Silverstone FP57 ger hotswap med 3,5"-enhet

Permalänk
Melding Plague

Silverstone FP57 ger hotswap med 3,5"-enhet

Tillverkaren Silverstone satsar på användare med behov av att snabbt kunna byta hårddiskar genom att lansera hotswap-kassetten FP57.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett vettigt pris! den ser dock rätt plastig ut..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Sata interfacet har ju stöd för hotplug, men hur är det i praktiken, klarar konsument-sata-diskar generellt hotplug?
Någon som har erfarenhet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders_w:

Sata interfacet har ju stöd för hotplug, men hur är det i praktiken, klarar konsument-sata-diskar generellt hotplug?
Någon som har erfarenhet?

AHCI har stöd för hot-swap, så om disken klarar AHCI och du har din SATA-kontroller inställd på AHCI så är det bara att swappa på!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

AHCI har stöd för hot-swap, så om disken klarar AHCI och du har din SATA-kontroller inställd på AHCI så är det bara att swappa på!

Klarar inte alla nya diskar detta?

Permalänk

Ser faktiskt intressant ut, men som tidigare nämnt ganska plastigt utseende.

Permalänk
Hedersmedlem

Reagerade även jag på plastigheten. Silverstone brukar normalt slösa på vacker borstad aluminium eller liknande. Trist att dom inte gjorde så även denna gång.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Klarar inte alla nya diskar detta?

Vad jag minns från specifikationen, så är det för SATA150 krav på att alla diskar ska stödja hotswap, men valfritt för kontrollern, och för SATA300 så är det krav på hotswap även för kontrollern.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut.
Skulle lätt kunna tänka mig 2st i burken.

Skrivet av Überklass:

Reagerade även jag på plastigheten. Silverstone brukar normalt slösa på vacker borstad aluminium eller liknande. Trist att dom inte gjorde så även denna gång.

"priset hamnar på motsvarande 175 kronor inklusive moms"

Hade de gjort som vanligt hade det ju vart en etta till i början

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Nice! Blir nog ett par sådana när sambon har fixat en stationär dator

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Ser intressant ut.
Skulle lätt kunna tänka mig 2st i burken.

"priset hamnar på motsvarande 175 kronor inklusive moms"

Hade de gjort som vanligt hade det ju vart en etta till i början

Kostar att en vacker e-penisförlängare i lägenheten

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Jag har en Icy Box.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=589974

Den är betydligt mindre plastig men dyrare också, fast jag köpte min hos Ebay för 110kr inkluderat frakt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Kostar att en vacker e-penisförlängare i lägenheten

Man ser det i din sign (;

OnT: Kanske klämmer in 2 sånna dära, dock saknar jag ljuddämpning om man ska ha som jag med 'bärbar' lagrings hårddisk som är i tills man ska förflytta filer snabbt ^^ (Dock bara av ren lat het man köper en sån dära)

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är bättre med enheter som med enkelhet stödjer både 2.5"- och 3.5" enheter.
Här är ett gott exempel: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=637599

Permalänk
Medlem

jag brukar bara rycka diskar hur som helst när datorn är igång fungerar utmärkt

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

Hur ofta använder ni det här? Jag kan förstå typ en server eller liknande med flertal i raid.. men hot-swap på en vanlig desktop? Hur ofta switchar ni hårddiskar?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Hur ofta använder ni det här? Jag kan förstå typ en server eller liknande med flertal i raid.. men hot-swap på en vanlig desktop? Hur ofta switchar ni hårddiskar?

Det är nog inte bara det som är användningsområdet. För mig är det intressant då jag har alla HDD-platser upptagna men vill ha mer utrymme - då kan det vara mycket smidigt med en eller flera sådana här eftersom jag har 4st 5.25" platser lediga i chassit.

Dock undrar jag hur det blir med ljudnivån med denna lösning? Har den lösningar för att dämpa vibrationer eller kommer detta göra datorn märkbart mer högljud?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Det är nog inte bara det som är användningsområdet. För mig är det intressant då jag har alla HDD-platser upptagna men vill ha mer utrymme - då kan det vara mycket smidigt med en eller flera sådana här eftersom jag har 4st 5.25" platser lediga i chassit.

Dock undrar jag hur det blir med ljudnivån med denna lösning? Har den lösningar för att dämpa vibrationer eller kommer detta göra datorn märkbart mer högljud?

Tänkte inte alls på det, då finns det helt plötsligt en markand för det hela i mina ögon.. speciellt då alla tillverkare tycks envisa med att ha 34st 5.25 platser..

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det är nog inte bara det som är användningsområdet. För mig är det intressant då jag har alla HDD-platser upptagna men vill ha mer utrymme - då kan det vara mycket smidigt med en eller flera sådana här eftersom jag har 4st 5.25" platser lediga i chassit.

Dock undrar jag hur det blir med ljudnivån med denna lösning? Har den lösningar för att dämpa vibrationer eller kommer detta göra datorn märkbart mer högljud?

Det finns andra lösningar som gör precis det du vill. Då kan du till och med få 3 3.5-tumsplatser för 2 5.25-tumsplatser, eller 4 för 3.