Permalänk

Ska jag överklocka?

Min intel i5 2500k idlar 30 grader, i ett intel burn test går den upp till 57 som högst på Stress Level: Very High. Tror ni jag kan dra den upp till 4.2 ghz utan problem?

Permalänk
Medlem

Känner du att du vinner nånting på de mer än skrytfaktorn så gör de, men dra upp en multipel i taget och testa tempen samt stabiliteten. Varje multipel kan göra stor skillnad

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Behöver förmodligen inte det just nu, men när Battlefield 3 kommer hade det inte varit fel att ha lite extra prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eparaggare:

Känner du att du vinner nånting på de mer än skrytfaktorn så gör de, men dra upp en multipel i taget och testa tempen samt stabiliteten. Varje multipel kan göra stor skillnad

Menar du att man behöver någon mer anledning än skrytfaktorn? Med en så snabb fyrkärnig processor är det ändå grafikkortet som bestämmer spelprestandan så länge man inte kör extremt låg upplösning. Många - inklusive mig - överklockar bara för att det är kul att pressa komponenterna!

Permalänk
Medlem

Tycker du ska göra det för skrytfaktorn bara ;D

Visa signatur

Fractal Design R3, MSI P67A-G45 B3, SB i5 2500k @ 3.8 (bluescreen i idle! Hjälp!!!), 4 GB RAM @ 1600 MHz // ASUS DCII 570 // 1 TB @ 7200RPM, 500 GB @ 7200 RPM // Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Som alla andra säger. Gör det för skrytfaktorn. Vem vill inte ha en dator som presterar något bättre än en kompis med exakt samma setup?

Permalänk

det är för att det är kul, man får bättre värden på benchmarks, men i spel tjänar man praktiskt taget inget, iaf inte jag, min setup drar ca 50watt mer överklockad i prime95, håller på att undervolta just nu istället vid standardklock, ligger just nu på 1.048v i load kanske går att sänka lite till, som sagt det är kul att testa lite

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti