Möjligt skadad processor, riskfyllt att testa den i nya moderkortet?

Permalänk
Medlem

Möjligt skadad processor, riskfyllt att testa den i nya moderkortet?

Tjenare. Byggde häromdan ihop min första dator själv. Det gick skit, som nybörjade lyckades jag naturligtvis böja CPU pinsen på moderkortet, jag skickade in mitt moderkort på garantin men fick inget nytt. Jag tog sedan en titt på processorn och såg då bruna fläckar på den. Och nu ska jag köpa nytt moderkort och hade tänkt testa processorn i den, men sen kom jag på att det kanske är riskfyllt att göra detta då det kanske kan skada moderkortet igen och jag behöver köpa både nytt moderkort och ny processor. Hur ska jag göra ska jag testa eller bara köpa ny processor också?
Tacksam för svar!
Mvh fille

Permalänk
Medlem

Kanske inte till hjälp, men du kan ju försöka...

Om det är kylpasta eller lite vanlig hederlig skit bara så löser de sig förmodligen med, eller snarare i Isoprypolalkohol, aka teknisk sprit. Rekommenderar ett paket topsar och pappersnäsdukar. Fungerar säkert med kemiskt ren bensin också. Ludd som blir kan du ta bort med tillgänglig tandpetare.
Fungerade med min processor, den har pinnar och var täckt i Silver Arctic 5, så jag är ganska säker på att det fungerar för dig bara du är noggrann.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Tror knappast det har kommit kylpasta på "undersidan" av processorn, Dvs sidan mot moderkortet

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde samma misstag, böjde pins på mobo och fick en liten brun fläck på cpun.
Lång historia kort, testade cpun i ett annat mobo = stendöd (den bruna fläcken betyder att din cpu är bränd, bara att kasta)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag gjorde samma misstag, böjde pins på mobo och fick en liten brun fläck på cpun.
Lång historia kort, testade cpun i ett annat mobo = stendöd (den bruna fläcken betyder att din cpu är bränd, bara att kasta)

ao, surt :S

annars, det mesta går bort oavsett om det är kylpasta, tänkte att det kvittade. Men om det är resultat av att något bränt så hjälper det föga...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Tack för svar! en fråga till, kan det hända något med Moderkortet när jag testar den möjligt trasiga processorn i den?

Permalänk
Medlem

Ja, de kan det säkert, jag hade inte gjort det...

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag gjorde samma misstag, böjde pins på mobo och fick en liten brun fläck på cpun.
Lång historia kort, testade cpun i ett annat mobo = stendöd (den bruna fläcken betyder att din cpu är bränd, bara att kasta)

Hur brun var processorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fille88:

Hur brun var processorn?

Knappt synligt.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille88:

Tror knappast det har kommit kylpasta på "undersidan" av processorn, Dvs sidan mot moderkortet

Händer ju (mig i alla fall. Hade för mycket på cpun, vilket är problematiskt när man ska byta moderkort sen )

Visa signatur

No man is free who is not master of himself