Permalänk

Problem med processor

tjena!

jag har ett litet problem med min processor (intel i5 760 2,8GHz) ny är det så att jag inte är så jätte bra på området och är därför här för hjälp :D.
När jag öppnar mitt control center för moderkortet så tjuter ett larm, jag har fått reda på att det beror på att min Cpu fläkt tydligen inte snurrar.
inställningen på den är 100% men den visar 0 rpm, medan system fläkt 1 snurrar i runt 1000 rpm och system fläkt 2 snurrar i ca 760 rpm men den texten är rödmarkerad varför?

uppskattar svar då jag är väldigt förvirrad och gillar inte att det tjuter.

köpte datorn från komplett.se och den har varit på service i 3½ vecka men de hittade tydligen inga "fel" på datorn trots att jag sa att det tjuter ett larm i control center, så hoppas på att kunna fixa problemet själv

MVH// Turtle

Permalänk

är ny på sidan så kan ha postat inläggen under fel tråd

Permalänk
Medlem

Med stor sannolikhet så är CPU-fläkten kopplad till fel kontakt på moderkortet. Den sitter antagligen på en kontakt för chassifläkt istället för på kontakten för CPU-fläkt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Öppna sidan och kolla var CPU fläkten är inkopplad. Förmodligen felkopplad. Om den är de så koppla in den på CPU_FAN (ligger någonstans ovanför procesdorn).

Permalänk

okej jag ska ta och kolla det. men undrar bara också hur påverkar det datorn? vill lära mig

Permalänk

Hur fåe man loss kontakten? Har inga specialverktyg då jag köpte den monterad och vågar inte ta i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av o0aTurtle:

Hur fåe man loss kontakten? Har inga specialverktyg då jag köpte den monterad och vågar inte ta i

ha något jordat närheten (vissa element)ifall om att ta i det och sen så drar du ut den

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk

Ok jag har fått ut den jag tog tag i chassit och stod barfota men har ett element 2 meter ifrån mig. Men nu funkar cpu fläkten så tack så jätte mycket för hjälpen!!. Min chassifläkt 2 står på 760 rpm och visar fortfarandes i röd text är det samma fel med denna? Hur kan jag åtgärda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0aTurtle:

Ok jag har fått ut den jag tog tag i chassit och stod barfota men har ett element 2 meter ifrån mig. Men nu funkar cpu fläkten så tack så jätte mycket för hjälpen!!. Min chassifläkt 2 står på 760 rpm och visar fortfarandes i röd text är det samma fel med denna? Hur kan jag åtgärda det?

Det är förmodligen en varning på att fläkten går på väldigt lägt varv, så antingen ökar du varvtalet på fläkten om det är möjligt eller byter till en med högre varvtal.
Du kan annars gå in i BIOS och sätta den på "IGNORE" så slipper du varningen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Ok enligt inställningarna så är den på 100% sätter den på ignore istället för bättre att ha den där och snurra lite än att ta bort den.

Tack så jätte mycket för er hjälp ni har lärt mig massor;)

Permalänk
Medlem

Du får va uppmärksam på så att du inte får värmeproblem med en sån lågvarvig fläkt, beroende på var den sitter då, och vad du har för övrig ventilation.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Jag tror det är fläkten som sitter antingen bak eller fram i chassit men tror det är den där bak då den som sitter fram är på 200mm och överhettning tror jag inte blir något problem då cpun ligger nu på 32 grader och systemet på 26

Permalänk
Medlem

Ok, då är problemet löst.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"