Catalyst 11.8 ger högre prestanda i Crysis 2

Permalänk
Medlem

Blev ju en riktigt fin prestandaökning i black ops, nu flyter spelet på lika bra som de andra call of duty med samma motor.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Lägg gärna upp en skärmdump i tråden (och citera mig), är väldigt sugen på att se hur det ser ut (Gjorde det dumma misstaget att byta min Phenom 955 BE till en 760

Gick till bios tog och körde ner till vanlig klock från 4GHz till 3,2, sen startade jag datorn och körde igång CPU Overdrive och det hände inte mycket lät den stå och tugga bra länge, tröttnade tänkte något kanske är fel i bios, drog och petade lite mer i bios men pang nästa omstart av windows så fanns inte CPU Overdrive kvar (enbart alternativet för GPUn kvar) och jag är trött och orkar inte pilla mer ikväll när det är jobb i morgon, så får ta ominstallation av drivisar och mjukvara i morgon och hoppas funktionen finns där då

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Oggaaaa:

Blev ju en riktigt fin prestandaökning i black ops, nu flyter spelet på lika bra som de andra call of duty med samma motor.

Har du några konkreta mätningar på det eller går du på känsla?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

catalyst 11.8 är mer en officiell beta, vänta till 11.9
Många nya problem med 11.8, få lösta från 11.7 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Det hänger sig inte i dagsläget. Efter jag installerade ett kort till och började köra CF fick jag problem med flickering. Försvann efter 11.7. Har dock det vanliga fps-dropsen som alla andra :/

Frågan är hur illa det hänger sig? Går det att tabba ur och stänga spelet? Sen är det fisk att man förlorar alla points om man hoppar ur mitt i spelet :/

Någon som vet något om en 11.9 preview, hotfix eller profil?

nej hela datorn fryser, du måste köra reboot

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aptjack:

nej hela datorn fryser, du måste köra reboot

Men, va f*n. Då blir det att vänta på något mer stabil drivis.
Som någon tidigare sa, så verkar de siktat in sig på att lösa tidigare problem och struntat i vad det resulterade i.
Har man löst något när 10 fel rättas till och 15 nya uppstår (exempel)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hm, om Stalker hänger sig vid load utav sparning så väntar jag lite med uppdateringen tror jag, däremot 20% ökning är ju ganska så mycket, sånt gillar vi!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk

usch, med dessa driversen så får jag flickrande bild på andra skärmen när jag scrollar snabbt Funderar på att byta till de äldre drivrutinerna igen, trots att alt+tabb i HoN beter sig skumt.

EDIT:
Flickrandet kom ifrån att AMD Overdrive hade enablat sig själv, fattar verkligen inte varför.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

skit också ja tankade o installerade ^^ måste starta om datorn när jag tabbar ur :S hur downgradar man till äldre version??

Permalänk

Trevligt, måste testas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofuxx:

skit också ja tankade o installerade ^^ måste starta om datorn när jag tabbar ur :S hur downgradar man till äldre version??

Undrar jag med.
Datorn fryser när man tabbar ur ..

Permalänk
Medlem

Språkpolis är man ju helst inte, men...

Flickra?, då föreslår jag i stället flimra, eller möjligen blinka.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag kan inte överklocka min CPU via ccc...
Bara GPUn man kan klocka..

Visa signatur

Vad ska man skriva här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Såna här artiklar lyser med sin frånvaro här på SweC, tur det finns andra sajter som har ett mer objektivt öga.

Ontopic; Har haft 11.8 beta versionen ett tag, att växla till HoN ger mig ibland bara en svartskärm och behöver växla fram å tillbaka mellan en svart skärm och skrivbordet för att få det fungera.
Någon som vet om dem fixat det i den här versionen?

Denna var väldigt intressant! Snacka om dålig optimering och missbruk av poligoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jösses!

"Världens mest detaljerade betongmur" detta blir nästan tragikomiskt.
Ett alternativ är också att dra ned på tesseleringsreglaget, någon skillnad lär man knappast se.
Själv kommer jag strunta i att köpa spelet.

Haha. Läste det hela på samma sätt

Och som vanligt inga problem med att uppdatera. Denna gång 11.7-->11.8

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

kan fortfarande inte köra Crysis 2...

Visa signatur

Fractal Design Arc | MSI Z87-G43 Gaming | Intel Core i5-4670K | AMD Powercolor R9 280X | Kingston HyperX 4x2 GB|Kingston SSDNow V300 120GB + 2 X 500GB HDD | Phanteks PH-TC14PE | Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Medlem

Avinstallerar ni den tidigare versionen innan ni installerar den nya? Om inte, så kanske det är anledningen varför några stöter på problem?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Entusiast

Det lät ju verkligen som rejäla höjningar... sen läste man om 10 fel som man fick på köpet med denna. Vet dock inte vad som var bra eller dåligt med 11.7 och har inte hunnit testa eftersom jag stoppade i kort nummer två för 10 minuter sen... Lär säkert testa för att skaffa mig en egen uppfattning iaf...

Permalänk

Är det någon annan än jag som har problem med blinkande texturer lite var stans i Shogun 2 med den här drivrutinen? Det var samma sak med 11.7 och 11.8 beta. 11.6 är den senaste som fungerar bäst för mig.

Permalänk
Medlem

Ska man köra dessa eller nån av de nyare drivrutinerna eller ska man köra äldre så som 10.3 - 10.5 när man kör XFX 5850 BE i crossfire?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av SIR_HanZen:

Ska man köra dessa eller nån av de nyare drivrutinerna eller ska man köra äldre så som 10.3 - 10.5 när man kör XFX 5850 BE i crossfire?

Skickades från m.sweclockers.com

11.6 är den nyaste stabila versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

??? Artikeln handlar om hur dåligt crysis utnyttjar tessilisering. Och hur visa saker är onödigt detaljerade medans andra inte är.

Detta gäller alltså inte Dx11 och tessilisering i sig utan Crysis 2...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

jag fick exakt samma problem, allt var fint med 11.7 och sen med 11.8 så får jag samma problem. så jävla värdelöst.

Permalänk
Medlem

med shogun 2

Permalänk
Medlem

Fick verkligen bättre prestanda i Crysis 2 med denna patch. Allting maximerat via spelet och visst tusan sjunker inte fps:n under 40 vid 1920x1200. Väldigt trevligt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

har nog inte haft problem innan med drivarna, men med denna har jag i black ops får genomskinligt ibland menar kan se genom hus mm är nästan som ett fusk för motståndarna syns

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk

Jag tappade runt 25% prestanda istället. Skitdrivis!

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Stoffe (AMDGuru):

Jag tappade runt 25% prestanda istället. Skitdrivis!

Tappade här också, i Black Ops, och introducerade framförallt massiva fpsdrops nedåt 10-20 så fort någon explosion / stun / flash / nova är i närheten av mig.

@6950 CF

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

??? Artikeln handlar om hur dåligt crysis utnyttjar tessilisering. Och hur visa saker är onödigt detaljerade medans andra inte är.

Detta gäller alltså inte Dx11 och tessilisering i sig utan Crysis 2...

Jag var precis på väg att säga det samma. Men det var intressant läsning trots allt, ser fortfarande ut som att jag skippar crysis 2.
Lite foliehatt-varning på konspirationsteorin riktad mot nVidia men det är ändå något jag kommer ha i bakhuvudet nästa gång jag ska köpa grafikkort.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Tappade här också, i Black Ops, och introducerade framförallt massiva fpsdrops nedåt 10-20 så fort någon explosion / stun / flash / nova är i närheten av mig.

@6950 CF

Vilka drivers använder du nu?

Med 5870 ligger jag stabilt på 125fps, men när jag kör 5870+5850 crossfire är det omöjligt att ligga stabilt på 125fps med 11.8.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM