Permalänk
Inaktiv

90°C i 100% load med stock-kylare?

Hej!
Fick min nya dator för någon vecka sen. Funkar jättebra, det enda problemet jag har är tempraturerna. Runt 50°C i idle och runt 90°C i full load. Max tempraturen jag har varit uppe i är runt 94°C vilket oroar mig lite. Jag kör med Intels stock-kylare med Arctic Cooling pasta. Jag testat flera olika sätt att applicera pastan utan några egentliga resultat.
Är det ny kylare som gäller? Eller vad är det som är felet?

Intel i5 2500k 3,3Ghz (oklockad)
Asus Sabertooth P67

Permalänk
Avstängd

Ny kylare är alltid bra, men det kan bero på allt. Dåligt luftflöde, dåligt placerade fläktar, dålig kabedragning och speciellt dåligt chassi. Bättre spendera några hundre mer på ett chassi så slipper du tänka på att köpa ny kylare och fler fläktar...

Permalänk

Hur mycket pasta lägger du? Ett okokt riskorn är optimalt. Sedan måste pastan brännas in vilket i ditt fall tar många många timmar.
Antar att du gör rent innan du applicerar igen?

Permalänk
Medlem

Hur mäter du temperaturerna?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av id_hunter:

Hur mycket pasta lägger du? Ett okokt riskorn är optimalt. Sedan måste pastan brännas in vilket i ditt fall tar många många timmar.
Antar att du gör rent innan du applicerar igen?

Jag tog lite mer än ett riskorn. Och ja, självklart jag rengör innan jag lägger på nytt.

Skrivet av Shitpommfrit:

Ny kylare är alltid bra, men det kan bero på allt. Dåligt luftflöde, dåligt placerade fläktar, dålig kabedragning och speciellt dåligt chassi. Bättre spendera några hundre mer på ett chassi så slipper du tänka på att köpa ny kylare och fler fläktar...

Har ett Define R3, inte speciellt dåligt luftflöde i det med fyra fläktar tycker jag. Och sen ser man nästan inte en enda kabel, så dålig kabeldragning kan vi utesluta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

Hur mäter du temperaturerna?

Fo3

Använder Core Temp och HWMonitor.

Permalänk

Kan vara fel på sensorn men 98C är farligt, helst ska du ligga under 70C om du vill ha en dator som håller några år. Ny kylare, t.ex. 212+ borde göra susen.

Permalänk
Medlem

Jo, en stockkylare lämpar väll sig inte för någon noggrannare koll. Köp någon "valfri" icke-stock kylare, till exempel från Scythe, så ska du nog få bra mycket bättre temperaturer, bara du applicerar kylpastan rätt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Stockkylarna är ganska värdelösa tyvärr, oavsett amd lr intel.
Sen påverkar ju lådan som shitpommfrit påpekat, kablar o dess dragning och liknande
Vilket chassi har du och har du fler fläktar i det chassit?
I övrigt, så köp dig en noctua eller någon annan mycket bra kylare, har samma moderkort som du och samma processor i min mainrig med ett 6970 och Fractal design R3 och jag har jättefina temperaturer där, trots minimalt med fläktar i lådan och ett grafikkort som värmer som en halv härdsmälta;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag uppdatera EFI/BIOS på mitt Sabertooth och min CPUtemp sänktes med minst 10grader. Så du kan ju testa att göra det.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en C2Q för ett tag sedan som inte moderkortet kände igen. Bios visade värden på 60-70 grader villket jag visste inte stämmde. Tempen sjönk till normala värden efter jag flashade bios.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Inaktiv

Okej, tack så mycket för svaren. Är det värt att köpa ny kylare? Eftersom jag inte kommer ligga på 100% load hela tiden så kanske det inte är någon mening. Fast iofs så är processorn runt 70°C när jag spelar BC2 och har lite program uppe i bakgrunden.
Hade tänkt mig detta för att kyla ner hela datorn isånnafall. http://www.inet.se/kundvagn/visa/760980/2011-08-20
Kanske kan ta bort två fläktar och använda mina Fractal Design fläktar jag fick med också.
http://i56.tinypic.com/2yv82mf.png
Några synpunkter? ^^

Permalänk
Avstängd

Jag har stock kylaren i ett antec 300 med bara 2 flätar som drar ut luften och ligger inte på några 90 grader ...snarare 70

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon169834:

Okej, tack så mycket för svaren. Är det värt att köpa ny kylare? Eftersom jag inte kommer ligga på 100% load hela tiden så kanske det inte är någon mening. Fast iofs så är processorn runt 70°C när jag spelar BC2 och har lite program uppe i bakgrunden.
Hade tänkt mig detta för att kyla ner hela datorn isånnafall. http://www.inet.se/kundvagn/visa/760980/2011-08-20
Kanske kan ta bort två fläktar och använda mina Fractal Design fläktar jag fick med också.
http://i56.tinypic.com/2yv82mf.png
Några synpunkter? ^^

Tvivlar på att du kommer att kunna dra kühlern så som du har tecknat. Inte omöjligt men jag skulle inte hoppas så mkt om jag var du.
Sedan.. Säga vad man vill om luftflödet i GT men de låter en del om de får 12V, det ska du vara medveten om.

Skulle nog säga max ca 1400rpm om du inte kan reglera fläktarna.
Nexus Real Silent 120mm är riktigt kompetent annars, varvar max 1000rpm och flyttar mkt luft, närmast ljudlös 1m ifrån.

Bestäm på förhand hur du vill kyla kühlern, sedan får du anpassa placeringen av chassi-fläktarna därefter. Du kan å ena sidan kyla den med in-luft eller uppvärmd chassi-ut-luft.
Kyler min med in-luft. Har två 200mm i taket som forslar ut varmluften väldigt effektivt.

Permalänk
Medlem

visst det är ju bra med svar här men det är ju inte ens normalt att den ska ligga på dom graderna, förmodligen något fel där, är fläkten helt isatt ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MP-Jan:

Tvivlar på att du kommer att kunna dra kühlern så som du har tecknat. Inte omöjligt men jag skulle inte hoppas så mkt om jag var du.
Sedan.. Säga vad man vill om luftflödet i GT men de låter en del om de får 12V, det ska du vara medveten om.

Skulle nog säga max ca 1400rpm om du inte kan reglera fläktarna.
Nexus Real Silent 120mm är riktigt kompetent annars, varvar max 1000rpm och flyttar mkt luft, närmast ljudlös 1m ifrån.

Bestäm på förhand hur du vill kyla kühlern, sedan får du anpassa placeringen av chassi-fläktarna därefter. Du kan å ena sidan kyla den med in-luft eller uppvärmd chassi-ut-luft.
Kyler min med in-luft. Har två 200mm i taket som forslar ut varmluften väldigt effektivt.

Här mätt och enligt mina beräkningar så ska det gå bra. Har en fläktkontroller så kommer kunna reglera totalt 6st fläktar.

Skrivet av Cubebenq:

visst det är ju bra med svar här men det är ju inte ens normalt att den ska ligga på dom graderna, förmodligen något fel där, är fläkten helt isatt ?

Tempraturerna har gått ner lite sen jag bytte kylpastan.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Med stockkylaren ska du inte ha någon kylpasta alls eftersom det redan är applicerat från början på den. Troligtvis det som skapade problem.

Permalänk
Medlem

de push-pinnen är nog intels dummaste design

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grantopp:

Låter bra. Med stockkylaren ska du inte ha någon kylpasta alls eftersom det redan är applicerat från början på den. Troligtvis det som skapade problem.

Inte det som var problemet, självklart jag tar bort den innan jag lägger på ny. För mycket luftbubblor är min teori. Men tempraturerna känns fortfarande lite tveksamma.