju inte belastas så. Utan det som är av intresse är max multi som går att ladda windows med

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

För alla er som undrar hur högt ni kan komma, gör såhär.
In i UEFI och släng igång PLL Overvoltage. Ja funktionen skall vara på.
Sedan sätter ni en fixed vcore på 1.5.
Stäng av alla kärnor förutom 1. Ni kan också stänga av HT.
Sedan stänger ni av c1,eist,c3,c6.
Sätt nu multipliern på t.ex 54.

Inställningarna kommer först börja gälla när windows skall laddas, dvs efter UEFI/BIOS splash screenen har försvunnint.
Om ni ser windows ladda och sedan att animationen fryser sig så har ni just träffat en möjlig clock.
Skulle ni mot all förmodan bara få en svart skärm och någon blinkande krumilur så vet ni att ni får backa lite på multipliern.
En jävligt simpel regel dock. Ändra INTE bclk, låt den köra på multix100.00(BCLK).

Så sätt igång nu gott folk, ta reda på eran max clock och posta resultaten här!

Ganska grön på överklockning, men är inte 1,5V på kärnan JÄVLIGT MYCKET..?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Ganska grön på överklockning, men är inte 1,5V på kärnan JÄVLIGT MYCKET..?

Det går ju säkert köra 1.4 också. Men tror inte någon SB fixar 54x+ utan att ligga kring iaf minst 1.45. Men klart, det går förmodligen.
Här är en 59x boot på cirka 1.7 volt.

Lite mer överklockning av min 2600k. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Sen så finns det ju ännu mer som hänt efter det där också. T.ex 5.0GHz på 1.382Volt på CPUn med 4 kärnor / 8 trådar osv.

Visa signatur

Star Citizen ❤