Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk3\DR6. ??????????

Permalänk
Medlem

Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk3\DR6. ??????????

Hejsan!

Undrar vad detta kan vara ? allt ser okej ut enligt western digitals egna test program.

Är en 2TB Western Digital WD20EARS

Permalänk

styrenheter är inte själva hårddisken, utan den del som kontrollerar vad disken gör (läser/skriver). varje dator har ett par styrenheter som kontrollerar de olika hårddiskarna, usb tillbehören etc..

om du har lediga platser, kan du ju flytta hårddisken till en annan sata port... fast vissa styrenheter kontrollerar väl mer än en hårddisk. Om du ex endast har en hårddisk, och en optisk enhet, kan du ju försöka att hoppa över säg de två första sata portarna 0-1, och koppla hårddisken till 2 och DVD till 3. dock kan det vara så att sata portarna 0-1 är sata 6, medan de andra är sata 3 eller liknande...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk4\DR4.

Hur räknar man ut vilken disk / styrenhet det gäller, för har 3 diskar inkopplade men det har bara hänt 1 gång (4 ggr på 2 sek) och sedan inte igen men använder fortfarande alla mina diskar. Kan det gälla något annat som ett USB-minne? Försökte googla på det men det verkade finnas lika många möjliga fel som det finns svar på frågan om felmeddelandet...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk4\DR4.

Hur räknar man ut vilken disk / styrenhet det gäller, för har 3 diskar inkopplade men det har bara hänt 1 gång (4 ggr på 2 sek) och sedan inte igen men använder fortfarande alla mina diskar. Kan det gälla något annat som ett USB-minne? Försökte googla på det men det verkade finnas lika många möjliga fel som det finns svar på frågan om felmeddelandet...

DR betyder Drive Removable och siffran är det nummer som Windows ger enheten. Det rör sig alltså om t.ex. ett USB-minne eller en USB-disk.

Öppna Diskhantering (i Datorhantering). Där listas alla lagringsenheter med namn Disk 0, Disk 1 och så vidare. Den enhet som har siffran 4 är den som orsakar felmeddelandet.

Permalänk
Skrivet av andr3a$:

DR betyder Drive Removable och siffran är det nummer som Windows ger enheten. Det rör sig alltså om t.ex. ett USB-minne eller en USB-disk.

Öppna Diskhantering (i Datorhantering). Där listas alla lagringsenheter med namn Disk 0, Disk 1 och så vidare. Den enhet som har siffran 4 är den som orsakar felmeddelandet.

Då sluter jag mig till att datorn inte kommer haverera själv, men däremot risk för att min MP3-spelare havererar

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Då sluter jag mig till att datorn inte kommer haverera själv, men däremot risk för att min MP3-spelare havererar

Det kan lika gärna vara USB-kabeln mellan datorn och MP3-spelaren som det är fel på.

Permalänk
Skrivet av andr3a$:

Det kan lika gärna vara USB-kabeln mellan datorn och MP3-spelaren som det är fel på.

Hade kunnat vara det om den hade använt kabel, sätter den direkt in i datorn som ett USB-minne.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)