XFX Pro 750w, fläkten blåser och suger inte :( ska det vara så?

Permalänk
Avstängd

XFX Pro 750w, fläkten blåser och suger inte :( ska det vara så?

Hej hej, har ett ''problem'' med mitt nätagg. Det liksom suger luften utifrån och in i chassit och mitt undre grafikkort blir 5-10 grader varmare än det övre
detta är min första dator men vad jag tror så ska fläkten ''dra'' in luft i chassit.
Här får ni se mina photoshop skills för att få en bild över det hela.
http://tinypic.com/view.php?pic=30izwye&s=7

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

jo luften ska gå åt andra hållet

Permalänk
Avstängd

Varför gör den inte det? Är det nån som har XFX Pro 750W som också har detta?/har alla xfx nätdelar detta?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk

LÅter nästan som att någon pol blivit vänd vid fläktmonteringen. Lite skumt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

LÅter nästan som att någon pol blivit vänd vid fläktmonteringen. Lite skumt faktiskt.

om du kan skippa garantin på den helt kan du själv vända på fläkten

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Rolig miss att sätta fläkten fel... har ett XFX Core Edition på 850w....flyttar bra med luft åt rätt håll:P

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem

ha du garanti kvar, så lämna in den, annars är det bara öppna upp den o byta plats på + och - till fläkten

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

ha du garanti kvar, så lämna in den, annars är det bara öppna upp den o byta plats på + och - till fläkten

Ska maila XFX och kolla om det är ett fel eller om det är så det ska vara.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Testa att det verkligen har en felvänd fläkt, en fjäder, sytråd etc. visar det bättre än bara att känna.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Testa att det verkligen har en felvänd fläkt, en fjäder, sytråd etc. visar det bättre än bara att känna.

ja precis det är inte direkt lätt att känna med handen bara

Permalänk
Skrivet av morxy49:

ha du garanti kvar, så lämna in den, annars är det bara öppna upp den o byta plats på + och - till fläkten

Alternativt vända själva fläkten (tänkte inte på det själv innan), borde ju gå att se hur fläktbladen ligger vilket håll det är tänkt att de ska flytta luften på. Så fläkten kan ju va både felvänd eller felkopplad, skulle nog faktiskt satsa på det första med tanke på att det borde va det enklaste för dem att göra fel på i monteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Alternativt vända själva fläkten (tänkte inte på det själv innan), borde ju gå att se hur fläktbladen ligger vilket håll det är tänkt att de ska flytta luften på. Så fläkten kan ju va både felvänd eller felkopplad, skulle nog faktiskt satsa på det första med tanke på att det borde va det enklaste för dem att göra fel på i monteringen.

fast jag själv tror nog att det är rätt så omständigt att vända på fläkten pga alla kablar som är i ett nätagg, men om du har tur så sitter den i locket, och då är det ju pissenkelt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Ok, xfx svarade...jag skrev: Hello, my power supply XFX Core Edition 750w has a problem ( I dont really know if it`s a problem ). The fan blows air in wrong diraction. It draws air from outside and blows it inside my case which makes it dusty and my components warmer. Most power supplys draws the air from the case out.

Och fick svaret: Hi Emil, thanks for your message. Usually the case is designed so the PSU pulls cool air in and outputs warm air into the case, which is then pushed out via other case fans. Kind regards, Shaun.

Vilket betyder att jag inte har ett problem, right?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeetBoy27:

Ok, xfx svarade...jag skrev: Hello, my power supply XFX Core Edition 750w has a problem ( I dont really know if it`s a problem ). The fan blows air in wrong diraction. It draws air from outside and blows it inside my case which makes it dusty and my components warmer. Most power supplys draws the air from the case out.

Och fick svaret: Hi Emil, thanks for your message. Usually the case is designed so the PSU pulls cool air in and outputs warm air into the case, which is then pushed out via other case fans. Kind regards, Shaun.

Vilket betyder att jag inte har ett problem, right?

Ingen som kan det? Är inte så skit bra på engelska och google translate gör det konstigt

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Avstängd

Du har inget problem, nej.
Support killen har helt rätt.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BareHipster:

Du har inget problem, nej.
Support killen har helt rätt.

Hur kan "support killen" ha helt rätt? Han skriver att en PSU blåser in varm luft i lådan, vilket absolut inte är normalfallet.

TS: Du har problem. Ditt nätagg ska blåsa ut luften från lådan, inte tvärtom.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Är du helt hundra på att fläkten är felvänd?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är du helt hundra på att fläkten är felvänd?

Ahh, lade nyss ett papper på nätaggs fläkten och såg att deb sög pappret...när jag hade handen kändes det verkligen att det blåste, dvs att jag inte har ett problem och fläkten drar åt rätt håll Förlåt om jag slösat lite tid åt er.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

Ahh, lade nyss ett papper på nätaggs fläkten och såg att deb sög pappret...när jag hade handen kändes det verkligen att det blåste, dvs att jag inte har ett problem och fläkten drar åt rätt håll Förlåt om jag slösat lite tid åt er.

Konstigt att personen på supporten sa tvärtom då

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Om någon verkligen har detta problem, så vänd inte på kablarna till fläkten.
Det innebär inte att den snurrar åt andra hållet, utan istället att man riskerar att förstöra elektroniken i fläkten.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Jag har ett xfx 650w då på sidorna blåser den ut luft bredvid fläkten, testa lägga ett papper och se fall det blåser bort elr fall det sugs fast lite och på baksidan av nätagget så kan du se fall pappret fastnar så blåser den in genom baken.

EDIT såg posten om pappret , men blåser likadant på mitt xfx 650w. inget fel

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W