Är något felmonterat i min nya rigg? Processor på 50 grader med D14

Permalänk
Medlem

Är något felmonterat i min nya rigg? Processor på 50 grader med D14

Hejsan, fick precis hem nya delar till riggen, i princip allt är bytt. Monterat ihop allt och startat Asus BIOS och kollar på monitor fliken där det står att min processor ligger på 50 grader. Nu till sakerna jag har,

Det är en i7 2600k, oklockad atm. En Noctan D-14 kylare samt ett Silverstone FT02 chassi, med andra ord borde det vara ganska låg temp på processorn enligt mig.

Fläkthastigheten på kylaren ligger på 1300 rpm ca, ganska lågt antar jag men ska nog inte skilja så mkt om jag höjer den tycker jag, iallafall inte så den går ner till 30.

Drog på kylpasta från Artic silver, gott om det med och fördelade jämt ut. Processorkylaren är ordentligt åtspänd, men befarar att den kanske kan sitta en gnutta snett med tanke på tempen.

Vad är åsikterna i detta fall? Något som låter helt konstigt redan från start eller bör jag tweka lite mer innan jag blir allt för orolig? Hade ju tänkt att överklocka den här framöver så startar gärna på en ganska låg temp.

Tack på förhand

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem

"Drog på kylpasta från Artic silver, gott om det" -- du behöver och bör bara använda en liten liten klick, stort som ett riskorn ungefär.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Installera windows nu och sen prime95 och tex real temp, och eller coretemp, temp i bios är inte mycket att lite på och speciellt inte i idle,

Och som ovan, man ska i princip så lite kylpasta som möjligt, men det ska ändå vara tillräckligt så det kan täcka ytan, tar man för mycket så börjar det isolera istället, ett riskorn eller smal smal sträng ska räcka

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

"Drog på kylpasta från Artic silver, gott om det" -- du behöver och bör bara använda en liten liten klick, stort som ett riskorn ungefär.

Som Juggernawt säger, lägg en klick i mitten och på med kylaren. Det borde du ha googlat dig till innan

Permalänk
Medlem

Som sagt... Installera windows och kolla temperaturerna på kärnorna

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

även om du tittar i hwmonitor, real temp eller nåt sånt och den visar fortfarande 50° idle så låt det gå en dag eller två tills pastan sätter sig..byggde ihop min rigg igår och då var även tempen 52° idle och nu ligger den på 34° idle...så låt det gå nån dag och låt pastan sätta sig och hoppas det blir bättre

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Ok, hörde från annat håll att man "inte kunde ha för mycket pasta", men hur som, mycket tacksam för svaren. Kommer inte mecca vidare med datorn förens i eftermiddag, antar att jag dubbelkollar då hur tempen är då pastan har fått suttit på ett dygn på, är den oförändrad i temp så gör jag om och rätt sen går vidare och installerar windows etc. Antar att datorn kan vara avstängd för att pastan ska "sätta sig" ?

Och med mycket pasta syftade jag på ca 2,7 gram av den 3,5 gram stora tuben som artic hade, såg till att det var en jämn yta på ca 1-1,5 mm i höjd över hela (med lite dispans mot kanter). För mycket helt klart verkar det som, men då har ni en riktlinje iallafall.

Återigen tack på förhand.

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem

2,7 gram är på tok för mycket, en klick som ett okockat riskorn ska det vara vilket har nämnts tidigare.
Bara skruva bort kylaren, tvätta rent och börja om med lagom mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det tar ca 200 timmar för arctic silver 5 pastan att "sätta sig".

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

200 timmar av "on" tid eller bara 200 timmar hur som? Då det har antydits att jag helt klart har lagt på för mycket pasta, bör jag direkt göra om för att undvika den där isoleringsdelen eller ska jag vänta nån vecka och sen se vad tempen ligger på innan jag fortsätter undersöka i detta spår?

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde göra om direkt eftersom det är så pass mycket pasta kan det va svårt att tvätta bort sen när det väl torkat in

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur stor skillnad kan för mycket kylpasta göra?
Vet själv att jag har för mycket på min, men måste ta ut allting för att fixa och har aldrig riktigt orkar göra det,
men min är väldigt varm, kommer upp i 75 grader typ, när jag kör encodning för fullt.
i5 760, svagt överklockad så att ramen kunde köra i default, så ca 0.10 ghz mer än vanligt.

Permalänk
Medlem

Hej Biber,

Du skall nog ta ett snack med polaren som sade "att man inte kan ha för mycket pasta" för antingen är polaren väldigt glad i pasta eller en okunnig idiot^^. Om du har kletat på för mycket pasta kan du till och med kortsluta systemet, så om du kan titta emellan och ser pasta pressats ut då hade jag demonterat torkat bort och börjat om. Det räcker med 1-2 riskorn, tryck ned kylaren vrid till bara lite och skruva fast.

Kolla gärna; http://www.youtube.com/watch?v=Djki8c31Dqs

Läs gärna; http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Min i7@4.4ghz ligger på 31-33°C idle och 50-60°C under load. Samma kylare, se nedan.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biber:

Och med mycket pasta syftade jag på ca 2,7 gram av den 3,5 gram stora tuben som artic hade, såg till att det var en jämn yta på ca 1-1,5 mm i höjd över hela (med lite dispans mot kanter). För mycket helt klart verkar det som, men då har ni en riktlinje iallafall.

Återigen tack på förhand.

Som redan sagts så är det på tok för mycket.
För mycket kylpasta är nästan värre än ingen pasta alls och med den mängden du har nu så har din kylare i princip ingen kontakt med CPUn.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

ok, uppskattar att jag får det klart från flera håll med, har lite o göra i eftermiddag med andra ord Ska nog finnas lagom mycket kvar i "sprutan" med kylpasta för att täcka den tänkta mängden

Tackar för bra och snabb respons.

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biber:

Ska nog finnas lagom mycket kvar i "sprutan" med kylpasta för att täcka den tänkta mängden

Tackar för bra och snabb respons.

Har du 0,8g kvar borde detta räcka till 5-6 nyappliceringar iaf

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Precis

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Hur stor skillnad kan för mycket kylpasta göra?
Vet själv att jag har för mycket på min, men måste ta ut allting för att fixa och har aldrig riktigt orkar göra det,
men min är väldigt varm, kommer upp i 75 grader typ, när jag kör encodning för fullt.
i5 760, svagt överklockad så att ramen kunde köra i default, så ca 0.10 ghz mer än vanligt.

I detta test skillde det som mest 3 grader. Skulle gärna sett att de gjorde samma manöver flera gånger om för att utesluta att inte kylpastan i sig pårverkade resultatet.
http://www.hardwaresecrets.com/article/What-is-the-Best-Way-t...

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Låter intressant, tror dock att det är värt i mitt fall, att göra om och göra rätt

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biber:

Låter intressant, tror dock att det är värt i mitt fall, att göra om och göra rätt

Antagligen! Syftet med pastan är att jämna ut de ojämnheter som kan finnas mellan CPU och kylare så att det inte finns kvar luftfickor. Likadant om man smetar ut pastan innan man monterar så kan det bildas luftbubblor i pastan som gör att tempen blir högre då luft avleder helt uruselt. Det finns heller ingen anledning att pastan måste täcka hela CPU efter en montering då kärnorna sitter i mitten av höljet till CPU. Om man gör som tidigare råtts här uppe vid montering så smetar kylaren ut pastan med tryck då den monteras så att den hamnar där den gör bäst nytta för värmeavledningen. Det optimala är ju metall mot metall utan luft emellan!

Permalänk
Medlem

Yes, helt rimligt, då jag bara har byggt ihop en dator innan och använde då kylpasta med stift så vart det inte samma "tjocklek" på ytan som det vart med tub som jag använde nu. Man lär sig av misstagen iallafall, borde ha kollat upp vad kylpastans syfte var innan jag meccade ihop, men jag är tacksam för att hjlälp i tråden hittils iallafall.

MVH

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biber:

Yes, helt rimligt, då jag bara har byggt ihop en dator innan och använde då kylpasta med stift så vart det inte samma "tjocklek" på ytan som det vart med tub som jag använde nu. Man lär sig av misstagen iallafall, borde ha kollat upp vad kylpastans syfte var innan jag meccade ihop, men jag är tacksam för att hjlälp i tråden hittils iallafall.

MVH

Har skummat igenom denna tråden lite nu och tycker att det skulle varit kul om du posta ditt resultat när du gjort om det, grader osv..
Själv sitter man med en H70 från corsair på 40c idle med en intel i7 930 @2,8GHz med stock pasta som redan var ditkladdad på min H70 sen nyköp.

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

Absolut. återkommer med lite resultat efter dagens projekt!

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biber:

Absolut. återkommer med lite resultat efter dagens projekt!

Fick du ingen tub med pasta till din kylare när du köpte den? Noctua levereras med en tub NT-H1 pasta som är bättre än arctic silver i de tester jag sett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryrain:

Har skummat igenom denna tråden lite nu och tycker att det skulle varit kul om du posta ditt resultat när du gjort om det, grader osv..
Själv sitter man med en H70 från corsair på 40c idle med en intel i7 930 @2,8GHz med stock pasta som redan var ditkladdad på min H70 sen nyköp.

Du bör alltid ta bort gammal pasta så fort du tar bort kylaren då det bildas luftbubblor mellan den hårda pastan på processorn och den på blocket, men om du inte lider av det så spelar det väl ingen roll, men du skulle nog kunna få bort ett par grader.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Fick du ingen tub med pasta till din kylare när du köpte den? Noctua levereras med en tub NT-H1 pasta som är bättre än arctic silver i de tester jag sett!

Yes fick med de, har inte bestämt än vilken av sorterna jag ska ta. Hörde att båda var bra så antar att det kvittar lite i detta fall.

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem

Du ska nog ligga runt 30-35C idle och 52-57C under belastning med den kylaren, om du har vettig ventilation i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Yes hade räknat med sådana temperaturer med, har ju Silverstone FT02, har ju en av de bättre kylsystemen enligt mig och visar bra resultat normalt sätt så bör absolut komma i de nivåerna när kylpastamängden är rätt och den har fått "sätta sig".

Återkommer med resultat

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biber:

Yes hade räknat med sådana temperaturer med, har ju Silverstone FT02, har ju en av de bättre kylsystemen enligt mig och visar bra resultat normalt sätt så bör absolut komma i de nivåerna när kylpastamängden är rätt och den har fått "sätta sig".

Återkommer med resultat

Blir intressant har själv en FT02 som jag tänkte sätta en NH-D14 i!
Och det är verkligen ett svalt chassi annars med grym luftgenomströmning även med fläktarna på lägsta läget. Skillnaden för min del är att jag kör AMD och borde därför få ännu lägre än ovan nämnda temp!

Edit: Lägre temp innan OC dvs!

Permalänk
Skrivet av Sifear:

I detta test skillde det som mest 3 grader. Skulle gärna sett att de gjorde samma manöver flera gånger om för att utesluta att inte kylpastan i sig pårverkade resultatet.
http://www.hardwaresecrets.com/article/What-is-the-Best-Way-t...

Ah, antar att min kylare är lite som den är då. Den har fungerad bra förut, jag satt på 4ghz och var glad. Sen efter nåra månader märkte jag att tempsen låg på 60 C nånting på Idle, och då blev jag genast orolig och drog ner klocken.