Permalänk
Medlem

Ny tystare fläkt till Antec H2o 620

Tjena,

Till min nya dator köpte jag mig en Antec H2o 620 (http://www.inet.se/artikel/6901310/antec-kuhler-h2o-620) som presterar bra men låter aningen mycket. Mitt grafikkort är av det tystare slaget och ljudet kommer inte heller från chassifläktarna (NZXT H2). Så det enda andra alternativet är väl mitt nätaggregat (http://www.inet.se/artikel/6909596/fsp-aurum-700w-80-gold) som, vad jag förstår, inte ska låta mycket.

Nu till saken: Jag funderar då på att byta ut den medföljande fläkten till en tystare modell, men som ändå presterar lika bra/bättre. Processorklocken på min i5 2500k ligger just nu på 4,5Ghz och temperaturen under ett par timmar av Prime95 stiger till 69 som max enligt RealTemp. Stock-fläkten ligger på minimum 1450 RPM och upp till 2000 om det skulle vara nyttigt att veta.

Så finns det något självklart val av tystare fläkt? Jag skulle gärna betala mindre än 200kr för en ny fläkt. Över det känns det som att man köper en helt ny kylare, så ca. 100-200kr är väl att föredra.

Tack på förhand.

Permalänk

Scythe GT i valfri speed, tysta och blåser bra!

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Scythe GT i valfri speed, tysta och blåser bra!

Jag ser att de har en fast RPM, kommer de då alltid rulla på i samma hastighet eller kommer hastigheten sänkas i idle t.ex.?

Annars, vilken RPM av GT skulle du rekommendera för att kunna hålla den tyst men effektiv?

Permalänk
Skrivet av shefel:

Jag ser att de har en fast RPM, kommer de då alltid rulla på i samma hastighet eller kommer hastigheten sänkas i idle t.ex.?

Annars, vilken RPM av GT skulle du rekommendera för att kunna hålla den tyst men effektiv?

1450rpm är både tysta men flyttar mycket luft. Kanske behövs två i PnP (Push n' Pull) för att klara av 4,5GHz dock.
Angående hastigheten så beror det på om du kopplar den till moderkortet eller direkt till nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Köp GT med en enkel fläktkontroller kanske? Så kan du sänka när du t.ex kollar film eller surfar och höja när du spelar

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

1450rpm är både tysta men flyttar mycket luft. Kanske behövs två i PnP (Push n' Pull) för att klara av 4,5GHz dock.
Angående hastigheten så beror det på om du kopplar den till moderkortet eller direkt till nätaggregatet.

Skrivet av Rydisen:

Köp GT med en enkel fläktkontroller kanske? Så kan du sänka när du t.ex kollar film eller surfar och höja när du spelar

Fläkten kontrolleras av vattenkylaren beroende på vattentemperatur, och det funkar utmärkt även med Gentle Typhoon fläktarna.
Jag rekommenderar en alternativt 2st på 1450rpm. En borde funka utmärkt, även med din överklockning. Temperaturen kommer nog ligga ungefär lika, men ljudnivån blir mycket lägre.

Permalänk
Avstängd

har själv två gt 1450 på min h60 och hör inget ljud från dem

Permalänk

Kör två gt 1850rpm och koppla in i valfritt fläktuttag på moderkortet så sköter de hastigheten själv.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Jag kikade tidigare efter en ersättare med min kompis som är lite av en Noctua-fanboi. Men på specifikationerna för deras fläktar så som http://www.inet.se/artikel/6308505/noctua-nf-p12-1300-silent-... så flyttar de lika mycket luft, eller mer till och med, men ligger på lägre ljudnivå. Spelar RPM stor roll eller är det främst hur mycket luft i CFM t.ex. som de levererar?

Annars kan jag tycka att 1300RPM känns snålt, men om den flyttar lika mycket luft, spelar det någon roll då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shefel:

. Spelar RPM stor roll eller är det främst hur mycket luft i CFM t.ex. som de levererar?

För radiatorer är det främst det statiska trycket som fläkten kan skapar som är viktigt, då fläkten "trycker" luft genom radiatorn. Gentle Typhoon har högt statiskt tryck är därför de brukar rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

För radiatorer är det främst det statiska trycket som fläkten kan skapar som är viktigt, då fläkten "trycker" luft genom radiatorn. Gentle Typhoon har högt statiskt tryck är därför de brukar rekommenderas.

Tack för svaret. Nu kanske jag frågar samma fråga två gånger, men kommer jag att behöva köpa till en fläktkontroller till fläkten eller kan den styras automatiskt utan? Jag skulle helst köra på med en fläkt, är då 1850RPM-modellen att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Fläkten kontrolleras av vattenkylaren beroende på vattentemperatur, och det funkar utmärkt även med Gentle Typhoon fläktarna.
Jag rekommenderar en alternativt 2st på 1450rpm. En borde funka utmärkt, även med din överklockning. Temperaturen kommer nog ligga ungefär lika, men ljudnivån blir mycket lägre.

Skrivet av shefel:

Tack för svaret. Nu kanske jag frågar samma fråga två gånger, men kommer jag att behöva köpa till en fläktkontroller till fläkten eller kan den styras automatiskt utan? Jag skulle helst köra på med en fläkt, är då 1850RPM-modellen att rekommendera?

Jag har redan svarat på det. Fläkten kontrolleras av vattenkylaren själv, om du kopplar den till fläkt kabeln som kommer från själva blocket. Och ja, en 1850rpm funkar förmodligen bättre om du bara vill köra med en fläkt.

Permalänk
Medlem

Har testat Gentletyphoons @ 610rpm vs Noctuas NF-P12 @ 630rpm och kan säga att GTn låter mycket mindre. Kylförmågan har jag inte testat då NF-P12 lät oacceptabelt mycket. Sedan att GTs är billiga är inte heller en nackdel. Upplevde personligen dock att 800rpms modellen lät för mycket, då kunde man klart höra turbulensen från fläkten.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och det hela står ganska klart för mig nu till slut!

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Jag har redan svarat på det. Fläkten kontrolleras av vattenkylaren själv, om du kopplar den till fläkt kabeln som kommer från själva blocket. Och ja, en 1850rpm funkar förmodligen bättre om du bara vill köra med en fläkt.

Vad är poängen med de långsammare varianterna då? Om 1850-modellen ändå kan gå lika långsamt som de andra modellerna så tar man väl den och ger fläkten möjligheten att varva upp om det skulle behövas, eller?

För mig som är i en liknande situation, men skall kyla en betydligt svalare processor (fast fortfarande via en Kühler 620) - Finns det någon fördel att köra på en långsammare modell?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Vad är poängen med de långsammare varianterna då? Om 1850-modellen ändå kan gå lika långsamt som de andra modellerna så tar man väl den och ger fläkten möjligheten att varva upp om det skulle behövas, eller?

För mig som är i en liknande situation, men skall kyla en betydligt svalare processor (fast fortfarande via en Kühler 620) - Finns det någon fördel att köra på en långsammare modell?

De med lägre hastighet på 12V går även långsammare med lägre spänning. Så tex en 1850rpm på 5V går på 800RPM, medans en 1150 kanske går på 400RPM @ 5V

Permalänk

Ah, det lät ju logiskt. Tror du jag klarar mig med en långsammare?

Visa signatur