Corsairs vattenkylning är gamla BlackIce-kopior

Permalänk

Corsairs vattenkylning är gamla BlackIce-kopior

För massa år sedan (~2003) när jag sist hade PC (har kört iMac i några år) var Black Ice-radiatorerna väldigt populära i vattenkylningssystem. Har för mig att det var DangerDen som gjorde dem.

Jag körde en dubbelt peltierkyld historia med 2st Delta-fläktar som lät som en dammsugare och höjde rumstempen med tre grader på en halvtimme. Det var tider det!

Så här såg radiatorn jag använde ut. Black Ice 2 Extreme:

Och här är Corsairs "nya" system H100:

Gällande Black Ice-serien så var det ungefär så här:
Black Ice - plats för en fläkt på varje sida (samma som Corsair H80)
Black Ice 2 - plats för två fläktar på varje sida (samma som Corsair H100)
Black Ice 2 Xtreme - tjockare än Black Ice 2

Till saken hör att jag har alla mina gamla vattenkylningsgrejer kvar i en låda på vinden och nu har köpt på mig en i5 2500K som bara ber om att bli piskad av en gammal tävlingsöverklockare.

Vet någon om Corsair H100 finns att få tag på utan radiatorn? Är det vanligt destillerat vatten i slingan eller kör de något annat kylmedium? Använder H100 och H80 samma pump? Tanken som gror är att köra min gamla Black Ice 2 Xtreme med Corsairs block/pump-lösning med ett par Peltier-element (TEC) som kyler vattnet och då använda 50/50 destillerat vatten och glykol som kylmedium.

Permalänk
Medlem

Mindre glykol! En kapsyl per 0.5l. Annars tappar du bara kylförmåga.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Tackar!
När jag peltierkylde förr i tiden isolerade jag kretskortet med fett och körde peltiern under vattenblocket med en coldplate mot CPU/GPU/Chipset. Tanken nu är som sagt att kyla vattnet istället. Var inte säker på glykolen, så tack för feedbacken.

Man kanske skulle skaffa en H80 och sätta den i slinga med min gamla Extreme 2? Frågan är om pumpen orkar. Dåligt med specar hos Corsair.

Permalänk
Inaktiv

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Kopia vettefan, inte speciellt lika enligt mig. Och hur olika kan man göra radiatorer? Lite som smartphones.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Jag skulle avråda corsairs radiatorer om du ska klocka högt. Visst orkar dom också, men inte i samma utsträckning. TEC idag? Lite ineffektivt? Nu vet jag inte vad du ska klocka men inte provat kopparslinga med kastrull och isbad? Fungerar äckligt bra! Inte riktigt SS kylning men ändå väldigt effektivt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av kabex:

Kopia vettefan, inte speciellt lika enligt mig. Och hur olika kan man göra radiatorer? Lite som smartphones.

Du skojar? Bilden på Corsairs visar ovansidan där man inte ser slangfästena. Det är en exakt kopia av BlackIce Extreme 2. När BIE2 kom fanns det ingenting som kunde mäta sig med den, så ja... därefter blev allt kopior av den.

Skrivet av XrOo:

Jag skulle avråda corsairs radiatorer om du ska klocka högt. Visst orkar dom också, men inte i samma utsträckning. TEC idag? Lite ineffektivt? Nu vet jag inte vad du ska klocka men inte provat kopparslinga med kastrull och isbad? Fungerar äckligt bra! Inte riktigt SS kylning men ändå väldigt effektivt.

Som sagt har jag inte tänkt att använda Corsairs radiatorer. Jag undrade om deras pump/vattenblock-kombo finns att köpa löst någonstans.

Kastrull och isbad? Va? Det där får du gärna förklara.
Peltier-elementen drar visserligen mycket ström, men det är svårt att få det kallare utan att gå på kompressor.