Permalänk

AMD eller Intel, vilken roll spelar det?

Jag är amatöranvändare, dock något mer tekniskt kunnig än medel-Svensson men egentligen inte så intresserad av att sätta mig in i alla tekniska detaljer.

Jag vill köpa en ny laptop men känner mig tveksam till datorer som har AMD-processor. Detta tvivel baseras på en nyhet jag läste, där alla med AMD-processor av en viss typ fick sina datorer helt utslagna vid en standarduppdatering av windows, och hade väldiga problem med att återställa datorerna. Lät ju verkligen inte lockande.

Nu undrar jag om det är rimligt att tänka så här och ha dessa tvivel, behöver man vara orolig på detta vis eller är dessa problem något som rimligtvis aldrig kommer att uppstå igen, att AMD och andra företag har lärt sig något av dessa problem och sett till att problemen inte kan uppstå igen?

Jag har också hört (från osäkra källor) att AMD-processorer generellt är långsammare och sämre än Intel-processorer. Känns som typiskt fanboy-snack, men jag har inga pålitliga källor att förlita mig på så nu hoppas jag få lite råd av er i processorfrågan.

EDIT:
Såg nu att det fanns ett köprådsforum i kategorin "Bärbara datorer", kanske denna tråd skulle passa bättre där...fast frågan gäller ju egentligen bara själva processorn.

Permalänk
Medlem

Idag så ser det ut som så att AMD lagt sig på mellan segmentet, vilket innebär att dom inte gör de snabbaste processorerna men samtidigt så är dessa väldigt billiga, bäst pris/prestanda rent generellt.

Intel sitter på tronen med snabbaste, och dyraste, processorer - fast dom börjat sniffa lite mellan segment på sistone med en bra prispressad i5 2500k som troligtvis leder en pris/prestanda mätning idag.

När du kollar på bärbara så får du kolla vad som passar din plånbok egentligen och vad du ska ha den till.

Du behöver inte oroa dig för något liknande exempel av det du nämnde med amd+windows uppdat. skulle slå ut datorn, ej hört talas om det och kan inte hitta något via google.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Det som varit AMD's problem de senaste åren är att de har haft en äldre arkitektur och med större tillverkningsteknik, vilket gjort att deras processorer har gjort mindre arbete vid samma klockfrekvens, men med samma eller högre effektutveckling, vilket inte är bra i en trång laptop (som dessutom skall ha lång batteritid). AMD's senaste processorer är bättre på dessa punkter och förhoppningsvis blir den snart kommande generationen ännu bättre. Men i dagsläget är det fortfarande Intel som dominerar på laptop-sidan (förutom netbooks), med sina i3, i5 och i7.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Intel dominerar både bärbar och desktop marknaden just nu och har gjort det ett bra tag. Dock hoppas jag att Amd lyckas med Bulldozer, men det känns som att Intel är teknologiskt en bra bit före.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk

Jag får tacka så mycket för svaren (av någon anledning funkade inte min mailprenumeration och då glömde jag bort att kolla tråden), då vet jag att Intel fortfarande är att föredra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggvarg:

Jag får tacka så mycket för svaren (av någon anledning funkade inte min mailprenumeration och då glömde jag bort att kolla tråden), då vet jag att Intel fortfarande är att föredra.

Om pengarna finnes ja, rent budgetmässigt vinner AMD fortfarande. Hållbarheten är lika god hos bägge.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)