Dell Ultrasharp U2412M IPS till butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

På vilket sätt är det bättre för spel? Ja, att det är bättre för konsumenterna kan jag förstå, men att det är dyrare är ju fortfarande inte en anledning till varför många i dessa trådar säger att 16:10 är sämre än 16:9. Det är just detta jag vill veta varför man påstår och vad det är man har emot större bildyta.

Som sagt så spelar jag knappt i dagsläget så det är vad jag tror (& läst), det är ju just det med kanterna, samma sak som folk stör sig på när det kommer till film/serier.

Citat:

På vilket sätt är det just casual-massan som skulle störa sig på dessa ~180 färre pixlar på höjden? Skulle nog vilja påstå att hardcoremassan stör sig betydligt mer på detta än alla 15åringar som bor hemma hos mamma. Detta gäller inom både spel och rent professionellt (systemutvecklare, programmerare i allmänhet men även rena kontorsarbetare).

Var exakt skriver jag att folk skulle störa sig på 1200px? Det jag skrev var att casual-massan troligtvis INTE stör sig på att det är 1080pixlar. Casual är folk som användar datorn till att surfa lite, facebook, lite videos, youtube, spel etc. Att en grupp stör sig väldigt mycket på något spelar ingen roll om gruppen är väldigt liten, right?

Citat:

Att vissa TV-serier skulle bli av med kanterna kan jag väl köpa, men att säga att det skulle vara tillräcklig anledning till att inte vilja ha större bildyta kan jag inte riktigt köpa.

Inte ensamt nej, men tillsammans med att samma sak gäller för spel och film, samt att 16:9-skärmar är billigare, ja då är det full tillräckligt. Själva grejen som vissa måste inse är att 'folket' inte bryr sig om att de tappar 120 pixlar på höjden, dom bryr sig inte.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Som sagt så spelar jag knappt i dagsläget så det är vad jag tror (& läst), det är ju just det med kanterna, samma sak som folk stör sig på när det kommer till film/serier.

Var exakt skriver jag att folk skulle störa sig på 1200px? Det jag skrev var att casual-massan troligtvis INTE stör sig på att det är 1080pixlar. Casual är folk som användar datorn till att surfa lite, facebook, lite videos, youtube, spel etc. Att en grupp stör sig väldigt mycket på något spelar ingen roll om gruppen är väldigt liten, right?

Inte ensamt nej, men tillsammans med att samma sak gäller för spel och film, samt att 16:9-skärmar är billigare, ja då är det full tillräckligt. Själva grejen som vissa måste inse är att 'folket' inte bryr sig om att de tappar 120 pixlar på höjden, dom bryr sig inte.

Fast det vi argumenterar över är ju inte huruvida den generella befolkningen bryr sig eller inte. Den dumma massan har alltid ansetts att vara dum, oavsett styre eller århundrade - så det är totalt irrelevant. Det vi argumenterar över är varför man anser att 16:10 är SÄMRE, än 16:9, inte att folk kunde bry sig mindre om det.

Finns flera exempel på pleber som anser att 16:10 borde förpassas till historieböckerna och att man borde rulla ut röda mattan för 16:9, jag frågar bara VARFÖR.

Att pleber är dumma och alltid kommer att förbli pleber är det däremot ingen fråga om.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var lite dyrt för en vanlig tn-panel som dessutom har 8ms responstid. Det sämsta av båda världar, förutom upplösningen och skärmytan då. Men betalar nog hellre drygt 1000 kr för en 24" 1080p skärm även om jag inte är något fan av 16:9.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bachman:

2407WP har väl TN-panel?

Ja de e den säkert, betyder det att u2412M är bättre än 2407WP som jag gav 8000 kr för?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Fast det vi argumenterar över är ju inte huruvida den generella befolkningen bryr sig eller inte. Den dumma massan har alltid ansetts att vara dum, oavsett styre eller århundrade - så det är totalt irrelevant. Det vi argumenterar över är varför man anser att 16:10 är SÄMRE, än 16:9, inte att folk kunde bry sig mindre om det.

Finns flera exempel på pleber som anser att 16:10 borde förpassas till historieböckerna och att man borde rulla ut röda mattan för 16:9, jag frågar bara VARFÖR.

Att pleber är dumma och alltid kommer att förbli pleber är det däremot ingen fråga om.

Att kalla folk dumma är väl lite väl hårt, men w/e.

För mig, t.ex. så är faktiskt 16:9 bättre än 16:10, även om man bortser från priset. Jag kollar väldigt mycket film/serier på datorn och spelar en del. Jag gör inget professionellt arbete där 120 extra pixlar på höjden är kritiskt. Därför är 16:9 smidigare och trevligare för mig.

Mer är inte alltid bättre.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ja de e den säkert, betyder det att u2412M är bättre än 2407WP som jag gav 8000 kr för?

Nej, 2407WP har inte TN, den har S-PVA som är mycket bättre. Vilken som är bäst av 2407WP och U2412M är svårt att säga, men 2407WP är ju rätt så gammal (lanserades 2006).

Själv sitter jag och väntar på en sån här, hoppas att Dustin får in dem på fredag som de säger. Skärmen verkar uppfylla alla mina krav: 16:10, matt och bra bild. Förhoppningsvis så blir den en rejäl uppgradering från min nuvarande TN. Som programmerare så är 16:10 helt klart att föredra, 16:9 hade knappt gett mer vertikala pixlar än min gamla 19" på 1280x1024. Jag kör dessutom på två skärmar, så yta på bredden har man ju gott om redan, och se på film och TV-serier gör jag på TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, 2407WP har inte TN, den har S-PVA som är mycket bättre. Vilken som är bäst av 2407WP och U2412M är svårt att säga, men 2407WP är ju rätt så gammal (lanserades 2006).

Tack för det svaret! Hoppas du får tag på en skärm snart.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Först.

*Sparar inlägget som avskräckande exempel, användaren avstängd. /moderator*

Vem är avstängd för vad?

Permalänk
Medlem

Har packat upp min nu, så dags att koppla in och testa. Är definitivt ingen expert, har inga kalibreringsvektyg, men har i alla fall en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=74724 (PVA) och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=148348 (TN) att jämföra mot, bägge typ 5 år gamla...

Nån som har något förslag på något bra spel att prova med? Gärna inte för tungt och smidigt att få tag i gratis...

Permalänk
Medlem

Vet ni något om Dell håller på att uppdatera designen på deras skärmar?
Funderar på att köpa en Dell Ultrasharp 24" och två Dell professional 24". Dock så är måtten olika mellan den här 24"aren och professional. Den äldre dyrare och bättre skärmen har samma mått som pro skärmarna.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusB:

så vad är det som är speciellt anpassat för 16:9?

Spel, TV, internet-TV, viss film, internettjänster som exempelvis youtube. mm .mm.. Det mesta kort sagt.

Och du får större Field Of View i spel med 16:9
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Vet ni något om Dell håller på att uppdatera designen på deras skärmar?
Funderar på att köpa en Dell Ultrasharp 24" och två Dell professional 24". Dock så är måtten olika mellan den här 24"aren och professional. Den äldre dyrare och bättre skärmen har samma mått som pro skärmarna.

U2412M är ju uppgraderad utseendemässigt och det lär även övriga i 12-serien vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Spel, TV, internet-TV, viss film, internettjänster som exempelvis youtube. mm .mm.. Det mesta kort sagt.

Och du får större Field Of View i spel med 16:9
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

Men kol hehehe vem sjutton bryr sig om lite större fov? Det är ju bara att vända på musen pytte pyttelite så ser du allt. Man har ju spelgubben i mitten och det är där all action händer. Bagateller tycker jag. Sedan det där med svarta kanter i film. Om jag kollar på en 16:9 film på min skärm så får jag ca 3 cm högre bild och 5 cm bredare bild med svarta kanter än en 27:a (2560x1440) och det är en stor skillnad kan jag säga som har haft dell u2711 hemma och jämfört med min nuvarande skärm u3011. Tittar jag på filmer på min skärm med formatet 21:9 då får jag ca 2 cm högre och 5 cm bredare bild än u2711. Man kan säga att det inte stör mig över huvud taget :D:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Och du får större Field Of View i spel med 16:9
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

Om man stör sig så mycket på det så kan man ju bara använda anamorfiskt format, som det står i artikeln du länkade. En 16:10-skärm kan alltså emulera en 16:9-skärm och visa en lika stor bild som 16:9, men för att emulera 16:9 på 16:10 så måste man göra bilden bilden mindre (om man antar att de har lika många pixlar på bredden dvs.).

Det är också lite intressant att kolla på Steam Survey för juli i år. Om jag räknat rätt så använder 40.04% 16:10 medan 35.78% använder 16:9, och resten diverse andra bildformat. 16:9-upplösningen 1920x1080 är dock den mest använda upplösningen, och även den upplösning som växer snabbast. Det säger ju dock inte så mycket om vilket bildformat Steam-användare egentligen föredrar (de flesta bryr sig förmodligen inte), då 1920x1080 är den i särklass vanligaste upplösningen på större skärmar (förmodligen för att "Full HD" är enklare att marknadsföra än WUXGA ).

Men med tanke på den ständiga diskussionen om vilket bildformat som är bäst så finns det säkert plats för både 16:9 och 16:10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hur presterar denna mot ex gamla Dell 2407WFP ?

Skrivet av Woshie:

2407WP har väl TN-panel?

Näe, 2407WFP (som jag antar du menar, hittar ingen WP) har S-PVA - trust me, det är en sådan jag skriver från. Det är verkligen ingen dålig skärm, och även om 2412M är bättre tror jag att den står sig riktigt bra än idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Om man stör sig så mycket på det så kan man ju bara använda anamorfiskt format, som det står i artikeln du länkade. En 16:10-skärm kan alltså emulera en 16:9-skärm och visa en lika stor bild som 16:9, men för att emulera 16:9 på 16:10 så måste man göra bilden bilden mindre (om man antar att de har lika många pixlar på bredden dvs.).

Beror ju på vilka 16:9 och 16:10 upplösningar du jämför. Om du så önskar har du inga problem att få plats med en 16:10 skärm i en 16:9. 1920x1200 vs 2560x1440 exempelvis.

Skrivet av perost:

Det är också lite intressant att kolla på Steam Survey för juli i år. Om jag räknat rätt så använder 40.04% 16:10 medan 35.78% använder 16:9, och resten diverse andra bildformat. 16:9-upplösningen 1920x1080 är dock den mest använda upplösningen, och även den upplösning som växer snabbast. Det säger ju dock inte så mycket om vilket bildformat Steam-användare egentligen föredrar (de flesta bryr sig förmodligen inte), då 1920x1080 är den i särklass vanligaste upplösningen på större skärmar (förmodligen för att "Full HD" är enklare att marknadsföra än WUXGA ).

Hade varit intressant med en undersökning om vilket format folk föredrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Näe, 2407WFP (som jag antar du menar, hittar ingen WP) har S-PVA - trust me, det är en sådan jag skriver från. Det är verkligen ingen dålig skärm, och även om 2412M är bättre tror jag att den står sig riktigt bra än idag.

Sedan är det väl värt att nämna att 2407WFP släpptes i två versioner. Där den uppdaterade WFP-HC (High Color Gamut), för att använda samma språk som min 11-åriga lillebror gör, fullständigt äger sönder den ursprungliga 2407WFP vad gäller kontrast och färgåtergivning.
Jag sitter själv med den vanliga 2407WFP och kan säga att jag numer ofta irriterar mig på att områden som vid visning av bilder samt i spel och film/tvserier är klara och urskiljbara på modernare skärmar, dessvärre presenteras som svarta på min skärm.

Kort sagt, har man den ursprungliga 2407 blir det nog en natt/dag -skillnad vid uppgradering till U2412M, har man WFP-HC så kommer man nog inte bli lika överväldigad.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Men kol hehehe vem sjutton bryr sig om lite större fov? Det är ju bara att vända på musen pytte pyttelite så ser du allt. Man har ju spelgubben i mitten och det är där all action händer. Bagateller tycker jag. Sedan det där med svarta kanter i film. Om jag kollar på en 16:9 film på min skärm så får jag ca 3 cm högre bild och 5 cm bredare bild med svarta kanter än en 27:a (2560x1440) och det är en stor skillnad kan jag säga som har haft dell u2711 hemma och jämfört med min nuvarande skärm u3011. Tittar jag på filmer på min skärm med formatet 21:9 då får jag ca 2 cm högre och 5 cm bredare bild än u2711. Man kan säga att det inte stör mig över huvud taget :D:D

Tyvärr är det inte bagatell i ett spel som StarCraft 2.
Ska man behöva ha 2 skärmar till datorn, en att spela med och en att surfa med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker det var lite dyrt för en vanlig tn-panel som dessutom har 8ms responstid. Det sämsta av båda världar, förutom upplösningen och skärmytan då. Men betalar nog hellre drygt 1000 kr för en 24" 1080p skärm även om jag inte är något fan av 16:9.

Vad snackar du om? Det här är en ips-panel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Varför sämre färgrymd?

... och är antireflexbehandlingen fortfarande 100% bajs?

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..