Permalänk
Medlem

v-coren är för låg

Hej!

Någon som kan förklara en sak för mig som har mer erfarenheter av bios inställningar och orsaker.

Rotade fram en gammal dator som slutade fungera för ca 6-7 år sen som jag gav upp på då jag inte kunde så himla mycket. Idag kände jag mig lite klokare och tänkte ge mig på den igen bara för att.
Paketet är instabilt och startar om sig när och hur som helst men oftast när den idlar av någon orsak (även i bios). Det jag hittar som inte är så bra är att spänningen till cpun är för låg och får attans inte upp den fast jag maxar v-coren. Man vill gärna ha den på 1.5+ men maxar på 1.42v

Hittade dock ett annat forum med samma problem från 2004.
http://www.aoaforums.com/forum/epox-motherboards/25118-8kda3-...
Skillnaden är att jag inte gjorde någonting för att den skulle undervolta, inget bios byte eller något annat.
Någon som har en förklaring vad som kan ha hänt?

Moderkort
Epox 8KDA3+ (socket 754)

Processor
Amd athlon 64 3000+ 2000mhz

/P

Permalänk

ett annat problem kan också vara nätagget väl? den blir ju sämre med tiden. och det låter som att det är en väldigt gammall dator vi pratar om.

Permalänk
Medlem

Mjo har testat ett annat nätagg med men det var samma sak.

Nu är problemet ur världen.

När jag startade burken lite senare så hade jag en 1.7v hux flux och lika störiga omstarter. Kopplade ur alla chassisladdar dvs. reset, hdd led och usb osv. och körde endast dom nödvändigaste och då slutade den cepa.
Fick en genial idé att lägga in senaste biosen som jag hittade på en sida eftersom epox lagt ner. Problemet blev att bin-filen var nog inte äkta då allt sket sig och jag brickade kortet

Finns det nåt kit man kan köpa för en hyfsad peng idag så man kan programera biosen själv? Även om det inte är värt pengarna så skulle det vara kul att ha en.

Permalänk
Medlem

OooO 349 dollar för ett bios backup and repair kit
heja google

Fick precis en ny härlig idé.
Kan jag ta ett annat moderkort och flasha in fel bios för det moderkortet men rätt för det här epox-kortet och sedan flytta över chipet?
Har lite svårt med nederlag märker jag.

Permalänk
Medlem

Det går. Men kan vara en väldigt jobbig sak att göra. Kräver lödvana. Finns det, så ser jag inte problemet. Meeen jag skulle nog spara pengarna, köpt öl och tittat en film ist

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Lödvana?

Tog en lite kraftigare nål och lirkade ur biosen som jag ska sätta tillbaka igen för att lirka in rätt bios på fel moderkort medans jag dricker öl och kollar på film

Permalänk
Medlem

För att inte bricka ett MB till, så föreslår jag:

Starta den andra datorn med "original" bioschips.
Byt till ditt brickade chips under drift.
Flasha!

Man bör lossa chipset lite i förväg så går det lättare.
Flashning med option "NoCheck" ...

Men det var kanske så här du menade?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”