Permalänk
Medlem

PSU 1000w+ råd

Hej!

Har köpt nästan allt till min nya burk utom bl.a. agget.
Har dessa fyra att välja mellan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=628649,872584,860469,494...
Corsair 1200w är lite dyr men har fått bra recensioner. Det jag ä rädd för är oljud vid hög belastning vilket också är anledningen till att
jag slängt in några 1200+ i ekvationen (för att inte maxa dem). Kommer i framtiden köra SLI med 2x MSI GTX 580 lightning och känner att 1000w kan duga.
Vidare är jag helst ute efter 80+ GULD.

Vore väldigt tacksam om någon som kan det här med strömförsörjning kan ge lite goda råd.

/Johan

Permalänk
Medlem

Betala lite extra och kör på AX, alternativt gå ner i styrka.
Vid hög belastning så kommer grafikkortsfläkten att överrösta nätaggets!

Permalänk
Hjälpsam

Corsair HX 1050W PSU är helt ett helt OK singelrail PSU som bör räcka mer än väl till dina behov.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Betala lite extra och kör på AX, alternativt gå ner i styrka.
Vid hög belastning så kommer grafikkortsfläkten att överrösta nätaggets!

Tack för snabbt svar!

Ok så corsair AX om jag vill ligga på 1200+ då alltså?
Sen är jag egentligen inte så orolig för att fläkten ska låta högt utan snarare coil whine som vissa verkar drabbas av (speciellt vid hög belastning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Corsair HX 1050W PSU är helt ett helt OK singelrail PSU som bör räcka mer än väl till dina behov.

Tack för snabbt svar!

Var inne på det agget men det är dock bara silver.. Kan för lite för att veta om det gör så jättemycket..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Inganni:

Tack för snabbt svar!

Var inne på det agget men det är dock bara silver.. Kan för lite för att veta om det gör så jättemycket..

Gold och Platinum är bara säljargument, inte många % effekt du sparar på riktigt skillnaden mellan tex 95% och 97% slutändan. Så länge det ät 80+ och testat ordentligt, eller gärna 80+ Bronze, men mer behövs knappast. De extra pengarna du lägger från brons till guld är rätt lång tid för att spara in det på elräkningen som privatperson.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Gold och Platinum är bara säljargument, inte många % effekt du sparar på riktigt skillnaden mellan tex 95% och 97% slutändan. Så länge det ät 80+ och testat ordentligt, eller gärna 80+ Bronze, men mer behövs knappast. De extra pengarna du lägger från brons till guld är rätt lång tid för att spara in det på elräkningen som privatperson.

Intressant Fluf..
Corsair har 2 stycken HX runt 1000w (1000 och 1050). Den ena är silver och den andra ingenting. Så då tänker jag att jag tar den med 80+ silver som jag kan få för 1700:- (Corsair HX 1050W) eller så kan jag få CORSAIR AX 1200W PROFESSIONAL SERIES för 2200:- som är Guld och ett betydligt bättre agg + att det är 200w mer.

Ok det är 500:- skillnad men då ingår också 7 års garanti + att jag kan om jag vill köra 3-way SLI..
Låter det som ett rimligt resonemang?

Permalänk
Hjälpsam

500 för 150w Upp till dig hur du vill konfigurera datorn för framtiden. Dock är 1050 något mindre, och strunta fullständigt i silver vs guld. 2% effektivitet, försumbart.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

500 för 150w Upp till dig hur du vill konfigurera datorn för framtiden. Dock är 1050 något mindre, och strunta fullständigt i silver vs guld. 2% effektivitet, försumbart.

Ja just det, 150w inte 200w som jag skrev
Läste http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5... och kände att jag nog vill ha en sådan ändå
och som du säger.. "konfigurera datorn för framtiden".
Tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Gold och Platinum är bara säljargument, inte många % effekt du sparar på riktigt skillnaden mellan tex 95% och 97% slutändan. Så länge det ät 80+ och testat ordentligt, eller gärna 80+ Bronze, men mer behövs knappast. De extra pengarna du lägger från brons till guld är rätt lång tid för att spara in det på elräkningen som privatperson.

Det där är ju lite feltänk. Ett agg som går från 95% till 97.5% har halverat sina förluster till värme. Du förlorar faktiskt dubbelt så mkt med 95% agget (5%) som du gör med 97.5% agget (2.5%).

Men om vi tar ett vanligare exempel. Ett 80% effektivt agg på 1000W har 20% eller 250W förlust vid max belastning (1000/0.8). Ett 90% effektivt GULD agg på 1000W har 10% eller 111W förlust (1000/0.9). Alltså mindre än hälften så mkt och 139W skillnad.

Och även om du bara kör på halva maxbelastning i snitt så är skillnaden ändå ca 70W = 204kWh per år med 8h användning om dagen. Jag vet inte vad ni betalar med jag betalar 1.55kr / kWh när alla avgifter är inräknade så skillnaden för mig blir 316kr per år.

Då har jag ändå inte räknat in att det mesta av mitt spelande förmodligen sker på vintern när elen är ännu dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det där är ju lite feltänk. Ett agg som går från 95% till 97.5% har halverat sina förluster till värme. Du förlorar faktiskt dubbelt så mkt med 95% agget (5%) som du gör med 97.5% agget (2.5%).

Men om vi tar ett vanligare exempel. Ett 80% effektivt agg på 1000W har 20% eller 250W förlust vid max belastning (1000/0.8). Ett 90% effektivt GULD agg på 1000W har 10% eller 111W förlust (1000/0.9). Alltså mindre än hälften så mkt och 139W skillnad.

Och även om du bara kör på halva maxbelastning i snitt så är skillnaden ändå ca 70W = 204kWh per år med 8h användning om dagen. Jag vet inte vad ni betalar med jag betalar 1.55kr / kWh när alla avgifter är inräknade så skillnaden för mig blir 316kr per år.

Då har jag ändå inte räknat in att det mesta av mitt spelande förmodligen sker på vintern när elen är ännu dyrare.

Och dessutom kommer nätaggsfläkten att snurra betydligt mindre, vilket reducerar oljudet.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”