Permalänk
Medlem

Hur stark nätagg behöver jag?

Jag undrar hur starkt nätagg jag behöver för att driva den här datorn. Jag ska överklocka processorn till 4 GHz och gärna grafikkorten lite också. Jag tar gärna andra anvmärkningar på bygget som kan göra det bättre utan att öka priset.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/766226/2011-08-21

Tack!:)

Permalänk
Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk

Jag hade kört på ett Corsair TX 750 eller TX 850W, minimum. Men ett Corsair AX 1200W är inte fel om du ska köra sli i framtiden. Då har du garanterat en nätdel som inte går för nära max belastning och ändå har en väldigt bra verkningsgrad.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Arioch2004:

Jag hade kört på ett Corsair TX 750 eller TX 850W, minimum. Men ett Corsair AX 1200W är inte fel om du ska köra sli i framtiden. Då har du garanterat en nätdel som inte går för nära max belastning och ändå har en väldigt bra verkningsgrad.

750-850 W minimum och rekommenderar 1200 Watt för SLI?

Den burken kan man utan problem köra på ett 600 watts nätagg i SLi och överklock.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arioch2004:

Jag hade kört på ett Corsair TX 750 eller TX 850W, minimum. Men ett Corsair AX 1200W är inte fel om du ska köra sli i framtiden. Då har du garanterat en nätdel som inte går för nära max belastning och ändå har en väldigt bra verkningsgrad.

1200watt?. Det räcker för att driva 580 i tri SLI om du känner för det.
Jag hade tagit ett på 650 watt. Så kommer du klara dig utan bekymmer.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arioch2004:

Jag hade kört på ett Corsair TX 750 eller TX 850W, minimum. Men ett Corsair AX 1200W är inte fel om du ska köra sli i framtiden. Då har du garanterat en nätdel som inte går för nära max belastning och ändå har en väldigt bra verkningsgrad.

I den länken han la upp kör han sli från början, jag rekommenderarett AX850 eller ett AX1200!
Motivering; med ett AX850 kan du i framtiden även köra sli på lite kraftigare kort tex 570 eller 580 om det skulle behövas!,
Om du tror att du skall vara värst på gatan vid nästa löning och lira med tri sli eller liknande skall du definitivt ta 1200.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Avstängd

650W är lagom. Vill du behålla nätagget till nästa bygge med kraftigare setup eller liknade så satsa på något starkare.

Men att gå på AX1200 som andra föreslagit är inte helt genomtänkt...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Är ni säkra på att 650w räcker? Glöm inte att jag ska överklocka. Och om ni inte har märkt så har jag 2 grafikkort i kundvagnen.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/766422/intelcrossfire

6870 i Crossfire istället. Bättre än vanliga 560 korten. 650W 80+ Silver Cert nätagg från XFX.

Bytte även moderkort då du valde ett större chassi med ett m-ATX moderkort. Detta moderkortet är samma fast bara bättre på alla punkter, skiljer knappt något i pris.

Bytte även minnen då du valt minnen som körs i 1.65V medan en i5:a vill ha minnen i 1.5V.

Lagringshårddisk?

Fläktar tycker jag inte du borde räkna in i "datorbudgeten" utan ta dom vid sidan om. Kommer vara viktigt med ett väl ventilerat chassi till en CF/SLI lösning.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Sötast
Skrivet av Trells:

Är ni säkra på att 650w räcker? Glöm inte att jag ska överklocka. Och om ni inte har märkt så har jag 2 grafikkort i kundvagnen.

Ja, utan problem.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite och undrar bara om jag klarar mej med 650 watts nätagg till att kunna köra 560 ti i SLI?
http://www.inet.se/artikel/6900379/xfx-xxx-edition-650w
Eller måste jag skaffa 750w?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Minern:

Lånar tråden lite och undrar bara om jag klarar mej med 650 watts nätagg till att kunna köra 560 ti i SLI?
http://www.inet.se/artikel/6900379/xfx-xxx-edition-650w
Eller måste jag skaffa 750w?

650 Räcker utan problem.

Har inte riktigt förstått nätaggshysterin på sweclockers, folk som hej vilt rekommenderar 1000+ Watt för grafikkort som drar 340 Watt i SLI.

Maxar man en i5a och 2 stycken gtx 560 Ti till absolut max 100% på alla cores och båda GPU (Vilket man ALDRIG gör om man inte kör burntest program) så hamnar man på 435 Watt, jippi, vi skriker i hysteri och köper ett 1200 Watts nätagg!!

Isåfall borde jag oroa mig mer då jag kör på en äldre generation hårdvara, 2 st GTX 260(216) (364 Watt) och en Phenom2 940 (125Watt).
Alla 3 överklockade och bara cpun på 1.5V vcore. (nära på 200Watt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

650 Räcker utan problem.

Har inte riktigt förstått nätaggshysterin på sweclockers, folk som hej vilt rekommenderar 1000+ Watt för grafikkort som drar 340 Watt i SLI.

Maxar man en i5a och 2 stycken gtx 560 Ti till absolut max 100% på alla cores och båda GPU (Vilket man ALDRIG gör om man inte kör burntest program) så hamnar man på 435 Watt, jippi, vi skriker i hysteri och köper ett 1200 Watts nätagg!!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/766562/2011-08-21

Nätagget verkar ju inte vara bättre än Fractal Designs Integra 650w som är lite billigare. Kan någon annan bekräfta att 650w 80+ räcker till detta bygget?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Trells:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/766541/2011-08-21

Nätagget verkar ju inte vara bättre än Fractal Designs Integra 650w som är lite billigare. Kan någon annan bekräfta att 650w 80+ räcker till detta bygget?

Om inte 4 pers räcker för att bekräfta din fråga så förstår jag inte riktigt vad det är du söker i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

650 Räcker utan problem.

Har inte riktigt förstått nätaggshysterin på sweclockers, folk som hej vilt rekommenderar 1000+ Watt för grafikkort som drar 340 Watt i SLI.

Maxar man en i5a och 2 stycken gtx 560 Ti till absolut max 100% på alla cores och båda GPU (Vilket man ALDRIG gör om man inte kör burntest program) så hamnar man på 435 Watt, jippi, vi skriker i hysteri och köper ett 1200 Watts nätagg!!

Isåfall borde jag oroa mig mer då jag kör på en äldre generation hårdvara, 2 st GTX 260(216) (364 Watt) och en Phenom2 940 (125Watt).
Alla 3 överklockade och bara cpun på 1.5V vcore. (nära på 200Watt)

Tack för hjälpen

Permalänk
Sötast
Skrivet av Minern:

Tack för hjälpen

Varsågod

Permalänk
Medlem

Då kör jag på det här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/766562/2011-08-21. Tack för hjälpen!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trells:

Då kör jag på det här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/766562/2011-08-21. Tack för hjälpen!:)

TX3 kylaren är nästan lika kass som Intels. Finns tester ute på nätet där den faktiskt presterar sämre så. xD. Lite dyrare men mycket mycket bättre är ju Hyper 212+ kylaren.

140mm fläktarna köper jag, men vad ska du med 92mm fläktarna till? Finns inga hål för dem i chassit vad jag kan se iallafall, samt att det inte går att montera andra fläktar på TX3 kylaren heller.

Släng på en 120MM fläkt som får fungera som utblås i sidopanelen, så den drar ut den varma luften som genereras utav grafikkorten i crossfire.

Jag äger ett sådan nätagg som du har i ditt paket, välj hellre ett 650W-850W modulärt. XFX, Corsair eller Fractals. Det blir mycket lättare att bygga datorn, du får bättre luftflöde, och minskar risken att skada kablar/chassi för kablarna till Teslan är väldigt styva. (Inte några större skador direkt, men ändå.)

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

TX3 kylaren är nästan lika kass som Intels. Finns tester ute på nätet där den faktiskt presterar sämre så. xD. Lite dyrare men mycket mycket bättre är ju Hyper 212+ kylaren.

140mm fläktarna köper jag, men vad ska du med 92mm fläktarna till? Finns inga hål för dem i chassit vad jag kan se iallafall, samt att det inte går att montera andra fläktar på TX3 kylaren heller.

Släng på en 120MM fläkt som får fungera som utblås i sidopanelen, så den drar ut den varma luften som genereras utav grafikkorten i crossfire.

Jag äger ett sådan nätagg som du har i ditt paket, välj hellre ett 650W-850W modulärt. XFX, Corsair eller Fractals. Det blir mycket lättare att bygga datorn, du får bättre luftflöde, och minskar risken att skada kablar/chassi för kablarna till Teslan är väldigt styva. (Inte några större skador direkt, men ändå.)

Det går att montera två st. 92mm fläktar på TX3, jag har läst många bra recensioner om den, men jag tar nog Hyper 212+ kylaren istället då. Jag har tänkt sätta 2 st 140mm fläktar i fronten (insug), 1 i botten (utblås) och en bak (utblås). Anledningen att jag inte vill ha en fläkt i sidan är för att hålla ljudnivån nere. Går det inte lika bra med en i botten istället? Jag bygger inte datorn själv, det får inet göra, så jag anser mig inte behöva ett modulärt nätagg som är mycket dyrare. Och räcker det inte med 650w?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

750-850 W minimum och rekommenderar 1200 Watt för SLI?

Den burken kan man utan problem köra på ett 600 watts nätagg i SLi och överklock.

Är du tokig? Med den burk jag har i signaturen, och 8 hårddiskar, utan överklockat processor, så mäter jag en peak load på runt 750W. CPU är då inte ens överklockad. Det börjar kännas som jag ska behöva skriva en artikel till swedklockers som tar upp el-lära, effekt, strömförbrukning, nätdelar, komponent åldring, och peak load, samt transient load, etc. för att få folk att fatta att underdimensionerad nätdel leder till problem i slutändan.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Arioch2004:

Är du tokig? Med den burk jag har i signaturen, och 8 hårddiskar, utan överklockat processor, så mäter jag en peak load på runt 750W. CPU är då inte ens överklockad. Det börjar kännas som jag ska behöva skriva en artikel till swedklockers som tar upp el-lära, effekt, strömförbrukning, nätdelar, komponent åldring, och peak load, samt transient load, etc. för att få folk att fatta att underdimensionerad nätdel leder till problem i slutändan.

För det första så har du 2 st GTX 570 som i STOCK ligger på 220Watt TDP vardera , alltså upp till 440Wattt vid load dvs 100 watt mer än gtx 560 TI, lägg till lite oc på det så ligger bara dina grafikkort på 500+ watt.

Jag tycker du ska skriva en artikel, verkligen. Då endast du och en handfull andra med halvt psykbryt behöver 1200watts nätagg, det skulle vara roligt att se hur du om inget annat ändrade uppfattning om ämnet själv medans du skrev artikeln

För andra som är osäkra kan man även passa på att kolla t.ex kompletts, inets och andra nätbutikers färdigbyggda speldatorer och se att de inte gärna bara smäller på ett 1200 watts nätagg helt i onödan det vore galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trells:

Det går att montera två st. 92mm fläktar på TX3, jag har läst många bra recensioner om den, men jag tar nog Hyper 212+ kylaren istället då. Jag har tänkt sätta 2 st 140mm fläktar i fronten (insug), 1 i botten (utblås) och en bak (utblås). Anledningen att jag inte vill ha en fläkt i sidan är för att hålla ljudnivån nere. Går det inte lika bra med en i botten istället? Jag bygger inte datorn själv, det får inet göra, så jag anser mig inte behöva ett modulärt nätagg som är mycket dyrare. Och räcker det inte med 650w?

Sätta utblås i botten är meningslöst då varm luft stiger, bättre du sätter den som insug och låter lufttrycket pressa ut luft genom pci platserna. Som bonus blir det mindre damm i lådan.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Allexz:

För det första så har du 2 st GTX 570 som i STOCK ligger på 220Watt TDP vardera , alltså upp till 440Wattt vid load dvs 100 watt mer än gtx 560 TI, lägg till lite oc på det så ligger bara dina grafikkort på 500+ watt.

Jag tycker du ska skriva en artikel, verkligen. Då endast du och en handfull andra med halvt psykbryt behöver 1200watts nätagg, det skulle vara roligt att se hur du om inget annat ändrade uppfattning om ämnet själv medans du skrev artikeln

För andra som är osäkra kan man även passa på att kolla t.ex kompletts, inets och andra nätbutikers färdigbyggda speldatorer och se att de inte gärna bara smäller på ett 1200 watts nätagg helt i onödan det vore galet.

1. 1200W nätdelar är inte standard på grund av att de är rätt så dyra. Man behöver inte ha "psykbryt" för att ha nytta av dem. Man behöver bara ha mycket utrustning i datorn (grafikkort, hårddiskar, etc.) eller behöv av nätdelar med hög verkningsgrad. Om du tror att en 1200W nätdel alltid drar 1200W, eller ens klarar 1200W belastning, då har du totalt fel. Det gäller alla nätdelar. När de specar varje volt rail så är det med en belastning på endast den railen. Det vill säga när de anger hur många amphere +5V railen tål, då belastar de enbart +5V railen, osv. Detta innebär att en nätdels rails anges klara högra antal ampere än vad den igentligen gör när alla rails är under belastning. Nätdelens "watt" beräknas sedan utifrån summan av alla rails watt. Watt för varje rail fås genom ohms lag (P = I * U, där P är effekt, I är antalet ampere, och U är spänningen).

2. Och vad det gäller färdigbyggda speldatorer, gissa vad jag jobbade med förut, jag byggde sådana. Det är den billigaste klenaste nätdelen som med 90% gör att datorn håller och går 1 år (garantitiden ut), innan den dör som sitter i de datorerna. Just för att hålla nere kostnaden. En klen nätdel kan klara att ligga och köra väldigt nära sin max belastning. Dock åldras den bra mycket snabbare och håller som regel inte längre än 1 till 2 år i den situationen. Detta beror rätt mycket på kvaliten på nätdelen. Men som sagt, det är de billigaste nätdelarna som hamnar i färdigbyggda maskiner, utvalda för att hålla garantitiden ut, och inte mycket mer. Vissa OEM tillverkare har nätdelar av högre kvalitet som trots sin lägre watt märkning, faktiskt klarar att leverera högre antal amphere än många av de "bra" märken som nämns på detta forum. Det är aldrig så enkelt att Watt = watt. Utan det ganska meningslöst att jämföra nätdelar baserat på watt om du inte jämför nätdelar tillverkade av samma tillverkare och i samma kvalitetsklass, baserade på komponenter med ungefär samma specar.

3. Kör du på dina 600W nätdelar. Jag har som sagt redan erfarenheten nog att inte göra det. Forumet är redan fullt av folk som har diverse problem utifrån att de har obalanserade sammansättning av komponenter och för klena nätdelar....

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.