Asrock CoreHT 252B HTPC

Permalänk
Medlem

Köper hellre en laptop i den prisklassen i så fall. Man får samma komponenter och dessutom kan man använda den just som laptop. Denna kommer vara ett svårmotiverat köp till ett så högt pris

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Ja, prislappen var för hög. Då kan man lika gärna bygga ihop en själv med bättre hårdvara.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

För mig hade det varit intressant om de bara bytt ut plattformen till någon av AMDs varianter (känns mer HTPC-anpassade), tagit bort blu-ray, bytt HDD till en ~40 GB SSD, fixat fronten av chassit - helst någon metall men iaf ta bort allt kladd/logos, och en fjärr som funkar bra med xbmc (möjligt att den gör det redan?). Eventuellt sätta in en liten LED-panel istället för blu-ray-spelaren, men inte viktigt. Men annars såg det ju bra ut!

Permalänk
Medlem

Så länge allt som har med film att göra flyter på som det skall, och att man kan köra blueray i 24hz utan problem, så spelar grafiken i övrig föga roll. Köper man en sådan här maskin för att kunna spela på så bör man byta namn till tokstolle.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Det lilla räcker inte till en explosion

En satellit som blir träffad av en missil, i rymden

Tänk då även på att ett rymdskepp, speciellt såna gigantiska som på filmen, innehåller stora mängder syre medan en satellit innehåller inget syre överhuvudtaget.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Värdelöst, Asrocks fördel var att dem använde nvidia grafik kort så att den funkade bra på alla plattformar förut.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Det lilla räcker inte till en explosion

Kanske till en liten sådan i alla fall. Puff låter det.

Eller ljud färdas inte heller i rymden så bra.

Btw trevlig liten rackare det där, den där htpcn. Skulle lugnt kunna tänka mig en i den storleken men håller med om att det är lite väl mycket pengar. Ska man ändå ha extern nätadapter så är det inga större problem att bygga en i ungefär samma storlek som är bättre och billigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Det lilla räcker inte till en explosion

Sprängämnen behöver ingen luft för att explodera. Jag tror att termen är självoxiderande, men inte helt säker. Ämnet i sig innehåller tillräcklig mängd syre för att underhålla explosionen när reaktionen väl startat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Om det inte kan klara MadVR med schyssta inställningar så är det inte värt det ^^ Fast folk verkar ha haft hyffsad framgång med HD3k chipset iaf.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Asså, till vem riktar sig produkten? I en sån där liten apparat - för 6k - förväntar jag mig att mjukvara och hela köret finns installerat. Med youtube, streaming, blabla you name it. Typ boxee alltså.

Man skall kunna ansluta en extern hårddisk eller en nätverkshårddisk - och köra!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Jag hajar inte riktigt - är det något OS förinstallerat på burken?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Är det bara jag som kommer ha problem med att få in en sådan här bruk i steriohyllan?

Kan de inte göra enheter som har plats för 2-3 st 3.5" diskar och kanske internt strömförsörjning och med en bredd och djup så att man kan ha andra enheter staplade ovanför? tex en förstärkare etc. Blir ju en massa små boxar som knappt ens ligger kvar om någon kabel råkar röra på sig så försvinner de in under tv bänken.

Kanske bara är jag men men. Blir till att slakta en gammal DVD spelare, VHS eller Förstärkare och bygga sig en egen HTPC så man får det man vill ha.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Shit! blev smått intresserad när man såg klippet, då jag funderar på en HTPC och har kollat på AMD fusion (vilket man kan lägga ihop för under 3000:-) Blev ju dock avskrämd när man såg det skyhöga priset på denna lilla enhet....

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Finns det nån praktisk fördel med denna jämfört mot E-350, när det kommer till film- och mediauppspelning?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Teknocide:

Finns det nån praktisk fördel med denna jämfört mot E-350, när det kommer till film- och mediauppspelning?

I praktiken, nej. Undantagen är om du snubblar över filmklipp där hårdvaruaccelerationen inte fungerar, eller om du till exempel vill titta genom dåligt kodade Flash-spelare. CPU-kraften kan också vara bra om du vill köra många tunga filter på videoströmmen, då är det inte säkert att E-350 orkar med.

Vinsten finns framför allt om man använder maskinen till andra saker, till exempel surf eller filmkodning i bakgrunden. Systemet är markant rappare än något baserat på AMD E-350, och skam vore väl annat med all den extra processorkraften..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Sprängämnen behöver ingen luft för att explodera. Jag tror att termen är självoxiderande, men inte helt säker. Ämnet i sig innehåller tillräcklig mängd syre för att underhålla explosionen när reaktionen väl startat.

Det kan nog stämma, en explosion är i de flesta fall en extremt snabb oxidering. Och vad jag hört har många sprängämnen bundet syre. Så syre behövs oftast, men inte nödvändigtvis i omgivningen...

Skrivet av MarcusNO:

Explosioner kan inte ske i rymden, trololol

Skrivet av MarcusNO:

Finns ingen syre i rymden vilket krävs för att en explosion ska kunna ske

Sen är det ju så att varken fusion eller fission behöver något syre, så atombomber fungerar alldeles utmärkt i rymden. En rätt intressant teori finns om rymdskepp som drivs framåt mha små atombomber som släpps precis bakom farkosten (http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Orion_%28nuclear_propulsion%29).
Används t.ex. i Neal Stephensons bok Anathem om man gillar sånt. =P

Permalänk

Bättre med vanlig PC

Är det inte bättre att ha en vanlig dator inkopplad till tv:n?

Om man bara vill ha/har råd med en dator så kan man ju fixa ett grafikkort med HDMI och koppla till tvn - finns ju 10-meters kablar nu.

Mediaspelare: 6000 kronor

HDMI-Kabel, Grafikkort som klarar HDMI (om man inte redan har ett) , trådlös mus och tangentbord att styra från soffan - Allt kostar ca. 1500 kronor.

Fördelen med mediaspelare skulle vara att den tar mindre plats och i vissa fall låter mindre - vilket i och för sig kan vara bra, om man har råd med det.

/Mikael

Permalänk
Medlem

HTPC

Ni skulle testat VISION 3D modellen istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av magicmerlin:

Är det inte bättre att ha en vanlig dator inkopplad till tv:n?

Om man bara vill ha/har råd med en dator så kan man ju fixa ett grafikkort med HDMI och koppla till tvn - finns ju 10-meters kablar nu.

Mediaspelare: 6000 kronor

HDMI-Kabel, Grafikkort som klarar HDMI (om man inte redan har ett) , trådlös mus och tangentbord att styra från soffan - Allt kostar ca. 1500 kronor.

Fördelen med mediaspelare skulle vara att den tar mindre plats och i vissa fall låter mindre - vilket i och för sig kan vara bra, om man har råd med det.

/Mikael

Snarlik prestanda, mindre skrymmande samt att den drar hälften så mycket ström och är nästintill ljudlös är nog största skälet till att man väljer en sådan här HTPC, det var iaf det jag hade som krav.

Permalänk
Medlem

väntar på denna

Skrivet av pege63:

Ni skulle testat VISION 3D modellen istället

Jag håller med, det hade varit intressant med recension på 3D Vision.

För min del tycker jag det är ett problem med pris kontra grafikkrets & mekanisk HDD.
Håller med tidigare inlägg som hellre kör laptop istället.

Om man nu ska ha en dedicerad HTPC så får den ju verkligen sticka ut lite,
det gör inte denna. Till priset hade jag förväntat mig SSD-disk & mer avancerad grafik,
annars kan man lika gärna använda blurayspelare + befintlig datalösning.

Det går ganska bra att använda de gamla nVidia ION 1 & 2 -lösningarna som finns i äldre
ASRock & ASUS Eee-boxar, till under halva priset, jag ser inte vinsten....

Verkar konstigt att ha en så stark CPU i kombination med undermålig grafik
+ gammal HDD-teknik i en PC som är tänkt att "bara" visa film & foton, etc.

TANKEFEL?!

För den late som inte bryr sig & det finns väl en del sådana, kanske den kan funka ett tag,
men denna målgrupp är väl mer intresserad av "rena" mediaspelare bluray, surround-anläggning, m.m.

OM de däremot gör en riktigt genomtänkt anpassad HTPC med highend-lösningar där de behövs
(läs: GPU snarare än CPU) som klarar de nuvarande HTPC-problemen.
Tror jag man t.o.m. kan ta mer betalt. Denna känns som en halvmesyr.

Hoppas därför det kommer en recension av 3D Vision.

Visa signatur

//the Hawk
__________________________________________________________
ASUS Sabertooth P67 - i5 2500K - Corsair Vengeance 4GB 1600MHz x4
MSI GTX560 Ti TwinFrozrII x2 - OCZ 1000W 80+ Gold
OCZ Vertex3 MAX IOPS SSD SATAIII - Cooler Master HAF X nVidia edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deephawk:

Jag håller med, det hade varit intressant med recension på 3D Vision.

För min del tycker jag det är ett problem med pris kontra grafikkrets & mekanisk HDD.
Håller med tidigare inlägg som hellre kör laptop istället.

Om man nu ska ha en dedicerad HTPC så får den ju verkligen sticka ut lite,
det gör inte denna. Till priset hade jag förväntat mig SSD-disk & mer avancerad grafik,
annars kan man lika gärna använda blurayspelare + befintlig datalösning.

Det går ganska bra att använda de gamla nVidia ION 1 & 2 -lösningarna som finns i äldre
ASRock & ASUS Eee-boxar, till under halva priset, jag ser inte vinsten....

Verkar konstigt att ha en så stark CPU i kombination med undermålig grafik
+ gammal HDD-teknik i en PC som är tänkt att "bara" visa film & foton, etc.

TANKEFEL?!

För den late som inte bryr sig & det finns väl en del sådana, kanske den kan funka ett tag,
men denna målgrupp är väl mer intresserad av "rena" mediaspelare bluray, surround-anläggning, m.m.

OM de däremot gör en riktigt genomtänkt anpassad HTPC med highend-lösningar där de behövs
(läs: GPU snarare än CPU) som klarar de nuvarande HTPC-problemen.
Tror jag man t.o.m. kan ta mer betalt. Denna känns som en halvmesyr.

Hoppas därför det kommer en recension av 3D Vision.

En HTPC är väl i grundform enbart tänkt att ha som mediaspelare, inte som gamingcentre och då behöver man väl inte ett superduper-gfx?

Samt SSD, ja jag vet inte, man får ju betala drygt 4500kr för en 300gb i dagens läge, då skulle väl denna HTPC kostat drygt 10k om inte mer och man vill ju gärna ha lite internt lagringsutrymme, om man nu inte kör en NAS eller externa diskar, och det gör ju inte alla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Kollar man på Asock's hemsida så finns det två modeller till

231B med en i3 2310M
231D med en i3 2310M samt DVD

Skrivet av emilakered:

Jo, jag noterade också detta.
Ingen av de två finns dock att få tag på i Sverige, tyvärr. Förhoppningsvis kan de ramla in hos någon butik på sikt.

I Fredagspanelen lät det som de "enklare" modellerna inte skulle säljas i Sverige?
Jag kollade med Asrock samt den svenska distributören och enligt dem så kommer de att börja säljas under Augusti i Europa och även i Sverige!

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bopper:

I Fredagspanelen lät det som de "enklare" modellerna inte skulle säljas i Sverige?
Jag kollade med Asrock samt den svenska distributören och enligt dem så kommer de att börja säljas under Augusti i Europa och även i Sverige!

Är ju briljant i så fall, får hoppas att prislapparna bli lagom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nu finns alla 3 modellerna på Prisjakt.
Men de 2 senaste finns naturligtvis inte i lager ännu.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Det lilla räcker inte till en explosion

Det brann då rätt skapligt i mir 97, i 14 min. Nog för att det inte blir några brinnande tryckvågor av det utanför rymdfarkosten men. Fast nog kan du få fart på bränsletankar osv på utsidan också. Räcker mer än väl för interna katastrofer. Brandsäkert är det inte med massor teknik, bränsleceller och kemiska syrgassystem.

Permalänk
Medlem

Fin maskin men prislappen för hög. Jag vill inte köpa upp företaget asrock samtidigt.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Priset gör den väldigt omotiverad även att den inte klarar XBMC bra gör att den stryks från min lista direkt.

Har just nu en ASUS EEEBOX 1501P som jag är nöjd med, klarar 1080P med xbmc utan problem.
Dock är det 24hz problemet samt avsaknad för HDavkodning med Nvidia Ion.

Spanade på en ZOTAC ZBOX AMD FUSION E-350 USB 3.0 WIFI-N , vet inte om den är bättre? AMD brazos

Stöd för intels grafikkort är på väg till XBMC, kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste det så har ingen länk till det.

Det finns bra guider på hur du får 24hz att fungera på ION2. Kör själv en 1501P och har inte märkt av hack p.g.a. droppade frames så det måste fungera.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk

Tjena,

jag har hört mycket gott om ASRocks äldre, Atom baserade system med Nvidia grafik och är hyfsat såld på hela konceptet.

Jag vill verkligen ha en liten, tyst, smidig maskin som jag kan gömma i ett skåp (kan dock öppna detta vid spelning), men den skall också funka med allt jag slänger i den. Blueray, mkv, full HD.. Kan _väl_ leva med ett hack vart 4 minut och hoppas på att de fixar frekvensen till perfekt i framtiden. Är less på sugiga DLNA baserade system som det som finns i min TV och i min nuvarande BD spelare (köpt på ON-OFF dagarna innan konkursen, annars hade den åkt tillbaks).

Frågan är, klarar den billigare i3 2310M baserade varianten detta? Den finns nu på prisjakt från ca 5200 kr m. frakt.

Jag planerar att köra Linux/XBMC, men om jag måste får jag väl installera W7.

Tacksam för feedback, har väntat så länge med detta köp.