Helgsnack: "Varför fanboy?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiquelleion:

Så länge jag inte ska göra en analys av tusentals trådar på flertalet sajter så är det i princip en omöjlighet. Jag talar endast från hur jag upplever det efter att följa komentarer både på IDG/ Engadget/Gizmodo & The Verge (thisismynext.com).

Kan bara hålla med, exakt min erfarenhet.

Skrivet av Tickles:

Personligen så tycker jag galaxy s2 är väldigt mycket bättre än iphone 4 pga pris och prestanda. Finns inte mycket en iphone fanboy kan säga där.

Sett enbart till telefonen är ju Galaxy S2 utan tvekan en tekniskt överlägsen telefon, vore märkligt annars då den är ca ett år nyare.

Dock när det gäller smartphones är det så mycket mer än bara telefonens hårdvara som spelar in om man blir nöjd med den. Jag skulle inte byta bort min iPhone 4 mot en Galaxy S2 även om någon gav mig en då jag föredrar Apples mer kontrollerade ekosystem. Exempelvis så spelar jag mycket på min och spelutvecklarna föredrar fortfarande iOS framför Android då iOS är en mer lönsam och mindre fragmenterad plattform (enligt Epic Games och id t ex).

iPhone 4 upplevs (av mig allafall) inte heller slö trots sin ålderstigna hårdvara och har fortfarande de snyggaste och mest tekniska spelen. Jag menar vad skall man egentligen ha all prestanda till om det inte finns applikationer som kan utnyttja dem fullt ut? Det är en av Apples fördelar enligt mig, det är lättare att optimera när du vet exakt hur mycket resurser du har att använda. Ett spel som endast de allra kraftfullaste Android telefonerna klarar av skulle säkerligen kunna bli väldigt snyggt men kommer inte ha alls lika stor del potentiella köpare som för iOS.

Det sagt skulle jag ju aldrig köpa en ny iPhone 4 i dagsläget utan vänta in 5:an. Har även förhoppningar om att WM7 kan bli något då de är lite av ett mellanting av Android och Apples ekosystem samt att jag gillar deras gränssnitt. Skulle mycket väl kunna tänka mig en WP7 mobil om de plattformen växer till sig lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxxelhoff:

Har inget förakt mot Apple-användare, jag har bara ett förakt mot sånna som köper det för märkets skull...

Jag hoppas du lever upp till detta på alla andra områden också? Det vill säga aldrig köper märkeskläder, skor eller verkligen inte köper en bil av något "finare" märke eller liknande?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Inaktiv

Jag måste dela med mig något jag såg idag.. Jag var inne på ett köpcenter i Malmö (entré). Min tjej skulle på intervju och jag hade 45min och spendera. Sätter mig ner på de mest obekvämaste bänkarna dem har och ser en äldre man 30-40års Åldern som går raskt in på teknikmagasinet, kommer 5 min senare ut med en påse med deras logotyp på. På något panikartat sätt gräver han sig ner i påsen och plockar upp dessa ursäkta språket men pissdåliga hörlurar från Apple. Dessa man alltid får när man köper deras iphone t.ex.
Anyway.. Han försöker som en liten skolpojke att plocka upp hörlurarna ur sin förpackning, det tar honom ca 5 min. (ganska roligt och se). Jo, till slut får han upp skiten med ett litet grin som man inte kan beskriva men lite som Mattias Åkerlund's grin från copyswede. När jag såg honom tänkte jag direkt. Shit han måste vara en riktig fanboy.

1. Han köper hörlurar som han förmodligen vet är skit.
2. Att han är hysterisk att få upp dem, sättet han gör det.
3. GRINET!!

Detta är ett klart exempel på att fanboys inte alltid vet vad dem köper. Även om dem vet detta, så kommer dem neka att dem har köpt SKRÄP!

P.s
Har inget emot Apple, har själv iphone..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Essin:

Jag hoppas du lever upp till detta på alla andra områden också? Det vill säga aldrig köper märkeskläder, skor eller verkligen inte köper en bil av något "finare" märke eller liknande?

Klart jag köper märkeskläder och skor ibland. Men det är sällan jag köper kläder för märkets skull, köper för att det är snyggt och sen får det kosta därefter.

Som sagt, hellre snyggt än märke.
Hellre prestanda än märke.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122013:

Jag måste dela med mig något jag såg idag.. Jag var inne på ett köpcenter i Malmö (entré). Min tjej skulle på intervju och jag hade 45min och spendera. Sätter mig ner på de mest obekvämaste bänkarna dem har och ser en äldre man 30-40års Åldern som går raskt in på teknikmagasinet, kommer 5 min senare ut med en påse med deras logotyp på. På något panikartat sätt gräver han sig ner i påsen och plockar upp dessa ursäkta språket men pissdåliga hörlurar från Apple. Dessa man alltid får när man köper deras iphone t.ex.
Anyway.. Han försöker som en liten skolpojke att plocka upp hörlurarna ur sin förpackning, det tar honom ca 5 min. (ganska roligt och se). Jo, till slut får han upp skiten med ett litet grin som man inte kan beskriva men lite som Mattias Åkerlund's grin från copyswede. När jag såg honom tänkte jag direkt. Shit han måste vara en riktig fanboy.

1. Han köper hörlurar som han förmodligen vet är skit.
2. Att han är hysterisk att få upp dem, sättet han gör det.
3. GRINET!!

Detta är ett klart exempel på att fanboys inte alltid vet vad dem köper. Även om dem vet detta, så kommer dem neka att dem har köpt SKRÄP!

P.s
Har inget emot Apple, har själv iphone..

Skickades från m.sweclockers.com

Det har kanske inte slagit dig att det är helt vanlig man som bara inte har en aning om vad bra hörlurar är för något? Sedan när blev man fanboy för att man handlar skit på en dålig hobbybutik.. Snacka om att dra efter halmstrå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

Det har kanske inte slagit dig att det är helt vanlig man som bara inte har en aning om vad bra hörlurar är för något? Sedan när blev man fanboy för att man handlar skit på en dålig hobbybutik.. Snacka om att dra efter halmstrå.

Om du läser mellan raderna så förstår du.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

*Citatet är nerkortat*

Man är ju iallafall definitvit partisk Bara jag som tyckte det inlägget lät som en dikt? en av de vettigaste jag hört isåfall

Man gillar ju ''närpruducerat''

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Själv så VILL jag vara lojal mot ett märke eftersom det blir mindre att jämföra med. T.ex runt år 2004 så ville jag endast kolla på ABIT för att de var riktigt bra och för att det blir mycket enklare att bara kolla på ABITs moderkort än att behöva jämföra de med alla andra.

Försöker överge de tankarna men de finns alltid kvar....i spel särskilt (det färdighetsträdet eller det....)

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Minn viktigaste faktor i ett köp är stabilitet... Det är även på den vägen ja skulle kunna bli fanboy.
Ja blir galen av buggar, överhettning, drivrutinstrassel, och liknande stabilitetsproblem...
Det ska helt enkelt bara fungera enligt speccarna och får man lite till blir det plus poäng!

själv föredrar ja Intel starkt över AMD och VIA... och nVidia starkt över ATI (AMD)... just av ovanstående anledningar.

AMD datorer (och chip) har gjort mej besviken för många ggr med överhettning o drivrutinstrassel, exempelvis:
* Xbox 360 - AMD-grafiken överhettade o löddningarna släppte vilket orsakade enorma problem - RROD-krisen!
* Bärbara datorer med amd är många ggr budget-modeller där man satsar på att spara så mycket pengar som möjligt vilket orsakar värme problem. Ja jobbar just nu på en kommuns IT avdelning, framförallt med att reparerera datorer med utgången garanti, och av nån lustig anledning är det bara AMD datorerna som lider just av överhettning.
* Athlon (första revisionerna) processorn överhettade ordentligt om fläkten gick sönder - såpass att cpu + moderkort går sönder. Intel är bättre på överhettningsskydd.
* Intel är nuförtiden vanligtvis strömsnålare än AMD på samma prestandanivå i skrivbordsmiljö (office, internet, film, apps). Mycket tack vare bättre tillverkningsteknik
* Macbook Pro - AMD/ATI grafiken överhettar i dom nya Macbook Pro datorerna. Uppdatering har släppts som ska fixa problemet, antagligen på bekostnad av prestanda (nerklockning).
* AMD's drivrutiner har i många år drivit mej till vansinne. Ibland måste man välja att köra äldre drivrutiner för att dom nya har buggar med exempelvis ljudet eller SATA/IDE. Ibland blir problemet olösligt o man får stå ut med stuttering i windows.
...listan kan göras bra mycket längre men det här är några av dom alvarligaste problemen...

Varför ja väljer Nvidia framför ATI är av samma anledning. Ja spelar hellre 100% av alla spel utan stabilitetsproblem o bra drivrutinsstöd (microstuttering o liknande) och betalar gärna 10% mer för samma prestanda nivå.

Dock är ja medveten om att intel o nvidia inte är fläckfria...
nVidia hade problem med förrförra generationens grafikchip (Chippen: G84 och G86) som i bärbara datorer överhettade o gick sönder med tiden.
Intel har oxå hafft problem. Nu på senare tid är det första revisionen Sandy Bridge chipsets och även SSDerna i Intel 310-serien. Det hände även förr i tiden, Ex. när Pentium kom ut i mitten av 90talet så hade dom första revisionerna nån flyttals-bugg.
Men intel har alltid varit bättre på support/service i dessa ärenden.

Ja rekomenderar alltid Intel + nVidia till vänner som vill ha stabilitet över prestanda (precis som mej själv), men den dagen ja blir tillräckligt besviken på Intel / nVidia så kommer ja dra dom över samma kam som AMD / ATI valt att sätta sej i.

Det är väl bara att skaffa bra kylning så funkar även AMD.
AMD är lite billigare, då kan man skaffa lite dyrare kringutrustning.
Om man köper en lite mera påkostad AMD bärbar så får man lite bättre kylning oxå.
Bara för att just AMDs komponenter är lite billigare så behöver man ju inte snåla på resten av datorn.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det är väl bara att skaffa bra kylning så funkar även AMD.
AMD är lite billigare, då kan man skaffa lite dyrare kringutrustning.
Om man köper en lite mera påkostad AMD bärbar så får man lite bättre kylning oxå.
Bara för att just AMDs komponenter är lite billigare så behöver man ju inte snåla på resten av datorn.

Priserna gäller ju mestadels bara på konsumet CPUer, kollar du på Opteron så är det inte ovanligt att dom är dyrare än Xeon. (lika specade förstås).
Rätt kul grejj av AMD när Phenom2 är i botten en Opeteron fast med ECC-REG stödet låst

Permalänk
Medlem

Fanboys = Religiösa fanatiker

Finns studier som med hjälp av MRI (magnetröntgen) visat att när man flashar bilder på bl a apple loggan för "apple fanboys" så tänds deras hjärnor upp på mer eller mindre exakt samma ställen som religiösa fanatikers hjärna tänds när man visar bilder på, tja, religiösa symboler.

Slutsatsen får man dra själv, men inte är det positivt i mina öron att bära på sådana tendenser. Kanske ett tecken på att Apples (och många andra företags) marknadsföring (aka hjärntvätt) fungerar?

Innan ni blir lessna i ögat o börjar flejma så kan ni ju läsa på istället:
http://www.neurosciencemarketing.com/blog/articles/apple-fanb...

Visa signatur

Gigabyte Aorus Elite x570 | Ryzen 3600 | Ripjaws V
Gigabyte RTX 2070 Windforce 2x | ASUS ROG Swift PG279Q 27"
Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB
Phanteks P400A | Corsair RM750X 750W v2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

När ärkerivaler som Intel, AMD och Nvidia är på tapeten blir det heta diskussioner i SweClockers forum. Signaturen Peter undrar varför vissa envisas med att stötta ett företag i alla lägen.

Läs artikeln

Jag vet inte men Sweclockers skulle bli tråkigt utan fanboys.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nifflan:

Finns studier som med hjälp av MRI (magnetröntgen) visat att när man flashar bilder på bl a apple loggan för "apple fanboys" så tänds deras hjärnor upp på mer eller mindre exakt samma ställen som religiösa fanatikers hjärna tänds när man visar bilder på, tja, religiösa symboler.

Slutsatsen får man dra själv, men inte är det positivt i mina öron att bära på sådana tendenser. Kanske ett tecken på att Apples (och många andra företags) marknadsföring (aka hjärntvätt) fungerar?

Bra sammanfattning. Få är traditionellt religösa i vår tid men religionen lever kvar i nya former där gudarna heter Apple och Google.

Kan tänka mig att min hjärna tänds när jag ser en bred skärm som den kristne gör när han ser ett kors. Måste erkänna att jag är lite av en bredskärmsfanboy.

Permalänk

Jag tycker ju om det jag tycker om för att det tilltalar mig både kvalitets mässigt och utseende mässigt men sen att man går och köper något som är en ren skit produkt bara för att den har rätta märket det tror jag inte någon är så dum att dom gör, eller lever på det viset det är ändå så pass dyrt med olika hårdvara att man lägger en hel del tanke bakom sina köp fanboy eller ej . En sak är säker det roligt att kolla in era diskunioner på forumet kanon roligt Tack!!

Visa signatur

Asus Sabertooth P67, Intel i5 2500 k 8GHZ 1333 dmm3, 6970 x 2 Gigabyte+ Power-color4gb ,
ssd 120gb team x1 , wwc 1000gb 7200spinn,windows 7 64b. Home Premium, Have a Great Day!
Danneman

Permalänk
Medlem

Själv så är jag oftare anti fanboy, dvs om ett märke har svikit mig rejält, tex mitt nuvarande moderkort,
så kommer jag antagligen inte köpa något av det märket igen.
Vilket ju skulle vara lite svårare om det gällde amd eller intel men än så länga har ingen av dom svikit mig
Men det kanske har med personligheten att göra, jag har aldrig varit fanatisk anhängare till något eller någon.

Jag tror det stämmer att endel blir fanatiker pga att dom har ett behov av att hitta absoluta sanningar,
dvs något som alltid är och alltid kommer vara sant

Permalänk
Medlem

Att blint följa ett företag/märke eller ens vad som helst är helt befängt. Man ska alltid göra undersökningar om man kan innan man bestämmer sig för att potentiellt kasta bort sina pengar.

Sen i framtiden kan man alltid göra val baserade på tidigare erfarenheter med de produkter man köpt eller vilken sorts service olika företag visat sig ha. Som exempel tror jag aldrig att jag någonsin tänker köpa någon som helst telefon ifrån HTC då jag bara haft äckliga mängder problem med den, samt att den numera också lider av överhettning nästan varje gång man använder den.

En sådan sak leder till att jag med rätt stor säkerhet lär skaffa en iPhone efter att mitt abonnemang är över. Sen att folk ska vara löjliga och spy galla över apple och deras produkter är bara småbarnsfasoner. Om dom nu är så nöjda med sina egna val kan dom vara det utan att böla över att någon annan inte väljer exakt samma produkt som dom själva.

Det finns alltid fördelar och nackdelar vad man än väljer. Kompatibla program/spel beroende på OS eller konsoler, eventuella buggar, olika funktioner som kan finnas hos den ena tillverkaren men inte den andra, olika sätt dom kanske erbjuder samma funktion på helt olika sätt. Listan kan göras oändligt lång.

Det enda man egentligen kunda önska är att folk för en gångs skull kunde komma över allt totalt meningslöst bråk om vilken konsol som är bättre än den andra eller om apple är bättre eller sämre än windows och alla andra dumma argument.

Sen stör det mig mest också när någon ställer en helt vanlig fråga när dom funderar på om dom borde skaffa tex en konsol eller en pc för att spela spel, och personen i princip aldrig får ett ordentligt svar utan att det bryter ut ett eldhav mellan fanboys som bara kan gnälla och smutskasta den andra sidan utan att ge några som helst exempel på fördelar/nackdelar hos båda sidorna.

Det enda som brukar hävas fram är hur bra det dom själva sitter och trycker på är, samt den eviga diskussionen om vad som har mest prestanda. Även om det som den som ursprungligen ställde en fråga om inte har någon som helst användning av till exempel det dyraste hetaste grafikkortet på marknaden.

Finns det någon bra mening bakom varför folk ska starta dessa bråk eller tycker dom bara att det är kul att se folk försöka slita varandra i bitar över nätet?

Tillägg:
Kan också passa på att tillägga som exempel att jag tidigare alltid älskat spelserien Star Ocean, men efter att den 4e delen i serien mer eller mindre totalt förstört allting så lovordar jag det inte till skyarna bara på grund av att det har en stämpel med namnet på serien. Med andra ord, så vore det väldigt dumt av mig om jag skulle stå och skrika över hur bra någonting är bara för att det har ett specifikt märke utan att basera det på något annat.