HP på väg ut ur PC-branschen

Permalänk
Medlem

HP och alla andra datorföretag kan inte göra bra stationära datorer så jag bryr mig inte.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk

Skillnaden mellan HP och andra tillverkare är att HP ockuperar ett mycket större prisområde. Fast kvalitén blir därefter.
Min skoldator är en HP Probook 4510s, och jag kan allvarligt säga att det är en av de värsta datorerna jag använt, och den har fått följande delar utbytta
Moderkort
Hårddisk
CPU-kylare
Batteri
Laddare
"Strömkontakt"
Vid fallet med den sistnämnda så var den borta från slutet av vårterminen till mitten av höstterminen, alltså ganska länge.
Men den datorn är gjord för att sitta på ett skrivbord och inte flyttas på, och inte för aktivt flyttande som att t.ex. ligga i en ryggsäck när man cyklar till skolan eller går emellan lektioner.
Den kostade även därefter; men skulle skolan gå upp i priset skulle vi få saker som en inre ram av titan (får delar att hålla ihop bättre) och mer RAM.

Permalänk

Inte oväntat, men det tog längre tid än jag räknade med. Större delen av HP´s vinst på dator-produktion kom från färgpatroner till bläckstråleskrivare (60-80%). Laptop försäljningen går med förlust! Startionära 0 vinst. Servrar och annan utrustning generar resten. Det har varit en medveten strategi från HP´s sida. De räknar att i genomsnitt så säljer man en skrivarare för varje dator man säljer. Och sedan blir det bra vinst när kunden börjar köpa bläckpatroner eller toners. De har haft denna strategi de senaste 10 åren, ända sedan man köpte upp Compaq.
Compaq har varit ett av deras varumärken, mest inriktat till privatpersoner.
Alla de stora (HP, IBM/lenovo, Dell, Fujitsu) har produkter som är inriktade mot privatpersoner eller företag ex: optiplex/dimension, latitud/inspirion.
Vanligvis har företagmodellerna mindre finesser men bättre kvalitet och är dyrare.

Fm har aktieägarna tröttnat på förlusterna på laptops och "tvingat" fram förändring. Kommer fm att bli som IBM/lenovo.

Att man överhuvudtaget började med WebOS förvånar mig med tanke på hur det gick med OS2, BeOS mm.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har uppenbarligen inte använt/haft bärbara ur deras företagsserie...

Nej det var därför jag skrev att de FLESTA av deras laptop har sämst kvalitet. Finns ju undantag som sagt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knewgarn:

Rätt skönt att dom drar sig ur konsumentmarknaden då pavilion serierna är nästintillt rent skräp. Kollar man dock på företagsmarknaden så är det riktigt bra produkter. Då jag själv håller på en heldel med Probooks/Elitebooks och deras workstation modeller.

Instämmer. HPs affärskritiska system och mer professionella maskiner är väldigt bra. Visst finns det brister men i överlag skulle jag vilja påstå att HP ligger ett snäpp högre än övriga. Dessutom är HP det enda OEM tillverkaren som kan leverera en total företagslösning då HP har produkter för nästintill alla segment. De har system för nätverks/server/skrivare/kassa/workstation whatever.

Att de överger konsumentmarknaden är väldigt bra då de kan fokusera mer pengar och energi på den mer professionella marknaden. HPs billigare hemmamaskiner är inte speciellt bra i överlag så det är ju klart att det smittar av sig på företagsmarknaden.

Som privatperson spelar detta ingen som helst roll förutom att deras budget produkter försvinner.

Ni som säger att HP suger och är sämst i världen har nog antagligen inte ens kommit i kontakt med 5% av deras produktsortiment. Det mesta såsom servrar, nätverk, rena WS etc är för det mesta riktigt bra prylar med hög kvalitet.

Permalänk

Fantastiska nyheter då jag idag beställde en DV7 6140 från dom. Sitter man där om 12 månader med burk som ingen vill ta i eller? Ska man returnera den bums när den dyker upp på måndag?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Då får kineserna ett företag till att köpa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Fantastiska nyheter då jag idag beställde en DV7 6140 från dom. Sitter man där om 12 månader med burk som ingen vill ta i eller? Ska man returnera den bums när den dyker upp på måndag?

Retunera o bygg eget ,mycket mer bang for the buck

Permalänk

Vad tråkigt att HP säljs dom hade ju väldigt prisvärda och starka datorer. Har alldrig haft nå problem med HP .Visst var väl HP bra men många andra tillverkare blev hårda konkurrenter som till ex Acer, MSI, ASUS som till ex bra priser, service m.m
Kommer att sakna HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Fantastiska nyheter då jag idag beställde en DV7 6140 från dom. Sitter man där om 12 månader med burk som ingen vill ta i eller? Ska man returnera den bums när den dyker upp på måndag?

eh? Hur menar du? Det spelar ingen roll vilken dator, eller från vilket datormärke du köpt den, så kommer den vara ganska ointressant om ett år iallafall eftersom det kommer finnas bättre datorer, säkerligen billigare än du köpte denna för.
Att märket Dell inte tillverkar datorer mer spelar ingen som helst roll eftersom det är vad som finns i burken som räknas, alltså vad det är för hårdisk, processor osv osv.

Dell kommer väl förknippas med en bra nivå på kvalitet i flera år till.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Sant, men dealen på 6140 känns ganska oslagbart. 8000 ink moms för:

Intel® Core™ i7-2630QM (2 GHz) processor -
8 GB DDR3
640 GB SATA-hårddisk (5400 rpm)
43,9 cm (17,3 tum) HD+ High-Definition LED HP BrightView-bildskärm. Bildskärmsupplösning: 1600 x 900
Radeon HD 6770M-grafik (2 GB GDDR5 )

allt i ett relativt kompakt och lätt paket på 3.1 kilo
kändes ganska så klockrent, men nu börjar jag få lite ångerkänslor. Kan ju också vara post-köp ånger man känner.
Vart kan jag bygga en dator som har liknande eller bättre prestanda än denna?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

eh? Hur menar du? Det spelar ingen roll vilken dator, eller från vilket datormärke du köpt den, så kommer den vara ganska ointressant om ett år iallafall eftersom det kommer finnas bättre datorer, säkerligen billigare än du köpte denna för.
Att märket Dell inte tillverkar datorer mer spelar ingen som helst roll eftersom det är vad som finns i burken som räknas, alltså vad det är för hårdisk, processor osv osv.

Dell kommer väl förknippas med en bra nivå på kvalitet i flera år till.

Nja, det jag syftade på var att eventuellt skulle mjukvarustöd och support försvinna hux flux. Kommer ju inte att hända iom att de har en så stor del av marknaden, men som sagt, jag fick post köp remorse.

Jag är medveten att rent prestandamässigt kommer den vara bakom om ca en månad(!) med bättre deals, den är ju inte precis top of the line nu, men så kan man ju inte tänka, då köper man aldrig. Jag kände att den här maskinen helt enkelt var jäkligt mycket "bang for the buck" så att säga, och det kan ni väl hålla med om?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

nån som vet hur de blir med skärmarna?

Permalänk
Skrivet av Johan12:

Retunera o bygg eget ,mycket mer bang for the buck

EH? Dé är en laptop! Men visst, man kan bygga en egen laptop.
Hmm om man är skicklig. Men billigare ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Jag tror han syftar på de här Devil Tech, Pc komponenten Sager, Euro com etc. Men jag konfigurerade, och det blev inte billigare. Kanske skärmen, men annars blev samma komponenter dyrare. Men han får gärna bevisa motsatsen! Jag kan ju alltid returnera Hpn!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Sant, men dealen på 6140 känns ganska oslagbart. 8000 ink moms för:

Intel® Core™ i7-2630QM (2 GHz) processor -
8 GB DDR3
640 GB SATA-hårddisk (5400 rpm)
43,9 cm (17,3 tum) HD+ High-Definition LED HP BrightView-bildskärm. Bildskärmsupplösning: 1600 x 900
Radeon HD 6770M-grafik (2 GB GDDR5 )

allt i ett relativt kompakt och lätt paket på 3.1 kilo
kändes ganska så klockrent, men nu börjar jag få lite ångerkänslor. Kan ju också vara post-köp ånger man känner.
Vart kan jag bygga en dator som har liknande eller bättre prestanda än denna?

Kör på, finns ingen anledning till att returnera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Haha. WebOS fattar jag inte ens varför de försökte sig på. Det var ju dödsdömt innan dom ens tagit över det. Sen deras datorer suger ändå. Asså desktop. Laptoparna e väl ok. Kommer inte sakna dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget som helst fel på webOS, snarare hårdvaran och/eller affärsmodellen som inte hållit måttet för de är ju operatörerna som ratat webOS. De och HP gav aldrig webOS en chans vilket är oerhört synd, det är onekligen ett snyggt OS med finurliga funktioner som först nu, två år senare börjar kopieras av konkurrenterna.

Förresten, HP har aldrig sagt att man lägger ned webOS utan det är hårdvarutillverkningen som upphör. Återstår alltså att se vad som händer...

Hoppas att någon annan t.ex. Samsung tillverkar hårdvara med webOS för det skulle vara oerhört svårt att gå tillbaka till något annat OS efter att ha upplevt smidigheten i webOS.

För ett år sedan när HP köpt Palm kändes det bra att webOS fick en stark ägare, webOS skulle komma i fler produkter och HP sa sig vara redo att satsa på webOS i långa loppet, man var "in for the long haul". Ett år senare kliar jag mig i huvudet och undrar vad fasiken de sysslar med...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Konstigt att folk fortfarande köper pavillions när deras P- och W-serie finns. Kommer inte sakna mediamarkt-datorer för 4000kr från HP. Där hade de inget mot motståndet. Businessdatorerna däremot har inget motstycke. Jag må vara färgad men HP är enligt mig världens bästa (och största) datortillverkare.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt, har aldrig haft några problem med hp:s bärbara. Köpte nyligen en hp bärbar med corei5 2410m med radeonhd kort för 4700 kr och plastig är den men fyller sina behov och mer prisvärda datorer i budgetsegmentet går ej hitta.
Hoppas nån aktör och driver vidare konceptet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Tror ni att det kommer en rejäl HP rea snart?

Permalänk
Medlem

Sitter själv nu på en hp w2207h och tycker att den helt okej.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk

HP:s Elite book-serie tycker jag är riktigt fina.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

THE COMPAQ STORY
http://www.youtube.com/watch?v=t3qI5kAjh4M

Brief Tour of Compaq HQ Building
http://www.youtube.com/watch?v=-YcP74LF920

PaqRap - Compaq VPs
http://www.youtube.com/watch?v=KB6M0dxWDOo

Compaq 1982-2011

Får väl trösta mig med en Elitebook om de fortfarande kommer tillverkas när det blir dags att skaffa en ny bärbar.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men kanske lite förståligt och en naturlig utveckling driven av marknaden.

Detta på två faktiskt helt olika sätt.

  1. När det gäller persondatorer så är det svårt för dem att innovera då standardiserade komponeter (Intel, LG, Samsumg, etc) och mjukvara (Windows, Linux, Office, etc) dominerar marknaden med mindre utrymme att särskilja sig. I princip så är det bara Windows och OS X som gäller för de flesta användare (Linux har ju trots 20 års tid aldrig lyckats här, och hade ändå haft svårt att se vad HP skulle kunnat bidra där).

  2. När det gäller smartphones och tablets så är även de ofta byggda på standardiserade komponenter (ARM, Qualcomm, TI, Samsung, LG, etc), men här har funnits ett stort utrymme och möjlighet att bygga helt nya användarupplevelser och innovationer.

    Problemet för HP (och Palm som de köpte) är att de varit alldeles för sena och dåliga på att lägga ner de stora resurser som verkligen krävs här. Du måste inte bara skapa hårdvara och operativsystem, men ett helt ekosystem av utvecklingsverktyg, utvecklare, nätbutiker och integrerade tjänster för att lyckas här. Med stora och inom sina segment dominerande och resurstarka spelare så som Apple, Google och Microsoft, så har HP varit alldeles för sena för att kunna skapa sig något marknadsutrymme/position med WebOS (fd Palm).

Att de då väljer att gå tjänstevägen och satsa på att bli lite av konslut/bemanningsföretag som IBM kommer som kanske inte en helt oväntad överraskning. Digital blev själva starka på detta då marknaden för minidatorer (som de dominerade) försvann, och var en av de största orsakerna att först Compaq köpte upp dem, och sedemera i sin tur en stor del av orsaken att HP köpte Compaq (den andra att de ville få volym på masstilverkning av just PC).

Själv så har jag gillat många av HPs företagsproduker väldigt mycket. Minns med värme min extremt lätta och supertunna (nästa som dagens Macbook Air) bärbara 12" HP Omnibook 500 ifrån 2000/2001. Här var HP verkligen föregångare på att satsa på design, tålighet (hölje/chassi var ett helt stycke gjutet i magnesium), lätt vikt och att göra sig av med onödiga inbyggda komponenter som DVD-spelare.

Även min nuvarande desktop, z600, tycker jag är ett extremt lyckat koncept av industridesign, både vad som gäller formgivning (samma formgivare som ligger bakom många BMWs bilar) och praktisk funktionalitet/gedigenhet.

Kommer att sakna HP, och misstänker att de riskerar att, som när IBM sålde Thinkpad till kineserna (lenovo), tappa lite av deras själ eller på sikt även kvalitet (liknande rädsla som jag känner för Volvo personbilar, och på sikt även ett Apple utan SJ).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk