Permalänk

CM 212+ Push n Pull?

Hej!

Jag undrar hur mycket man kan få ner temperaturerna om jag köper 2 st Scythe GT 1850 rpm och kör push n pull på min Cooler Master 212+ kylare?
För jag får lite för varma temps när jag stresstestar datorn på 4.5Ghz överklock, upp mot 80-85C.

Är det en bra idé att köpa 2 st Scythe GT 1850 och testa PnP?

MVH Fredrik

Permalänk
Medlem

Ja varför inte?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Skrivet av yorii:

Ja varför inte?

Första frågan då? Jag undrar hur mycket man kan få ner temperaturerna om jag köper 2 st Scythe GT 1850 rpm och kör push n pull på min Cooler Master 212+ kylare? (Ungefär, om man jämför mot den ensamma original fläkten). För jag får lite för varma temps när jag stresstestar datorn på 4.5Ghz överklock, upp mot 80-85C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Första frågan då? Jag undrar hur mycket man kan få ner temperaturerna om jag köper 2 st Scythe GT 1850 rpm och kör push n pull på min Cooler Master 212+ kylare? (Ungefär, om man jämför mot den ensamma original fläkten). För jag får lite för varma temps när jag stresstestar datorn på 4.5Ghz överklock, upp mot 80-85C.

mot 80c med orginal fläkten skulle jag gissa på att du får ner tempen gamska bra med 2 GT fläktar
en gissning är väl kanske en 10-25c i allafall beroende på hur bra flöde du har i chassit

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Den erfarenheten jag har av den kylare är att du kommer inte få lägre temp med två GT 1850 fläktar jämnfört med orginal eftersom orginalfläkte har ett högre luftflöde. Du kommer få samma eller till och med högre temp med dom fläktarna.
Jag har en sån kylare och prövade med två slipstream 1900, då fick jag ca 2 grader lägre temp. Då har dom enligt specen ca 50% högre luftflöde än GT fläktarna.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk

tänk då på att med GT fläktarna så måste du fila/såga av två bitar plast på varje fläkt för att kunna använda fästena som kommer med kylaren, jag har en CM 212+ med en GT 1850rpm och den kyler helt ok, har tänkt att skaffa en till snart.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Grundis10:

Hej!

Jag undrar hur mycket man kan få ner temperaturerna om jag köper 2 st Scythe GT 1850 rpm och kör push n pull på min Cooler Master 212+ kylare?
För jag får lite för varma temps när jag stresstestar datorn på 4.5Ghz överklock, upp mot 80-85C.

Är det en bra idé att köpa 2 st Scythe GT 1850 och testa PnP?

MVH Fredrik

Va är det för processor du ska kyla?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Hej!

Jag undrar hur mycket man kan få ner temperaturerna om jag köper 2 st Scythe GT 1850 rpm och kör push n pull på min Cooler Master 212+ kylare?
För jag får lite för varma temps när jag stresstestar datorn på 4.5Ghz överklock, upp mot 80-85C.

Är det en bra idé att köpa 2 st Scythe GT 1850 och testa PnP?

MVH Fredrik

Inte i idle, men i load märker du lite skillnad iaf, då när processorn pressas riktigt kör precis CM 212+ och Scythe GT 1850 rpm PnP

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av TObbeSkatt:

Va är det för processor du ska kyla?

i5 2500k

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydallas:

Den erfarenheten jag har av den kylare är att du kommer inte få lägre temp med två GT 1850 fläktar jämnfört med orginal eftersom orginalfläkte har ett högre luftflöde. Du kommer få samma eller till och med högre temp med dom fläktarna.
Jag har en sån kylare och prövade med två slipstream 1900, då fick jag ca 2 grader lägre temp. Då har dom enligt specen ca 50% högre luftflöde än GT fläktarna.

Luftflöde gör inte allt, GT-fläktarna är anpassade för att bibehålla ett bra lufttryck även när man monterar dom dikt an mot en kylfläns. Många andra fläktar tappar en stor del av sitt flöde om man placerar något framför fläkten.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Nej självklart är det inte bara luftflödet som gör skillnad men nästan dubbla födet ger i regel ett högre tryck. I detta fallet så har GT 1850 fläktarna ett tryck på 2.057mm/H20 och Slipstream 1900 har 2.3mm/H20, altså har Slipstream både högre flöde och högre tryck än GT fläktarna = bättre kylning. Får jag bara ca 2-3 grader lägre temp med två Slipstream mot orginal...så lär det inte göra nån skillnad alls att sätta GT på en 212+. Jag har en i5 2500K på 4,8 och den maxar 75 grader vid körning i Prime95 med orginalfläkten monterad. Med Slipstream kanske jag i bästa fall kommer ner mot 72...men med ett högre fläktljud.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Luftflöde gör inte allt.

Du syftar rätt, så jag är inte oense med dig i sak, men du uttrycker dig felaktigt. Luftflöde är allt. Olika designer på fläktar ger dem förmågan till olika statiskt tryck, vilket bibehåller flödet även när motståndet ökar. "ofta" men inte alltid är fläktar som kan leverera mycket luft också bättre på statiskt tryck, men det är absolut inte en regel utan undantag. Jag tänker då främst på mer extrema fläktar i stil med Delta FFB1212EHE och dess släktingar. I dag när man mer försöker använda sig av tysta fläktar offrar man statiskt tryck för att få ned ljudnivån, med för många, lite trist slutresultat. Lite mer tryck hade gjort att det behövdes lägre varv på fläkten för att nå samma slutresultat, med mindre ljud som följd...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

I nästan alla tester som finns att läsa så är det väldigt ofta, inte alltid, så att GT fläktarna ger samma temperatur på CPU som orginalfläktarna gör, dock med en lägre ljudnivå. Så ja det är bra fläktar men dom ger sällan bättre temp än orginalfläktarna gör.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Skrivet av dannydallas:

I nästan alla tester som finns att läsa så är det väldigt ofta, inte alltid, så att GT fläktarna ger samma temperatur på CPU som orginalfläktarna gör, dock med en lägre ljudnivå. Så ja det är bra fläktar men dom ger sällan bättre temp än orginalfläktarna gör.

Men jag har bara 1 original fläkt på 212:an, när jag köper två GT 1850 får jag ju en som drar ut luft också, då borde jag få lägre temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydallas:

I nästan alla tester som finns att läsa så är det väldigt ofta, inte alltid, så att GT fläktarna ger samma temperatur på CPU som orginalfläktarna gör, dock med en lägre ljudnivå. Så ja det är bra fläktar men dom ger sällan bättre temp än orginalfläktarna gör.

Vilka GT-fläktar då? Det finns ju tre versioner, 1150RPM, 1450RPM och 1850RPM

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Skrivet av yorii:

Vilka GT-fläktar då? Det finns ju tre versioner, 1150RPM, 1450RPM och 1850RPM

Finns fler än 3 kan jag upplysa dig om... T.ex finns 3000RPM också.

Permalänk

När jag bytte min orginalfläkt mot 2 st Slipstream 1900 så fick jag 2-3 grader lägre temp. Slipstream 1900 och GT 1850 ger likvärdiga kylegenskaper så byter du din orginalfläkt mot 2 st GT 1850 så skulle jag tippa på att du får några grader lägre, men inte mycke. Jag har bytt tillbaka till min orginal igen för både Slipstream och GT är volt...och orginal är PWM = bättre reglering.

Men med tanke på din höga temp så skulle jag råda dig att se över din chassikylkning. Jag har samma CPU som dig (i5 2500K) klockad till 4,8 och jag landar på ca 75 grader när jag pressar den till max, Prime95. Så i ditt fall så bode du lägga pengar på bättre chassifläktar istället för nya CPU fläktar. Får du inte ut värmen ur chassit hjälper det inte hur bra kylning du än har på CPU, du kommer få hög temp ändå.

Vad har du för chassi? Fläktar i chassit?

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Skrivet av yorii:

Vilka GT-fläktar då? Det finns ju tre versioner, 1150RPM, 1450RPM och 1850RPM

1850rmp

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Skrivet av dannydallas:

När jag bytte min orginalfläkt mot 2 st Slipstream 1900 så fick jag 2-3 grader lägre temp. Slipstream 1900 och GT 1850 ger likvärdiga kylegenskaper så byter du din orginalfläkt mot 2 st GT 1850 så skulle jag tippa på att du får några grader lägre, men inte mycke. Jag har bytt tillbaka till min orginal igen för både Slipstream och GT är volt...och orginal är PWM = bättre reglering.

Men med tanke på din höga temp så skulle jag råda dig att se över din chassikylkning. Jag har samma CPU som dig (i5 2500K) klockad till 4,8 och jag landar på ca 75 grader när jag pressar den till max, Prime95. Så i ditt fall så bode du lägga pengar på bättre chassifläktar istället för nya CPU fläktar. Får du inte ut värmen ur chassit hjälper det inte hur bra kylning du än har på CPU, du kommer få hög temp ändå.

Vad har du för chassi? Fläktar i chassit?

Har ett Cooler Master 431 Elite Chassi och 4 st Revoltec Blå led fläktar. 2 top, 1 bak, 1 fram. Sen original fläkten på 212:an.

Vissa har sagt om dom sänkt värmen med 10-20 C, genom PnP med 2 st GT fläktar.

Permalänk

Har väldigt svårt att tro att dom sänker 10-20 grader. Men ska inte säga säkert då jag inte testat med just GT 1850 utan motsvarande Slipstream 1900 som enligt spec verkar ge väldigt lika kyleffekt. Men om detta är sant så får personen i fråga väldigt gärna visa vart han läst det eller visa skärmdump när han testat själv då detta mer känns som en gissning. I mitt fall rörde det sig om 2-3 grader. Och som jag tidigare nämde så visar väldigt många tester att dom ger samma temp men en lägre ljudnivå än motsvarande orginal fläkt. PnP vs singelfläkt ger sällan några större skillnader, vanligtvis bara några få grader.

Hur blåser dina fläktar? Bäst resultat brukar man få om fram/botten blåser in och bak/tak blåser ut då värmen stiger uppåt. Lika många in som ut. Blåser t.ex alla fläktar in eller ut i chassit så blir luften i princip stillastående. Lika många in som ut för att få bästa luftflödet. Om du har tre som blåser ut och en som blåser in så begränsas ju luften ut av den fläkten som blåser in. Om du nu inte har en massa "hål" i chassit som fläktarna kan suga ur.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Skrivet av dannydallas:

Har väldigt svårt att tro att dom sänker 10-20 grader. Men ska inte säga säkert då jag inte testat med just GT 1850 utan motsvarande Slipstream 1900 som enligt spec verkar ge väldigt lika kyleffekt. Men om detta är sant så får personen i fråga väldigt gärna visa vart han läst det eller visa skärmdump när han testat själv då detta mer känns som en gissning. I mitt fall rörde det sig om 2-3 grader. Och som jag tidigare nämde så visar väldigt många tester att dom ger samma temp men en lägre ljudnivå än motsvarande orginal fläkt. PnP vs singelfläkt ger sällan några större skillnader, vanligtvis bara några få grader.

Hur blåser dina fläktar? Bäst resultat brukar man få om fram/botten blåser in och bak/tak blåser ut då värmen stiger uppåt. Lika många in som ut. Blåser t.ex alla fläktar in eller ut i chassit så blir luften i princip stillastående. Lika många in som ut för att få bästa luftflödet. Om du har tre som blåser ut och en som blåser in så begränsas ju luften ut av den fläkten som blåser in. Om du nu inte har en massa "hål" i chassit som fläktarna kan suga ur.

Det var inet som byggde datorn, så jag hoppas dom satt dom så att den fram tar in, och den där bak ut, i tak har jag 2 st också. Vore ju fail om dom tex satt alla att blåsa in eller vise versa.
Blåser i alla fall mer från top, och bak, än framifrån. Så det borde vara rätt. Fast då har jag 1 in 3 ut :S

Permalänk

Ja dom borde ju veta vad dom gör. Men kolla hur dom blåser, alt flytta en fläkt från toppen så du har en i botten också. Så har du en fram och en i botten som blåser in och sen en bak och en i toppen som blåser ut. 2 in och 2 ut. Kan va värt att testa detta.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Skrivet av dannydallas:

Ja dom borde ju veta vad dom gör. Men kolla hur dom blåser, alt flytta en fläkt från toppen så du har en i botten också. Så har du en fram och en i botten som blåser in och sen en bak och en i toppen som blåser ut. 2 in och 2 ut. Kan va värt att testa detta.

Eftersom jag har CM 431 elite, så finns det ju en fläkt plats på "Fönstret" också, kanske ska sätta en som ta in luft där?

Permalänk

Det bästa är ju om du sätter en i botten och en i fönstret som blåser in, då har du 3 in och 3 ut. Då borde du få bättre temp. Jag har 3 in och 3 ut i mitt chassi, funkar kanon för mig. Trots att jag har Asus 570 DCII i SLI så håller min i5:a aldrig över 60 vid normalt användande och uppemot 70 vid hårdkörning i Prime95.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |