Xigmatek släpper kurvig chassifläkt i 140 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Ska bli intressant att se när Silent PC Review sätter tänderna i denna

indeed

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

18db på en 140mm fläkt i 1300rpm? (med väldigt tveksamma 25% bättre verkningsgrad)

Nästa steg blir en på 2000rpm som absorberar ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

tänk vad bra det här vore i flygplan, mer prestanda, mindre ljud.. revolutionerande och den som kommit på det här kommer att bli miljardär.

flygplan bryr sig inte om ljudnivån, och dom som gör det kör inte med propellrar längre

Visa signatur

gege

Permalänk
Skrivet av danboffe:

flygplan bryr sig inte om ljudnivån, och dom som gör det kör inte med propellrar längre

Kan du nått om plan (ber om ursäkt om jag är för framrufsig)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det är ju bättre att köpa de fläktar man vill ha direkt i stället för att kanske betala för fläktar som kanske inte duger för en. Uppenbarligen tycker vi olika ^^

var god läs det jag skrev igen, tack

jag skrev även, de BORDE erbjuda "no fan edition " chassin, dvs rensat utan fläktar.
Men då chassi fläktar kommer i olika tjocklekar så är det bra för vissa att det ingår. t.ex passade inte en front fläkt i min gamla lanboy (chassi) pga dess tjocklek.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av danboffe:

flygplan bryr sig inte om ljudnivån, och dom som gör det kör inte med propellrar längre

Förklara för mig hur du kan besitta denna kunskap. Det är faktiskt tvärtemot vad jag upplever när jag jobbar med
verktyg för tillverkning/design av rotorblad till bl,a flygindustrin.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

så som jag tänkte var att flygplan bryr sig inte om ljudnivån, och dom som gör det är nån slags stridsplan vilket har andra tekniker som jet

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem
Skrivet av danboffe:

så som jag tänkte var att flygplan bryr sig inte om ljudnivån, och dom som gör det är nån slags stridsplan vilket har andra tekniker som jet

En jet motor innehåller också massa fläktblad faktist ^^,

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av danboffe:

flygplan bryr sig inte om ljudnivån, och dom som gör det kör inte med propellrar längre

visst används propellrar fortfarande och flygplan bryr sig såklart inte om ljudnivå men passagerarna gör det. Även jetmotorer har propellrar. Dessutom om man kan trycka mer luft med lägre varvtal är det revolutionerande.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag önskar att Sweclockers gjorde ett omfattande fläkttest.

Det finns så mycket fläktar som påstår så mycket men hur stor är skillnaden egentligen?

+1!

Detta är absolut en bra idé!

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

+1!

Detta är absolut en bra idé!

Jag håller med!
Fläkttest SWEC! <skriker och tjoar!>

Permalänk
Medlem
Skrivet av danboffe:

så som jag tänkte var att flygplan bryr sig inte om ljudnivån, och dom som gör det är nån slags stridsplan vilket har andra tekniker som jet

Flygplan bryr sig om ljudnivån, deras turbomotorer är väldigt annorlunda motför stridsplanens(med det menar jag ändå att motorerna är byggda av samma princip bara annorlunda dimensioner osv och såklart ingen after-burner =P), det är vissa regler man lär följa vid kommersiella passagerar plan vilket ej tillåter höga dB och det är ju skönt att flyga relativt tyst.

Till fläkten, detta kan faktiskt funka, varför man ej sätt det inom industrin som någon sade kan vara att denna är MAX 1,3k rpm lr liknande, alltså det blir inte så stora belastningar på bladen, hade den varit i stål och i stor skala hade nog bladen fått utmattning på sig.

Permalänk
Medlem

Såg på mediamarkt en golvfläkt utan fläktblad. Kanske vore något att implementera som datorfläktar?

http://www.youtube.com/watch?v=4WNcjkZ6d0w

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

Såg på mediamarkt en golvfläkt utan fläktblad. Kanske vore något att implementera som datorfläktar?
http://www.geeky-gadgets.com/wp-content/uploads/2009/10/dyso...

http://www.youtube.com/watch?v=4WNcjkZ6d0w

Sjukt någon som har lite och göra?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sjukt någon som har lite och göra?

haha, vem? tillverkaren, killen med ballongerna eller menar du mig?
Det skulle ju funka att tillverka en datorlåda med airpipes som mynna i utblås, precis som fläkten...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

haha, vem? tillverkaren, killen med ballongerna eller menar du mig?
Det skulle ju funka att tillverka en datorlåda med airpipes som mynna i utblås, precis som fläkten...

Så klar han med ballongerna

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Killen i videon lär ju spenderat massor med tanke på vad fläktarna kostar i butik. cirka 2000-3000kr...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

+1!

Detta är absolut en bra idé!

Skrivet av Orfi:

Jag håller med!
Fläkttest SWEC! <skriker och tjoar!>

+1