Permalänk
Medlem

Bruna fläckar på processorn

Hej, jag monterade mig nya dator för några dagar sedan. Jag fick igång den och fläktarna snurrade men skärmen var svart. Jag blev förvirrad men läste runt lite på forum. Jag prövade att flytta omkring Ram minnena men ingen skillnad. Så jag skickade in moderkortet till Inet där jag köpt komponenterna. Jag fick svar och dom sa att jag hade böjt Cpu pinsen. Jag fick ej tillbaka på garantin. Jag tog en titt på CPUn och såg att det fanns små bruna fläckar på den. Är den bränd och skrotat eller är det ingen fara? Alla andra komponenter i datorn fungerar som dom ska.

Permalänk
Medlem

monterade du prollen rätt från första början?

Visa signatur

NIL

Permalänk
Medlem

Japp, triangeln mot triangeln, är det kanske möjligt att man kan sätta den lite snett?

Permalänk
Medlem

Bild uppe nu, skit kvalité. Hoppas fläcken syns.

Permalänk

Har du böjt CPU-pinsen är väl en befogad fråga(?)

Permalänk
Medlem

Ja antagligen har jag det efter som Inet sa det.

Permalänk
Skrivet av Fille88:

Ja antagligen har jag det efter som Inet sa det.

Men du har inte fått tillbaka processorn? Går att böja tillbaka (med t.ex. ett kreditkort) och om man har tur så fungerar den finfint.
Men fläckarna kanske är ett allvarligare problem...

Permalänk
Medlem

Processorn har jag inte skickat in, det var moderkortet jag skickade in.

Permalänk
Medlem

Pins? intel har inga pins skämt åsido.. läste du ens på när du byggde datorn? eller slängde du bara ihop den som all andra?

Visa signatur

NIL

Permalänk
Medlem

Det är en intel 1155 sockel

Permalänk
Medlem

Tror ni har missuppfattat mig. Jag byggde ihop datorn, den funkade inte. Kollade Moderkortet där pinsen sitter. Skickade in det. fick bekfräftat att pinsen på moderkortet var böjda. Sen kollade jag på Intel processorn och såg fläckarna. Så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille88:

Tror ni har missuppfattat mig. Jag byggde ihop datorn, den funkade inte. Kollade Moderkortet där pinsen sitter. Skickade in det. fick bekfräftat att pinsen på moderkortet var böjda. Sen kollade jag på Intel processorn och såg fläckarna. Så?

lite svårt att se fläckarna, kan du ringa in dem och posta igen ?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Var ser du fläckar på cpun ?

Permalänk
Medlem

skyll på posten

Visa signatur

NIL

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

lite svårt att se fläckarna, kan du ringa in dem och posta igen ?

Visst

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

De bruna fläckarna beror väl på värmeutveckling vid kortslutning antar jag, så risken finns att cpu:n är körd.

Man måste vara väldigt försiktig med "pinsen" i Intelsocklarna, de är hemskt ömtåliga. Jag gjorde en dunderblunder för ett år sen som resulterade i en böjd "pinne". Försökte försiktigt böja tillbaka med pincett men det lilla fanskapet gick av.

Edit: fläckarna ser inte så allvarliga ut, undras om det bara är nåt smutsskikt, testa torka av med sprit?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

H*elvete då. Kan det hända någonting med det nya moderkortet om jag monterar på denna och denna är körd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

lite svårt att se fläckarna, kan du ringa in dem och posta igen ?

Skrivet av backfeed:

De bruna fläckarna beror väl på värmeutveckling vid kortslutning antar jag, så risken finns att cpu:n är körd.

Man måste vara väldigt försiktig med "pinsen" i Intelsocklarna, de är hemskt ömtåliga. Jag gjorde en dunderblunder för ett år sen som resulterade i en böjd "pinne". Försökte försiktigt böja tillbaka med pincett men det lilla fanskapet gick av.

Edit: fläckarna ser inte så allvarliga ut, undras om det bara är nåt smutsskikt, testa torka av med sprit?

Jag kan ju testa det, hur ska man då bära sig åt och går det med T-röd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille88:

Jag kan ju testa det, hur ska man då bära sig åt och går det med T-röd?

Edit: Man ser dom nästa bara i en speciell vinkel.

Permalänk
Medlem

Färgskiftningar förekommer och påverkar ingenting.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ser ut som socket burn. Det blir så på SB. Inget att vara orolig över. Hela min 59x propp är bränd men funkar ändå

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Precis så, man ser det i en speciell vinkel

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Ser ut som socket burn. Det blir så på SB. Inget att vara orolig över. Hela min 59x propp är bränd men funkar ändå

Skadar det moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Ser ut som socket burn. Det blir så på SB. Inget att vara orolig över. Hela min 59x propp är bränd men funkar ändå

SB som i Sandy Brigde?

Permalänk
Medlem

Japp, SB = Sandy Bridge. Men kan också betyda Socket Burn. Flesta skulle nog tolka det som just 'Sandy Bridge' dock.
Om ni kör allt på default så ska det inte förekomma Socket Burn, inte den första tiden iaf. Men vid högre spänningar så är det omöjligt att undvika. Högre spänningar som i cirka 1.5 och över.

Det är inte farligt, förutom att det kanske ser lite luddigt ut. Dock så vet jag att en del chip inte klockat så värst bra efter hårda körningar. Men om det beror på Socket Burn eller inte kan jag inte säga.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tänkte inte klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Japp, SB = Sandy Bridge. Men kan också betyda Socket Burn. Flesta skulle nog tolka det som just 'Sandy Bridge' dock.
Om ni kör allt på default så ska det inte förekomma Socket Burn, inte den första tiden iaf. Men vid högre spänningar så är det omöjligt att undvika. Högre spänningar som i cirka 1.5 och över.

Det är inte farligt, förutom att det kanske ser lite luddigt ut. Dock så vet jag att en del chip inte klockat så värst bra efter hårda körningar. Men om det beror på Socket Burn eller inte kan jag inte säga.

Om jag använder processorn normalt, utan överclockning, så kommer det INTE vara några problem?

Permalänk
Medlem

Det kommer förr eller senare. Tyvärr

Visa signatur

Star Citizen ❤