Permalänk

Frågor ang vattenkylning

Hej!
Köpte nytt system för knappt en månad sen och har nu kommit fram till att den nya datorn är på tok för högljudd och varm.
Är riktigt sugen på att börja modda lite också då jag nyligen återfunnit intresset i det.

Specs:
Asus Maximus 4 Extreme
Intel Sandy Bridge 2600k @5000mhz
Corsair Dominator GT 4gb 2133mhz
Asus Gtx 580 DCII SLI (ett får sitta i en av nf200 pcie portarna för att dom inte ska bli för varma)
Corsair HX1000
Intel SSD 510
Antec H2O 920 (sitter 2st scythe kaze ultra 3000rpm i den nu för att den ska palla kyla ordentligt)
Coolermaster HAF-X
Asus Xonar essence (Har fått montera detta i en pcie portförlängare)

Så hur har jag tänkt med vattenkylning då.
Tänkt köpa ett corsair 800D eftersom jag älskar utseendet på den lådan, och såklart möjligheterna.
Ska köra 2 loops ->
Loop 1: 360mm rad, Laing DDC med EK x-res top, EK supreme HF och EKs m4e vattenblock.
Loop 2: 240mm rad, Laing DDC med EK x-res top och två av EK's kommande Gtx580 DCII vattenblock med sli bridge.
Ska använda 10/13mm slang och compression fittings till allt och en hel del 90 vinklar.

Ska modda in 240mm raden i botten på 800D'et och sen köra 360'n i toppen. Båda Pumparna ska stå i 5.25 utrymmet (tar 3 platser vad jag har mätt mig till).

Vad tror ni om detta?

Bygglogg kommer att läggas upp så fort allt är klart och inhandlat!

Mvh Mattis

Permalänk
Medlem

Köra två loops är i stort sett att kasta bort pengar. Läs: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?254683-Dua...

Här har du diverse andra länkar också: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?202394-Inf...

Ett kanske bättre alternativ är att köpa en MCP35X och tanken som passar den. Då har du PWM-styrning av pumpen också.

Permalänk
Medlem

Ska du göra 2 loopar, och du sätter 360 på CPU men 240 på 2x 580? Verkar inte direkt logiskt då 2x 580 kommer generar bra mycket mer värme.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk

Jo single loop verkar lite smartare, inte mycket pengar att spara på det men blir ju enklare att dra slang!

Angående 240mm till gtx 580 så tyckte jag att det var rätt lagom, inte så att dom är jättekräsna med tempsen och finns verkligen ingen anledning att överklocka dom ännu. Såg en tråd häromdan med en snubbe som körde 2st 120mm stackade till sina kort.. Det kände jag att jag inte var äventyrlig nog för

Vad ska man köra med för algedödare? Och vart får man tag på det? Hittar inget på nån av dom svenska sidorna..

Tack för snabbt svar!

Mvh Mattis

Permalänk
Medlem

En 240-rad räcker alldeles utmärkt för en 2600k @ 5ghz. Köp en bra så kan du köra fläktarna på närmast ljudlöst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

Jo single loop verkar lite smartare, inte mycket pengar att spara på det men blir ju enklare att dra slang!

Angående 240mm till gtx 580 så tyckte jag att det var rätt lagom, inte så att dom är jättekräsna med tempsen och finns verkligen ingen anledning att överklocka dom ännu. Såg en tråd häromdan med en snubbe som körde 2st 120mm stackade till sina kort.. Det kände jag att jag inte var äventyrlig nog för

Vad ska man köra med för algedödare? Och vart får man tag på det? Hittar inget på nån av dom svenska sidorna..

Tack för snabbt svar!

Mvh Mattis

Glykol är det enklaste, om du står ut med den fula färgen..

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Glykol är det enklaste, om du står ut med den fula färgen..

Det funkar med glykol då? Det fräter inte på utrustningen?

Mvh Mattis

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

Det funkar med glykol då? Det fräter inte på utrustningen?

Mvh Mattis

Nejdå, bilar har ofta både aluminium och koppar i deras loops..

Ett annat alternativ är nåt sånt här http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p178_Korrosion...

Använd destilerat vatten så slipper du kalkavlagringar!

Permalänk
Medlem

Som andra påpekat så tycker jag att 240mm för TVÅ GTX 580 är en smula dumt då du begränsar dig till att inte kunna klocka och öka spänning. Även om du inte planerat att klocka dem just nu så kan det väl vara bra att ha möjligheten iaf.

Enklaste är väl att byta plats på cpu och gpu radiatorn helt enkelt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av dsk:

Köra två loops är i stort sett att kasta bort pengar. Läs: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?254683-Dua...

Här har du diverse andra länkar också: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?202394-Inf...

Ett kanske bättre alternativ är att köpa en MCP35X och tanken som passar den. Då har du PWM-styrning av pumpen också.

Ändrade om planerna lite ska modda toppen på chassit och ha en xpsc rx480 där, sen blir det en rx240 i bottnen av chassit, och 6st scythe GTs ska se till att luften rör sig igenom dessa.
Och en mcp35x kopplad till cpu fläktuttaget.
Hittade inte swiftech tanken så får tyvärr bli en ek tank, alternativt en xspc bay tank men dom verkar mest jobbiga.
Sen funderar jag på att skita i moderkortsblocket för de flesta tycker att det är onödigt och bara stryper loopen.
Vad tycker ni?

Mvh

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Nejdå, bilar har ofta både aluminium och koppar i deras loops..

Ett annat alternativ är nåt sånt här http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p178_Korrosion...

Använd destilerat vatten så slipper du kalkavlagringar!

Antar att glykolet stoppar alger och sånt också?
Grejorna är på gång nu, blev en xspc bayres, fastnade för enkelheten så jag får väl ångra mig sen när jag har ett helvete att bleeda
Tycker ni det är värt med moderkortsblock eller är det bara pengar i sjön?
Mvh Mattis

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

Antar att glykolet stoppar alger och sånt också?
Grejorna är på gång nu, blev en xspc bayres, fastnade för enkelheten så jag får väl ångra mig sen när jag har ett helvete att bleeda
Tycker ni det är värt med moderkortsblock eller är det bara pengar i sjön?
Mvh Mattis

Yes Etylenglykol dödar tom människor ..

Moderkortsblock är pengarna i sjön. Alla gånger..