Bitfenix Outlaw för entusiaster på budget

Permalänk
Medlem

gillar att han blandade olika mått "här kan man man ha en 12cm fläkt eller 140mm fläkt om man skulle vilja det".

sen monterade han nog inte in något i lådan för det känns som att ström kablarna på graffet skulle nog slå i vaggan om det var så långt att man skulle få pilla in det där, men bra att möjligheter finns även om det kanske blir lite krångligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Interessant, ser bra ut och verkar vara prisvärd.

Detta chassi vill jag se Jonas göra en recension av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vadå förstör den stigande varmluften? Varmluften strävar efter att stiga helt oavsett andra drag, bara i lägre hastighet/flöde.

Om du så skickar luften 100meter horisontellt med fläktar kommer den fortfarande ha stigit lika mkt som om luften stått still om den är varmare än sin omgivning...

Precis som en kanonkula inte slutar falla bara för den skjuts iväg med en kanon längs med marken i mycket högre hastighet/kraft än gravitationens.

Om du har en fläkt som skickar varmluft nedåt, vart tror du den varma luften tar vägen så fort den samlas upp under fläktens räckvidd? Jo den del som inte motarbetar flödet kommer spridas ut åt sidorna och börja sträva efter att stiga ändå om den är varmare än sin omgivning... För att när den stigit tillräckligt eventuellt sugas in av fläkten och skickas ned igen samma väg pånytt. => Cirkulerande varmluft.

Att arbeta mot en naturlag kommer alltid att vara jobbigare än att arbeta med den. Även om du har en massiv fläkt som ger fläktflöde 100ggr starkare så får du 101 i totalt flöde om du arbetar med den men bara 99 om du arbetar mot.

Vi har en låda, i form av en datorlåda. Den är helt och hållet tom och försluten, förutom att den i botten har ett värmeelement som är 50 grader varmt.
Resultatet blir, cirkulerande varmluft. En cirkulation som rör sig väldigt sakta, och är därför väldigt känslig för störningar i form av annan luft.
Så, vi tar upp en öppning i "fronten" på lådan, ungefär i centrum, där en 120mm fläkt kan fästas, fläkten ska suga ut luften från lådan och blåsa ut den. Ett motsvarande hål tas upp på baksidan på lådan.
Vad händer nu när fläkten startar? Jo, luften som sugs in från baksidan, stör den stigande varmluften, och blandas med den. Tillsammans sugs de ut genom fläkten, och ingen, eller obefintlig, varmluft når toppen på lådan.
Men förmodligen kommer den insugande luften inte röra sig i en rak linje genom lådan och föras ut genom fläkten, utan istället turbolent virvla runt i lådan och svepa över elementet.
Den stigande varmluften från elementet blandas alltså med den svala insugande luften, och sugs ut genom fläkten.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Vi har en låda, i form av en datorlåda. Den är helt och hållet tom och försluten, förutom att den i botten har ett värmeelement som är 50 grader varmt.
Resultatet blir, cirkulerande varmluft. En cirkulation som rör sig väldigt sakta, och är därför väldigt känslig för störningar i form av annan luft.
Så, vi tar upp en öppning i "fronten" på lådan, ungefär i centrum, där en 120mm fläkt kan fästas, fläkten ska suga ut luften från lådan och blåsa ut den. Ett motsvarande hål tas upp på baksidan på lådan.
Vad händer nu när fläkten startar? Jo, luften som sugs in från baksidan, stör den stigande varmluften, och blandas med den. Tillsammans sugs de ut genom fläkten, och ingen, eller obefintlig, varmluft når toppen på lådan.
Men förmodligen kommer den insugande luften inte röra sig i en rak linje genom lådan och föras ut genom fläkten, utan istället turbolent virvla runt i lådan och svepa över elementet.
Den stigande varmluften från elementet blandas alltså med den svala insugande luften, och sugs ut genom fläkten.

Och du får fortfarande bättre/mer flöde om du tar in kall luft nedtill och blåser ut den upp än gör det motsatta...

Alltså påverkar fenomenet att varm luft stiger din kylning av lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Och du får fortfarande bättre/mer flöde om du tar in kall luft nedtill och blåser ut den upp än gör det motsatta...

Alltså påverkar fenomenet att varm luft stiger din kylning av lådan.

Och den "förbättringen" är inte ens mätbar.
Eftersom det ökade flödet du snackar om inte heller är en mätbar förbättring, SÅ lite skillnad gör det.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Skulle vilja att de hade monterat in komponenter i lådan så man fick se hur det ser ut när allt var på plats.

Permalänk

FAN VAD COOL!

Synd att jag föredrar mATX bara
Hoppas det kommer en version i det formatet.

EDIT: Att ha den upp och ner är klockrent eftersom det blir lättare att dra kablar från grafikkorten till skärmen.

Permalänk
Medlem

När andra media placerar annonser på nyhetsplats är de skyldiga att klargöra detta med en ruta som anger att det är en annons.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

Verkar vara prisvärt om inte annat. Undrar bara exakt hur mycket plats som finns för att dra kablarna, men det lär man få reda på om jonas tar tag i chassiet.

Permalänk

På deras hemsida står det att deras kontor ligger i Taiwan? Det där är väl bara nån som jobbar för Bitfenix i Sverige?

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Medlem

så ser ju mitt gamla Nexus Catepillar chassi ut hehe,...

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av Foster D:

Ja, varm luft stiger, men man kan inte ha det som argument i prat gällande datorlådor som är så ventilerade och fyllda med fläktar som de flesta är idag.
Hade lådan varit helt sluten, och helt fläktlös, så hade det varit en annan sak eftersom luften då stått stilla i lådan och fått en chans att röra sig på egen hand.
Det räcker att man har en liten öppning i fronten, och en i akter, för att det ska bildas ett självdrag som förstör den självstigande varmluften.
Har man dessutom en fläkt i lådan, så kan man helt glömma det där med stigande varmluft i en datorlåda.
Bara ett enkelt nätagg (med fläkt) förstör helt den stigande varmluften eftersom den skapar ett eget drag i lådan, som är betydligt starkare än varmluftsflödet.

Att använda det som försäljningsargument är bara ett simpelt marknadsföringsknep för att "lura" folk som inte har annan information i sina sinnen.

Det är lättare att blåsa varmluft uppåt än nedåt. Så om flödet går från botten till toppen med lika många fläktar. Då har denna konfig fördel mot andra.

Stor eller liten, det är en fördel.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av backsla5h:

På deras hemsida står det att deras kontor ligger i Taiwan? Det där är väl bara nån som jobbar för Bitfenix i Sverige?

David är svensk men bor och jobbar som produktchef åt Bitfenix i Taiwan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badpop:

Skulle vilja att de hade monterat in komponenter i lådan så man fick se hur det ser ut när allt var på plats.

Precis. Det saknades. Annars var det bra redovisning av chassit.

Får försöka googla och se om det finns bild på hur det ser ut när det är monterat in komponenter.

Permalänk
Medlem

Vad jag kunde se inga dammfilter vilket gör chassiet ointressant, även om resten var riktigt bra

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av kinc:

David är svensk men bor och jobbar som produktchef åt Bitfenix i Taiwan.

Okej, men det jag syftade på var att det från början stog "svenska Bitfenix" i nyheten.

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad jag kunde se inga dammfilter vilket gör chassiet ointressant, även om resten var riktigt bra

Eftersom chassit kommer kosta ca 400kr så förstår man ju att allt inte följer med. Däremot hindrar det ju inte att man köper filer separat

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Letar efter ett nytt chassi för runt 6-700kr. Lutar mest mot den här just nu. Lite kul med annorlunda insida. Men skulle vara kanon att se vad Jonas tycker om den.

Permalänk
Medlem

Vissa lösningar är ju riktigt smarta... men 8 fläktplatser lär väl ingen utnyttja som ska ha datorn i samma rum som skärmen? Gillade verkligen lösningarna, men hade velat se den i högre kvalitet och färre fläktplatser. Framför allt slopa fläkthålen i sidan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Deras recensioner känns oseriösa, vet inte om det är porrfilmsmusiken eller ljudkvaliteten som gör det.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av gammarayburst:

Ser ju bra ut för pengen, men varför har de vänt på moderkortet så att det fästs på lådas vänstersida? Det stör mig, känns som en sån där "göra annorlunda för sakens skull" grej. Vet att det inte spelar någon roll men efter flera års vana vid att ha moderkortet på lådas högersida upplever jag det som onödigt

Korrigerar migsjälv, såg nu på filmen varför det måste vara vänt på det sättet. Trodde först att det var vänt så I/O panelen skulle sticka ut på toppen av chassiet, och då hade de ju inte behövt sätta moderkortet på högersidan.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Ska det vara så svårt att göra ett chassi med tillräckligt utrymme bakom moderkortsplåten?

Permalänk

När blevinverted atx en "unik layout"? :S
Sen känns Bitfenix videos ruskigt B faktiskt Men chassiet verkar helt okej!

Permalänk

Hm.. verkar som jag blev sugen på ett par modifikationer..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant ut med goda kylningsmöjligheter, är det några fläktfilter? Annars kommer det bli en hel del damm.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att lista några chassimodeller med samma lösning för grafikkorts kylning. (dvs moderkortet upp&ner med grafikkortet högst upp och fläkthål i taket och nätagg i botten med fläkthål i botten på chassit för nätaggets insug)?
Tycker det verkar vara den smartaste lösningen generellt sätt för datorriggar?! Plus att det blir som en rak lufttunnel mellan front och bakfläkt över cpun. Skulle lätt köpa ett sånt chassi om det inte hade fler fläkthål än just dessa, och framförallt inget fläkthål i sidan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Stackarn har ju samma talfel som Carl Bildt!
Burken verkar dock rätt så intressant till den pengen

Skrivet av Chris_Kadaver:

Vissa lösningar är ju riktigt smarta... men 8 fläktplatser lär väl ingen utnyttja som ska ha datorn i samma rum som skärmen? Gillade verkligen lösningarna, men hade velat se den i högre kvalitet och färre fläktplatser. Framför allt slopa fläkthålen i sidan.

Jag har 6 extra 120 fläktar i min burk, och det fungerar bra. Folk brukar to.m. bli lite förvånade över att datorn är på. Grejen är den att man kan få kylning även med låga varvtal, så fler är i själva verket bättre.

Skrivet av Markthegreat:

Deras recensioner känns oseriösa, vet inte om det är porrfilmsmusiken eller ljudkvaliteten som gör det.

Det var en presentation. Jag tyckte att den var rätt så bra, bra alternativ till att läsa på en sida och jag uppskattar att det inte är en massa överproducerad smörja i klass med dagens "musik".
*Fnys*

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Stackarn har ju samma talfel som Carl Bildt!
Burken verkar dock rätt så intressant till den pengen

Jag har 6 extra 120 fläktar i min burk, och det fungerar bra. Folk brukar to.m. bli lite förvånade över att datorn är på. Grejen är den att man kan få kylning även med låga varvtal, så fler är i själva verket bättre.

Jo det är jag medveten om. Men en i fronten, en bak, en i taket för grafikkorts kylning och ett hål i botten för nätaggets insug är fullt tillräckligt för de flesta riggar, även på låga varvtal. Så fler hål innebär att mer ljud slinker ut och mindre robust konstruktion. Dessa lösningar i ett antec solo II och jag hade slagit till direkt!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ska nog inhandla ett sedan modda det så det faller frugan i smaken! Svart är inte riktigt hennes grej!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Må vara prisvärt, men lådan är så liten så att de vanliga fot långa grafikkorten knappast får plats ju.