Permalänk

Tips på fläktkontroller?

Tjena!

Jo, jag behöver köpa en ny fläktkontroller. Har ni några tips på vilka som är bra just nu och vilka man bör undvika? Den ska ha stöd för 2 eller 4 fläktar och ska vara helst ljusfärgad.

Vad säger ni t.ex. om en Zalman ZM-MFC3? Den kostar 552 kr på Inet, men är den värd priset? En kompis till mig hade en ZM-MFC2 som är förra generationen, och den blev ju sågad i de flesta recensioner pga. skitdålig skärm. Det gick inte att avläsa den helt enkelt, man var tvungen att stå mitt framför den för att se vad som står. Men den nya generationen ska ha en bättre skärm. Vad säger ni?...

Två andra som är intressanta är Scythe Kaze Master Ace 5.25" och Scythe Kaze Master 5.25". Men båda ser ut att ha utgått och det som finns att köpa är den mindre modellen Scythe Kaze Master 3.5". Någon här som haft Scythe fläktkontroller?... är de bra eller dåliga? De verkar vara lågt prissatta, men håller de någon kvalitet då eller är det bara billigt skräp som går sönder lätt?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen vilja tipsa om Scythe Master Pro:
http://indomo.se/9530-Scythe-Kaze-Master-Pro-5.25-tum-flaktko...

Scythe gör bra grejer om än ibland av sviktande kvalitet. Deras fläktkontroller är det absolut inget fel på, det enda de har misslyckats med där är att motståndet i rattarna känns lite fel (antingen för mycket eller för litet motstånd). Ingenting man stör sig på när man vridit på dem ett par gånger däremot.

Permalänk

Du kan ju också fixa en extern kontroller ifall du vill det. Simplare och komma åt bara.
Sådana kan ju kosta mer om man har en lite mindre budget.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag skulle personligen vilja tipsa om Scythe Master Pro:
http://indomo.se/9530-Scythe-Kaze-Master-Pro-5.25-tum-flaktko...

Scythe gör bra grejer om än ibland av sviktande kvalitet. Deras fläktkontroller är det absolut inget fel på, det enda de har misslyckats med där är att motståndet i rattarna känns lite fel (antingen för mycket eller för litet motstånd). Ingenting man stör sig på när man vridit på dem ett par gånger däremot.

har en lika dann och jag kan också tipsa om den den är riktigt prisvärd.
jag använder dock inte tempraturmätningen den skiter jag i

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk

Jag har en Zalman ZM-MFC1 och den funkar hur bra som helst! Inte speciellt dyr heller

Permalänk

Finns Kaze Master Pro i silver?... kanske?... jag hade garanterat tagit den här modellen om den bara fanns som grå/silver. Men frågan är hur snyggt det skulle vara med tanke på att hela fronten är som en enda stor glänsande svart yta.

Skrivet av Hraf:

Jag skulle personligen vilja tipsa om Scythe Master Pro:
http://indomo.se/9530-Scythe-Kaze-Master-Pro-5.25-tum-flaktko...

Scythe gör bra grejer om än ibland av sviktande kvalitet. Deras fläktkontroller är det absolut inget fel på, det enda de har misslyckats med där är att motståndet i rattarna känns lite fel (antingen för mycket eller för litet motstånd). Ingenting man stör sig på när man vridit på dem ett par gånger däremot.

Motståndet?... kan du utveckla lite? Pratar du om motståndet, alltså hur mycket det tar i när man vrider på ratten, eller pratar du om det elektriska motståndet dvs. att potentiometern inte är exakt och skapar glapp? Och hur kan det vara för mycket eller för lite?... menar du att det skiljer sig från olika exemplar?

Skrivet av henke_92:

Du kan ju också fixa en extern kontroller ifall du vill det. Simplare och komma åt bara.
Sådana kan ju kosta mer om man har en lite mindre budget.

Menar du att bygga någon egen skapelse eller syftar du på modeller så som NZXT Sentry LXE? Den där NZXT modellen ser verkligen grym ut. Den dagen den blir trådlös så ska jag köpa den. Aerocool Touch-2000 är också jävligt fin men det är en intern modell, motsvarande Sentry LX.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Det var faktiskt ZXT Sentry LXE som jag syftade på. Lite saftigare prislapp men kan bli skönt och slippa sträcka sig till datorn varje gång man ska justera något.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Motståndet?... kan du utveckla lite? Pratar du om motståndet, alltså hur mycket det tar i när man vrider på ratten, eller pratar du om det elektriska motståndet dvs. att potentiometern inte är exakt och skapar glapp? Och hur kan det vara för mycket eller för lite?... menar du att det skiljer sig från olika exemplar?

Ursäkta, jag tänkte faktiskt att det kunde feltolkas. Istället för motstånd säger vi tröghet. Rattarna kan vara tröga att vrida på, det elektriska motståndet är väldigt stabilt.

Permalänk
Avstängd

NZXT sentry 2, grym.