Permalänk
Inaktiv

Kabeldragning i Antec DF-30

Hej alla, när jag skulle sätta ihop alla komponenter för ett tag sedan i mitt Antec Dark Fleet DF-30, så hade jag stora problem med kabeldragningen. Det var dock första gången jag satte ihop en dator, men det var riktigt klurigt, dels för att chassit i sig var väldigt dåligt gjort för att gömma och dra alla kablar, men troligtvis också för jag aldrig gjort det innan.

Har ni några tips om detta? Antar det är himla svårt om ni själva inte har ett sånt chassi, men jag uppskattar alla tips ändå. Hur blir det med operativsystemet och alla program om jag kopplar ut hårddiskarna och allt annat ett tag? Det kommer inte dumma sig efteråt väl?

Det här är alltså vad jag har att jobba med, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159#info

Permalänk
Medlem

Uj, ruskigt fult chassi det där. Drar du inte kablarna på baksidan som på de flesta moderna chassin?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Juggernawt:

Uj, ruskigt fult chassi det där. Drar du inte kablarna på baksidan som på de flesta moderna chassin?

Jo, jag är inte heller väldigt förtjust i det. Ångrar mig oerhört mycket, men var osäker att själv dra ihop en dator, så körde på ett paket istället. Hur som helst, jo jag har möjlighet att dra kablarna på baksidan, problemet är att hålen i chassit sitter inte särskilt bra, och inte heller så stora så svårt att få in alla kablar.

Permalänk
Medlem

Börja med att sortera ut alla elkablar och fundera ut hur många och vilka kablar du behöver dra. Resten kan du vika ihop lite snyggt och bunta ihop med buntband - lägg de som inte används längst ner i hårddiskburen t.ex.
Ta de fetaste kablarna, dra dem bakom moderkortsplåten genom hålen som finns. Hålen ska vara anpassade så att de ligger i anslutning till kontaktera på moderkortet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

DF30 har inga sådana hål. Dra kablarna bakom hårddiskburen. Har du buntband och drar det snyggt så kan det bli helt ok:
http://www.sweclockers.com/galleri/6599-pexxs-antec-300

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Typhonos:

DF30 har inga sådana hål. Dra kablarna bakom hårddiskburen. Har du buntband och drar det snyggt så kan det bli helt ok:
http://www.sweclockers.com/galleri/6599-pexxs-antec-300

Det där blev riktigt bra det du länkade. Men ja okej, tack det blir nog snyggare då. Just nu ser det allt annat än snyggt ut...

Permalänk
Inaktiv

Sådär, blev rätt bra faktiskt. Var inte för värdelöst för kabeldragningen som jag trodde. Men tack för hjälpen alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnuggen:

Sådär, blev rätt bra faktiskt. Var inte för värdelöst för kabeldragningen som jag trodde. Men tack för hjälpen alla.

Så bra. Gör gärna ett galleri så andra användare kan se att lådan inte är för svår att göra med :).

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

bar att du löste det

blev lite förvånad över att du inte kunde dra kablarna bakom MB eftersom det finns hyfsat med utrymme och ganska enkelt att göra snyggt. Jmfr jag med HAf 912 så är den något enklare men båda lådorna går att få snygga. Oavsett vad man tycker om utseendet på DF så är det en låda som kyler bra vilket för mig är det vesäntliga. Den effektiva kylningen håller nere fläktnivån vilket är positivt.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Typhonos:

Så bra. Gör gärna ett galleri så andra användare kan se att lådan inte är för svår att göra med :).

Smart, skulle jag faktiskt kunna göra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av charlies:

blev lite förvånad över att du inte kunde dra kablarna bakom MB eftersom det finns hyfsat med utrymme och ganska enkelt att göra snyggt. Jmfr jag med HAf 912 så är den något enklare men båda lådorna går att få snygga. Oavsett vad man tycker om utseendet på DF så är det en låda som kyler bra vilket för mig är det vesäntliga. Den effektiva kylningen håller nere fläktnivån vilket är positivt.

Sant, den var rätt smidig att dra sladda med trots allt. Skulle dock varit underbart att ha lite fritt utrymme över moderkortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gnuggen:

Sant, den var rätt smidig att dra sladda med trots allt. Skulle dock varit underbart att ha lite fritt utrymme över moderkortet.

Håller verkligen med, något jag stör mig på, men förutom det funkar det bara bra.

Skickades från m.sweclockers.com