Permalänk
Avstängd

i5 2500k 98c

Fick hem min dator idag (efter 1 månad) det fösta jag ser är att kylaren sitter hel skumt:

När jag testade datorn i LinX så kommer jag upp i 98c.
Ska jag åka tillbaka med datorn och be dom sätta kylaren som den ska?

Edit: Alina system rättade till allt och bad om ursäkt

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Klart du ska det där är direkt skadligt för cpun

Permalänk

Gör det, eller vänd på den själv. Det är också lite konstigt att 140 mm fläkten är ytterst, när den ska sitta i på den kylaren. Det som ska göras så att det är "korrekt" är just att byta plats på fläktarna, och att vända kylaren 90 grader åt vänster.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd

Killen sa att det var bäst att ha den så, för att annars passar inte ramm men jag beställde just Low profile för att det skulle passa.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Är det low-profile? Det syns inte så väl på bilderna :/

http://www.youtube.com/watch?v=58naV7LQM9k Här har du en video om du vill göra det själv

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Hela kylaren sitter ju helt fel haha.

Det ska passa med dina RAM utan problem, har likadana (de du har i sign iallfall)

Ta och vänd skiten rätt nu innan saker går sönder!

Fel som snubben som monterat har gjort:

Kylaren är 90grader felvinklad.
140mm fläkten ska sitta i mitten av flänsarna (där den mindre sitter) inte längst ut.
Nu när 140mm fläkten sitter längst ut i samband med att kylaren är felmonterad så blockeras halva fläkten av Grafikkortet.

Hur kan man ens montera något sådant här?

Var det ifrån en butik?

Permalänk
Avstängd

Jag vill inte röra något i datorn, jag har garanti på sakerna så "proffsen" på alina får ändra kylaren.

Men angående tempen så får jag "temp spikar" som går från 47c direkt till 98c, mäter jag med real temp så ser allt bra ut.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag vill inte röra något i datorn, jag har garanti på sakerna så "proffsen" på alina får ändra kylaren.

Kan säga dig med all säkerhet och handen på hjärtat att den där monteringen är gjord utav någon som är så långt ifrån "proffs" man kan komma.

Måste ha varit någon praktikant från 7:e klass som läser syslöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Kan säga dig med all säkerhet och handen på hjärtat att den där monteringen är gjord utav någon som är så långt ifrån "proffs" man kan komma.

Måste ha varit någon praktikant från 7:e klass som läser syslöjd.

Jag var ironisk när jag sa "proffs"

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

Jag vill inte röra något i datorn, jag har garanti på sakerna så "proffsen" på alina får ändra kylaren.

Men angående tempen så får jag "temp spikar" som går från 47c direkt till 98c, mäter jag med real temp så ser allt bra ut.

Även fast allt ser bra ut, är det ändå åt helvete, och långt ifrån optimerat. Skicka ett klagobrev med en bild och se vad de säger på stället.

Skrivet av Nikkop:

Kan säga dig med all säkerhet och handen på hjärtat att den där monteringen är gjord utav någon som är så långt ifrån "proffs" man kan komma.

Måste ha varit någon praktikant från 7:e klass som läser syslöjd.

+1

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag var ironisk när jag sa "proffs"

Förstod det, hehe.

Vänd dig till dem och se vad dem har att säga. Jag hade även krävt en kompesation över att du får vänta så länge för att det ska bli rätt, men ändå blir det fel.

Permalänk
Avstängd

Tack för hjälpen alla, det blir lämna in datorn IGEN efter att väntat 1 månad haha fy fan.
Men 98c är det någon bug?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Att fläkten ligger slimmad med grafik-kortet gjorde det hela lite epic tycker jag

Permalänk
Medlem

Du verkar ha ett mindre fungerande exemplar av processor också, eftersom den läser 98c som max på 3 kärnor, men 47 på den sista. Liknande på andra bilden.
Jag kan lova att om en kärna blir 98c så håller inte de andra sig runt 50 strecket...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WolfOfVengeance:

Att fläkten ligger slimmad med grafik-kortet gjorde det hela lite epic tycker jag

Jag visste inte vad jag skulle säga när jag såg det, blev nästan rädd.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SayZk:

Du verkar ha ett mindre fungerande exemplar av processor också, eftersom den läser 98c som max på 3 kärnor, men 47 på den sista. Liknande på andra bilden.
Jag kan lova att om en kärna blir 98c så håller inte de andra sig runt 50 strecket...

Kan det vara att bios är rätt gammalt?

Edit: testade "core temp 0.99.8 (dvs inte den nya v1 RC) och då fick jag bra temp:

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Kan det vara att bios är rätt gammalt?

Eller så är det för att kylaren inte är rätt monterad som tempen visas olika. Har du kollat om den ens sitter fast? Det ser ut som den bara hänger löst. Vilka idioter som monterade den. Dessutom brukar butiker som tex Inet inte montera sådana kylare pga vikten som kan knäcka saker vid transport. Jag antar att det inte är Inet du har handlat av?

Edit: såg att det var Alina, de brukar ju annars veta vad de sysslar med. Skumt är det...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Jag hade begärt att få delarna utbytta till NYA, som kompensation för att de har sabbat något sådant här.

Försök med det, och låt bestämd! De kommer inte ge sig först men kan hända de släpper till efter några sura ord.

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Eller så är det för att kylaren inte är rätt monterad som tempen visas olika. Har du kollat om den ens sitter fast? Det ser ut som den bara hänger löst. Vilka idioter som monterade den. Dessutom brukar butiker som tex Inet inte montera sådana kylare pga vikten som kan knäcka saker vid transport. Jag antar att det inte är Inet du har handlat av?

Alina skrev han tidigare

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

nyaste core temp buggar som fan , hoppar helt random upp till 98c , gå tillbax till den äldre o allt e fint igen ! hade samma sak på min 2500k / tobias

Permalänk
Avstängd

Oavsett vad så borde kylaren ändå vridas på rätt håll.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

åk ut med datorn och ställ på disken och säg som det är att det är NI som gjort fel och det ska åtgärdas NU. Säg att du inte tänker vänta då du redan väntat i 1 månad och då förväntar man sig att saker och ting ska vara gjorda på rätt sätt. Säg att det ska ske idag och att du kan vänta max en timma på att få det gjort.

Sedan när de säger att de ska lösa det så säger du att du förväntar dig kompensation för både det extra arbetet samt frustrationen över att de inte hade utfört det riktigt. Kompensation kan antingen vara pengar eller varor. Sen ska du inte nöja dig med någon bensinpeng eller liknande. Säg att du vill ha 500 kr eller något som motsvarar det i varor. Ge dig inte för du har rätt.

En gång köpte jag MW2 och kom hem och insåg att det enbart var två cd 1 i fodralet. Självklart kunde jag installera genom steam men jag valde att åka ut och få kompensation. Självklart ska man vara lugn och sansad när man kräver, inget tokskrikande och p12 prat. Deras bud var lite snobbigt "Ja, du ska allt få bensin pengar, hur långt här ifrån bodde du sa du?" och jag sa "Det spelar ingen roll men ca 1 mil" och då sa de "hehe, då får du 20 kr då hehe" jag sa bara "Nej, jag ska ha 200 kr och hon såg ut som ett frågetecken haha Fick prata med en högre uppsatt personal och det slutade med att jag kom ut från siba, som det då var med 200 kr för bensin/frustration kompensation samt en godisbit som jag tog på utvägen och sa "Går det bra om jag tar en sån här också eller?" vilket jag fick en nick på och ett glatt "Trevlig kväll"

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tobbe84:

nyaste core temp buggar som fan , hoppar helt random upp till 98c , gå tillbax till den äldre o allt e fint igen ! hade samma sak på min 2500k / tobias

Då så då är det normalt i alla fall.
Jag får lämna in datorn i morgon igen, och be dom sätta kylaren "normalt" så återkommer jag med resultat

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Då så då är det normalt i alla fall.
Jag får lämna in datorn i morgon igen, och be dom sätta kylaren "normalt" så återkommer jag med resultat

Och var krävande! Du ska ha kompensation, precis som killen ovanför skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Oavsett vad så borde kylaren ändå vridas på rätt håll.

ja men självklart ska den vändas rätt , inget snack om saken ville bara ha sagt att den nya coretemp betan buggar ..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Och var krävande! Du ska ha kompensation, precis som killen ovanför skrev.

Jag får se, men en sak är säker JAG KOMMER ALDRIG LÄMNA IN/KÖPA NÅGOT DÄR I FORTSÄTTNINGEN!!

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag får se, men en sak är säker JAG KOMMER ALDRIG LÄMNA IN/KÖPA NÅGOT DÄR I FORTSÄTTNINGEN!!

Och det ska du säga till dem med en arg röst! Annars förstår dem inte

Permalänk
Avstängd

Japp, exakt så där satt den när dom fick in datorn, men killen sa att det inte passa för minnerna (vilken är skumt då nocuta skriver att det passar)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

[facepalm]men nu passar det ju inte för grafikkortet[/facepalm]