Permalänk
Medlem

Ojordade urtag och datorer

Har hemma en dator som är byggd 2 dagar sedan, efter lite konstiga ljud från högtalare när man spelar spel så började jag misstänka någonting med den inte är jordad, bor i radhus och har inte jordade urtag på hela övervåningen.
Nån gång när man kommit åt baksidan av datorn har man även fått sig en liten stöt, kan detta ha med jordning och göra hur vad borde man göra åt det?

Jorda urtag låter som en vettig sak att göra men kan nog bli dyrt. Eller kan detta bara ha med hur jag satt nätagget, med fläkten mot golvet, fanns hål där och de är en bit ifrån marken så känns rimligt att använda det istället för att blåsa in mer luft i datorn.

Har ett Corsair HX 750W (http://www.inet.se/artikel/6900190/corsair-hx-750w-80)
och ett Cooler Master HAF 922 (http://www.inet.se/artikel/6900652/cooler-master-haf-922-mini-e-svart)

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Låter som om du har jordfel. Men jag är inte säker på att det är i datorn du har problemet. Om du får en stöt, då har du betyudligt högre spänning än vad nätaggregatet ger. Kör du med en CRT skärm så kan du få 15kv laddning till jord och det kan vara det som orsakar det. Har du en satellit mottagare inkopplad på samma uttag eller kopplad tilll datorn via tv kort så kan du ha 110V drivspänning där.
Det är hur som helst inte bra. Jordat utttag kan vara bra. Men det är inte säkert att det löser dina ljudproblem. Jordslinge problem kan vara direkt i moderkortet, och kan vara bra svåra att råda bot på.

Det har inget med hur du satt nätaggregatet att göra.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Haft dator där förut utan problem

Några crt va länge sen man hade, kör en strömsnål 24" på ca 30-40w. Är inget annat i rummet som drar speciellt mycket ström, kanske en 32" lcd från nått år tbx, men den har inte varit påslagen då man fått stötar.

Vet ej om chassit är ger stötar när man inte har högtalare på, är ett 5.1 analogt system med en extremt stor sub, större än chassit, de går via 3x 3.5mm portar på moderkortet. Och exakt vad menas med jordfel? Är säker på att huset har jordfelsbrytare men kanske är för lite ström föt att den ska slå av?

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Jag får också så att metalldelarna i datorn blir "elektriska" när jag kör ojordat men har gjort det i många år nu och inget har hänt så orkar inte bry mig, är det farligt så får jag lära mig det den jobbiga vägen.Dra en förlängningssladd till ett jordat uttag om det stör dig. (inte seriös med det fettstila!)
Edit Ändrade en viktig detalj så att ingen skadar sig:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag får också så att metalldelarna i datorn blir "elektriska" när jag kör ojordat men har gjort det i många år nu och inget har hänt så orkar inte bry mig, är det farligt så får jag lära mig det den jobbiga vägen. Dra en förlängningssladd till ett jordat uttag om det stör dig.

Lyssna inte på honom. Du ska under inga omständigheter dra en förlängningskabel från ett jordat uttag in i ett rum med ojordade kontakter - det är i högsta grad olämpligt om någon pryttel blir strömförande samtidigt som du snuddar vid något som är skyddsjordat. En människa har betydligt lägre motstånd än luft, och lagen om minsta motståndets väg gäller även här. Se http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-frag... för källa.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Tanken har slagit mig, tack

Skrivet av zyberzero:

Lyssna inte på honom. Du ska under inga omständigheter dra en förlängningskabel från ett jordat uttag in i ett rum med ojordade kontakter - det är i högsta grad olämpligt om någon pryttel blir strömförande samtidigt som du snuddar vid något som är skyddsjordat. En människa har betydligt lägre motstånd än luft, och lagen om minsta motståndets väg gäller även här. Se http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-frag... för källa.

Tack för att du ger bra källor oxo, hade jag haft ett jordat urtag på samma våning som datorn står på skulle jag nog ha dragit en sladd. Nu vet man någe nytt oxo, perfekt forum, lite alla möjliga kan lite om allt så täcker sweclockers nog det mesta inom elektronik

Nån som har nån korrekt lösning som inte dödar mig om man har lite otur?

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

http://www.epanorama.net/documents/groundloop/

Läs om det problem du har med högtalarna. Är mycket vanligt.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Har lika dant, har upptäckt detta spec vid lan hos kompisar som kör ojordat, håll i skärmkabeln och rör vid chassiet = AJ!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Problemet när man har sådana jordfel är att om du plötsligt kopplar in en dator i nätverket på ett jordat uttag, då kan du knäcka något på grund av de krypspänningar som ligger över jord. Man ska därför inte blanda jordat och ojordat som tidigare skrevs här.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Lyssna inte på honom. Du ska under inga omständigheter dra en förlängningskabel från ett jordat uttag in i ett rum med ojordade kontakter - det är i högsta grad olämpligt om någon pryttel blir strömförande samtidigt som du snuddar vid något som är skyddsjordat. En människa har betydligt lägre motstånd än luft, och lagen om minsta motståndets väg gäller även här. Se http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-frag... för källa.

Jo visst kan det bli farligt om man inte kör allt på förlängningen (och kabeln inte överbelastas) men det bör fungera. Jag sa det egentligen bara som en liten rolig kommentar men kanske inte uppfattas så nu när jag tänker efter, bra att du reagerade dock tar o redigerar mitt inlägg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arioch2004:

Problemet när man har sådana jordfel är att om du plötsligt kopplar in en dator i nätverket på ett jordat uttag, då kan du knäcka något på grund av de krypspänningar som ligger över jord. Man ska därför inte blanda jordat och ojordat som tidigare skrevs här.

Kör alla mina datorer och nätverksutrustning på ojordadat så jag antar att det är bra då att jag inte har jordat i sånna fall.

Någon som har en lösning på detta problem, kanske är som Arioch2004 säger, att det är mina högtalare som gör chassit strömförande och som skapar det ganska högt brummande ljudet i spel.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

En kompis hade samma problem med knastrande/brummande ljud ur högtalarna. Det jag gjorde va att jag satte en ferrit kärna på atx kabeln och då slutade brummandet i högtalarna. Kan tilläggas att han också körde alla delar på ett ojordat uttag.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk

Prova att koppla högtalare och dator till samma uttag så du inte har spänningsskillnad mellan nolla och nolla. Det _kan_ hjälpa.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomike:

En kompis hade samma problem med knastrande/brummande ljud ur högtalarna. Det jag gjorde va att jag satte en ferrit kärna på atx kabeln och då slutade brummandet i högtalarna. Kan tilläggas att han också körde alla delar på ett ojordat uttag.

Var hittar jag en sån, och vilken kabel är atx kabeln? Skulle på namnet kunna gissa på den 20pinnars kabeln som går till moderkortet. Edit: kanske är 24 pin har inte räknat faktiskt

Skrivet av Arioch2004:

Prova att koppla högtalare och dator till samma uttag så du inte har spänningsskillnad mellan nolla och nolla. Det _kan_ hjälpa.

De sitter i samma grendosa, antar att det är samma som om de sitter i samma väggurtag, har använt en annan datorn i samma urtag med samma högtalare i nått år där, aldrig några konstiga ljud.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Hedersmedlem

Hade problem med detta för länge sedan. Märkte det när jag satt slappt med fötterna på datorchassit och lutade mig tillbaka så att jag rörde elementet bakom mig. Jag har fått ström från elstängsel o dyl ett flertal gånger, och detta var klart jämförbart i upplevd obehaglighet. Hade en telefonlina (detta var på 56k-modemtiden) dragen genom hela huset i datorn. Tror i efterhand att den kan ha varit orsaken.

Du kan troligen bli av med högtalarproblemet med en galvanisk isolator. Biltema sålde en modell (artikelnummer 31-441) som de verkar ha tagit ur sortimentet. Bra är det, för det var svordomsartat dålig kvalité på den (men billig! ). Jag har nog förbrukat 5-6 sådana genom åren. Den såg ut som en svart liten cylinder med två RCA-hona på ena sidan och två RCA-hane på andra.

http://www.kjell.com/?item=24137&path= är en modell som kostar mer, men ser klart stabilare ut. Jag hade redan beslutat mig för att aldrig köpa Biltemavarianten igen, och när min sista 31-441 går i graven så skulle den ersättas med Kjellvarianten. Dock har jag haft dem i bruk i ganska stora anläggningar, en enkel koppling till en dator kanske de billiga varianterna hade orkat med. Kolla runt efter billigare modeller och lösningar. Finns säkert fler modeller att hitta. Är väldigt vanligt att använda till bilstereo, bl a.

EDIT: http://www.kjell.com/?item=24137&path= - såg att Kjell & Co också lagerhåller exakt samma modell som Biltemas 31-441. Till det priset skulle jag inte rekommendera den, men jag vet inte hur dålig första varianten jag länkade till är heller.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Hade problem med detta för länge sedan. Märkte det när jag satt slappt med fötterna på datorchassit och lutade mig tillbaka så att jag rörde elementet bakom mig. Jag har fått ström från elstängsel o dyl ett flertal gånger, och detta var klart jämförbart i upplevd obehaglighet. Hade en telefonlina (detta var på 56k-modemtiden) dragen genom hela huset i datorn. Tror i efterhand att den kan ha varit orsaken.

Du kan troligen bli av med högtalarproblemet med en galvanisk isolator. Biltema sålde en modell (artikelnummer 31-441) som de verkar ha tagit ur sortimentet. Bra är det, för det var svordomsartat dålig kvalité på den (men billig! ). Jag har nog förbrukat 5-6 sådana genom åren. Den såg ut som en svart liten cylinder med två RCA-hona på ena sidan och två RCA-hane på andra.

http://www.kjell.com/?item=24137&path= är en modell som kostar mer, men ser klart stabilare ut. Jag hade redan beslutat mig för att aldrig köpa Biltemavarianten igen, och när min sista 31-441 går i graven så skulle den ersättas med Kjellvarianten. Dock har jag haft dem i bruk i ganska stora anläggningar, en enkel koppling till en dator kanske de billiga varianterna hade orkat med. Kolla runt efter billigare modeller och lösningar. Finns säkert fler modeller att hitta. Är väldigt vanligt att använda till bilstereo, bl a.

Kjell variantern tar bara 2 kanaler, har ju 6 på mitt system, måste i sånt fall köpa 3 stycken sånna. Ganska dyrt för nått sånt simpelt.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cheesier:

Kjell variantern tar bara 2 kanaler, har ju 6 på mitt system, måste i sånt fall köpa 3 stycken sånna. Ganska dyrt för nått sånt simpelt.

Ja, det blir dyrt. Leta annan lösning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Har hemma en dator som är byggd 2 dagar sedan, efter lite konstiga ljud från högtalare när man spelar spel så började jag misstänka någonting med den inte är jordad, bor i radhus och har inte jordade urtag på hela övervåningen.
Nån gång när man kommit åt baksidan av datorn har man även fått sig en liten stöt, kan detta ha med jordning och göra hur vad borde man göra åt det?

Jorda urtag låter som en vettig sak att göra men kan nog bli dyrt. Eller kan detta bara ha med hur jag satt nätagget, med fläkten mot golvet, fanns hål där och de är en bit ifrån marken så känns rimligt att använda det istället för att blåsa in mer luft i datorn.

Har ett Corsair HX 750W (http://www.inet.se/artikel/6900190/corsair-hx-750w-80)
och ett Cooler Master HAF 922 (http://www.inet.se/artikel/6900652/cooler-master-haf-922-mini-e-svart)

Klass 1 apparater har Y-kondensatorer och jordar du inte chassiet så kommer potentialen på chassiet lägga sig på halva matningsspänningen (ungefär 115V AC). Kortslutningsströmmen blir ungefär 3,5 mA vilket är klart obehagligt. Om man kopplar ihop flera apparater och de sitter ihop med chassijord så kommer strömmarna från Y-kondenstorerna att adderas vilket kan blir rätt obehagliga/möjligen farliga nivåer.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Elprodukter...

På en arbetsplats är det förbjudet=arbetsmiljöbrott att ansluta en klass1 apparat till ett ojordat uttag (med vissa undantag för icke-direktjordade system i viss industri och på exempelvis örlogsfartyg med avancerad och kontinuerlig jordfelövervakning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Klass 1 apparater har Y-kondensatorer och jordar du inte chassiet så kommer potentialen på chassiet lägga sig på halva matningsspänningen (ungefär 115V AC). Kortslutningsströmmen blir ungefär 3,5 mA vilket är klart obehagligt. Om man kopplar ihop flera apparater och de sitter ihop med chassijord så kommer strömmarna från Y-kondenstorerna att adderas vilket kan blir rätt obehagliga/möjligen farliga nivåer.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Elprodukter...

På en arbetsplats är det förbjudet=arbetsmiljöbrott att ansluta en klass1 apparat till ett ojordat uttag (med vissa undantag för icke-direktjordade system i viss industri och på exempelvis örlogsfartyg med avancerad och kontinuerlig jordfelövervakning)

Vad föreslår du då? Att jag får hit en elektriker som drar jord in i den betongväggen, måste ju nästan byta i hela huset då känns det som? Eller kan nån liten sak fungera, som en sladdosa?

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Det blir ju dyrt iofs. Och jorda i element är farligt och förbjudet. Det är ett problem helt klart när man har klass 1 apparater i miljöer som inte ursprungen var tänkta att köra den typ av utrustning i. Grundrådet är att se till att ha jordade uttag om man skall köra klass 1 apparater, men går det inte eller är för dyrt så måste man noga tänka efter vad man gör. Audio utrustning har en lysade förmåga att ändra nivån på störningarna om man vänder på nätkontakten - kan vara en billig sak att testa. Dock gör det inget för att hjälpa upp elsäkerheten.

Permalänk
Medlem

Ursäkta men vad är URTAG???

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ursäkta men vad är URTAG???

En liten sak i väggen som många brukar koppla elektroniska enheter för att få ström till dem, kan ta bild om du vill
Stavning borträknat.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Oj det är godtagbart att anmärka på stavfel - tjena, jag har 1246 inlägg att skriva innan dagen är slut...

Permalänk
Skrivet av fermia:

Ursäkta men vad är URTAG???

Har du inget annat för dig än att rätta felstavning på Sweclocker's forum?
Visste inte att detta var en svenska lektion.