p67 + i5 2500k start(förmodligen klocknings) problem

Permalänk
Medlem

p67 + i5 2500k start(förmodligen klocknings) problem

När jag försöker starta burken så kör den igån alla fläktar, moderkortet sätts igång som det brukar, men stängs av efter några sekunder.
Efter detta startas den som normalt. och när jag loggat in på (Windows 7 64) blir skärmen svart en sekund och "videocard drivers have stopped working but is now restored correctly" typ.

Jag har följande speccs

Fractal design r3(om de spelar någon roll, dunno)
Asrock p67 Extreme 4
I5 2500k @4.5ghz
GTX 560 TI
8gb 1600mhz ram
750w Corsair modulärt 80+
Corsair f60 60gb ssd
Spinpoint f3 1TB sata

Jag har även, 2cpu fläktar, och 4 andra chassifläktar, alla kopplade till moderkortet. (om det också kan göra någon skillnad)

Jag har använt följande guide att klocka med:
http://www.youtube.com/watch?v=9e04-5hjk-I

Värt att notera, när jag höjer min multiplier från 45 till 47, så upprepas det där start/stopp momentet säkert 4-5 ggr.

Max ratio : 45 (x100mhz)
Short duration power limit: 230
Long duratio... : 200

Core current limit :230

offset voltage +0.050v

Resten är typ Default settings. Om ni behöver veta något annat, bara fråga så kollar jag upp det

Jag klockar även grafikkortet med MSI Afterburner.
(har testat att spela The witcher 2 maxat med 1200mhz core clock, och 2350mhz memory clock utan crash. Med en max temp på GPUN 67 grader)
(Max temp på 4.7ghz med IntelBurn test var 66 grader på en cpu kärna, resterande tre låg runt 61-62)

Permalänk
Hedersmedlem

Uhmm..

Du kanske ska se över dina överklockningsvärden en aning.

Gällande CPUn så kan jag inte annat än misstänka att det beror på att du ger den för lite ström. pröva att höja spänningen lite, eller sänka multipeln. Bara för att guiden kunde klocka dit utan spänningshöjning, så finns det inget som säger att du kan. Det skiljer ju från exemplar till exemplar.

PÅ grafikkortsdelen är jag mer oroad. 1200 Mhz är EXTREMT högt och 2350 Mhz minne är också väldigt mycket. Speciellt med tanke på att klock på minne i princip inte ger någon prestandaskillnad alls. Jag skulle rekommendera en sänkning på båda, men främst minnet.

Stresstesta alltid med FurMark för grafikkort och Prime95 / OCCT för processor.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

testade att höja från +0.050v till +0.100v utan resultat, vågar man pusha spänningen ännu mer?

Sänkte grafikklockningen också

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte hundra på hur siffrorna för i5 2500K ska vara, men ska du inte sänka klockan istället? Tror knappast du kan maxa ut processoranvändningen med den redan på 4.0 eller så, och all överklockning efter det är ju bara onödigt slitage.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

testade 4.0, hjälpte inte start problemet heller

Permalänk

du ska nog inte ställa din offset voltage på nått utan själva Vcoren är det du ska ändra på, är nog den som spökar för dig!

eller så har du fått ett riktigt dåligt ex av CPUn

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Alltså, jag vet inte om jag är efterbliven nu, men jag kan bara ändra min offset voltage.

Jag prövade fixed, och körde 1.050v. men då fick jag ingen bild, och datorn startade i Failsafe istället.

Alltså, när datorn väl startar, så fungerar ju klockningen finemang.
Bara det att det tar några försök innan den vill starta. :/

Permalänk
Medlem

testade att ändra "spreadspectrum" till Auto, och nu startar datorn utan problem

Permalänk
Medlem

Startproblemet låter ju som cold boot-buggen som finns på nästan alla P67-brädor. Inget att oroa sig för, är bara lite irriterande.

Det där med grafikdrivrutinerna tror jag dock är helt orelaterat och beror snarare på överklockningen av ditt grafikkort.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Jo, det kommer så fort jag sätter igång klockningen. Och även när jag chattar på gmail i firefox. Lol.. men men.. det funkar när jag gör det jag brukar, spelar dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Startproblemet låter ju som cold boot-buggen som finns på nästan alla P67-brädor. Inget att oroa sig för, är bara lite irriterande.

Det där med grafikdrivrutinerna tror jag dock är helt orelaterat och beror snarare på överklockningen av ditt grafikkort.

Och den buggen börjar märkas först vid runt -10C om vi ska vara helt uppriktiga. Och detta är inget som just "p67" brädor lider av, utan flesta step 1 SB cpuer som kom. Detta har dock förbättrats med nya steppingen, som jag vet nästan alla kör idag. Finns några med "A-lot" CPUer, men majoriteten har "B-lot".

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Och den buggen börjar märkas först vid runt -10C om vi ska vara helt uppriktiga. Och detta är inget som just "p67" brädor lider av, utan flesta step 1 SB cpuer som kom. Detta har dock förbättrats med nya steppingen, som jag vet nästan alla kör idag. Finns några med "A-lot" CPUer, men majoriteten har "B-lot".

Du pratar om något helt annat.
Jag pratar om cold boot som i att BIOS gör en dubbel POST när den har varit avstängd en längre tid, därav cold boot, som i cold start för en bil.
Det beror endast på moderkortet och inte på processorn alls.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

du ska nog inte ställa din offset voltage på nått utan själva Vcoren är det du ska ändra på, är nog den som spökar för dig!

eller så har du fått ett riktigt dåligt ex av CPUn

Att ställa offset voltage ÄR att ställa vcore. Offset avgör hur högt CPUn får gå ner/upp med VID i åtanke.
En dator som rebootar flertal gånger innan UEFI kommer upp tyder på att antingen så spökar LLC eller så är spread spectrum inte avslaget.
Kan finns några få andra anledningar också.
Mitt första tips är att sätta vcore manuellt på 1.38 och sedan köra.
Sätt ev. tillbaka resterande volts på default.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Du pratar om något helt annat.
Jag pratar om cold boot som i att BIOS gör en dubbel POST när den har varit avstängd en längre tid, därav cold boot, som i cold start för en bil.
Det beror endast på moderkortet och inte på processorn alls.

Just när man nämner cold boot bug med SB som ref. så syftar man oftast på just -5C SS problemet som kom med rev. A-lot chippen. Som du nämner att moderkortet kör en dubbel POST är dock något som ASUS främst led av. Något som idag "ska" vara löst med rev 3 korten. Fast ja, jag förstår hur du menar.
Har själv aldrig fått dubbel POST förutom vid t.ex ln2 körning, och det har gått ett par moderkortet det här året. Dock samma CPU i samtliga moderkort.

Så själva buggen i UEFI skall vara löst sedan en tid tillbaka.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Just när man nämner cold boot bug med SB som ref. så syftar man oftast på just -5C SS problemet som kom med rev. A-lot chippen. Som du nämner att moderkortet kör en dubbel POST är dock något som ASUS främst led av. Något som idag "ska" vara löst med rev 3 korten. Fast ja, jag förstår hur du menar.
Har själv aldrig fått dubbel POST förutom vid t.ex ln2 körning, och det har gått ett par moderkortet det här året. Dock samma CPU i samtliga moderkort.

Så själva buggen i UEFI skall vara löst sedan en tid tillbaka.

Jag har kvar den på min bräda, Rev 3 P8P67 Pro med BIOS-version 1850. Det är dock inget farligt alls och sällan som man ens stör sig på det, med SSD'n bootar den ändå på 15 sekunder.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Jag har kvar den på min bräda, Rev 3 P8P67 Pro med BIOS-version 1850. Det är dock inget farligt alls och sällan som man ens stör sig på det, med SSD'n bootar den ändå på 15 sekunder.

ASUS Ja där är ju nyckelordet. tihi

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Verkar som att problemet finns på Gigabytes moderkort också, både UD5 och UD7an

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |