Permalänk

AMD eller Intel? Ännu en tråd..

Tjena! Ska beställa nya delar i slutet av månaden, är ute efter ren spel prestanda helt enkelt, max budget är 4k och behöver moderkort/processor/ram/chassi/hårdisk, lite över 4k gör väll inte så mycket, men inte mycket över.. fick ju ihop en 980 X4 med am3+ moderkort o cl8 minnen o 7200rpm hårdisk för det priset, finns det bättre i intel väg?

MVH, Dennis.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Hedersmedlem

Finns inte bättre i Intel-väg. I de lägre prisklasserna är AMD mest prisvärt.

Jag skulle säga:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/761395/2011-08-20

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Ungefär som det jag hade lagt ihop då, får nog bli http://www.inet.se/kundvagn/visa/761417/2011-08-20, sen om det blir 955an eller 980n det får vi se.. men tack för hjälpen!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av waspen123:

Ungefär som det jag hade lagt ihop då, får nog bli http://www.inet.se/kundvagn/visa/761417/2011-08-20, sen om det blir 955an eller 980n det får vi se.. men tack för hjälpen!

Eftersom du antagligen rätt lätt kommer upp i 980:ns hastighet med 955:an så köp den senare, då det är en olåst BE prolle.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Tjena! Ska beställa nya delar i slutet av månaden, är ute efter ren spel prestanda helt enkelt, max budget är 4k och behöver moderkort/processor/ram/chassi/hårdisk, lite över 4k gör väll inte så mycket, men inte mycket över.. fick ju ihop en 980 X4 med am3+ moderkort o cl8 minnen o 7200rpm hårdisk för det priset, finns det bättre i intel väg?

MVH, Dennis.

Om du är ute efter en "ren spelmaskin" skulle jag föredra intels sandy bridge framför amds föråldrade 955a.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/761501/2011-08-20

Visserligen skulle du kunna titta på amds nya APU processorer (A8 och A6) med integrerad grafik. Men har du dedikerad grafikkort lutar det ändå mot intels core i3-2100. Kan inte överklockas men vinner ändå mot 955an i spel. Har föreslagit ett P67 moderkort, så du kan om du vill i framtiden uppgradera till en i5/i7 k-serien (som kan överklockas).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Vid dan budgeten skulle nog AMD varit ett bättre alternativ, köp en 955 men ett BD kompatibelt moderkort och ett fint chassi

Stav Fel
Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

meh, i3an mot phenom2 hur tänkte du??? hehe

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Fattar inte heller varför alla envisas med o säga att intel är bättre? vad är det som gör att dom är så bra? en kompis som e intel fan skyller bara att dom har lägre nanometer eller nått, men vad gör det för skillnad? Men blir nog amd

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av waspen123:

Fattar inte heller varför alla envisas med o säga att intel är bättre? vad är det som gör att dom är så bra? en kompis som e intel fan skyller bara att dom har lägre nanometer eller nått, men vad gör det för skillnad? Men blir nog amd

Intel är bättre. Och dyrare. Det är det som brukar vara haken.

Mindre kretsar gör att man får plats med fler på samma yta, vilket i princip innebär mer prestanda på samma plats, och enklare att kyla.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Fattar inte heller varför alla envisas med o säga att intel är bättre? vad är det som gör att dom är så bra? en kompis som e intel fan skyller bara att dom har lägre nanometer eller nått, men vad gör det för skillnad? Men blir nog amd

För att de är bättre, sen om det är värt prisskillnaden eller inte det är väl upp till var och en.
I mina ögon är 2500k den mest prisvärda processorn idag och jag är knappast någon intel fanboy, har suttit på AMD de senaste 10 åren och skaffade Intel den här gången just för att den i mina ögon var den mest prisvärda.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Ah ok! Men det blir nog en 955a nu sen bulldozer i framtiden om det behövs, för en 955a ska ju klara av alla spel i nuläget galant iaf?

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Ah ok! Men det blir nog en 955a nu sen bulldozer i framtiden om det behövs, för en 955a ska ju klara av alla spel i nuläget galant iaf?

Jadå, den duger utmärkt för att spela. Skulle rekommendera amd till vänner som är intresserade av en speldator, men om dom ska t.ex. arbeta mycket med rendereringar osv så har ju Intel ett rätt så stort övertag.

Har själv inte behövt klocka min amd prolle under den tid jag haft den. De flesta spelen dödar ju grafikkortet långt innan CPUn (av denna kaliber) går på knäna.

Lycka till

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av DST:

meh, i3an mot phenom2 hur tänkte du??? hehe

jag kollar oklockade prollar...

http://www.anandtech.com/bench/Product/88?vs=289

vet att de går att klocka en phenom 2 och att de inte går att klocka i3:an...
så kan du klocka och vill de så ta phenomen, annars e de hugget som stucket tycker jag:P
sen måste man kolla hur bra moderkortet blir med intel eller amd, vilket som ger cf/sli om man vill köra de..

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Fattar inte heller varför alla envisas med o säga att intel är bättre? vad är det som gör att dom är så bra? en kompis som e intel fan skyller bara att dom har lägre nanometer eller nått, men vad gör det för skillnad? Men blir nog amd

Intel är, som många andra sagt, bättre. Däremot får man alltid punga ut lite mer pengar för en Intelprocessor jämfört med AMD. Med det sagt så är AMD långt ifrån dåliga i spel t.ex.

Permalänk

Hehe, det där med att klocka så vet jag inte om jag kommer det, prövade o clocka min amd athlon som jag har nu, men det faila helt, (datorn sa tillomed att klockningen faila när ja starta den xD) dock verkar det ju jävligt lätt o klocka dom nyare processorena med dom nyare moderkorten mm..

En kompis har den där i5 2500k, den är de ju bara starta ett program och dra upp en mätare så blir den snabbare? xD nästan så det är löjligt lätt...

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av waspen123:

Hehe, det där med att klocka så vet jag inte om jag kommer det, prövade o clocka min amd athlon som jag har nu, men det faila helt, (datorn sa tillomed att klockningen faila när ja starta den xD) dock verkar det ju jävligt lätt o klocka dom nyare processorena med dom nyare moderkorten mm..

En kompis har den där i5 2500k, den är de ju bara starta ett program och dra upp en mätare så blir den snabbare? xD nästan så det är löjligt lätt...

955 BE klockas på samma sätt, genom att öka en multipel.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

För den budgeten anser jag AMD är rätta valet.
Jag kanske själv skulle tyckt 2500k är mest prisvärt just nu (för allroundbruk). Men då burken endast är för gaming och enklare applikationer sparar du pengar på att välja AMD. Om du skulle haft de extrapengarna skulle du kunna lägga de på grafikkort ist för ännu bättre prestanda i spel.

Permalänk
Avstängd

jag tycker allt du blr sattsa på ett riktigt grymt am3+ moderkort och sedan byta till bulldozer när amd behagar släppa dessa processorer.

det här är kanske det bästa moderkortet du kan köpa inför bulldozer http://www.inet.se/artikel/1902047/gigabyte-ga-990fxa-ud7, kanske overkill, det finns billigare varianter.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

dyrt mobo.... nästan bättre att köpa ett billigt 500kr mobo jue å sen uppgradera när det finns fler moderkort att välja mellan jue

edit: mena det moderkortet som kostar 2000kr...
http://www.inet.se/kundvagn/visa/717639/2011-08-09 så hade jag gjort om jag hade byggt en dator för spel. kanske till å me byta hddn mot en ssd..

955an går ju att ändra på ett klick så att man kör den som en 980... moderkortet i spel spelar typ nada roll... å ska man ha ett moderkort för uppkommande bulldozer så e det lika bra att vänta tills den e ute...

kör med just det moderkortet 8gb vengance cl9 minnen å en athlon 2 x4 å funkar super i spel... men som sagt... en intel e bättre dock inte märkbart i höga upplösningar så det kvittar jue

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

mobo för 500kr känns ju lite.. ja..

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

mm jag vet... men i mitt fall så pajja mitt nätagg men jag trodde att det va mobot/minnena... borde kollat upp vad pipsignalerna betydde men men... funkar super.. å att klocka funkar oxå då min cpu inte e upplåst... dock e det inga sata 3 eller usb 3 på moderkortet. men funkar prima.. ett moderkort behöver inte va så dyrt för spel. jag e super nöjd å den tar alla am3 cpuer.. vissa matx e ju begränsade till 95watt. blir iaf billigt å helt klart spelvänligt.. nästa mobo för mig blir iaf ett mini itx å ett 590 eller ett m-atx med sli stöd men jag väntar först på att bulldozern släpps så jag vet om jag ska gå intel eller amd vägen

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Hehe Men blir det där am3+ mobot för 1k, då jag säkerligen kommer småklocka lite o så Men tackar för hjälpen allihopa!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

meh, i3an mot phenom2 hur tänkte du??? hehe

Det råder inga tvivel om att 955an är en prisvärd processor. Amds fyra äkta kärnor jämfört med Intels två kärnor ("dubbeltrådad"), ger den förstnämnda en fördel i program som utnyttjar mer än två kärnor (bättre i "multitasking"). En bättre "allround" cpu helt enkelt.
Man kan dock inte jämföra amd och intel baserat på kärnornas klockhastighet, då det finns så många fler grundläggande aspekter. Även fast intels är (i detta fall) lägre och 955an kan överklockas, är den ändå snabbare i spel (spel använder oftast upp till 2 kärnor).

Fanboy är det inte på tal om här. Jag har själv haft amd i flera år och har nyligen bytt till intel men att blunda för sanningen är bara dumt.

"Waspen123" frågade om de bästa spelkomponenterna för 4k och väljer denne amd är det inget dåligt val. Jag säger bara att intels i3 är bättre jämfört med 955 i dagens läge med dagens spel. Det är fakta, det är inget jag hittar på.

Så för ditt eget bästa, ta och läs igenom dessa artiklar.

------------------------------------------------------

http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-llano-processor,29...

mer specifikt sida 3

------------------------------------------------------

http://www.tomshardware.com/reviews/best-gaming-cpu-core-i3-2...

mer specifikt sida 10

------------------------------------------------------

http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

mer specifikt sida 20

------------------------------------------------------

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tackar! Läst alltihop nu och tror jag förstår, men blir nog en 955 då spelet jag kommer köra mest är APB (All points bulletin) och det stödjer typ.. ja, så många kärnor du har i datorn tex, det är i princip 100% CPU based, men aja! Har jobbat hos morbror för pengarna, och han har alltid varit lite av en såndär "man ska vara värst i allt" människa, så får väll bli o snacka med han om att i5 2500k är bättre o så, även då den kostar uppåt 1.7k o 955an runt 1k, men då igen, jag kunde inte hitta något moderkort för bra pris (Runt 1k) som stödjer crossfire/sli och 6gb/s hdd's ? som jag kunde med am3+ moderkorten..

O ja, kan väll även vara värt att säga att allt kommer köras med ett sapphire radeon HD 6850 graffe, samt ett 650w cooler master agg.. ?

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att du kan ha BD i detta moderkort om kraften skulle sina, så ett dåligt köp är AMD inte(l)!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av waspen123:

Tackar! Läst alltihop nu och tror jag förstår, men blir nog en 955 då spelet jag kommer köra mest är APB (All points bulletin) och det stödjer typ.. ja, så många kärnor du har i datorn tex, det är i princip 100% CPU based, men aja! Har jobbat hos morbror för pengarna, och han har alltid varit lite av en såndär "man ska vara värst i allt" människa, så får väll bli o snacka med han om att i5 2500k är bättre o så, även då den kostar uppåt 1.7k o 955an runt 1k, men då igen, jag kunde inte hitta något moderkort för bra pris (Runt 1k) som stödjer crossfire/sli och 6gb/s hdd's ? som jag kunde med am3+ moderkorten..

O ja, kan väll även vara värt att säga att allt kommer köras med ett sapphire radeon HD 6850 graffe, samt ett 650w cooler master agg.. ?

http://www.inet.se/artikel/1901982/asus-p8p67-m-pro-rev-b3

CF/SLI-stöd, SATA 6Gbit/s, 1050kr. Win med andra ord!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Tackar! Men dock e ju det mATX, vad är det för skillnad på det och vanlig förutom storleken? och ser inget om att de är 6Gbit/s o CF/Sli ?

Visa signatur

APB: Reloaded <3