CPU kylare till AMD Phenom II X4 965 BE

Permalänk
Inaktiv

CPU kylare till AMD Phenom II X4 965 BE

Dags att byta ut kärnkraftsverkfläkten, som min bror så fint kallar den. Trött på att processorfläkten låter så pass mycket, så har kollat runt, dock svårt att hitta en tyst men bra presterande kylare till en liten peng.

Den som hittils har fallit mig i smak är Scythe Samurai ZZ för just nu 265 kronor, som jag ska ha till min AMD Phenom II X4 965 BE i ett Antec DF30 chassi. Verkar det funka?

Hur som, jag vill ha svar på ifall den fläkten jag nu hittat presterar minst lika bra som originalfläkten och inte låter alls mycket, i load får jag väl acceptera att den kommer låta mer, men inte alls så högt som originalfläkten från AMD. Jag vill inte överstiga 300 kronor, dock om någon kostar 310 är väl det okej, men ni fattar konceptet.

Mvh Gnuggen.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnuggen:

Dags att byta ut kärnkraftsverkfläkten, som min bror så fint kallar den. Trött på att processorfläkten låter så pass mycket, så har kollat runt, dock svårt att hitta en tyst men bra presterande kylare till en liten peng.

Den som hittils har fallit mig i smak är Scythe Samurai ZZ för just nu 265 kronor, som jag ska ha till min AMD Phenom II X4 965 BE i ett Antec DF30 chassi. Verkar det funka?

Hur som, jag vill ha svar på ifall den fläkten jag nu hittat presterar minst lika bra som originalfläkten och inte låter alls mycket, i load får jag väl acceptera att den kommer låta mer, men inte alls så högt som originalfläkten från AMD. Jag vill inte överstiga 300 kronor, dock om någon kostar 310 är väl det okej, men ni fattar konceptet.

Mvh Gnuggen.

Cooler Master Hyper 212 Plus

EDIT: Leifson hann före

Visa signatur

Citera för svar ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrmaom:

Åh fasen, det är den som gäller alltså. Den är alltså tystlåten och presterar bra för priset?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gnuggen:

Åh fasen, det är den som gäller alltså. Den är alltså tystlåten och presterar bra för priset?

Korrekt. Den är så tyst en kylare för 300kr kan bli.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leifson:

Korrekt. Den är så tyst en kylare för 300kr kan bli.

Då så, bara att tacka. Den är inköpt uppdaterar när den sitter i burken!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Korrekt. Den är så tyst en kylare för 300kr kan bli.

...och om man skulle vilja få en 212+ så tyst som möjligt. Vilka fläktar skulle man då koppla på den istället för den som följer med? Självklart spricker TS budget på 300kr, men jag är fortfarande nyfiken

Visa signatur

* Snart ett GhostS1 med i5 8600 & GTX970 * NAS DS918+ *

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hariet:

...och om man skulle vilja få en 212+ så tyst som möjligt. Vilka fläktar skulle man då koppla på den istället för den som följer med? Självklart spricker TS budget på 300kr, men jag är fortfarande nyfiken

Definitivt två styckan Scythe GT i lågt rpm-tal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

hittade massa andra trådar i ämnet så jag tackar för mig här och tack för svaret, leifson.

Visa signatur

* Snart ett GhostS1 med i5 8600 & GTX970 * NAS DS918+ *

Permalänk

Kör själv med CM hyper plus och andra fläktar, hel nöjd!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Kör själv med CM hyper plus och andra fläktar, hel nöjd!

OK, då fortsätter jag med frågestunden.
220:- CM 212+
+
2 x ca100:- Nya bättre fläktar
=
440:-

En Noctua NH-U9B SE2 kostar 426:-
Nyfiken på tänket här? Är en "uppgraderad" 212+ tystare eller bättre på att kyla? Jag gissar att svaret är att den är tystare men att den inte kyler lika bra, men vill gärna ha det bekräftat.

Så är kylbehovet inte jättestort o man gillar att höra nålar falla så tar man moddad 212. Vill man klocka o kyla järnet tar man Noctua.
(Har läst tråden: http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/1025220-cooler-master-hyper-212-eller-noctua-nh-u12p-se2/ men där är det 12:an från Noctua som jämförs och det pratas mest om kylning ... tror jag ... )

Visa signatur

* Snart ett GhostS1 med i5 8600 & GTX970 * NAS DS918+ *

Permalänk
Hedersmedlem

Kan säga att U9:an inte är jättetyst faktiskt, och har inte så bra kylning heller. Den är ett hyfsat alternativ som tar mindre plats på höjden, men jag skulle satsa på Hyper 212+ med två GTs på.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Kan säga att U9:an inte är jättetyst faktiskt, och har inte så bra kylning heller. Den är ett hyfsat alternativ som tar mindre plats på höjden, men jag skulle satsa på Hyper 212+ med två GTs på.

Säger det samma! kör på Hyper 212

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/