På vilket sätt är det bättre för spel? Ja, att det är bättre för konsumenterna kan jag förstå, men att det är dyrare är ju fortfarande inte en anledning till varför många i dessa trådar säger att 16:10 är sämre än 16:9. Det är just detta jag vill veta varför man påstår och vad det är man har emot större bildyta.
Som sagt så spelar jag knappt i dagsläget så det är vad jag tror (& läst), det är ju just det med kanterna, samma sak som folk stör sig på när det kommer till film/serier.
På vilket sätt är det just casual-massan som skulle störa sig på dessa ~180 färre pixlar på höjden? Skulle nog vilja påstå att hardcoremassan stör sig betydligt mer på detta än alla 15åringar som bor hemma hos mamma. Detta gäller inom både spel och rent professionellt (systemutvecklare, programmerare i allmänhet men även rena kontorsarbetare).
Var exakt skriver jag att folk skulle störa sig på 1200px? Det jag skrev var att casual-massan troligtvis INTE stör sig på att det är 1080pixlar. Casual är folk som användar datorn till att surfa lite, facebook, lite videos, youtube, spel etc. Att en grupp stör sig väldigt mycket på något spelar ingen roll om gruppen är väldigt liten, right?
Att vissa TV-serier skulle bli av med kanterna kan jag väl köpa, men att säga att det skulle vara tillräcklig anledning till att inte vilja ha större bildyta kan jag inte riktigt köpa.
Inte ensamt nej, men tillsammans med att samma sak gäller för spel och film, samt att 16:9-skärmar är billigare, ja då är det full tillräckligt. Själva grejen som vissa måste inse är att 'folket' inte bryr sig om att de tappar 120 pixlar på höjden, dom bryr sig inte.
Mjo