Fractal Design Define R3vs Cooler Master Silencio 550

Permalänk

Fractal Design Define R3vs Cooler Master Silencio 550

Jag har kollat på både

http://www.youtube.com/watch?v=G53WFwfWPOo&playnext=1&list=PL...
Cooler Master review OC3D

Och
http://www.youtube.com/watch?v=HkSP3JCzBc0&feature=relmfu
H2 vs Fractal Design Define R3 review OC3D (varav r3an verkar mycket bättre...)

De båda är i samma prisklass 792kr för Cooler Master, 790kr för R3an på Inet.

Tänkte ha en "standard" 650W tesla, GTX560ti och i5 2500k i burken.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/760633/2011-08-20

Det jag vet är att många är nöjda över R3an och att den har bra kylning och helt ok ljudisolering. Men det Cooler Mastern har är jävligt sköna uttagsportar bla SD-kort och USB 3.0, samtidigt som det verkar vara många nöjda. Jag har en externhårddisk med 3.0 uttag och en kamera vars minneskort jag tömmer jämnt och ständigt, värt med Cooler Master eller är det bättre med slightly bättre kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotreme:

Jag har kollat på både

http://www.youtube.com/watch?v=G53WFwfWPOo&playnext=1&list=PL...
Cooler Master review OC3D

Och
http://www.youtube.com/watch?v=HkSP3JCzBc0&feature=relmfu
H2 vs Fractal Design Define R3 review OC3D (varav r3an verkar mycket bättre...)

De båda är i samma prisklass 792kr för Cooler Master, 790kr för R3an på Inet.

Tänkte ha en "standard" 650W tesla, GTX560ti och i5 2500k i burken.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/760633/2011-08-20

Det jag vet är att många är nöjda över R3an och att den har bra kylning och helt ok ljudisolering. Men det Cooler Mastern har är jävligt sköna uttagsportar bla SD-kort och USB 3.0, samtidigt som det verkar vara många nöjda. Jag har en externhårddisk med 3.0 uttag och en kamera vars minneskort jag tömmer jämnt och ständigt, värt med Cooler Master eller är det bättre med slightly bättre kylning?

Define Mini har USB3 i front annars

Men vad gör det om lådan har USB3 fram? Det är ju inga minnen, utan en hårddisk är ju bara att sätta in, och sen ska den sitta där?

Helt klart R3, ska du ha bättre chassi än så får du lägga ut 995 för ett H2 (< Rekommenderas starkt, värt dem extra hundralapparna för alla funktioner du får (Hotswap/usb3 front/ljudddämpning osvosvosv, komma recensioner))

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har byggt i båda lådorna och jag tycker personligen bättre om R3:an, och jag tycker om dess ljudisolering och så tycker jag det finns mer utrymme för kabeldragning i R3:an
Så jag hade nog lagt min peng på R3 även om det absolut inte är något fel på coolermasters chassi heller

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Det verkar som att alla älskar r3an, t o m mina vänner. Jag kollade på Minin men näe, det blir nog r3 ändå! Tack för svaren

Permalänk
Medlem

H2 skulle jag säga, och kan inte hålla med om att kabeldragningen är bättre i R3. kan inte säga att ja tycker om den här recensionen då han personligen har "känslor" för R3. en sån sak som att H2 får mindre utrymmer för grafikkorten..... stämmer ja, OM man vill ha 8 stycken hårddiskar! men kan inte tänka mig att du skall använda dig av 8 hårddiskar. tar du bort 2 hårdiskar så får du helt plötsligt mkt mer utrymme än i R3. men men, han tycker att det är värt att tjata om det i 10 minuter så då har han ju rätt right ?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

H2 skulle jag säga, och kan inte hålla med om att kabeldragningen är bättre i R3. kan inte säga att ja tycker om den här recensionen då han personligen har "känslor" för R3. en sån sak som att H2 får mindre utrymmer för grafikkorten..... stämmer ja, OM man vill ha 8 stycken hårddiskar! men kan inte tänka mig att du skall använda dig av 8 hårddiskar. tar du bort 2 hårdiskar så får du helt plötsligt mkt mer utrymme än i R3. men men, han tycker att det är värt att tjata om det i 10 minuter så då har han ju rätt right ?

------------------
Lika väl som du tycker H2 är bättre, tycker jag R3 i den prisklassen är bland det bästa, nu frågade ju TS om de här båda primärt av vad jag tyckte, inte det dyrare H2 med hänvisning vad reviewen sa, bra o ge förslag men SÅ sabla fantastisk är ingen av dem, jag menar, vad man tycker om en sak är ju faktiskt objektivt från person till person och självklart kan man i dessa lägen påpeka olika saker i en recension, inget att anmärka på öht eg om man nu inte letar efter saker att gnöla lite över, TS väljer det han känner passar honom bäst i slutändan ändå, han kanske ändå köper H2 men som sagt, sure man får med lite extra gadgets men hur många kommer använda det i praktiken..mjadu, det vet man inte

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag bytte chassi från Antec 300 till R3 idag och måste säga att jag är besviken, utrymme för kablar på baksidan är väldigt sparsam, och den låter inte mycket mindre än Antec 300.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lecont:

Jag bytte chassi från Antec 300 till R3 idag och måste säga att jag är besviken, utrymme för kablar på baksidan är väldigt sparsam, och den låter inte mycket mindre än Antec 300.

Ja det är påtok för lite utrymme. Jag hoppas de drygar ut det med minst 5 mm, gärna 1 cm, till nästa version av lådan och gör halva hårddiskburen roterbar eller borttagbar, då skulle "R4" ha alla fördelar som H2 och Silencio har men utan nackdelarna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

fattar inte vad alla gnäller på platsen bakom moderkortet för kabeldragning på R3'orna för?
har fan hur mycket kablar som helst bakom där och inga problem överhuvudtaget att dra kablar
visst det blir lite trångt men va fan har man annars kabel stripes för?

bakom min sitter
4+ 24pins för moderkortet
2 sata strömkablar
4 sata kablar
grafikkortets 6 pin
5 fläktkablar + anslutningarna
har inga problem med att få på sidan eller att det buktar

med hdd buren så kan jag hålla med hade gärna sett 2 seperata burar istället för en fast

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotreme:

Jag har kollat på både

http://www.youtube.com/watch?v=G53WFwfWPOo&playnext=1&list=PL...
Cooler Master review OC3D

Och
http://www.youtube.com/watch?v=HkSP3JCzBc0&feature=relmfu
H2 vs Fractal Design Define R3 review OC3D (varav r3an verkar mycket bättre...)

De båda är i samma prisklass 792kr för Cooler Master, 790kr för R3an på Inet.

Tänkte ha en "standard" 650W tesla, GTX560ti och i5 2500k i burken.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/760633/2011-08-20

Det jag vet är att många är nöjda över R3an och att den har bra kylning och helt ok ljudisolering. Men det Cooler Mastern har är jävligt sköna uttagsportar bla SD-kort och USB 3.0, samtidigt som det verkar vara många nöjda. Jag har en externhårddisk med 3.0 uttag och en kamera vars minneskort jag tömmer jämnt och ständigt, värt med Cooler Master eller är det bättre med slightly bättre kylning?

Inget av de chassina har någon vidare kylning. R3an kan ha bra kylning om man köper fler fläktar men då kan man ju lika gärna köpa ett dyrare chassi Vill du ha en tyst burk så ta R3 och två till 120mmfläktar att sätta i fronten/topp. Kör du med stockfläktarna kommer det bara låta mer då grafikkortets kylare kommer varva upp.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

fattar inte vad alla gnäller på platsen bakom moderkortet för kabeldragning på R3'orna för?
har fan hur mycket kablar som helst bakom där och inga problem överhuvudtaget att dra kablar
visst det blir lite trångt men va fan har man annars kabel stripes för?

bakom min sitter
4+ 24pins för moderkortet
2 sata strömkablar
4 sata kablar
grafikkortets 6 pin
5 fläktkablar + anslutningarna
har inga problem med att få på sidan eller att det buktar

med hdd buren så kan jag hålla med hade gärna sett 2 seperata burar istället för en fast

För att det sjukt lite plats. Man ska inte behöva spänna fast kablarna om lådan är gjord för kabeldragning. I ett modifierat P180 eller NSK3480 ok, de chassina är inte gjorda för det men inte i ett modernt chassi som R3. Finns andra lådor med lika dålig plats också men det är inte lätt att få på sidorna på R3 med alla kablar dragna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.